Συνεχώς αντικίνητρα δημιουργεί για την ελληνική σημαία στην ακτοπλοΐα η πολιτεία με τις επιλογές της σύμφωνα με ακτοπλοϊκούς κύκλους. Τελευταίο «χτύπημα» κατά της σημαίας είναι η διάταξη που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου το οποίο είναι σε δημόσια διαβούλευση και αφορά στο καθεστώς επίταξης των πλοίων.
Η εν λόγω διάταξη προκαλεί πονοκέφαλο στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς θεωρούν ότι ανά πάσα στιγμή μία εταιρεία εκδηλώσει αδυναμία να πραγματοποιήσει ένα δρομολόγιο, κινδυνεύει από την επίταξη.
Κύκλοι της ακτοπλοΐας σημειώνουν ότι η διάταξη αυτή είναι ένα ακόμη κίνητρο «αποφυγής» της ελληνικής σημαίας.
Σημειώνεται ότι το τελευταίο διάστημα η ελληνική σημαία έχασε στην πράξη δυο ακτοπλοϊκά πλοία τα Κρήτη Ι και Κρήτη ΙΙ της ΑΝΕΚ τα οποία βγήκαν εκτός δρομολογίων στη γραμμή της Βενετίας, καθώς η ΑΝΕΚ ναύλωσε στη θέση τους δύο ιταλικά τα Coraggio και Forza τα οποία ανήκουν σε ιταλικό όμιλο και φέρουν ιταλική σημαία, καθώς είναι πιο ανταγωνιστικά.
Επισημαίνεται ότι η ιταλική σημαία «προσφέρει» για ίδιου τύπου πλοία κόστος κατά 50% μικρότερο της ελληνικής σημαίας.
Τι προβλέπει η διάταξη
Η διάταξη που έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των ακτοπλόων προβλέπει ότι:
"1. Σε περίπτωση εκτάκτου διακοπής εκτέλεσης πλόων εξαιτίας αδυναμίας εκτέλεσης των πλόων από το δρομολογημένο πλοίο και εφόσον δεν υφίσταται άλλη δυνατότητα άμεσης αντικατάστασής του ή αναπλήρωσης των δρομολογίων, δύναται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου να επιτάσσεται το δρομολογημένο πλοίο και το πλήρωμα για την εκτέλεση των δρομολογίων που έχει αναλάβει για ορισμένο χρονικό διάστημα μέχρι την αντικατάστασή του, προκειμένου να διατηρηθεί η εκτέλεση της συγκοινωνίας και να διασφαλισθεί η εσωτερική θαλάσσια επικοινωνία, ως θεμελιώδης προϋπόθεση εσωτερικής συνοχής των νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική χώρα.
2. Κατά τη διάρκεια ισχύος της ανωτέρω απόφασης αναστέλλεται κάθε μορφής κατάσχεση του πλοίου, απεργιακή κινητοποίηση του πληρώματος, ως και κάθε άλλη αιτία εξαιτίας της οποίας το πλοίο διέκοψε την εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ το πλοίο τελεί, για το ίδιο χρονικό διάστημα, υπό τον έλεγχο της αρμόδιας για τις επιτάξεις και ναυλώσεις Υπηρεσίας του Λιμενικού Σώματος,
3. Το σύνολο των δαπανών του πλοίου και του πληρώματος για την εκτέλεση των πλόων, κατά τα ανωτέρω προβλεπόμενα, βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και καταβάλλεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Οργανισμό του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου».
Η διάταξη της επίταξης, σημείωσε πρόσφατα σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης οδηγεί στη δημιουργία του κράτους-εφοπλιστή, το οποίο υπό αδιευκρίνιστες προϋποθέσεις και συγκεχυμένους όρους θα αναλαμβάνει τη διοίκηση και λειτουργία των ακτοπλοϊκών πλοίων και του πληρώματος.
«Κύμα πτωχεύσεων»
Κύκλοι της ακτοπλοΐας ανέφεραν στη «Ν» ότι η συγκεκριμένη διάταξη έτσι όπως έχει αποτυπωθεί αφήνει να εννοηθεί ότι το υπουργείο αναμένει κύμα πτωχεύσεων εταιρειών ή ότι κάποιες εταιρείες θα υποχρεωθούν να σταματήσουν τα δρομολόγιά τους.
Οι ίδιοι κύκλοι ανέφεραν στη «Ν» ότι ο κλάδος στο βαθμό που περάσει η συγκεκριμένη διάταξη θα έχει να αντιμετωπίσει ένα ακόμη πρόβλημα μετά το υψηλό κόστος καυσίμων το οποίο ξεπερνά το 100%, το διάστημα 2009-2012, και τη μείωση της επιβατικής κίνησης η οποία φθάνει στα επίπεδα του 23,34% τα τρία τελευταία χρόνια στην εσωτερική αγορά και το 39,09% στις γραμμές της Αδριατικής.
Το κόστος καυσίμων και η μείωση της επιβατικής κίνησης έχουν σαν αποτέλεσμα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να συσσωρεύσουν ζημιές 900 εκατ. ευρώ στο διάστημα 2009-2012.
----------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
----------------------------------------
Η εν λόγω διάταξη προκαλεί πονοκέφαλο στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς θεωρούν ότι ανά πάσα στιγμή μία εταιρεία εκδηλώσει αδυναμία να πραγματοποιήσει ένα δρομολόγιο, κινδυνεύει από την επίταξη.
Κύκλοι της ακτοπλοΐας σημειώνουν ότι η διάταξη αυτή είναι ένα ακόμη κίνητρο «αποφυγής» της ελληνικής σημαίας.
Σημειώνεται ότι το τελευταίο διάστημα η ελληνική σημαία έχασε στην πράξη δυο ακτοπλοϊκά πλοία τα Κρήτη Ι και Κρήτη ΙΙ της ΑΝΕΚ τα οποία βγήκαν εκτός δρομολογίων στη γραμμή της Βενετίας, καθώς η ΑΝΕΚ ναύλωσε στη θέση τους δύο ιταλικά τα Coraggio και Forza τα οποία ανήκουν σε ιταλικό όμιλο και φέρουν ιταλική σημαία, καθώς είναι πιο ανταγωνιστικά.
Επισημαίνεται ότι η ιταλική σημαία «προσφέρει» για ίδιου τύπου πλοία κόστος κατά 50% μικρότερο της ελληνικής σημαίας.
Τι προβλέπει η διάταξη
Η διάταξη που έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των ακτοπλόων προβλέπει ότι:
"1. Σε περίπτωση εκτάκτου διακοπής εκτέλεσης πλόων εξαιτίας αδυναμίας εκτέλεσης των πλόων από το δρομολογημένο πλοίο και εφόσον δεν υφίσταται άλλη δυνατότητα άμεσης αντικατάστασής του ή αναπλήρωσης των δρομολογίων, δύναται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου να επιτάσσεται το δρομολογημένο πλοίο και το πλήρωμα για την εκτέλεση των δρομολογίων που έχει αναλάβει για ορισμένο χρονικό διάστημα μέχρι την αντικατάστασή του, προκειμένου να διατηρηθεί η εκτέλεση της συγκοινωνίας και να διασφαλισθεί η εσωτερική θαλάσσια επικοινωνία, ως θεμελιώδης προϋπόθεση εσωτερικής συνοχής των νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική χώρα.
2. Κατά τη διάρκεια ισχύος της ανωτέρω απόφασης αναστέλλεται κάθε μορφής κατάσχεση του πλοίου, απεργιακή κινητοποίηση του πληρώματος, ως και κάθε άλλη αιτία εξαιτίας της οποίας το πλοίο διέκοψε την εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ το πλοίο τελεί, για το ίδιο χρονικό διάστημα, υπό τον έλεγχο της αρμόδιας για τις επιτάξεις και ναυλώσεις Υπηρεσίας του Λιμενικού Σώματος,
3. Το σύνολο των δαπανών του πλοίου και του πληρώματος για την εκτέλεση των πλόων, κατά τα ανωτέρω προβλεπόμενα, βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και καταβάλλεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Οργανισμό του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου».
Η διάταξη της επίταξης, σημείωσε πρόσφατα σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης οδηγεί στη δημιουργία του κράτους-εφοπλιστή, το οποίο υπό αδιευκρίνιστες προϋποθέσεις και συγκεχυμένους όρους θα αναλαμβάνει τη διοίκηση και λειτουργία των ακτοπλοϊκών πλοίων και του πληρώματος.
«Κύμα πτωχεύσεων»
Κύκλοι της ακτοπλοΐας ανέφεραν στη «Ν» ότι η συγκεκριμένη διάταξη έτσι όπως έχει αποτυπωθεί αφήνει να εννοηθεί ότι το υπουργείο αναμένει κύμα πτωχεύσεων εταιρειών ή ότι κάποιες εταιρείες θα υποχρεωθούν να σταματήσουν τα δρομολόγιά τους.
Οι ίδιοι κύκλοι ανέφεραν στη «Ν» ότι ο κλάδος στο βαθμό που περάσει η συγκεκριμένη διάταξη θα έχει να αντιμετωπίσει ένα ακόμη πρόβλημα μετά το υψηλό κόστος καυσίμων το οποίο ξεπερνά το 100%, το διάστημα 2009-2012, και τη μείωση της επιβατικής κίνησης η οποία φθάνει στα επίπεδα του 23,34% τα τρία τελευταία χρόνια στην εσωτερική αγορά και το 39,09% στις γραμμές της Αδριατικής.
Το κόστος καυσίμων και η μείωση της επιβατικής κίνησης έχουν σαν αποτέλεσμα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να συσσωρεύσουν ζημιές 900 εκατ. ευρώ στο διάστημα 2009-2012.
----------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
----------------------------------------