Αυξάνονται από φέτος οι αποδοχές των
δημοσίων υπαλλήλων, καθώς ξεπαγώνουν οι μισθολογικές ωριμάνσεις που
είχαν επιβληθεί με το μνημονιακό νόμο 4354 του 2015. Το κόστος για τον
προϋπολογισμό ανέρχεται στα 143 εκατομμύρια ευρώ και πλέον η μισθολογική
ανέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων θα γίνεται κανονικά (κάθε 3 χρόνια για
Υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και κάθε 2 χρόνια για τους
Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης).
Με σχετική εγκύκλιο του υπουργείου
Οικονομικών διευκρινίζεται ότι η αναστολή της μισθολογικής εξέλιξης των
υπαλλήλων για το χρονικό διάστημα από 1/1/2016 έως 31/12/2017 αφορά
όλους ανεξαιρέτως τους υπαλλήλους, τόσο αυτούς που υπηρετούσαν στις
31/12/2015 όσο και αυτούς που διορίστηκαν από 1/1/2016 και μετά. Δηλαδή,
η μισθολογική εξέλιξη μέχρι 31/12/2017 ανεστάλη τόσο για τους
υπηρετούντες κατά την 31/12/2015 όσο και γι' αυτούς που διορίστηκαν μετά
την 1/1/2016 και κατατάχθηκαν στα Μ.Κ. ανάλογα με τα τυπικά τους
προσόντα, την τυχόν προϋπηρεσία καθώς και τον κατέχοντα μεταπτυχιακό ή
διδακτορικό τίτλο σπουδών. Το ίδιο ισχύει και για τους αποφοιτήσαντες
μετά την 1/1/2016 από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης.
Πέραν των ανωτέρω, από την άρση
αναστολής της μισθολογικής εξέλιξης των υπαλλήλων επηρεάζεται επίσης η
μισθολογική εξέλιξη α) των υπαλλήλων που είχαν υποβάλει αίτηση
αναγνώριση προϋπηρεσίας μετά την 1/1/2016, η οποία είτε αναγνωριζόταν με
το προηγούμενο μισθολογικό καθεστώς (ν.4024/2011) είτε από το ισχύον
(ν.4354/2015) και β) των υπηρετούντων την 1/1/2016 υπαλλήλων που είχαν
υποβάλει αιτήσεις για αναγνώριση μεταπτυχιακών ή διδακτορικών τίτλων
σπουδών μετά την 1/1/2016.
Παραδείγματα
α) Έστω υπάλληλος ΠΕ κατηγορίας με χρόνο υπηρεσίας κατά την 1/1/2016, 4 έτη και 6 μήνες ο οποίος είχε καταταχθεί στο Μ.Κ. 3 της κατηγορίας του με πλεονάζοντα χρόνο 6 μήνες. Από 1/1/2018 που ενεργοποιείται η μισθολογική εξέλιξη, ο συγκεκριμένος υπάλληλος θα καταταγεί στο επόμενο Μ.Κ. (Μ.Κ.4) μετά την παρέλευση 18 μηνών, συμπληρώνοντας τους απαιτούμενους 24 μήνες για την αλλαγή κλιμακίου και τούτο διότι, τα έτη 2016 και 2017 δεν υπολογίζονται στο χρόνο υπηρεσίας του για την απονομή του επόμενου μισθολογικού κλιμακίου, καθώς για αυτά τα δύο έτη δεν προβλέπεται καμία μισθολογική εξέλιξη.
Παραδείγματα
α) Έστω υπάλληλος ΠΕ κατηγορίας με χρόνο υπηρεσίας κατά την 1/1/2016, 4 έτη και 6 μήνες ο οποίος είχε καταταχθεί στο Μ.Κ. 3 της κατηγορίας του με πλεονάζοντα χρόνο 6 μήνες. Από 1/1/2018 που ενεργοποιείται η μισθολογική εξέλιξη, ο συγκεκριμένος υπάλληλος θα καταταγεί στο επόμενο Μ.Κ. (Μ.Κ.4) μετά την παρέλευση 18 μηνών, συμπληρώνοντας τους απαιτούμενους 24 μήνες για την αλλαγή κλιμακίου και τούτο διότι, τα έτη 2016 και 2017 δεν υπολογίζονται στο χρόνο υπηρεσίας του για την απονομή του επόμενου μισθολογικού κλιμακίου, καθώς για αυτά τα δύο έτη δεν προβλέπεται καμία μισθολογική εξέλιξη.
β) Έστω υπάλληλος ΠΕ κατηγορίας ο οποίος
κατά την 31/12/2017 κατέχει το ΜΚ 3, δεν έχει προσωπική διαφορά και από
τη σύγκριση αποδοχών που έγινε κατά την 31/12/2015 έλαβε αύξηση ύψους
60€ στο βασικό μισθό του, την οποία λαμβάνει σε 4 ισόποσες δόσεις.
Επίσης, κατά την κατάταξή του την 1/1/2016 είχε πλεονάζοντα χρόνο 6
μήνες ενώ με αίτησή του μετά την 1/1/2016 ζήτησε την αναγνώριση
μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών και επομένως από 1/1/2018 δικαιούται
προώθηση κατά 2 μισθολογικά κλιμάκια.
Ο υπάλληλος αυτός μετά την 1/1/2018 που
ενεργοποιείται η μισθολογική εξέλιξη, προωθείται κατά 2 ΜΚ, κατατάσσεται
στο 5 ο ΜΚ και λαμβάνει στο ακέραιο τη διαφορά μεταξύ των 2 κλιμακίων
(118€), καθώς και την 3η δόση της αύξησης που είχε προκύψει κατά την
αρχική κατάταξη με το ν.4354/2015. Για την αλλαγή του επόμενου ΜΚ, θα
πρέπει να περάσουν 18 μήνες (συν 6 μήνες πλεονάζων χρόνος), ώστε να
συμπληρωθεί το διάστημα των 24 μηνών που απαιτείται για μισθολογική
εξέλιξη. Στην περίπτωση που ο υπάλληλος αυτός έχει και προσωπική
διαφορά, αυτή συμψηφίζεται με την αύξηση που προέκυψε από την αλλαγή του
κλιμακίου.
Στις διατάξεις περί «ξεπαγώματος»
υπάγονται οι μόνιμοι και δόκιμοι πολιτικοί δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς και
οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου
χρόνου:
α) των φορέων της περίπτωσης στ' της
παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α' 143), β) των Ανεξάρτητων
Διοικητικών Αρχών (Α.Δ.Α.), της περίπτωσης γ' της παρ. 1 του άρθρου 14
του ν. 4270/ 2014 (Α' 143), γ) των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (Ο.
Κ. Α.), δ) των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) πρώτου και
δεύτερου βαθμού, ε) των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.),
στ) των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού
Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) που ανήκουν στο κράτος, ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α.-
κατά την έννοια της επίτευξης κρατικού ή δημόσιου ή αυτοδιοικητικού
σκοπού, εποπτείας, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της Διοίκησής
τους- ή επιχορηγούνται τακτικά, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, από
κρατικούς πόρους κατά πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον του ετήσιου
προϋπολογισμού τους, συμπεριλαμβανομένων των Κέντρων Πρόληψης των
Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, ζ) των Δημοσίων
Επιχειρήσεων, Οργανισμών και Ανώνυμων Εταιρειών (Δ.Ε.Κ.Ο.), που
υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Α' του ν.
3429/ 2005 (Α'314),
η) οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,
θ) οι υπάλληλοι της Γραμματείας των
Δικαστηρίων και Εισαγγελιών, των Έμμισθων Υποθηκοφυλακείων και
Κτηματολογικών Γραφείων της χώρας,
ι) οι ιατροί υπηρεσίας υπαίθρου και οι μόνιμοι αγροτικοί ιατροί,
ια) οι υπάλληλοι της Βουλής, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στον Κανονισμό της,
ιβ) οι υπάλληλοι και το ειδικό
επιστημονικό προσωπικό των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών (Α.Δ.Α.), της
Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και
Ελέγχων,
ιγ) οι υπάλληλοι των Τοπικών Ενώσεων
Δήμων και Κοινοτήτων (Τ.Ε.Δ.Κ.) και Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (Π.Ε.Δ.)
της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.) και της Ένωσης
Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝ.Π.Ε),
ιδ) οι υπάλληλοι των Γενικών και Τοπικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων,
ιε) το προσωπικό των νομικών προσώπων
της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, των εξομοιούμενων προς
αυτά κατά την παρ. 3 του άρθρου 63 του ν. 3801/2009 (Α' 163) των λοιπών
εκκλησιών, δογμάτων και κατά το άρθρο 13 του Συντάγματος γνωστών
θρησκειών, που επιβαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό,
ιστ) οι μετακλητοί υπάλληλοι, οι ειδικοί
σύμβουλοι και συνεργάτες, καθώς και οι επιστημονικοί συνεργάτες της
Γενικής Γραμματείας του Πρωθυπουργού, της Γενικής Γραμματείας της
Κυβέρνησης, της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού, των Πολιτικών Γραφείων
των μελών της Κυβέρνησης, των Υφυπουργών, των Γενικών, Αναπληρωτών
Γενικών και Ειδικών Γραμματέων των Υπουργείων, των Αποκεντρωμένων
Διοικήσεων, των αιρετών οργάνων των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού,
καθώς και των Διοικητών, Υποδιοικητών, Προέδρων, Αντιπροέδρων ή
Διευθυνόντων Συμβούλων των νομικών προσώπων που υπάγονται στις διατάξεις
του παρόντος,
ιζ) τα μέλη του Ειδικού Τεχνικού
Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε. Τ. Ε. Π.) των Α. Ε. Ι., μέχρι την έκδοση
του προεδρικού διατάγματος που προβλέπεται στις διατάξεις της παρ. 6 του
άρθρου 29 του ν. 4009/2011 (Α' 195) και
ιη) οι δικηγόροι που παρέχουν υπηρεσίες
με σχέση πάγιας και περιοδικής έμμισθης εντολής στους φορείς που
υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος.
ΣΕΒ: Απόκλιση με τον ιδιωτικό τομέα
Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, το πρώτο τρίμηνο του
2017 οι μισθωτοί του δημόσιου τομέα ήταν 806,2 χιλιάδες αριθμός που
αντιστοιχεί στο 51% των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα (1. 585 εκατ.
εργαζόμενοι). Είναι δηλαδή το 34% του συνόλου των μισθωτών, ενώ
δραστηριοποιούνται στην οικονομία 1.246.6 εκατ. σε ατομικές επιχειρήσεις
και σαν ελεύθεροι επαγγελματίες.
Αναφορικά με τους μισθούς εκεί είναι που
η «ψαλίδα» ανοίγει ακόμη περισσότερο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της
έρευνας του εργατικού δυναμικού του β' τριμήνου του 2017, ο μέσος
καθαρός μηνιαίος μισθός ανέρχεται σε 874 ευρώ. Η διαφορά μεταξύ των δύο
εργαζομένων είναι 38% μεγαλύτερος μισθός φυσικά για τον εργαζόμενο του
Δημοσίου.
Η αναλογία έχει ως εξής:
- 777 ευρώ για τον εργαζόμενο στον ιδιωτικό τομέα
- 1.075 ευρώ για τον εργαζόμενο στο Δημόσιο.
Με βάση τα στοιχεία της έρευνας
εργατικού δυναμικού, οι καθαρές μηνιαίες αποδοχές στο δημόσιο τομέα
μειώθηκαν σταθερές τιμές κατά -0,8% ετησίως στο α’ εξάμηνο του 2017,
έχοντας ήδη αυξηθεί κατά +1,3% και 1,9 % το 2015 και το 2016
αντιστοίχως, με τις αποδοχές στον ιδιωτικό τομέα να μειώνονται κατά
-1,3% το α’ εξάμηνο του 2017 (από +0,7% και +2,3% το 2015 και 2016
αντιστοίχως) και τις αποδοχές στο δημόσιο τομέα να αυξάνουν κατά +0,1%
(από +3,2% και 1,9 % το 2015 και 2016 αντιστοίχως.
---------------------------------------------------------
Πηγή: liberal.gr-Προκόπης Χατζηνικολάου
---------------------------------------------------------