Πιο κοντά στη... στεριά ευελπιστούν πως θα βρεθούν οι κάτοικοι των νησιωτικών περιοχών, ιδιαίτερα των πιο απομακρυσμένων, καθώς ανοίγει πλέον διάπλατα ο δρόμος για την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, ενός αιτήματος χρόνων, που ευελπιστούν πως θα λύσει πολλά σημαντικά προβλήματα που μέχρι σήμερα έβρισκαν εμπόδια εξαιτίας της ελλιπούς ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την ηπειρωτική χώρα.
Οι κάτοικοι των ελληνικών νησιών βρίσκονται σε απόγνωση εξαιτίας της κατάστασης που επικρατεί στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, καθώς μέχρι σήμερα οι συνδέσεις τους με την ηπειρωτική Ελλάδα γίνονται με υπέργηρα πλοία, που δεν πληρούν τους περισσότερους κανόνες ασφαλείας, το κόστος μεταφοράς είναι πολύ υψηλό και τα ταξίδια ιδιαίτερα χρονοβόρα. Η κατάσταση αυτή, όπως επισημαίνουν, οδηγεί τα νησιά σε αποκλεισμό, αποξένωση και εγκατάλειψη, ενώ δημιουργεί σταδιακά ζήτημα επιβίωσης. Η Ελλάδα, μάλιστα, είναι, όπως καταγγέλλουν, από τις πιο ακριβές αναλογικά χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε κόστος ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Αίτημά τους είναι η εφαρμογή του «μεταφορικού ισοδύναμου», της εναρμόνισης, δηλαδή, των εισιτηρίων των θαλάσσιων μεταφορών με αυτή των χερσαίων με κριτήριο τη χιλιομετρική απόσταση, καθώς και η παροχή αναλόγου επιπέδου υπηρεσιών. Με την εφαρμογή των κατάλληλων πολιτικών στη βάση της διαχείρισης των κοινοτικών πόρων, σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν κάνει, σε σύγκριση πάντα με χώρες της ΕΕ, όπου έχει ήδη εφαρμοστεί το μέτρο, υπολογίζεται πως το κόστος μεταφορών μπορεί να φτάσει ακόμα και στο 1/10 του σημερινού.
Οι προσπάθειες αυτές στηρίζονται στο ευρωπαϊκό κεκτημένο, καθώς εδώ και τρεις δεκαετίες η Γαλλία εφαρμόζει το μεταφορικό ισοδύναμο στην Κορσική, με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα.
Αυτή την πεποίθηση φαίνεται πως συμμερίζεται πλέον το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας που απηύθυνε πρόσκληση ενδιαφέροντος- η σχετική προθεσμία έληξε τη Δευτέρα 28 Ιουνίου - για την κατάθεση ολοκληρωμένης μελέτης για την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στην ελληνική ακτοπλοΐα, με έμφαση στα δρομολόγια άγονων γραμμών, στο πλαίσιο των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό 125.000 ευρώ.
Η μελέτη βασίζεται στην αρχή της ίσης μεταχείρισης, σύμφωνα με την οποία, απαιτείται η δημιουργία ισοδύναμων μεταφορών με εκείνων της ηπειρωτικής Ελλάδας, για την επαρκή κάλυψη των αναγκών, αλλά και ως βάση ανάπτυξης για την νησιωτική χώρα. Η εξέλιξη αυτή ανοίγει το δρόμο για την εφαρμογή του μέτρου που οι νησιώτες περιμένουν να θέσει τον τόπο τους σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά.
Το θέμα βρίσκεται ψηλά και στην ευρωπαϊκή ατζέντα. Ο Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης, κ. Γιώργος Σταυρακάκης, στο Σχέδιο Γνωμοδότησης που παρουσίασε, σχετικά με την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στην ΕΕ, και θα εισηγηθεί στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού, περιέλαβε την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου ως βασικό πυλώνα ανάπτυξης των νησιωτικών δήμων.
Στο πλαίσιο αυτής της πρότασης, αντιπροσωπεία φορέων μικρονησιωτικών δήμων της χώρας, επισκέφθηκε τις Βρυξέλλες, όπου συναντήθηκαν με εκπροσώπους της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας και κατέθεσαν προτάσεις και προβληματισμούς αναφορικά με την ανάπτυξη των μικρών νησιών, στο πλαίσιο της Περιφερειακής Πολιτικής μετά το 2013. Παράλληλα, συζητήθηκε και το θέμα της δημιουργίας ξεχωριστής Ευρωπαϊκής Νησιωτικής Περιφέρειας.
«Τα αποτελέσματα των επαφών μας δίνουν την αισιοδοξία ότι η ΕΕ μπορεί και πρέπει να παίξει έντονο και καθοριστικό ρόλο στα συγκεκριμένα κρίσιμα θέματα μας», αναφέρει ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών Ελευθέριος Κεχαγιόγλου, χαιρετίζοντας και την πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης, μεταφέροντας, ταυτόχρονα, ορισμένες επισημάνσεις. «Για εμάς δεν υπάρχουν άγονα νησιά και άγονες γραμμές. Υπάρχουν ακτοπλοϊκές γραμμές και νησιά δημοσίου συμφέροντος. Θέλουμε να δούμε το Μεταφορικό Ισοδύναμο να εφαρμόζεται όπου πραγματικά τα νησιά στερούνται φθηνό τακτικό και καθόλη τη διάρκεια του έτους μεταφορικό μέσον και όχι μόνο σε όποια νησιά έχουν χαρακτηρισθεί άγονα», επισημαίνει ο κ. Κεχαγιόγλου. Χαρακτηριστικά, αναφέρει ως παράδειγμα πως ανάγκη εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου έχουν και τα νησιά του Αργοσαρωνικού ή τα Κύθηρα - Αντικύθηρα, παρόλο που οι γραμμές τους δεν έχουν χαρακτηρισθεί ως άγονες.
«Το μεταφορικό Ισοδύναμο είναι για εμάς η ικανή και πρώτη Αναγκαία συνθήκη της ανάπτυξης των τοπικών νησιωτικών κοινωνιών μας. Ελπίζουμε και θέλουμε να είμαστε βέβαιοι ότι το Υπουργείο θα πράξει ότι είναι δυνατόν», πρόσθεσε ο κ. Κεχαγιόγλου.
---------------------------
Πηγή: Τα ΝΕΑ
---------------------------
Οι κάτοικοι των ελληνικών νησιών βρίσκονται σε απόγνωση εξαιτίας της κατάστασης που επικρατεί στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, καθώς μέχρι σήμερα οι συνδέσεις τους με την ηπειρωτική Ελλάδα γίνονται με υπέργηρα πλοία, που δεν πληρούν τους περισσότερους κανόνες ασφαλείας, το κόστος μεταφοράς είναι πολύ υψηλό και τα ταξίδια ιδιαίτερα χρονοβόρα. Η κατάσταση αυτή, όπως επισημαίνουν, οδηγεί τα νησιά σε αποκλεισμό, αποξένωση και εγκατάλειψη, ενώ δημιουργεί σταδιακά ζήτημα επιβίωσης. Η Ελλάδα, μάλιστα, είναι, όπως καταγγέλλουν, από τις πιο ακριβές αναλογικά χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε κόστος ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Αίτημά τους είναι η εφαρμογή του «μεταφορικού ισοδύναμου», της εναρμόνισης, δηλαδή, των εισιτηρίων των θαλάσσιων μεταφορών με αυτή των χερσαίων με κριτήριο τη χιλιομετρική απόσταση, καθώς και η παροχή αναλόγου επιπέδου υπηρεσιών. Με την εφαρμογή των κατάλληλων πολιτικών στη βάση της διαχείρισης των κοινοτικών πόρων, σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν κάνει, σε σύγκριση πάντα με χώρες της ΕΕ, όπου έχει ήδη εφαρμοστεί το μέτρο, υπολογίζεται πως το κόστος μεταφορών μπορεί να φτάσει ακόμα και στο 1/10 του σημερινού.
Οι προσπάθειες αυτές στηρίζονται στο ευρωπαϊκό κεκτημένο, καθώς εδώ και τρεις δεκαετίες η Γαλλία εφαρμόζει το μεταφορικό ισοδύναμο στην Κορσική, με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα.
Αυτή την πεποίθηση φαίνεται πως συμμερίζεται πλέον το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας που απηύθυνε πρόσκληση ενδιαφέροντος- η σχετική προθεσμία έληξε τη Δευτέρα 28 Ιουνίου - για την κατάθεση ολοκληρωμένης μελέτης για την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στην ελληνική ακτοπλοΐα, με έμφαση στα δρομολόγια άγονων γραμμών, στο πλαίσιο των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό 125.000 ευρώ.
Η μελέτη βασίζεται στην αρχή της ίσης μεταχείρισης, σύμφωνα με την οποία, απαιτείται η δημιουργία ισοδύναμων μεταφορών με εκείνων της ηπειρωτικής Ελλάδας, για την επαρκή κάλυψη των αναγκών, αλλά και ως βάση ανάπτυξης για την νησιωτική χώρα. Η εξέλιξη αυτή ανοίγει το δρόμο για την εφαρμογή του μέτρου που οι νησιώτες περιμένουν να θέσει τον τόπο τους σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά.
Το θέμα βρίσκεται ψηλά και στην ευρωπαϊκή ατζέντα. Ο Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης, κ. Γιώργος Σταυρακάκης, στο Σχέδιο Γνωμοδότησης που παρουσίασε, σχετικά με την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στην ΕΕ, και θα εισηγηθεί στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού, περιέλαβε την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου ως βασικό πυλώνα ανάπτυξης των νησιωτικών δήμων.
Στο πλαίσιο αυτής της πρότασης, αντιπροσωπεία φορέων μικρονησιωτικών δήμων της χώρας, επισκέφθηκε τις Βρυξέλλες, όπου συναντήθηκαν με εκπροσώπους της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας και κατέθεσαν προτάσεις και προβληματισμούς αναφορικά με την ανάπτυξη των μικρών νησιών, στο πλαίσιο της Περιφερειακής Πολιτικής μετά το 2013. Παράλληλα, συζητήθηκε και το θέμα της δημιουργίας ξεχωριστής Ευρωπαϊκής Νησιωτικής Περιφέρειας.
«Τα αποτελέσματα των επαφών μας δίνουν την αισιοδοξία ότι η ΕΕ μπορεί και πρέπει να παίξει έντονο και καθοριστικό ρόλο στα συγκεκριμένα κρίσιμα θέματα μας», αναφέρει ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών Ελευθέριος Κεχαγιόγλου, χαιρετίζοντας και την πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης, μεταφέροντας, ταυτόχρονα, ορισμένες επισημάνσεις. «Για εμάς δεν υπάρχουν άγονα νησιά και άγονες γραμμές. Υπάρχουν ακτοπλοϊκές γραμμές και νησιά δημοσίου συμφέροντος. Θέλουμε να δούμε το Μεταφορικό Ισοδύναμο να εφαρμόζεται όπου πραγματικά τα νησιά στερούνται φθηνό τακτικό και καθόλη τη διάρκεια του έτους μεταφορικό μέσον και όχι μόνο σε όποια νησιά έχουν χαρακτηρισθεί άγονα», επισημαίνει ο κ. Κεχαγιόγλου. Χαρακτηριστικά, αναφέρει ως παράδειγμα πως ανάγκη εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου έχουν και τα νησιά του Αργοσαρωνικού ή τα Κύθηρα - Αντικύθηρα, παρόλο που οι γραμμές τους δεν έχουν χαρακτηρισθεί ως άγονες.
«Το μεταφορικό Ισοδύναμο είναι για εμάς η ικανή και πρώτη Αναγκαία συνθήκη της ανάπτυξης των τοπικών νησιωτικών κοινωνιών μας. Ελπίζουμε και θέλουμε να είμαστε βέβαιοι ότι το Υπουργείο θα πράξει ότι είναι δυνατόν», πρόσθεσε ο κ. Κεχαγιόγλου.
---------------------------
Πηγή: Τα ΝΕΑ
---------------------------