Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Γιατί δεν έχει προχωρήσει η ίδρυση υδατοδρομίου στα Κύθηρα και Αντικύθηρα


Όπως είναι γνωστό σε όλη την Ελληνική επικράτεια ιδιαίτερα την νησιωτική υπάρχει συνεχής ίδρυση υδατοδρομίων με σκοπό από την ερχόμενη τουριστική περίοδο να αρχίσουν αυτά να λειτουργούν απρόσκοπτα και να εξυπηρετούν την μεταφορά των κατοικων αλλά και πλήθος τουριστών στα ελληνικά νησιά η παραλιακούς προορισμούς της υπόλοιπης χώρας.

Ήδη όπως πληροφορούμεθα από τα σχετικά δημοσιεύματα σε πολλές περιοχές έχουν ήδη περατωθεί και είναι έτοιμα να υποδεχτούν τα πρώτα δρομολόγια των εταιρειών που έχουν διεκπεραιώσει την κατασκευή τους.



Όταν ξεκίνησε η όλη κίνηση πριν περίπου δύο χρόνια είχαμε επισημάνει από αυτή την σελίδα, αλλά και με προφορικές και τηλεφωνικές επαφές με την τότε δημοτική αρχή, την ανάγκη συμμετοχής του Δήμου μας στην σχετική προσπάθεια έτσι ώστε να δημιουργηθεί τουλάχιστον ένα υδατοδρόμιο σε κάθε νησί του Δήμου, για να συντελέσει, σαν ένα ακόμη πρόσθετο μέσο μεταφοράς και εξυπηρέτησης των πολιτών αλλά και των επισκεπτών του τόπου.

Μας είχαν διαβεβαίωσει τότε ότι με το θέμα ασχολείτο το Λιμενικό ταμείο του Δήμου και μάλιστα ότι είχαν έλθει ήδη σε επαφή με την Hellenic Sealines {μία απο τις εταιρείες που αναλαμβάνουν ίδρυση, κατασκευή και εξυπηρέτηση μιας γραμμής υδροπλάνων, χωρίς ουδεμία οικονομική συμμετοχή του Δημοσίου...}

Ύστερα από δύο χρόνια μάθαμε με έκπληξη ότι απλά ένας εκπρόσωπος της εταιρείας είχε απλά επισκεφθεί την περιοχή του Διακοφτιού και είχε διαπιστώσει ότι υπήρχε ανάλογος κατάλληλος χώρος για δημιουργία υδατοδρομίου {φυσικά περί Αντικυθήρων ουδείς λόγος....}

Επίσης πέρασαν δύο χρόνια για να διαπιστώσουμε ότι στα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα ΔΕΝ υπάρχει Χερσαία ζώνη Λιμένα η Ζώνη που να έχει εξομοιωθεί με Ζώνη Λιμένα σύμφωνα με την απόφαση ΑΔΑ:ΒΙΡΔΟΠ-Φ5Η (ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων) και άρα το Λιμενικό ταμείο δεν είχε απολύτως καμία αρμοδιότητα για το θέμα που υποτίθεται πραγματευόταν.

Ουσιαστικά και σύμφωνα με τον Ν. 2946/2001 - άρθρο 16 παραγρ. 7α και συνεπεία του Ν. 1416/1984 - άρθρο 84 και του Άρθρου 967 του αστικού κώδικα, οριζόμενα ως κοινόχρηστα {μεταξύ των οποίων και οι λιμένες} ανήκουν στην αποκλειστική δικαιοδοσία της Επιτροπής Εγχωρίου περιουσίας Κυθήρων και Αντικυθήρων {ΝΠΔΔ}, αρμοδιότητα αποκλειστική και μη δυνάμενη να μεταβιβαστεί.

Στην προκειμένη περίπτωση τελικά η Εγχώριος περιουσία προχώρησε στην σχετική αίτηση προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής για να εκκινήσει η προκήρυξη για την δημιουργία υδατοδρομίου στο λιμάνι του Διακοφτίου.

Αλλά σύμφωνα με την ανωτέρω ΑΔΑ:ΒΙΡΔΟΠ-Φ5Η η αδειοδότηση για ΝΠΔΔ {όπως είναι η Εγχώριος Περιουσία} χρειάζεται:

1. Προκειμένου για υδατοδρόμια επί θαλάσσης η άδεια λειτουργίας χορηγείται με ΚΥΑ των Υπουργών: Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, και Ναυτιλίας & Αιγαίου (Ν 4146/2013, Αρθρο 36,. παρ.1). Άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου δύναται να χορηγηθεί σε:
•     φυσικό πρόσωπο,
•     ΝΠΔΔ ή ΜΠΙΔ.
•     ΟΤΑ Α' ή Β' βαθμού,
•     ενώσεις προσώπων εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις του Αρθρου 36Α του Ν.4146/2013.

Η ακόμη επί το απλούστερον χρειάζεται γνωμάτευση από την Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών ότι "Η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου ουδεμία δικαιοδοσία έχει σε ζητήματα εγγείου περιουσίας στα νησιά Κύθηρα και Αντικύθηρα σύμφωνα με τους ανωτέρω αναφερόμενους νόμους"

Εν ολίγοις αναμένονται πια οι ενέργειες της Εγχωρίου και η έγκριση της αποκεντρωμένης διοίκησης για να προχωρήσει η διακήρυξη και δημοπράτηση της συγκεκριμμένης περιοχής έτσι ώστε να ξεκινήσει η όλη διαδικασία.

Να σημειώσουμε εδώ ότι από την στιγμή της προκήρυξης έως ότου ολοκληρωθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες αλλά και οι κατασκευαστικές {σύμφωνα με πληροφορίες από την ενδιαφερόμενη εταιρεία Hellenic Seaplanes} υπάρχει μια περίοδος οκτώ περίπου μηνών, και όπως είναι κατανοητό μάλλον πια είναι δύσκολο να δούμε και αυτή την χρονιά ιδροπλάνα σε Κύθηρα η Αντικύθηρα.

Με δυό λόγια τα τελευταία δύο χρόνια ακούγαμε ακόμη ένα παραμυθάκι της θείας Λένας σαν "καλά παιδάκια" που έχουν πια συνηθίσει σε όλα τα είδη των παραμυθιών και υποσχέσεων.

Ας ελπίσουμε ότι ήταν ένα από τα τελευταία πια.

Και τέλος καλο θα ήταν πια να υπάρξει λύση και ειδικά τα λιμάνια {όπου μπορούν να δημιουργηθούν μαρίνες, υδατοδρόμια αλλά και άλλες εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης η προσέγγισης κρουαζιεροπλοίων, να περάσουν στην δικαιοδοσία του λιμενικού ταμείου του τόπου, όπως συμβαίνει σε όλη την υπόλοιπη χώρα και να υπόκεινται στους κανονισμούς λιμένων, έτσι απλά, για να αποφεύγονται τέτοιου είδους μπλεξίματα και καθυστερήσεις σε κάθε πρόοδο και βελτίωση.
--------------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης
--------------------------------