Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2014

Στη Βουλή το θέμα της επικινδυνότητας της εθνικής οδού Τρίπολης-Σπάρτης



Δελτίο Τύπου
Σπάρτη, 9 Οκτωβρίου 2014
Στη Βουλή το θέμα της επικινδυνότητας της εθνικής οδού Τρίπολης-Σπάρτης
            Τη ζωτική ανάγκη αντιμετώπισης της επικινδυνότητας του τμήματος της εθνικής οδού μεταξύ Τρίπολης και Σπάρτης, αναδεικνύει η Φεβρωνία Πατριανάκου με ερώτησή της στη Βουλή. Οι κίνδυνοι του συγκεκριμένου οδικού τμήματος επιβεβαιώθηκαν για μια ακόμα φορά με τον τραγικότερο τρόπο την Κυριακή 5 Οκτωβρίου, όταν μέσα σε λίγες ώρες τέσσερις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε δύο τροχαία δυστυχήματα.




Όπως τονίζει η Βουλευτής, η γνωστή ακαταλληλότητα του συγκεκριμένου τμήματος της εθνικής οδού, με πολλές επικίνδυνες και «τυφλές» στροφές, επιδεινώνεται από την κακή οδική συμπεριφορά πολλών οδηγών, ενώ η κατάσταση επιτείνεται από την έλλειψη επαρκούς τροχαίου ελέγχου. Ειδικότερη αναφορά κάνει στα αλλεπάλληλα ατυχήματα της θερινής περιόδου στο Νομό και μάλιστα με οδηγούς δικύκλων χωρίς κράνη.
Στο σημείο αυτό, όπως τονίζει η Βουλευτής, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ότι το υφιστάμενο αστυνομικό δυναμικό της υποστελεχωμένης αρμόδιας Διεύθυνσης του Νομού, καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, πλην όμως η αριθμητική του υστέρηση είναι προφανές ότι δεν βοηθά, ώστε να παρασχεθεί επαρκής αστυνόμευση.
Τη ζητούμενη διέξοδο στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, αναμένεται να δώσει η υλοποίηση του έργου του οδικού άξονα Λεύκτρου-Σπάρτης, η οποία όμως συνεχώς μετατίθεται χρονικά, όπως τονίζει η Βουλευτής, επικαλούμενη απαντήσεις που είχαν δοθεί σε αντίστοιχες κοινοβουλευτικές της παρεμβάσεις για το θέμα.
Υπογραμμίζει δε ότι δυστυχώς για άλλη μια φορά επιβεβαιώνεται η αναγκαιότητα άμεσης ολοκλήρωσης και παράδοσης του οδικού άξονα Λεύκτρου-Σπάρτης όχι μόνο για λόγους αναπτυξιακούς, αλλά και για λόγους οδικής ασφάλειας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής.
Η Φεβρωνία Πατριανάκου ζητά από τους αρμόδιους Υπουργούς άμεσες πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της δύναμης της τροχαίας της Αστυνομικής Διεύθυνσης Λακωνίας καθώς και συγκεκριμένα μέτρα για την ασφαλή κίνηση των οχημάτων στο τμήμα της εθνικής οδού μεταξύ Τρίπολης και Σπάρτης, αλλά και στο σύνολο του Νομού, ώστε να μην χάνονται άδικα ζωές στην άσφαλτο. Ζητά να αντιμετωπιστούν όλοι οι επιμέρους παράγοντες επικινδυνότητας του οδικού αυτού τμήματος και να ληφθούν μέτρα για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων, καθώς και πρωτοβουλίες για ενημερωτικές και εκπαιδευτικές δράσεις που προάγουν την οδική ασφάλεια. Ζητά το επακριβές χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου του οδικού άξονα Λεύκτρου-Σπάρτης, αλλά και τους λόγους των νέων καθυστερήσεων στη διαδικασία έγκρισης της τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης.





ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ κ.κ. ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ:
1.- ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
2.- ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΔΙΚΤΥΩΝ
Θέμα : «Επικινδυνότητα της Ε.Ο. Τρίπολης-Σπάρτης/
Άμεση υλοποίηση του οδικού άξονα Λεύκτρου-Σπάρτης»
            Το απόγευμα της Κυριακής 5 Οκτωβρίου 2014, στο 27ο χιλιόμετρο της Ε.Ο. Τρίπολης-Σπάρτης, τρία μέλη μιας οικογένειας έχασαν τη ζωή τους, κατά την πρόσκρουση του αυτοκινήτου τους, με αυτοκίνητο που ερχόταν από την αντίθετη κατεύθυνση.
            Μετά από λίγες ώρες και συγκεκριμένα πριν τα μεσάνυχτα της ίδιας ημέρας, σε μικρή απόσταση από το σημείο αυτό, σημειώθηκε και δεύτερο τροχαίο δυστύχημα, στο οποίο έχασε τη ζωή του ο οδηγός του αυτοκινήτου και τραυματίστηκαν η σύζυγος και ο ανήλικος γιος τους.
            Η γνωστή και χρονίζουσα ακαταλληλότητα της υφιστάμενης εθνικής οδού έχει δυστυχώς κατ’ επανάληψη επιβεβαιωθεί. Άλλωστε, μία σύντομη διαδικτυακή αναζήτηση για τα πιο επικίνδυνα σημεία του συνόλου του εθνικού δικτύου της χώρας, περιλαμβάνει πάντα το τμήμα της εθνικής οδού μεταξύ Τρίπολης και Σπάρτης. Είναι αυτονόητο δε, ότι οι συνθήκες που επικρατούν στη συγκεκριμένη οδό, κατά τη διάρκεια βροχόπτωσης ή μετά από αυτή, αυξάνουν πολλαπλασιαστικά τους ήδη υφιστάμενους κινδύνους.
            Η επικινδυνότητα όμως, της εθνικής αυτής οδού επιδεινώνεται και από τον ανθρώπινο παράγοντα. Συγκεκριμένα, η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας και οι παράνομες προσπεράσεις και μάλιστα στις ούτως ή άλλως επικίνδυνες και «τυφλές» στροφές, λόγω της κακής οδικής συμπεριφοράς πολλών οδηγών, αποτελούν συχνότατο φαινόμενο, το οποίο επιτείνεται από τη μη επαρκή αστυνόμευση της οδήγησης στην ευρύτερη περιοχή.
            Στο σημείο αυτό επιβάλλεται να τονιστεί ότι το υφιστάμενο αστυνομικό δυναμικό της υποστελεχωμένης αρμόδιας Διεύθυνσης του Νομού, καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, πλην όμως η αριθμητική του υστέρηση είναι προφανές ότι δεν βοηθά, ώστε να παρασχεθεί η ζητούμενη επαρκής αστυνόμευση.
            Ενδεικτικό του ελλιπούς τροχαίου ελέγχου αποτελούν και τα αλλεπάλληλα ατυχήματα, που σημειώθηκαν κατά τη θερινή περίοδο και αφορούσαν σοβαρούς τραυματισμούς μοτοσικλετιστών, οι οποίοι δεν φορούσαν προστατευτικό κράνος. Πολλά από αυτά τα περιστατικά θα είχαν αποσοβηθεί, εάν υπήρχε επαρκής αστυνόμευση, ώστε να διενεργείται κατά τακτά διαστήματα και σημεία ο απαιτούμενος προληπτικός έλεγχος για την ασφάλεια των οδηγών (έλεγχοι για προστατευτικά κράνη και ζώνες ασφαλείας).
            Επιπρόσθετο επιβαρυντικό παράγοντα για την οδική ασφάλεια στη Λακωνία συνιστά και η ιδιαίτερα επικίνδυνη οδήγηση ακατάλληλων οχημάτων από ΡΟΜΑ και μάλιστα συχνότατα ανήλικους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις ανακοινώσεις της ΕΛ.ΑΣ. για τις αστυνομικές επιχειρήσεις που πραγματοποιούνται προς αντιμετώπιση της εγκληματικότητας στη Λακωνία, μεγάλο μέρος των παρανομιών που διαπιστώνονται, αφορά επικίνδυνες παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας από ΡΟΜΑ.
            Στο σύνολο των δεδομένων αυτών πρέπει να προστεθεί και η συχνή επικινδυνότητα των ίδιων των οχημάτων. Συγκεκριμένα, λόγω της οικονομικής κρίσης, πολλοί οδηγοί καθυστερούν σημαντικά τα τακτικά service, αλλά και τις αναγκαίες αλλαγές ελαστικών και κάθε είδους προαπαιτούμενων για την ασφαλή κίνηση των οχημάτων τους.
            Για μια ακόμα φορά καταδεικνύεται ότι ο συνδυασμός της ακαταλληλότητας της συγκεκριμένης εθνικής οδού, της επικινδυνότητας της οδήγησης και της έλλειψης αστυνομικού ελέγχου στα περισσότερα σημεία της, αποδεικνύεται συχνά θανάσιμος και χρήζει αμεσότατης και συνολικής αντιμετώπισης.
            Η υλοποίηση του έργου του οδικού άξονα Λεύκτρου-Σπάρτης, που αναμένεται να δώσει τη ζητούμενη διέξοδο, συνεχώς μετατίθεται χρονικά.
Τον Φεβρουάριο του 2014, κατά τη συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησής μου, είχα ενημερωθεί από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων ότι η τροποποιημένη Σύμβαση Παραχώρησης του έργου επρόκειτο να έρθει στη Βουλή τον Απρίλιο του 2014.
Τον Ιούλιο του 2014, με το με αρ. πρωτ. 1376/1378/24-07-2014 απαντητικό έγγραφο σε νέα ερώτηση που είχα καταθέσει για το ίδιο θέμα, ενημερώθηκα ότι η διαδικασία για τη Συμφωνία τροποποίησης των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης βρίσκεται σε εξέλιξη.
            Όπως ευθέως συνάγεται -και δυστυχώς για άλλη μια φορά επιβεβαιώνεται με τον τραγικότερο τρόπο- η αμεσότατη υλοποίηση του οδικού άξονα Λεύκτρου-Σπάρτης επιτάσσεται όχι μόνο από λόγους αναπτυξιακούς, αλλά και από λόγους οδικής ασφάλειας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής.
            Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1.- Σε ποιες πρωτοβουλίες προτίθενται να προβούν άμεσα, ώστε να ενισχυθεί η δύναμη της τροχαίας της Αστυνομικής Διεύθυνσης Λακωνίας;
2.- Ποια επιπρόσθετα μέτρα προτίθενται να λάβουν για την ασφαλή διακίνηση των οχημάτων στην Ε.Ο. Τρίπολης-Σπάρτης;
3.- Με ποια συγκεκριμένα μέτρα αντιμετωπίζονται, σε επίπεδο Νομού Λακωνίας, τα επιμέρους προβλήματα που θίγονται με την ερώτηση; Ποια μέτρα εφαρμόζονται, σε επίπεδο Νομού, για την πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων και την εν γένει οδική ασφάλεια;
4.- Ποια είναι τα αναλυτικά στοιχεία για τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων που έχουν σημειωθεί κατά το μήκος της Ε.Ο. Τρίπολης-Σπάρτης, κατά την τελευταία πενταετία; Πόσα εξ αυτών ήταν θανατηφόρα και ποιος ο αριθμός των τραυματιών;