Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2014

Η ακτοπλοϊκή διασύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη νησιωτική Ελλάδα!

Στο οικονομικό περιβάλλον της Ελλάδας, όπου το διαθέσιμο εισόδημα έχει συρρικνωθεί και η ανεργία βρίσκεται σε πολύ υψηλό ποσοστό, ο κλάδος της ακτοπλοΐας δραστηριοποιείται ώστε να καλύψει με το ίδιο επίπεδο ποιότητας το μεταφορικό έργο, που ειδικά αυτή την περίοδο βρίσκεται σε πτώση.

Σε κάθε περίπτωση είναι βέβαιο πως για την ελληνική ακτοπλοΐα διαφαίνονται τα παρακάτω:
– Ισχνή βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των εταιρειών.
– Ολοκλήρωση των δανειακών αναδιαρθρώσεων.
– Εξελίξεις στην αναδιάρθρωση ολόκληρου του κλάδου.
– Επανασχεδιασμός κάποιων δρομολογίων.
– Εναλλακτικές δρομολογήσεις εντός και εκτός Ελλάδας, λόγω της σταδιακής βελτίωσης των ναυλαγορών για πλοία νέας τεχνολογίας.
– Συγκράτηση του κόστους καυσίμων και επιμέρους δαπανών.

Αν και η Ελλάδα είναι μια χώρα νησιωτική, οι ακτοπλοϊκές γραμμές δεν καλύπτουν ικανοποιητικά τις νησιωτικές περιοχές της, γεγονός που επηρεάζει το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων τους, την εμπορική δραστηριότητα και τον τουρισμό. Με βάση αυτό το δεδομένο και εν μέσω όλων των παραπάνω αλλαγών, υπάρχει η σκέψη δημιουργίας ακτοπλοϊκής γραμμής που θα συνδέει τη Βόρεια Ελλάδα με τη νησιωτική.
Είναι γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη έχει οδηγηθεί τα τελευταία χρόνια σε συγκοινωνιακό αποκλεισμό από θαλάσσης, ενώ δεν φαίνεται να υπάρχει καμία προοπτική στο πάγιο αίτημα για την ακτοπλοϊκή σύνδεσή της με γειτονικές περιοχές, όπως η Πιερία, η Χαλκιδική και οι Βόρειες Σποράδες.
 
Η Θεσσαλονίκη, το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, έχει αποκοπεί από όλους τους δημοφιλείς για τους Βορειοελλαδίτες προορισμούς και απέμεινε με ένα μόνο πλοίο. Οι τοπικοί φορείς εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για την απουσία δρομολογίων, η οποία πλήττει τον τουρισμό, τις μεταφορές και γενικότερα την εξυπηρέτηση των μετακινήσεων.
Μέχρι το 2006 από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης γίνονταν 10 με 15 δρομολόγια την εβδομάδα. Πιο αναλυτικά: Το 2003 αναχωρούσαν από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συνολικά έξι πλοία που έκαναν οκτώ δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς τα νησιά του Αιγαίου. Το 2005 γίνονταν 15 δρομολόγια από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το 2006 δέκα δρομολόγια και το 2008 οκτώ δρομολόγια την εβδομάδα: τρία για Σποράδες, Κυκλάδες, Κρήτη, δύο για Κυκλάδες-Κρήτη, ένα για Λήμνο-Μυτιλήνη-Χίο-Σάμο, ένα για Λήμνο-Μυτιλήνη-Χίο-Πειραιά και ένα για Μυτιλήνη-Χίο-Σάμο-Κάλυμνο-Κω-Ρόδο.
Τα τελευταία πέντε χρόνια (2009-2014) αποκόπηκαν σημαντικοί προορισμοί. Συγκεκριμένα: Το 2009 το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποκόπτεται από δημοφιλείς προορισμούς όπως η Πάρος, η Σαντορίνη, η Τήνος, η Μύκονος, η Κρήτη. Το 2010 αναχωρούσαν τρία πλοία από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το 2012 γίνονταν δύο δρομολόγια ενώ πέρσι και φέτος απέμεινε ένα πλοίο.
 
Πριν από λίγα χρόνια στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης η ακτοπλοϊκή κίνηση ήταν αυξημένη, με δελφίνια και πλοία που συνέδεαν απευθείας την πόλη με τα περισσότερα νησιά της χώρας. Σταδιακά όμως μεγάλο μέρος των πλοίων αποσύρθηκε λόγω παλαιότητας και αρκετές ακτοπλοϊκές εταιρείες έκλεισαν. Όμως το ενδιαφέρον του κόσμου και των ταξιδιωτών παραμένει πάντα έντονο και η ανάγκη η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει και πάλι την ακτοπλοϊκή διασύνδεση με τη νησιωτική Ελλάδα είναι πιο επιτακτική από ποτέ, καθώς:

– Η αποπεράτωση της Εγνατίας οδού έχει ως αποτέλεσμα η Θεσσαλονίκη να είναι πλέον εύκολα και πολύ γρήγορα προσβάσιμη και μπορεί να αποτελέσει την πύλη εξόδου προς τη νησιωτική Ελλάδα.

– Το 2013 περίπου 2.500.000 τουρίστες εισήλθαν στην Ελλάδα από τις βαλκανικές γειτονικές χώρες, σημειώνοντας αύξηση 29% σε σχέση με το 2012. Ακόμη μεγαλύτερη αναμένεται να είναι η αύξηση και τα επόμενα χρόνια.

– Το έτος 2013 η συνολική αύξηση επισκεπτών μέσω του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης πλησίασε το 15%, ενώ ανάλογη αύξηση αναμένεται και για το 2014. Από φέτος υπάρχει και νέα σύνδεση της Θεσσαλονίκης, μέσω της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας Ellinair, κυρίως με τη Ρωσία, με πρόβλεψη ετησίου αριθμού επιβατών κοντά στους 500.000.

Ας συντονιστούν το υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης, η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ο δήμος Θεσσαλονίκης, τα επιμελητήρια, για την επίτευξη του μεγάλου στόχου και με τη στήριξη Ρώσων επενδυτών, οι οποίοι εκδηλώνουν ενδιαφέρον να επενδύσουν σ’ αυτή την προσπάθεια.
-----------------------------------------------------------------------
Πηγή: Θεόφιλος (Λάκης) Ιωαννίδης
-----------------------------------------------------------------------