Οκτώ αεροπορικά δρομολόγια που είχαν χαρακτηριστεί ως άγονες γραμμές
και που μέχρι σήμερα επιδοτούνταν από την ελληνική πολιτεία θα
εκτελούνται πλέον χωρίς τη σχετική επιδότηση. Συγκεκριμένα τα οκτώ
δρομολόγια που εκδηλώθηκε πρόθεση από αερομεταφορείς για μηδενικό
οικονομικό αντιστάθμισμα είναι τα εξής:
• Αθήνα - Σκιάθος όπου το μέγιστο καταβλητέο οικονομικό αντιστάθμισμα ετησίως είχε οριστεί από το υπουργείο Υποδομών στα 500.000 ευρώ.
• Αθήνα - Ζάκυνθος, με μέγιστο ετήσιο οικονομικό αντιστάθμισμα στα 12.000 ευρώ.
• Αθήνα - Πάρος, επίσης 12.000 ευρώ
• Αθήνα - Κύθηρα, στα 500.000 ευρώ.
• Αθήνα - Κάρπαθος, στα 700.000 ευρώ
• Αθήνα - Ικαρία, στα 400.000 ευρώ
• Θεσσαλονίκη - Χίος στα 12.000 ευρώ και
• Θεσσαλονίκη - Σάμος επίσης στα 12.000 ευρώ.
Με
το μηδενικό τίμημα το ελληνικό Δημόσιο θα μειώσει γι΄ αυτές τις 8
γραμμές κατά 2,148 εκατ. ευρώ το συνολικό αντιστάθμισμα που το έτος είχε
οριστεί έως 14,64 εκατ. ευρώ. Έτσι η επιδότηση για τις άγονες
αεροπορικές γραμμές θα περιοριστεί στα 12,49 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Αξίζει
να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός για τα 24 άγονα δρομολόγια μέχρι τον
Απρίλιο του 2016 ήταν 157,4 εκατ. ευρώ (περίπου 39,3 εκατ. ευρώ το
χρόνο).
Στον προηγούμενο διαγωνισμό που είχε προκηρύξει η ΥΠΑ το 2009 το
ετήσιο κόστος δεν ξεπερνούσε τα 22.1 εκατομμύρια τον χρόνο.
Υπενθυμίζεται ότι οι άγονες γραμμές θα ανατεθούν για την περίοδο από 1η Οκτωβρίου 2016 έως 30 Σεπτεμβρίου 2020.
Οι οκτώ γραμμές
Οι εν λόγω γραμμές χαρακτηρίζονται «εμπορικές», εάν και οι αερομεταφορείς που θα τις εκτελούν, οφείλουν να καλύπτουν τις ελάχιστες συμβατικές υποχρεώσεις (αριθμός δρομολογίων, αριθμός διαθέσιμων θέσεων) που έχει ορίσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Οι εν λόγω γραμμές χαρακτηρίζονται «εμπορικές», εάν και οι αερομεταφορείς που θα τις εκτελούν, οφείλουν να καλύπτουν τις ελάχιστες συμβατικές υποχρεώσεις (αριθμός δρομολογίων, αριθμός διαθέσιμων θέσεων) που έχει ορίσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Μάλιστα, για κάποια από
τα ανωτέρω δρομολόγια, εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από παραπάνω από μια
εταιρείες. Αυτό σημαίνει ότι π.χ. το Αθήνα - Πάρος ενδέχεται να
εκτελείται, τόσο από την OlympicAir, όσο και από την Sky Express.
Aegean
Το «παρών» στη διεκδίκηση των άγονων αεροπορικών γραμμών της χώρας θα δώσουν και πάλι τόσο η Aegean Airlines όσο και η Olympic Air. Τη σχετική πρόθεση του Ομίλου να υποβάλει προσφορές στον διαγωνισμό για την εκμετάλλευση είκοσι τακτικών αεροπορικών γραμμών, ανακοίνωσε ήδη στο Χρηματιστήριο Αθηνών η Aegean Airlines.
Το «παρών» στη διεκδίκηση των άγονων αεροπορικών γραμμών της χώρας θα δώσουν και πάλι τόσο η Aegean Airlines όσο και η Olympic Air. Τη σχετική πρόθεση του Ομίλου να υποβάλει προσφορές στον διαγωνισμό για την εκμετάλλευση είκοσι τακτικών αεροπορικών γραμμών, ανακοίνωσε ήδη στο Χρηματιστήριο Αθηνών η Aegean Airlines.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία
ανακοίνωσε την πρόθεσή της να συμμετάσχει στον διαγωνισμό τόσο η ίδια
όσο και ως μέλος κοινοπραξίας με τη θυγατρική αυτής Olympic Air.
Σημειώνεται ότι η συμμετοχή στον διαγωνισμό είναι ανοικτή σε όλους τους
αερομεταφορείς που διαθέτουν άδεια εκμετάλλευσης σε ισχύ.
Διαχωρισμός|
Για τις άγονες γραμμές έχει προβλεφθεί διαχωρισμός του έτους σε τρεις περιόδους τη χαμηλή περίοδο από το Νοέμβριο έως και τον Μάρτιο, τη μέση στην οποία περιλαμβάνονται οι μήνες Απρίλιος, Μάιος και Οκτώβριος και την υψηλή από τον Ιούνιο έως και το Σεπτέμβριο.
Για τις άγονες γραμμές έχει προβλεφθεί διαχωρισμός του έτους σε τρεις περιόδους τη χαμηλή περίοδο από το Νοέμβριο έως και τον Μάρτιο, τη μέση στην οποία περιλαμβάνονται οι μήνες Απρίλιος, Μάιος και Οκτώβριος και την υψηλή από τον Ιούνιο έως και το Σεπτέμβριο.
Με βάση αυτό τον
διαχωρισμό ορίζεται και η μέγιστη τιμή ναύλου για τη χαμηλή και μέση
περίοδο (ίδιος ναύλος) και για την υψηλή θερινή περίοδο.
Οι τιμές
κυμαίνονται από 35 ευρώ στη χαμηλή περίοδο για το δρομολόγιο
Κοζάνη-Καστοριά έως και 100 ευρώ για τη θερινή περίοδο στο δρομολόγιο
Θεσσαλονίκη-Καλαμάτα.
Κριτήρια
Κριτήριο για την επιλογή των αερομεταφορέων, που θα κληθούν να εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη παροχή των υπηρεσιών για κάθε προκηρυχθείσα γραμμή, θα είναι το χαμηλότερο αιτούμενο συνολικό οικονομικό αντιστάθμισμα για την κάθε άγονη γραμμή.
Κριτήριο για την επιλογή των αερομεταφορέων, που θα κληθούν να εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη παροχή των υπηρεσιών για κάθε προκηρυχθείσα γραμμή, θα είναι το χαμηλότερο αιτούμενο συνολικό οικονομικό αντιστάθμισμα για την κάθε άγονη γραμμή.
Το υψηλότερο ετήσιο οικονομικό αντιστάθμισμα που
ορίζεται είναι 1,2 εκατομμύριο ευρώ για τη γραμμή Ρόδος - Κάρπαθος -
Κάσος, στο 1 εκατομμύριο ανέρχεται για τη γραμμή Αθήνα-Μήλος, ενώ το
μικρότερο οικονομικό αντιστάθμισμα ύψους 12.000 ευρώ το χρόνο θα έχουν
οι γραμμές Αθήνα-Σκύρος, , Θεσσαλονίκη-Καλαμάτα, Θεσσαλονίκη-Σκύρος και
Ακτιο-Σητεία.
Σε περίπτωση ισοδύναμων προσφορών ή προσφορών
χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα, ως κριτήρια επιλογής μεταξύ
αερομεταφορέων για την κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού, θα
είναι:
Οι προτεινόμενες τιμές των ναύλων,
• ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων και η συχνότητα των δρομολογίων εβδομαδιαίως,
• το δίκτυο των πωλήσεων,
• η δυνατότητα σύνδεσης με γραμμές του εξωτερικού,
• η αξιοπιστία του αερομεταφορέα σε προηγούμενη ανάθεση εκμετάλλευσης των γραμμών παροχής δημόσιας υπηρεσίας και
• η οικονομική κατάσταση του αερομεταφορέα.
Ωράρια και ναύλοι
Όσον αφορά στα ωράρια εκτέλεσης των δρομολογίων οι αφίξεις/αναχωρήσεις των δρομολογίων προς/από τα αεροδρόμια μη εικοσιτετραώρου λειτουργίας θα πρέπει να πραγματοποιούνται πριν από τις 18:30 κατά τη χειμερινή περίοδο ΙΑΤΑ και πριν από τις 21:00 κατά τη θερινή περίοδο.
Όσον αφορά στα ωράρια εκτέλεσης των δρομολογίων οι αφίξεις/αναχωρήσεις των δρομολογίων προς/από τα αεροδρόμια μη εικοσιτετραώρου λειτουργίας θα πρέπει να πραγματοποιούνται πριν από τις 18:30 κατά τη χειμερινή περίοδο ΙΑΤΑ και πριν από τις 21:00 κατά τη θερινή περίοδο.
Τα
δρομολόγια της Παρασκευής και Κυριακής θα πρέπει να πραγματοποιούνται
απογευματινές ώρες.
Στις περιπτώσεις εκτέλεσης 2 ή 3 εβδομαδιαίων
δρομολογίων, αυτά δεν πρέπει να εκτελούνται σε συνεχόμενες ημέρες της
εβδομάδας.
------------------------------------------------
Πηγή: Ημερησία-Μαρία Μόσχου
------------------------------------------------