«Αγώνα δρόμου» με αντίπαλο το χρονόμετρο που μετράει αντίστροφα αναμένεται να δώσει ο υπουργός Αιγαίου και Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης, προκειμένου να μην υπάρξει κατάρρευση ακτοπλοϊκών εταιρειών, κάτι που μπορεί να λειτουργήσει σαν ντόμινο για τον κλάδο.
Σε μια συνάντηση που κράτησε περισσότερο από δύο ώρες, αργά το βράδυ της Παρασκευής, οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, με επικεφαλής το πρόεδρο Απόστολο Βεντούρη, περιέγραψαν με τα πιο μελανά χρώματα τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργεί σήμερα ο κλάδος.
Τα προβλήματα είναι πολλά και χρόνια, ενώ η οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα και η μεγάλη μείωση της επιβατικής κίνησης έχουν μετατρέψει την υπόθεση σε «κοκτέιλ μολότοφ» που απειλεί να τινάξει στον αέρα, ακόμα και από το προσεχές φθινόπωρο, το ακτοπλοϊκό δίκτυο.
Ο υπουργός από την πλευρά του τόνισε ότι θέτει την ακτοπλοΐα ως πρώτη προτεραιότητά του και προσέθεσε ότι κάποια μέτρα θα καταβάλει προσπάθειες να τα προχωρήσει άμεσα, ενώ κάποια άλλα θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο.
Από τον ΣΕΕΝ υπογράμμισαν ότι οι περισσότερες εταιρείες είναι στο «κόκκινο» και τον προσεχή Σεπτέμβριο είναι πολύ πιθανό να καταρρεύσουν κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες, χωρίς να υπάρχουν διακρίσεις ανάμεσα σε μεγάλες και μικρές ή εισηγμένες και μη εισηγμένες. Υπενθύμισαν επίσης ότι ήδη ορισμένες εταιρείες που εξυπηρετούσαν τα νησιά έχουν βάλει λουκέτο. «Ευτυχώς υπάρχει και η ανοχή των τραπεζών και επιβιώνει προσωρινά η ακτοπλοϊκή οικογένεια. Ο κίνδυνος όμως παραμένει άμεσος και συνεχής», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Απόστολος Βεντούρης.
Όπως σημείωσαν από τον ΣΕΕΝ, τόσο η τροποποίηση του κανονισμού ενδιαίτησης όσο και η σχετική μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν τις τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας δεν αποδείχτηκαν αρκετά για να απομακρύνουν τον κλάδο από τον κίνδυνο κατάρρευσης.
Ο ΦΠΑ
Ένα άμεσο μέτρο που ζήτησαν οι εκπρόσωποι της ακτοπλοΐας είναι το θέμα της μείωσης του ΦΠΑ, στο 6,5%, όπως γίνεται και στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ξηράς για τα εισιτήρια επιβατών, οχημάτων και φορτίων, ενώ ο επίναυλος του 3% να ισχύει μόνο στις άγονες επιδοτούμενες γραμμές.
Από την πλευρά του ο υπουργός σημείωσε ότι δεν έχει τη δυνατότητα να λάβει μια τέτοια απόφαση μόνος του και ότι θα πρέπει να συνεργαστεί με τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα. Στο σημείο αυτό οι ακτοπλόοι επανακατέθεσαν την πρόταση για μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών.
Επίσης ο ΣΕΕΝ ζήτησε οι ετήσιες δρομολογήσεις να γίνονται ανά συγκεκριμένη γραμμή 10 μήνες, 6 μήνες και 4 μήνες, αναλόγως της κίνησης της κάθε γραμμής αλλά και του πλοίου που την εξυπηρετεί, συμβατικό ή ταχύπλοο. Οι δρομολογήσεις θα πρέπει να εκτελούνται από πλοιοκτήτριες εταιρείες και όχι από πλοία, ώστε η πλοιοκτησία να έχει δικαίωμα στη δρομολόγηση να εναλλάσσει το χειμώνα το μεγάλο πλοίο με μικρότερο.
Προτείνεται επίσης οι εταιρείες που ανέλαβαν και εκτέλεσαν τα δρομολόγια για ένα έτος συνεχώς και αδιαλείπτως να έχουν το δικαίωμα να δρομολογούν άλλο πλοίο (ταχύπλοο, φορτηγό-οχηματαγωγό ή συμβατικό) κατ’ ελάχιστον για τους τρεις θερινούς μήνες με μονομερές δικαίωμα παρατάσεως του χρόνου αυτού, με αντίστοιχη πάντοτε χρονολογική στελέχωσή του.
Αγονες γραμμές
Ακόμα ένα θέμα που έθεσαν οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΝ είναι οι αποζημιώσεις για τα δρομολόγια που κάνουν τα πλοία στις άγονες γραμμές. Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές από το κράτος είναι τεράστιες, με αποτέλεσμα τα έξοδα να καλύπτονται από τις ίδιες τις εταιρείες. Σήμερα όμως έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο πολλά πλοία να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην προμήθεια καυσίμων ώστε να εκτελέσουν τα δρομολόγιά τους. Επίσης ζητούν η ρήτρα καυσίμου να υπολογίζεται βάσει της τιμής του συγκεκριμένου τύπου καυσίμου που καταναλώνει κάθε πλοίο.
-----------------------------------------------------------
Πηγή: Ναυτεμπορική-ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ
-----------------------------------------------------------
Σε μια συνάντηση που κράτησε περισσότερο από δύο ώρες, αργά το βράδυ της Παρασκευής, οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, με επικεφαλής το πρόεδρο Απόστολο Βεντούρη, περιέγραψαν με τα πιο μελανά χρώματα τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργεί σήμερα ο κλάδος.
Τα προβλήματα είναι πολλά και χρόνια, ενώ η οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα και η μεγάλη μείωση της επιβατικής κίνησης έχουν μετατρέψει την υπόθεση σε «κοκτέιλ μολότοφ» που απειλεί να τινάξει στον αέρα, ακόμα και από το προσεχές φθινόπωρο, το ακτοπλοϊκό δίκτυο.
Ο υπουργός από την πλευρά του τόνισε ότι θέτει την ακτοπλοΐα ως πρώτη προτεραιότητά του και προσέθεσε ότι κάποια μέτρα θα καταβάλει προσπάθειες να τα προχωρήσει άμεσα, ενώ κάποια άλλα θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο.
Από τον ΣΕΕΝ υπογράμμισαν ότι οι περισσότερες εταιρείες είναι στο «κόκκινο» και τον προσεχή Σεπτέμβριο είναι πολύ πιθανό να καταρρεύσουν κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες, χωρίς να υπάρχουν διακρίσεις ανάμεσα σε μεγάλες και μικρές ή εισηγμένες και μη εισηγμένες. Υπενθύμισαν επίσης ότι ήδη ορισμένες εταιρείες που εξυπηρετούσαν τα νησιά έχουν βάλει λουκέτο. «Ευτυχώς υπάρχει και η ανοχή των τραπεζών και επιβιώνει προσωρινά η ακτοπλοϊκή οικογένεια. Ο κίνδυνος όμως παραμένει άμεσος και συνεχής», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Απόστολος Βεντούρης.
Όπως σημείωσαν από τον ΣΕΕΝ, τόσο η τροποποίηση του κανονισμού ενδιαίτησης όσο και η σχετική μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν τις τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας δεν αποδείχτηκαν αρκετά για να απομακρύνουν τον κλάδο από τον κίνδυνο κατάρρευσης.
Ο ΦΠΑ
Ένα άμεσο μέτρο που ζήτησαν οι εκπρόσωποι της ακτοπλοΐας είναι το θέμα της μείωσης του ΦΠΑ, στο 6,5%, όπως γίνεται και στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ξηράς για τα εισιτήρια επιβατών, οχημάτων και φορτίων, ενώ ο επίναυλος του 3% να ισχύει μόνο στις άγονες επιδοτούμενες γραμμές.
Από την πλευρά του ο υπουργός σημείωσε ότι δεν έχει τη δυνατότητα να λάβει μια τέτοια απόφαση μόνος του και ότι θα πρέπει να συνεργαστεί με τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα. Στο σημείο αυτό οι ακτοπλόοι επανακατέθεσαν την πρόταση για μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών.
Επίσης ο ΣΕΕΝ ζήτησε οι ετήσιες δρομολογήσεις να γίνονται ανά συγκεκριμένη γραμμή 10 μήνες, 6 μήνες και 4 μήνες, αναλόγως της κίνησης της κάθε γραμμής αλλά και του πλοίου που την εξυπηρετεί, συμβατικό ή ταχύπλοο. Οι δρομολογήσεις θα πρέπει να εκτελούνται από πλοιοκτήτριες εταιρείες και όχι από πλοία, ώστε η πλοιοκτησία να έχει δικαίωμα στη δρομολόγηση να εναλλάσσει το χειμώνα το μεγάλο πλοίο με μικρότερο.
Προτείνεται επίσης οι εταιρείες που ανέλαβαν και εκτέλεσαν τα δρομολόγια για ένα έτος συνεχώς και αδιαλείπτως να έχουν το δικαίωμα να δρομολογούν άλλο πλοίο (ταχύπλοο, φορτηγό-οχηματαγωγό ή συμβατικό) κατ’ ελάχιστον για τους τρεις θερινούς μήνες με μονομερές δικαίωμα παρατάσεως του χρόνου αυτού, με αντίστοιχη πάντοτε χρονολογική στελέχωσή του.
Αγονες γραμμές
Ακόμα ένα θέμα που έθεσαν οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΝ είναι οι αποζημιώσεις για τα δρομολόγια που κάνουν τα πλοία στις άγονες γραμμές. Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές από το κράτος είναι τεράστιες, με αποτέλεσμα τα έξοδα να καλύπτονται από τις ίδιες τις εταιρείες. Σήμερα όμως έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο πολλά πλοία να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην προμήθεια καυσίμων ώστε να εκτελέσουν τα δρομολόγιά τους. Επίσης ζητούν η ρήτρα καυσίμου να υπολογίζεται βάσει της τιμής του συγκεκριμένου τύπου καυσίμου που καταναλώνει κάθε πλοίο.
-----------------------------------------------------------
Πηγή: Ναυτεμπορική-ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ
-----------------------------------------------------------