Ξεκινά
σήμερα στην επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής η συζήτηση για
το νομοσχέδιο του Υπουργείο Τουρισμου που αφορά πολύ και την Κρήτη. Το
Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού έχει τίτλο «Απλούστευση
διαδικασιών λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων και τουριστικών
υποδομών, ειδικές μορφές τουρισμού και άλλες διατάξεις» και εισηγητής
από την πλευρά της πλειοψηφίας είναι ο βουλευτής Λευτέρης Αυγενάκης.
Ας δούμε μερικά από τα σημεία:
Η τουριστική ανάπτυξη αποτελεί τον βασικό μοχλό για την ανάκαμψη της
Εθνικής Οικονομίας. Και φέτος όπως φαίνεται θα πιάσουμε τον στόχο ρεκόρ
για 19 εκατ. διεθνείς αφίξεις το 2014.
Ο τουρισμός αποφέρει περίπου 15-18% του ΑΕΠ και προσφέρει δουλειά σε
εκατοντάδες χιλιάδες άτομα (κατά μία εκτίμηση, σε 700-800 χιλιάδες,
δηλαδή στο 15%-18% του εργατικού δυναμικού). Γι’ αυτό οι σχέσεις
παραγωγής και ιδιοκτησίας στον κλάδο επηρεάζουν συνολικά τη συγκρότηση
της κοινωνίας. Το ελληνικό μοντέλο τουρισμού (ήλιος, θάλασσα και
αρχαιολογικά αξιοθέατα), σε συνδυασμό με την κατακερματισμένη
γαιοκτησία, μπορεί να μην ευνοεί τον λεγόμενο «ποιοτικό τουρισμό»
(δηλαδή, τα υψηλά έσοδα ανά επισκέπτη), αλλά διασφαλίζει τη μεγάλη
διασπορά των εσόδων.
Ωστόσο, η τουριστική ανάπτυξη δεν έρχεται από μόνη της. Δεν είναι μια
παρθενογένεση, αλλά το πηλίκο μιας διαρκούς και συνεχιζόμενης
οργανωτικής διαδικασίας. Και αυτή η διαδικασία θα πρέπει να υλοποιείται
σε ένα πλαίσιο διαρκούς εξέλιξης, τόσο των θεσμών, όσο και των υποδομών
προκειμένου να είμαστε έτοιμοι ως χώρα να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις
του μέλλοντος, προστατεύοντας πάντα το συγκριτικό πλεονέκτημα της
Ελλάδας, την φύση και το περιβάλλον.
Με το παρόν σχέδιο νόμου διαμορφώνονται οι προϋποθέσεις που θα
επιτρέψουν την ανάπτυξη του ποιοτικού και υψηλής οικονομικής απόδοσης
τουρισμού, όσο και την βελτίωση και περαιτέρω ανάπτυξη των μικρών
τουριστικών μονάδων, των θεματικών τουριστικών εγκαταστάσεων και των
ειδικών μορφών τουρισμού. Επιπλέον, απλουστεύεται το αδειοδοτικό σύστημα
όσον αφορά στις διαδικασίες για την λειτουργία τουριστικών μονάδων.
Η τουριστική νομοθεσία εκ των πραγμάτων υπόκειται στην ανάγκη συχνών
αναμορφώσεων, που με την σειρά τους είναι προϊόν των σημαντικών
μεταβολών στο εσωτερικό και διεθνές περιβάλλον του τουρισμού. Η μορφή
των τουριστικών επιχειρήσεων και οι παρεχόμενες από αυτές υπηρεσίες
εξελίσσονται συνεχώς ώστε να καλύψουν τα μεταβαλλόμενα πρότυπα ζήτησης.
Εξάλλου τα τελευταία χρόνια σειρά νέων κατηγοριών επιχειρήσεων
θεσμοθετήθηκαν με συνέπεια την ανάγκη συστηματοποίησης του συνόλου αυτών
σε ενιαίο κείμενο.
Στόχος πρέπει να είναι η εύρυθμη ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας
στον τομέα του τουρισμού μέσα σε ένα σταθερό θεσμικό περιβάλλον και σε
αυτό το σχέδιο νόμου μεταξύ άλλων επιχειρείται η συστηματική και η
εννοιολογική οριοθέτηση των τουριστικών επιχειρήσεων, με σαφείς και
απλούς ορισμοί για το διοικούμενο/ χρήστη της διάταξης.
Όπως αναφέρονται στο σ/ν οι κατηγορίες τουριστικών επιχειρήσεων είναι
επτά και συγκεκριμένα: 1. τουριστικά καταλύματα, 2. Εγκαταστάσεις
ειδικής τουριστικής υποδομής, 3. τουριστικά γραφεία, 4. γραφεία
ενοικίασης αυτοκινήτων, 5. Επιχειρήσεις εκμίσθωσης Μοτοσικλετών,
Τρίτροχων και Τετράτροχων οχημάτων άνω των 50 κ.εκ., 6. Τουριστικές
Επιχειρήσεις Οδικών Μεταφορών (Τ.Ε.Ο.Μ.), 7. Ναυλομεσιτικά Γραφεία.
-Για την χορήγηση Ειδικού Σήματος Λειτουργίας σε Τουριστικά Καταλύματα.
Σε όλα τα τουριστικά καταλύματα για να λειτουργούν νόμιμα – θα πρέπει
να έχει χορηγηθεί ειδικό σήμα λειτουργίας. Αντίθετα, κάτι τέτοιο δεν
απαιτείται για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις του ίδιου άρθρου των οποίων η
νόμιμη λειτουργία εξασφαλίζεται με τη χορήγηση βεβαίωσης συνδρομής
νομίμων προϋποθέσεων.
Ως αρμόδια αρχή για την χορήγηση του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας
(Ε.Σ.Λ.) ορίζεται το Υπουργείο Τουρισμού, μετά από την μεταφορά των
αρμοδιοτήτων και των σχετικών δομών που διαθέτει ο ΕΟΤ.
Επιπλέον, ορίζεται εκ νέου η διαδικασία χορήγησης Ε.Σ.Λ. σε
ξενοδοχεία και οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις και σε
ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα που ανήκουν στην
κατηγορία των μη κύριων καταλυμάτων. Βασικός στόχος είναι η απλοποίηση
της διαδικασίας χορήγησης Ε.Σ.Λ. Για τον σκοπό αυτό τροποποιείται το
υφιστάμενο νομικό πλαίσιο ώστε να εκφρασθεί η εμπιστοσύνη στον πολίτη
από το κράτος , να διευκολυνθεί ο επιχειρηματίας και να διασφαλιστεί η
προστασία του δημόσιου συμφέροντος, με την κατάργηση του σταδίου της
προηγούμενης έγκρισης της αρχιτεκτονικής μελέτης καθώς και της
καταλληλότητας οικοπέδου ή γηπέδου η οποία πλέον έχει ενσωματωθεί στην
Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο.).
-Κατάταξη Τουριστικών Καταλυμάτων
Η κατάταξη των κύριων ξενοδοχείων καταλυμάτων γίνεται σε πέντε (5)
κατηγορίες αστέρων και προβλέπεται η έκδοση προεδρικού διατάγματος που
θα επανακαθοριστούν οι τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές των κύριων
ξενοδοχειακών καταλυμάτων, ο τρόπος και η διαδικασία κατάταξής τους, τα
βαθμολογούμενα κριτήρια και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
Επίσης ορίζεται η κατάταξη των ενοικιαζόμενων επιπλωμένων δωματίων/
διαμερισμάτων σε κατηγορίες κλειδιών. Ενόψει του ότι η συγκεκριμένη
μορφή καταλύματος αναπτύσσεται σε περιορισμένη έκταση και δωμάτια,
δομείται με συντελεστή δόμηση κατοικίας, η περιβαλλοντική επιβάρυνση εξ
αυτών είναι χαμηλή προβλέπεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Τουρισμού με
απόφασή του να καθορίζει τον αριθμό των κλειδιών, τις τεχνικές και
λειτουργικές προδιαγραφές των ενοικιαζόμενων επιπλωμένων δωματίων/
διαμερισμάτων, τον τρόπο και τη διαδικασία κατάταξής τους, τα
βαθμολογούμενα κριτήρια και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
Αρμόδιος φορέας για την κατάταξη των κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων
και των ενοικιαζομένων επιπλωμένων δωματίων/ διαμερισμάτων και ορίζεται
το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (Ξ.Ε.Ε.), καθότι είναι
εξειδικευμένος φορέας στον τουρισμό
Επιπλέον, η ελεγκτική διαδικασία στην εφαρμογή της τουριστικής
νομοθεσίας κρίνεται απαραίτητη καθώς έχουν παρουσιαστεί κρούσματα
παραβίασής της. Ο αριθμός καταλυμάτων που εκτιμάται ότι λειτουργούν
παράνομα πρέπει να περιορισθεί σημαντικά καθώς και των επιχειρήσεων που
λειτουργούν χωρίς την απαιτούμενη βεβαίωση συνδρομής νομίμων
προϋποθέσεων.
Στο σ/ν ορίζονται τα πρόστιμα για τουριστικό κατάλυμα που λειτουργεί
χωρίς το προβλεπόμενο από τις οικείες διατάξεις Ε.Σ.Λ., οποιασδήποτε
κατηγορίας και λειτουργικής μορφής, λόγω ανάκλησης ή αφαίρεσής του ή
λόγω του γεγονότος ότι ουδέποτε του χορηγήθηκε Ε.Σ.Λ. και ορίζονται
εξαιρετικά τα πρόστιμα για τις οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις
(camping) καθώς και το δραστικό και επικουρικό διοικητικό μέτρο της
σφράγισης καταλύματος.
Επιπλέον, ορίζονται κυρώσεις για τουριστική επιχείρηση, κάθε
κατηγορίας, που παραλείπει να προσφέρει στην πελατεία της υπηρεσίες που
υποσχέθηκε ή διαφήμισε εγγράφως ή αν οι προσφερόμενες υπηρεσίες, ανέσεις
ή αγαθά είναι προδήλως κατώτερης κατηγορίας ή ποιότητας, αφού έχει
παρατηρηθεί συχνά το φαινόμενο να διαφημίζονται σε ιστοσελίδες
επιχειρήσεων υπηρεσίες τις οποίες ο τουρίστας θεώρησε καθοριστικές για
να συνάψει τη σύμβαση με τον επιχειρηματία και να επιλέξει αυτή την
επιχείρηση και που εν τέλει όταν φτάνει στο κατάλυμα συνειδητοποιεί ότι
δεν παρέχονται.
Τηρώντας την συνταγματικά κατοχυρωμένη υποχρέωση για προηγούμενη
ακρόαση του πολίτη ιδίως στις περιπτώσεις που πρόκειται να εκδοθούν
δυσμενείς διοικητικές πράξεις προβλέπεται και το δικαίωμα της
προηγούμενης ακρόασης όπως επίσης και το δικαίωμα του φερόμενου ως
παραβάτη να δώσει εξηγήσεις και σχετικές διευκρινίσεις μέσα σε δεκαπέντε
(15) ημέρες από την παραλαβή της σχετικής κλήσης.
Επίσης επαναδιατυπώνονται οι ποινικές κυρώσεις για το αδίκημα της
άγρας πελατών. Συγκεκριμένα εισάγονται ποινές για τα αδικήματα που
αφορούν σε άσκηση πίεσης σε πρόσωπο ή ομάδα προσώπων για την αποδοχή ή
την απόρριψη ταξιδιωτικής ή μεταφορικής υπηρεσίας, υπηρεσιών εστίασης ή
ψυχαγωγίας ή τουριστικού καταλύματος ή προϊόντων εμπορικού καταστήματος
από πρόσωπα που, νόμιμα ή μη, ασκούν έργο που σχετίζεται με τουριστικές
υπηρεσίες.
Στο μέχρι σήμερα ισχύον θεσμικό πλαίσιο δεν καθορίζεται ανώτατο όριο
εμβαδού των κτιριακών υποδομών που αφορούν τα τουριστικά καταφύγια. Αυτό
έχει ως συνέπεια να είναι νομικά δυσδιάκριτη η διαφοροποίηση της τάξης
μεγέθους και κλίμακας μεταξύ των δύο κατηγοριών (μαρίνα – καταφύγιο). Η
εισαγωγή του ανωτάτου ορίου των 250 τ.μ. στις κτιριακές υποδομές
επιδιώκει να καταστήσει σαφή την διάκριση και άρα την νομική και
διοικητική αντιμετώπιση της κάθε μιας από αυτές τις κατηγορίες
τουριστικών λιμένων.
-Χωροθέτηση Μαρινών
Η προτεινόμενη ρύθμιση έρχεται ως συνέπεια της διαπίστωσης ότι το
μέγεθος της χερσαίας έκτασης μαρίνων, βάσει του οποίου έχει εφαρμογή η
διαδικασία χωροθέτησης σε δύο στάδια, είναι εξαιρετικά μικρό. Με
δεδομένο ότι η συνήθης έκταση της χερσαίας ζώνης μιας μαρίνας είναι
τουλάχιστον διπλάσια των 20.000 τ.μ. λόγω των ποικίλων χρήσεων που
αναπτύσσονται σε αυτή και της ευρείας ακτογραμμής που καλύπτει (συνήθως
εξαιτίας της μορφολογίας), καθιστά την ισχύουσα διαδικασία χωροθέτησης
σε δύο στάδια, αναγκαία για όλες σχεδόν τις μαρίνες.
Με την παρούσα ρύθμιση και ενόψει της πρόθεσης η διαδικασία να
συμβαδίζει με τις ταχύτητες που απαιτεί η υλοποίηση επενδύσεων
δημιουργείται η αναγκαιότητα διεύρυνσης των ορίων της χερσαίας ζώνης των
μαρίνων.
-Θαλάσσιες ζώνες εξυπηρέτησης υδροπλάνων
Η παρατηρούμενη εποχικά αυξημένη ζήτηση για υπηρεσίες πρόσδεσης –
ελλιμενισμού υδροπλάνων σε προσφιλείς τουριστικούς προορισμούς καθιστά
επιτακτική την ανάγκη διάθεσης πρόσθετων λιμενικών υποδομών με στόχο την
εξυπηρέτηση συγκεκριμένης επιβατικής κίνησης με αφετηρία και προορισμό
σε αυτούς. Επομένως και στο βαθμό που ορισμένες μεγάλες μαρίνες έχουν
αυξημένες δυνατότητες ελλιμενισμού, η προτεινόμενη διάταξη συμβάλλει
στην διεύρυνση του πλαισίου άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας και
εμπλουτίζει ενώ παράλληλα διαφοροποιεί, το προσφερόμενο τουριστικό
προϊόν στο κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού με τα αναμενόμενα οικονομικά
οφέλη.
-Θαλάσσιες ζώνες ναυδέτων
Η πληθώρα παράκτιων περιοχών ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, το μεγάλο
μήκος της ακτογραμμής και το πλήθος νησιωτικών συμπλεγμάτων της χώρας
μας, λειτουργούν ως μαγνήτης για την αγκυροβολία σκαφών αναψυχής. Η
προβολή αυτών των περιοχών ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, μη τουριστικά
αναπτυγμένων και γνωστών ως “παρθένοι προορισμοί” αποτελούν πόλο έλξης
για το θαλάσσιο τουρισμό και πολλές φορές αντικείμενο διαφήμισης. Η
εισαγόμενη διάταξη έχει σκοπό την ποιοτική αξιοποίηση αυτών των
προορισμών της χώρας μας, στην διαχείριση μιας “υπάρχουσας κατάστασης”
που λαμβάνει χώρα ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο, χωρίς την προσφορά
οικονομικού οφέλους στο Ελληνικό Δημόσιο, την παράτυπη οικονομική
εκμετάλλευση από τρίτους και την έλλειψη προστασίας του ευαίσθητου αυτού
τουριστικού πόρου. Το Υπουργείο Τουρισμού κρίνει σκόπιμη την δημιουργία
αυτής της επιπλέον κατηγορίας η οποία θα λειτουργεί αναλογικά με το
ισχύον πλαίσιο λειτουργίας των τουριστικών λιμένων.
-Ρυθμίσεις για σύνθετα τουριστικά καταλύματα
Το σύνθετο τουριστικό κατάλυμα αποτελεί νέο τουριστικό προϊόν, που
συμπεριλαμβάνει υποχρεωτικά ξενοδοχείο 5 αστέρων, ειδική τουριστική
υποδομή (γκολφ, συνεδριακό, μαρίνα, θαλασσοθεραπεία, μονάδα ιαματικού
τουρισμού, κέντρα αναζωογόνησης κ.λπ.) και τουριστικές επιπλωμένες
κατοικίες, οι οποίες μπορούν να μισθωθούν μακροχρονίως ή να πωληθούν. Με
την μέχρι σήμερα ισχύουσα ρύθμιση προβλεπόταν ότι προκειμένου να
καταρτισθούν συμβάσεις πώλησης ή μακροχρόνιας εκμίσθωσης των τουριστικών
επιπλωμένων κατοικιών, πρέπει πρώτα να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή και
να έχει χορηγηθεί το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας του ξενοδοχείου και της
ειδικής τουριστικής υποδομής, ρύθμιση η οποία έχει αποδειχθεί από την
εφαρμογή της ως δυσλειτουργική και αποθαρρυντική για την προώθηση του
νέου προϊόντος. Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρέχεται η δυνατότητα
κατάρτισης της σχετικής σύμβασης πώλησης ή μακροχρόνιας μίσθωσης των
τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών αμέσως μετά την έκδοση των αδειών
δόμησης και των λοιπών απαιτούμενων για την έναρξη των οικοδομικών
εργασιών εγκρίσεων, που αφορούν το ξενοδοχειακό κατάλυμα, την ειδική
τουριστική υποδομή, καθώς και την τουριστική επιπλωμένη κατοικία που
αποτελεί κάθε φορά αντικείμενο μακροχρόνιας μίσθωσης ή πώλησης. Με τον
τρόπο αυτό παρέχεται πληρέστερα η δυνατότητα αυτοχρηματοδότησης της
επένδυσης και, ως εκ τούτου, βελτιώνεται η ανταγωνιστικότητα του
προϊόντος.
-Ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας
Βελτιώνεται και συμπληρώνεται το πλέγμα διατάξεων που ρυθμίζουν τα
ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας και εξειδικεύονται οι ήδη ισχύουσες ρυθμίσεις,
που προβλέπουν την δυνατότητα μετατροπής υφισταμένων ξενοδοχείων σε
ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας.
-Ρυθμίσεις για υφιστάμενα χιονοδρομικά κέντρα
Προωθείται η οριστική διευθέτηση του ζητήματος λειτουργίας του
συνόλου των αναγνωρισμένων ως υφιστάμενων χιονοδρομικών κέντρων της
επικράτειας και των εντός αυτών κτιριακών και άλλων εγκαταστάσεων.
Σκοπός είναι η λειτουργική τακτοποίηση των καταστημάτων υγειονομικού
ενδιαφέροντος που λειτουργούν εντός των υφιστάμενων χιονοδρομικών
κέντρων τα οποία, υπό προϋποθέσεις, θα λαμβάνουν εφεξής την απαιτούμενη
άδεια λειτουργίας από το Υπουργείο Τουρισμού.
-Ειδικές κατασκευές έμπροσθεν τουριστικών καταλυμάτων
Δίνεται η δυνατότητα που ο νομός σήμερα παρέχει σε τουριστικά
καταλύματα κατηγορία 4 ή 5 αστέρων και δυναμικότητας τουλάχιστον 300
κλινών, να κατασκευάζουν ή να μετασκευάζουν εξέδρες επί πασάλων για την
ασφαλή επιβίβαση/αποβίβαση σκαφών και πρόσβαση και εξυπηρέτηση
λουομένων, και επί τουριστικών καταλυμάτων κατηγορίας 4 ή 5 αστέρων και
δυναμικότητας τουλάχιστον 150 κλινών σε νησιά της Ομάδας Ι του Ειδικού
Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον τουρισμό.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
«Εκπαίδευση και Κατάρτιση στον Τουρισμό»
Θέματα Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στον Τουρισμό
Η Ανώτερη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης Αγίου Νικολάου Κρήτης
αρμοδιότητας Υπουργείου Τουρισμού μετονομάζεται σε Ανώτερη Σχολή
Τουριστικής Εκπαίδευσης Κρήτης. Περαιτέρω παρέχεται η δυνατότητα
αξιοποίησης του στελεχιακού δυναμικού του Υπουργείου ώστε ελλείψει
εκπαιδευτικών να αντικαθίστανται σε θέσεις προϊσταμένων διοικητικοί
υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ αυξημένων προσόντων κατόχων μεταπτυχιακού
τίτλου.
Επέκταση αδειών επαγγελματιών ξεναγών σε σπάνιες γλώσσες
Με το ισχύον καθεστώς, οι επαγγελματίες ξεναγοί μπορούν να λάβουν
επέκταση της αδείας τους, προσκομίζοντας αναγνωρισμένο πτυχίο
γλωσσομάθειας, μόνο στις γλώσσες που περιλαμβάνονται στο παράρτημα
γλωσσομάθειας προκηρύξεων του ΑΣΕΠ (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά,
ισπανικά, ιταλικά και ρωσικά). Σε όλες τις άλλες, πιο σπάνιες γλώσσες,
αυτό ήταν εφικτό μόνο μετά από εξέταση από ειδικές τριμελείς επιτροπές
που προέβλεπε ο Κανονισμός των Σχολών Ξεναγών (ΦΕΚ 1375/Β’/2002).
Δίνεται πλέον η δυνατότητα στους επαγγελματίες Έλληνες ξεναγούς που
διαθέτουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά, να λάβουν άμεσα την επέκταση της
αδείας τους στις αντίστοιχες γλώσσες.
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ: Τουρισμός Υπαίθρου, Αγροτουρισμός και Οινοτουρισμός
Τουρισμός υπαίθρου
Διαπιστώνεται ότι στην χώρα μας οι επιχειρηματικές δραστηριότητες,
που αναπτύσσονται στον τομέα του τουρισμού της υπαίθρου, αντιμετωπίζουν
αφ’ ενός μεν ένα νομοθετικό κενό και αφ’ ετέρου έλλειψη συντονισμού από
ένα συγκεκριμένο και ειδικό για τον χώρο αυτό φορέα.
Ορίζοντας – στο εισαγόμενο σχέδιο νόμου - τον Τουρισμό Υπαίθρου
πραγματοποιείται ένα πρώτο βήμα για την κάλυψη αυτού του κενού. Ο
ορισμός συνοδεύεται από σειρά ειδικότερων διατάξεων για τον
αγροτουρισμό, ρυθμίζοντας και προωθώντας συγχρόνως λύσεις στα προβλήματα
που παρουσιάζονται στο χώρο του Τουρισμού Υπαίθρου και των
επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται σε αυτό τον τομέα της
τουριστικής αγοράς.
Αγροτουρισμός - Ορισμοί
Στην έννοια του Αγροτουρισμού, ο οποίος αποτελεί κατηγορία του
τουρισμού υπαίθρου περιλαμβάνει διάφορες τουριστικές δραστηριότητες
μικρής κλίμακας, οικογενειακής ή συνεταιριστικής προέλευσης, που
αναπτύσσονται σε αγροτικές περιοχές από άτομα που απασχολούνται στο
τομέα της γεωργίας.
Παρά το γεγονός ότι την τελευταία 20ετία έχουν δημιουργηθεί στο
σύνολο σχεδόν της ελληνικής υπαίθρου αξιόλογες επιχειρήσεις που
συνδυάζουν τέτοιες δραστηριότητες και υπηρεσίες, δε δημιουργήθηκαν οι
προϋποθέσεις που θα επέτρεπαν τη μετάβαση του Αγροτουρισμού από τη φάση
της περιστασιακής πηγής εισοδήματος σε εκείνη της οργανωμένης
τουριστικής δραστηριότητας η οποία θα παρέχει εισόδημα και
συμπληρωματική εργασία σε αγροτικούς πληθυσμούς, κυρίως των πιο
απομακρυσμένων και λιγότερο αναπτυγμένων περιοχών της χώρας.
Η υφιστάμενη κυρίαρχη μορφή της αγροτουριστικής δραστηριότητας και η
αδυναμία ανάπτυξης του Αγροτουρισμού ως μιας διακριτής μορφής
ειδικού/εναλλακτικού τουρισμού αποδίδεται σε δύο μείζονες λόγους. Ο
πρώτος είναι η χρήση των σχετικών προγραμμάτων περισσότερο ως μέσων
οικονομικής ενίσχυσης των δικαιούχων και λιγότερο ως μέσων μιας
στρατηγικής που θα επεφύλασσε στον Αγροτουρισμό σημαίνοντα ρόλο μεταξύ
των πολιτικών αγροτικής ανάπτυξης. Ο δεύτερος αφορά την έλλειψη μιας
ενιαίας αντίληψης σχετικά με τα κριτήρια επιλογής των δικαιούχων, τη
δημιουργία δομών για την υποστήριξη των αγροτών σε θέματα διαχείρισης
και προβολής και δικτύωσης. Εν τέλει, η ανάπτυξη των επιχειρήσεων αυτών
έγινε εν τη απουσία ενός θεσμικού πλαισίου το οποίο θα όριζε τις
ελάχιστες προϋποθέσεις άσκησης της δραστηριότητας των επιχειρήσεων
αυτών, τις βασικές υποδομές καθώς και τις διαδικασίες πιστοποίησης και
εποπτείας, δίχως να προκαλούνται ανταγωνιστικές στρεβλώσεις ή να
περιορίζεται η ευελιξία των επιχειρήσεων να προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα
επιλογών και δραστηριοτήτων.
Με τις προωθούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις εισάγονται γενικοί κανόνες,
ορισμοί και κατευθυντήριες αρχές που θα διέπουν τον Αγροτουρισμό και
την αγροτουριστική δραστηριότητα, διαχωρίζοντάς τον από άλλες μορφές
ειδικού τουρισμού και Τουρισμού Υπαίθρου.
Συγκεκριμένα, ορίζεται για πρώτη φορά η έννοια του Αγροτουρισμού ως η
ειδική μορφή Τουρισμού η οποία αφορά την παροχή υπηρεσιών υποδοχής,
φιλοξενίας ή/και εστίασης σε χώρους λειτουργικά ενοποιημένους με
αγροτικές εγκαταστάσεις, οι οποίες προσφέρονται συνδυαστικά με
δραστηριότητες που σχετίζονται με την αγροτική παραγωγή όπως και με την
προστασία και ανάδειξη του φυσικού και ανθρωπογενούς αγροτικού τοπίου.
Επίσης, ορίζονται οι έννοιες των «Επιχειρήσεων Αγροτουρισμού» και του
«Αγροκτήματος» και εισάγονται οι έννοιες του «Καλαθιού Αγροτικών
Προϊόντων Περιφέρειας» με στόχο την ανάδειξη της τοπικής
αγροδιατροφικής παραγωγής καθώς και του «Ειδικού Σήματος Αγροτουρισμού»
με το οποίο διασφαλίζεται η παροχή ενός ελάχιστου προδιαγεγραμμένου
επιπέδου υπηρεσιών από τις επιχειρήσεις που ασκούν αγροτουριστική
δραστηριότητα.
Διάθεση Αγροτικών Προϊόντων από επιχειρήσεις Αγροτουρισμού
Με το παρόν άρθρο δίδεται η δυνατότητα στο Περιφερειακό Συμβούλιο της
οικείας Περιφέρειας να τροποποιήσει, κατά παρέκκλιση των κείμενων
διατάξεων, το περιεχόμενο του Καλαθιού Αγροτικών Προϊόντων εφ’ όσον η
αρμόδια για αυτό Αρχή διαπιστώσει αντικειμενική δυσκολία μιας
επιχείρησης να διασφαλίσει την αναγκαία ποσότητα προϊόντων που
περιλαμβάνονται στο Καλάθι Αγροτικών Προϊόντων εξαιτίας φυσικών
κινδύνων, ασθενειών ή παθήσεων της φυτικής και ζωικής παραγωγής.
Πιστοποίηση Επιχειρήσεων Αγροτουρισμού-Ειδικό Σήμα
Ρυθμίζεται η πιστοποίηση των αγροτουριστικών επιχειρήσεων με τη
χορήγηση, από το Υπουργείο Τουρισμού ή την εξουσιοδοτούμενη από αυτό
Αρχή, Ειδικού Σήματος Αγροτουρισμού, εφόσον αυτές πληρούν τα κριτήρια,
τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού
Τουρισμού. Τίθεται ως προϋπόθεση για την χορήγηση του Ειδικού Σήματος
Αγροτουρισμού η προηγούμενη απόκτηση από την επιχείρηση του συνόλου των
ειδικών αδειών που αντιστοιχούν στις δραστηριότητές της. Διευκρινίζεται
δε ότι, για την εφαρμογή της νομοθεσίας περί επενδυτικών ή
χρηματοδοτικών και λοιπών προγραμμάτων από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς
πόρους, ως επιχειρήσεις Αγροτουρισμού νοούνται όσες διαθέτουν Ειδικό
Σήμα Αγροτουρισμού.
Έλεγχος και Εποπτεία Επιχειρήσεων Αγροτουρισμού
Ορίζονται οι επιχειρήσεις Αγροτουρισμού ως ιδιαίτερη κατηγορία
τουριστικών επιχειρήσεων που καταχωρούνται ως τέτοια στο μητρώο
τουριστικών επιχειρήσεων Προβλέπεται ο έλεγχος από την αρμόδια υπηρεσία,
τουλάχιστον ανά τριετία, της συνδρομής των προϋποθέσεων χορήγησης του
Ειδικού Σήματος Αγροτουρισμού καθώς και η ανάκλησή του, εφ’ όσον παύσει η
ισχύς του ή ανακληθεί οιαδήποτε απαραίτητη για την λειτουργία της
αγροτουριστικής επιχείρησης άδεια ή διαπιστωθεί ότι η επιχείρηση έπαυσε
να πληροί έναν ή περισσότερους όρους και τις προϋποθέσεις του παρόντος
νόμου ή των οικείων υπουργικών αποφάσεων.
Ειδικές φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις
Με το παρόν άρθρο εισάγεται το φορολογικό και ασφαλιστικό πλαίσιο για
τους επαγγελματίες αγρότες που αναπτύσσουν αγροτουριστική δραστηριότητα
ως συμπληρωματική της αγροτικής απασχόλησης. Έτσι, το προερχόμενο από
αγροτουριστική δραστηριότητα εισόδημα επαγγελματία αγρότη δηλώνεται και
φορολογείται ως αγροτικό εισόδημα, εφόσον δεν υπερβαίνει το 50% του
ετήσιου ατομικού εισοδήματός του. Προβλέπεται επίσης η ασφάλιση στον
Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων των επαγγελματιών αγροτών που
απασχολούνται σε αγροτουριστική επιχειρηματική δραστηριότητα, εφόσον το
εισόδημα που προέρχεται από αυτή δεν υπερβαίνει το 50% του ετήσιου
ατομικού εισοδήματός τους.
Οινοτουρισμός
Οι ειδικές / θεματικές μορφές τουρισμού αντιμετωπίζουν συχνά και
αποδεδειγμένα στην υλοποίησή τους τεχνικές και διαδικαστικές δυσχέρειες
εξαιτίας του συνδυασμού ετερόκλητων αρμοδιοτήτων, αδειοδοτήσεων,
εγκρίσεων κλπ. Η διαπίστωση αυτή οδηγεί στην ανάγκη για εισαγωγή,
εννοιολόγηση και θέση βασικών προϋποθέσεων λειτουργίας των επιχειρήσεων,
που ενώ είναι προεχόντως οινοπαραγωγικές προτίθενται να συνδυάσουν
–κατά την διεθνή εμπειρία- την δραστηριότητά τους αυτή με υπηρεσίες
ξενάγησης και φιλοξενίας στις εγκαταστάσεις τους επισκεπτών και
τουριστών που έχουν ειδικό ενδιαφέρον να γνωρίσουν και να ζήσουν σε
μεγαλύτερο βάθος και λεπτομέρεια την οινοπαρασκευαστική διαδικασία. Με
την εισαγόμενη διάταξη παρέχεται η βάση και το νομοθετικό έρεισμα, που
σε συνδυασμό με το πλέγμα των λοιπών σχετικών διατάξεων, θα παράσχει
αυτή την δυνατότητα.
Ιατρικός και Ιαματικός Τουρισμός
Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρέχεται η εξουσιοδότηση στους υπουργούς
να ρυθμίσουν επιμέρους θέματα σχετικά με τον ιατρικό τουρισμό και
ειδικότερα, την σύσταση Μητρώου Παρόχων Ιατρικού Τουρισμού, θέματα
πιστοποίησης των Ιατρικών Παρόχων, το ύψος του παραβόλου που θα
καταβάλλεται για την χορήγηση του Ειδικού Σήματος Ιατρικού Τουρισμού και
την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση παράβασης των όρων και προϋποθέσεων.
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε: Χορηγία για την τουριστική προβολή της Ελλάδας
Στο σ/ν τίθενται και αναλύονται οι ορισμοί «Χορηγία για την
τουριστική προβολή της Ελλάδας», «Χορηγός» και «Αποδέκτης Χορηγίας».
Σκοπός είναι να τεθούν οι ορισμοί ρητώς ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν
στο σκοπό του παρόντος νόμου (1) οι εν λόγω και συγκεκριμένες
προωθητικές ενέργειες, (2) να εξασφαλιστεί ότι χορηγός μπορεί να
οποιοδήποτε νομικό πρόσωπο αλλοδαπό ή μη με κερδοσκοπικό ή σκοπό και (3)
ότι το Υπουργείο Τουρισμού και οι εποπτευόμενοι φορείς του όπως ο
Ε.Ο.Τ. μπορούν να είναι λήπτες της συγκεκριμένης χρηματικής δωρεάς.
Συμβούλιο Χορηγιών
Συστήνεται στο Υπουργείο Τουρισμού Συμβούλιο Χορηγιών με γνωμοδοτικό
και συμβουλευτικό χαρακτήρα σε θέματα χορηγίας για την τουριστική
προβολή της Ελλάδας. Ο λόγος για τον οποίο συνιστάται το παρόν Συμβούλιο
είναι ότι για να μπορέσει να ληφθεί η χορηγία, να καταρτιστεί η εν λόγω
σύμβαση χορηγίας και να διευθετηθούν όλες οι δέουσες διοικητικές
ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν για την είσπραξη της χορηγίας από το
δημόσιο. Η επιτροπή επανδρώνεται από στελέχη που γνωρίζουν πολύ καλά τις
διαδικασίες αφενός υπαλλήλους του Υπουργείου Τουρισμού και αφετέρου
υπαλλήλους του Υπουργείου Οικονομικών και έναν εμπειρογνώμονα σε θέματα
χορηγιών για να διευκολύνει τη διαδικασία. Βασικός ρόλος της επιτροπής
είναι γνωμοδοτικός καθώς γνωμοδοτεί στον Υπουργό Τουρισμού για να ληφθεί
η χορηγία.
Έκθεση απολογισμού
Για λόγους διαφάνειας της διαδικασίας και την προστασία των
δικαιωμάτων του χορηγού υποβάλλεται στον Χορηγό αναλυτική Έκθεση
απολογισμού της χρήσης του χρηματικού ποσού ή άλλης οικονομικής μορφής
ενίσχυσης και διασφαλίζεται νομοθετικά ότι το χρηματικό ποσό που έδωσε
στο δημόσιο χρησιμοποιήθηκε για τον σκοπό της συγκεκριμένης χορηγίας.
Για να μπορέσει το Υπουργείο Τουρισμού και οι εποπτευόμενοι φορείς του
να λάβουν χορηγίες με σκοπό την τουριστική προβολή της Ελλάδας θα πρέπει
να θεσπισθεί ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο το οποίο θα προστατεύει το
Χορηγό.
Έκπτωση χορηγιών για την τουριστική προβολή της Ελλάδας από το εισόδημα
Με σκοπό να προσελκύσει το Υπουργείο χορηγίες για την τουριστική
προβολή της Ελλάδας δίδεται η δυνατότητα στον χορηγό να εκπίπτει εξ
ολοκλήρου από το φορολογητέο εισόδημα του φορολογουμένου ή τα ακαθάριστα
εισοδήματα της επιχείρησης που προσέφεραν τη χορηγία. Τίθεται, όμως, το
εξής όριο: το αφαιρούμενο συνολικό ποσό δεν μπορεί να υπερβαίνει το
δέκα τοις εκατό (10%) του συνολικού φορολογούμενου εισοδήματος ή των
καθαρών κερδών που προκύπτουν από τα βιβλία της επιχείρησης που
προσέφερε τη χορηγία.
Πηγή: cretalive.gr
-----------------------