Στον απόηχο της ονοματοδοσίας του αεροδρομίου,ευχαριστώ και δημόσια
τον καθηγητή κ.Γεώργιο Κασιμάτη που ανέφερε τον Μανώλη Σοφίο.
Ωστόσο γνώριζαν κι άλλοι αλλά δεν μπήκαν στον κόπο.
Για να μαθαίνουν λοιπόν όσοι αγνοούν και να θυμηθούν όσοι γνωρίζουν και οφείλουν αλλά ξεχνούν,
Ωστόσο γνώριζαν κι άλλοι αλλά δεν μπήκαν στον κόπο.
Για να μαθαίνουν λοιπόν όσοι αγνοούν και να θυμηθούν όσοι γνωρίζουν και οφείλουν αλλά ξεχνούν,
Ο Μανώλης Σοφίος ήταν ο πρώτος μεγάλος οραματιστής για τη δημιουργία
αεροδρομίου στα Κύθηρα , τη στιγμή που άλλα μεγαλύτερα νησιά δεν
μπορούσαν ούτε να το φανταστούν. (Οραματιστής όχι μόνο για το αεροδρόμιο αλλά και για τόσα άλλα έργα προόδου και ανάπτυξης του τόπου π.χ τον κινηματογράφο ).
Ο Μανώλης Σοφίος πρακτόρευε την ολυμπιακή όπως και την Quantas εκείνη
την εποχή, πράγμα που του έδινε την δυνατότητα να έρχεται σε επαφή με
πολλές προσωπικότητες και να δημιουργεί σημαντικές γνωριμίες.
Ο
Μανώλης Σοφίος ήταν αυτός που παρότρυνε τους προέδρους των γύρω
κοινοτήτων να παραχωρήσουν τα χωράφια τους για να γίνει το αεροδρόμιο.
Ο Μανώλης Σοφίος πηγαινορχόταν καθημερινά στο νέο αεροδρόμιο για να
κανονίζει την επιβίβαση των επιβατών και να ρυθμίζει τα έκτακτα
γεγονότα όπως ασθενείς και τραυματίες.
Ο Μανώλης Σοφίος με τον
γαμπρό και το γιο του μάζευαν, με τα χέρια, τις πέτρες από τον
χωματένιο αεροδιάδρομο για να προσγειωθεί το αεροπλάνο.
Ο Μανώλης
Σοφίος και ο γιος του , συνόδευαν με αγκαζέ πτήσεις από Αθήνα προς
Κύθηρα τους πιλότους μέχρι να οριστικοποιηθούν οι τελικές
διαπραγματεύσεις και να εφαρμοστούν τα τακτικά δρομολόγια.
Ο
Μανώλης Σοφίος και η κόρη του (συνοδός εδάφους) επικοινωνούσαν
καθημερινά με το πλήρωμα του αεροπλάνου μέσω ενός απλού ασυρμάτου που
έπιανε από τον Μαλέα και κάτω, χωρίς άλλα μέσα και χωρίς πύργο ελέγχου.
Ο Μανώλης Σοφίος και ο γιος του που είχε αλυσίδα τουριστικών γραφείων
στην Κρήτη, διατηρούσαν γνωριμία με μεγάλα στελέχη της ολυμπιακής και
με τους πιλότους, τους πρώτους πιλότους που ήρθαν στο νησί όπως οι
αδελφοί Κουρήδες, Μαντζαβινάτος, Τουλουμουτζόγλου , Καραμπούλας,
Μουστάκας, Σκλήρης.
Ο Μανώλης Σοφίος και ο γιος του τόλμησαν να καλέσουν και τον Αλέξανδρο Ωνάση. Η συνέχεια είναι γνωστή.
Ο Μανώλης Σοφίος έβγαλε φωτογραφία τα πρώτα έργα για την δημιουργία του
διαδρόμου κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες καθώς και την ιστορική πρώτη
προσγείωση με το τύπου SKYVAN αεροσκάφος τον Δεκέμβριο του 1971.
Ακολούθησαν : HIGHLANDER, AZTEC και πολλά άλλα μονοκινητήρια.
Αξίζει να επικροτηθεί η συμβολή του στην πολιτισμική ανάπτυξη του
νησιού και να αναγνωρισθεί η προσφορά του. Ίσως να μην ταιριάζει που το
ανέλαβα εγώ αλλά δεν με πρόλαβε και κανείς άλλος.
Ως εγγονή του Μανώλη Σοφίου , είμαι περήφανη για τον παππού μου και έχω χρέος στη μνήμη του να προβάλλω το έργο του.
Η συμβολή του στη δημιουργία του αεροδρομίου δεν υπήρξε απλά ηθική. Υπήρξε ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ.
Το όνειρο , η μεγάλη ιδέα , η αρχή , ανήκουν στον Μανώλη Σοφίο και αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς.
---------------------------------
Εβίτα Σοφίου Προβατάρη
---------------------------------
---------------------------------