Ξεκίνησε την Τετάρτη 19/9 και ολοκληρώνεται την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου η
δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου που κατέθεσε το ΥΠΕΚΑ και αφορά τα μέτρα
προστασίας, ανάπτυξης και διαχείρισης δασικών οικοσυστημάτων. Στο εν λόγω σχέδιο
νόμου με τίτλο: «Δασικά οικοσυστήματα: Ορισμοί, μέτρα προστασίας, ανάπτυξης και
διαχείρισης», εκτός από τα αμιγώς δασικά θέματα εμπεριέχονται και αρκετά που
αφορούν τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους.
Ειδικότερα, υπάρχουν άρθρα που
αφορούν:
α) τις προϋποθέσεις εκχέρσωσης δασικού χαρακτήρα εκτάσεων με σκοπό την
αγροτική καλλιέργεια από γεωργικούς συνεταιρισμούς και φυσικά πρόσωπα,
β) την
ρύθμιση θεμάτων εγκατάστασης κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων σε δάση,
γ) την
δενδροκομική εκμετάλλευση καστανοτεμαχίων,
δ) τους αγρούς που άλλαξαν μορφή, ε)
την ίδρυση Δασικών Φυτωρίων και στ) την βόσκηση.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου
Περιβάλλοντος:
Οι προϋποθέσεις εκχέρσωσης δασικού χαρακτήρα εκτάσεων
Με το άρθρο 47 καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις εκχέρσωσης δασικού
χαρακτήρα εκτάσεων με σκοπό την αγροτική καλλιέργεια από γεωργικούς
συνεταιρισμούς και φυσικά πρόσωπα. Η σχετική έγκριση χορηγείται εφόσον
διαπιστωθεί, κατόπιν σχετικής μελέτης, ότι οι εδαφολογικές και οικολογικές
συνθήκες συνηγορούν υπέρ του τρόπου αυτού της εκμετάλλευσης χωρίς να
παραβλάπτεται η συνολική λειτουργία του δασικού οικοσυστήματος. Περαιτέρω
ρυθμίζεται το καθεστώς των δασικού χαρακτήρα εκτάσεων που εκχερσώθηκαν χωρίς
άδεια της δασικής αρχής πριν την ισχύ του συντάγματος του 1975 και εξακολουθούν
να καλλιεργούνται γεωργικά. Οι κάτοχοί τους δύνανται να τις εξαγοράσουν έναντι
ανταλλάγματος υπό τον απαράβατο όρο ότι, θα εξακολουθούν να καλλιεργούνται
γεωργικά ες αεί. Επίσης απαλείφεται ο υφιστάμενος μέχρι σήμερα όρος ότι, οι
κάτοχοί τους πρέπει να είναι κατ’ επάγγελμα αγρότες, γεγονός που δεν συντρέχει
για κατόχους πολλών χιλιάδων στρεμμάτων. Ακόμη προβλέπεται ρητά ότι αν η έκταση
αλλάξει χρήση ακυρώνεται αυτοδικαίως ο χορηγηθείς στον κάτοχο τίτλος, η δε
έκταση επανέρχεται στο δημόσιο, υπαγόμενη στις διατάξεις της δασικής
νομοθεσίας.
Εγκατάσταση κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων σε δάση
Με το άρθρο 47α ρυθμίζονται θέματα εγκατάστασης κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων
σε δάση, δασικές εκτάσεις ως και σε δημόσιες γαίες των παραγράφων 5α και 5β του
άρθρου 3 του ν. 998/1979.
Ειδικότερα επιτρέπεται, πλέον, η ίδρυση και λειτουργία και μονίμων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων στις ανωτέρω εκτάσεις προκειμένου να εναρμονιστεί η χώρα προς τους σχετικούς κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν την υγιεινή και την ασφάλεια των παραγομένων ζωικών προϊόντων. Επίσης ρυθμίζεται το πρόβλημα των ήδη λειτουργούντων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, κυρίως επί δασών, που δεν αντιμετωπίζονταν μέχρι σήμερα αλλά και επί των δασικών και χορτολιβαδικών εκτάσεων που δεν έχουν την απαιτούμενη έγκριση της δασικής αρχής. Επιλύονται με τον τρόπο αυτό, χρονίζοντα προβλήματα της κτηνοτροφίας που αποτελεί ένα ιδιαίτερα δυναμικό κλάδο της πρωτογενούς παραγωγής.
Ειδικότερα επιτρέπεται, πλέον, η ίδρυση και λειτουργία και μονίμων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων στις ανωτέρω εκτάσεις προκειμένου να εναρμονιστεί η χώρα προς τους σχετικούς κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν την υγιεινή και την ασφάλεια των παραγομένων ζωικών προϊόντων. Επίσης ρυθμίζεται το πρόβλημα των ήδη λειτουργούντων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, κυρίως επί δασών, που δεν αντιμετωπίζονταν μέχρι σήμερα αλλά και επί των δασικών και χορτολιβαδικών εκτάσεων που δεν έχουν την απαιτούμενη έγκριση της δασικής αρχής. Επιλύονται με τον τρόπο αυτό, χρονίζοντα προβλήματα της κτηνοτροφίας που αποτελεί ένα ιδιαίτερα δυναμικό κλάδο της πρωτογενούς παραγωγής.
Παραχώρηση καστανοτεμαχίων
Με το άρθρο 7 τροποποιείται το αρθρ. 66 του ν 998/79, όπως ισχύει μετά την
αντικατάσταση του από το άρθρο 16 του ν. 1734/1987, και επιλύονται θέματα
παραχώρησης καστανοτεμαχίων σε κατ’ επάγγελμα αγρότες.
Ειδικότερα προβλέπεται ότι δύναται να παραχωρηθεί αντί τιμήματος χρήσης, το δικαίωμα της δενδροκομικής εκμετάλλευσης αυτών σε μόνιμους κατοίκους του οικείου ΟΤΑ, κατά προτεραιότητα δε, σε κατ’́ επάγγελμα γεωργούς ή κτηνοτρόφους. Ο δικαιούχος προβαίνει σε περιποίηση των καστανοδένδρων, σε εμβολιασμούς αυτών, σε καθαρισμό της άγριας βλάστησης, σε συμπληρωματικές φυτεύσεις καστανοδένδρων και σε άλλα δασοκομικά ή διαχειριστικά μέτρα, σύμφωνα με τους όρους της παραχώρησης κατόπιν μελέτης συνταγμένης από δασολόγο.
Ειδικότερα προβλέπεται ότι δύναται να παραχωρηθεί αντί τιμήματος χρήσης, το δικαίωμα της δενδροκομικής εκμετάλλευσης αυτών σε μόνιμους κατοίκους του οικείου ΟΤΑ, κατά προτεραιότητα δε, σε κατ’́ επάγγελμα γεωργούς ή κτηνοτρόφους. Ο δικαιούχος προβαίνει σε περιποίηση των καστανοδένδρων, σε εμβολιασμούς αυτών, σε καθαρισμό της άγριας βλάστησης, σε συμπληρωματικές φυτεύσεις καστανοδένδρων και σε άλλα δασοκομικά ή διαχειριστικά μέτρα, σύμφωνα με τους όρους της παραχώρησης κατόπιν μελέτης συνταγμένης από δασολόγο.
Αλλαγές χαρακτηρισμών
Με το αρθρ. 8 αντικαθίσταται το αρθρ. 67 του ν 998/79 και ρυθμίζεται το
πρόβλημα των εκτάσεων που αποδεδειγμένα στο παρελθόν είχαν αγροτική μορφή και
δασώθηκαν λόγω εγκατάλειψης. Το ανωτέρω θέμα είναι σοβαρότατο και απασχολεί
χιλιάδες πολίτες σε όλη την χώρα.
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις προβλέπονται τα εξής:
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις προβλέπονται τα εξής:
- Εκτάσεις που εμφανίζουν αγροτική μορφή στις Αεροφωτογραφίες του 1945 ή του 1960, αν δεν είναι ευκρινείς αυτές του 1945, θεωρούνται ιδιωτικές εκτάσεις εφόσον υπάρχουν τίτλοι ιδιοκτησίας πριν από την 23η-02-1946.
- Εάν οι τίτλοι είναι μεταγενέστεροι και όχι νεότεροι της 11.6.1975, τότε οι
παραπάνω εκτάσεις μπορούν να αποδοθούν αποκλειστικά στην αγροτική εκμετάλλευση,
εφόσον δεν έχουν την μορφή δάσους.
Ο ειδικότερος χαρακτηρισμός των εκτάσεων ως δάσους ή δασικής, προκειμένης της εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου αυτού, διενεργείται, στις περιοχές όπου υπάρχει κυρωμένος δασικός χάρτης από την Επιτροπή Δασολογίου Περιφερειακής Ενότητας της παραγράφου 5 του άρθρου 26 του ν. 3208/2003, όπως ισχύει, άλλως με πράξη χαρακτηρισμού κατά τη διαδικασία του άρθρου 14 του παρόντος νόμου, η οποία εκδίδεται, ακόμη και στην περίπτωση που η συγκεκριμένη έκταση έχει κηρυχθεί αναδασωτέα. - Στην περίπτωση που η έκταση χαρακτηρισθεί ως μη υπαγόμενη στην παρ. 1(α) του άρθρου 3 του παρόντος νόμου, η πράξη αναδάσωσης ανακαλείται.
Ποινικές κυρώσεις
Με το άρθρ.10 αντικαθίστανται διατάξεις του αρθρ. 70 του Ν 998/79 καθώς και
ολόκληρο το άρθρο 71 του ιδίου νόμου, με τις οποίες καθορίζονται οι ποινικές
κυρώσεις επί παράνομων επεμβάσεων σε δασικού και αναδασωτέου χαρακτήρα
εκτάσεις.
- Ειδικότερα, αυξάνεται από 1466 ευρώ σε 3000 ευρώ για κάθε 100 τμ, η ποινή για όποιον εκχερσώνει, υλοτομεί αποψιλωτικά, καλλιεργεί ή φυτεύει μη δασικά φυτά σε αναδασωτέα έκταση.
- Για καταστροφή αναδασωτέας έκτασης πέραν του στρέμματος και για κάθε επιπλέον 100 τμ η ποινή αυξάνεται από 2932 ευρώ σε 6000 ευρώ.
- Επίσης, αυξάνεται η ποινή από 293 ευρώ σε 500 ευρώ και για τον υπότροπο από 2932 ευρώ σε 5000 ευρώ, για τον ιδιοκτήτη ή τον κάτοχο ποιμνίου που συλλαμβάνεται με το ποίμνιό του μέσα σε αναδασωτέα έκταση ή που δεν λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα για να μην εισέρχονται τα ζώα μέσα σε αναδασωτέα έκταση, καθώς και αυτόν που επιτρέπει τη βοσκή σε τρίτους.
Ίδρυση Δασικών Φυτωρίων
Με την πρώτη παράγραφο του άρθρου 14 αντικαθίσταται το άρθρο 51 του ν.δ.
86/1969 και ρυθμίζονται θέματα ίδρυσης δασικών φυτωρίων από ιδιώτες. Με απόφαση
του Υπουργού ΠΕΚΑ καθορίζονται οι λεπτομέρειες σχετικά με την έκδοση των αδειών
ίδρυσης και λειτουργίας των δασικών φυτωρίων, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, την
διαδικασία χορήγησης, την διάρκεια ισχύος των αδειών, τις προϋποθέσεις
χορήγησης, τις υποχρεώσεις των δικαιούχων, την εποπτεία, τον έλεγχο και τη ν
παρακολούθηση της λειτουργίας των φυτωρίων, την έκδοση παραβόλου, την εγγραφή σε
ειδικό Μητρώο, την εισαγωγή από, εξαγωγή ή επανεξαγωγή σε Τρίτες χώρες, τον
έλεγχο και την πιστοποίηση του δασικού πολλαπλασιαστικού υλικού, τον
φυτοϋγειονομικό έλεγχο, καθώς και κάθε άλλη τεχνική λεπτομέρεια.
Με την δεύτερη παράγραφο του άρθρου 14 προστίθεται, μετά το άρθρο 119 του ν.δ. 86/1969 νέο άρθρο 119 Α, με το οποίο προβλέπεται η διάθεση πιστοποιημένου πολλαπλασιαστικού υλικού από την κεντρική αποθήκη δασικών σπόρων της Ειδικής Γραμματείας του ΥΠΕΚΑ.
Συγκεκριμένα δίδεται η δυνατότητα στην Κεντρική Αποθήκη Δασικών Σπόρων που υπάγεται στη Γενική Δ/νση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος, της Ειδικής Γραμματείας Δασών, να διαθέτει αντί τιμήματος δασικούς σπόρους, μοσχεύματα, δευτερεύοντα προϊόντα εκκόκκισης (κώνους κ.α) προς τρίτους, από τα αποθέματά της. Επιλύεται, έτσι, το πρόβλημα διάθεσης πιστοποιημένου αναπαραγωγικού υλικού των ελληνικών δασικών ειδών σε χώρες της ΕΕ αλλά και τρίτες χώρες.
Με την δεύτερη παράγραφο του άρθρου 14 προστίθεται, μετά το άρθρο 119 του ν.δ. 86/1969 νέο άρθρο 119 Α, με το οποίο προβλέπεται η διάθεση πιστοποιημένου πολλαπλασιαστικού υλικού από την κεντρική αποθήκη δασικών σπόρων της Ειδικής Γραμματείας του ΥΠΕΚΑ.
Συγκεκριμένα δίδεται η δυνατότητα στην Κεντρική Αποθήκη Δασικών Σπόρων που υπάγεται στη Γενική Δ/νση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος, της Ειδικής Γραμματείας Δασών, να διαθέτει αντί τιμήματος δασικούς σπόρους, μοσχεύματα, δευτερεύοντα προϊόντα εκκόκκισης (κώνους κ.α) προς τρίτους, από τα αποθέματά της. Επιλύεται, έτσι, το πρόβλημα διάθεσης πιστοποιημένου αναπαραγωγικού υλικού των ελληνικών δασικών ειδών σε χώρες της ΕΕ αλλά και τρίτες χώρες.
Βοσκή
Με το αρθρ. 15 αντικαθίσταται το αρθρ.103 του δασικού κώδικα (ν.δ. 86/69) που
ρυθμίζει τη βοσκή. Ειδικότερα:
- Δίδεται ο ορισμός της εννοίας των δημόσιων βοσκοτόπων και προβλέπεται ότι η βοσκή θα ασκείται πλέον βάσει εγκεκριμένου διαχειριστικού σχεδίου βόσκησης που λαμβάνει υπόψη τη βοσκοϊκανότητα του οικοσυστήματος και τη δυνατότητα αναβάθμισής του για την εξυπηρέτηση της σκοπούσας χρήσης.
- Η χωρική κατανομή της χρήσης της βοσκής γίνεται από τα συλλογικά όργανα των κτηνοτρόφων, ενώ παράλληλα καταβάλλεται, επί βοσκής σε δημόσιου χαρακτήρα εκτάσεις, μίσθωμα υπέρ του οικείου δήμου από τούς κτηνοτρόφους που κάνουν χρήση της βοσκής. Το ύψος του μισθώματος καθορίζεται με ΚΥΑ των υπουργών ΠΕΚΑ, Αγροτικής Ανάπτυξης και Οικονομίας και Οικονομικών.
Προβλέπεται επίσης αποκλειστική προθεσμία 2 ετών για την κατάρτιση των
διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, κατ ́ εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων.
-----------------------------
Πηγή: agrotypos.gr
-----------------------------