Όταν οι άνθρωποι καταναλώνουν κρέας, είναι
αποστασιοποιημένοι από την ιδέα ότι πρόκειται για ένα θανατωμένο ζώο και
το μάρκετινγκ παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτό, σύμφωνα με μια σειρά
μελετών από το Ινστιτούτο Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Όσλο.
Όταν τρώμε μπιφτέκια, φτερούγες κοτόπουλου, χοτ ντογκ ή σπαγγέτι
μπολονέζ, δεν συνειδητοποιούμε ότι αυτά τα φαγητά προέρχονται από ένα
θανατωμένο ζώο. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν Νορβηγοί ερευνητές, οι
οποίοι, μέσα από μία σειρά μελετών,
διαπίστωσαν ότι τόσο ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται το κρέας
(εικόνα), όσο και το πώς αποκαλείται (λέξεις) επηρεάζει όχι μόνο την
επιθυμία να το καταναλώσουμε αλλά και το βαθμό ενσυναίσθησης
(συναισθηματική συμμετοχή στην κατάσταση του άλλου) που βιώνουμε με τα
ζώα ή αηδίας που νιώθουμε για το κρέας.
Ο μεταδιδακτορικός ερευνητής Jonas R. Kunst και η συνεργάτιδά του
Sigrid Μ Hohle μέτρησαν τα επίπεδα της ενσυναίσθησης με τα ζώα, που
βίωσαν περισσότεροι από 1.000 συμμετέχοντες, ανάλογα με τις καταστάσεις
κατά τις οποίες παρουσιάστηκε το κρέας.
Οι τρεις πρώτες μελέτες επικεντρώθηκαν στην οπτική διάσταση, με την
πρώτη να παρουσιάζει ένα κοτόπουλο, σε διάφορες μορφές, όπως ολόκληρο,
μπούτια και ψιλοκομμένα φιλέτα.
Η δεύτερη μελέτη παρουσίασε ένα ψητό χοιρινό σε δύο «εκδόσεις» -η μία ολόκληρο με το κεφάλι του και η άλλη χωρίς αυτό- ενώ η τρίτη έδειξε στους συμμετέχοντες δύο εικόνες-διαφήμιση για αρνίσια παϊδάκια, με τη μία να απεικονίζει επιπρόσθετα ένα ζωντανό αρνί, ενώ η άλλη όχι.
Και στις τρεις μελέτες, οι συμμετέχοντες έδειξαν μεγαλύτερη
ενσυναίσθηση όταν το ζώο ήταν ολόκληρο. Ειδικά στην περίπτωση του
χοιρινού με το κεφάλι δεν δίστασαν ακόμη και να αναζητήσουν μια
χορτοφαγική επιλογή.
Η τέταρτη και η πέμπτη μελέτη επικεντρώθηκαν στις λέξεις. Οι
συμμετέχοντες βίωσαν μεγαλύτερη ενσυναίσθηση όταν οι λέξεις «γουρούνι»
και «αγελάδα», αντικατέστησαν τις λέξεις «χοιρινό» και «βοδινό» κρέας σε
ένα μενού. Επιπλέον, στην τελευταία μελέτη οι ερευνητές αντικατέστησαν
τις λέξεις «σφαγή» και «θανάτωση» με την πιο ευχάριστη «συγκομιδή», η
οποία φαίνεται ότι μείωσε την αηδία που ένιωθαν οι συμμετέχοντες με τις
προηγούμενες λέξεις.
«Το πολύ επεξεργασμένο κρέας καθιστά ευκολότερη την αποστασιοποίηση από την ιδέα ότι προέρχεται από ένα ζώο», επισημαίνει ο Kunst. Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτή η έρευνα είναι η πρώτη που αποδεικνύει εμπειρικά την πολυμελετημένη «υπόθεση της αποστασιοποίησης», η οποία ισχυρίζεται ότι οι κρεατοφάγοι πρέπει να διαθέτουν ένα επίπεδο ψυχολογικής αποστασιοποίησης από το ζώο για να το καταναλώσουν.
--------------------------------
Πηγή: stogiatro.gr
--------------------------------