Η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους πιο αγαπημένους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο και φυσικό παράδεισο για τους λάτρεις του υγρού στοιχείου.
Η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους πιο αγαπημένους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο και φυσικό παράδεισο για τους λάτρεις του υγρού στοιχείου. Με παραλίες που το συνολικό τους μήκος ξεπερνά τα 15,000 χιλιόμετρα και περισσότερα από 6,000 μεγάλα και μικρότερα νησιά, η Ελλάδα προσφέρει στους λάτρεις της ιστιοπλοΐας αμέτρητες ευκαιρίες να απολαύσουν τα καταγάλανα νερά, τη μοναδική ομορφιά της ελληνικής φύσης, και τα φημισμένα πολιτισμικά και ιστορικά αξιοθέατα.
Καθώς η ζήτηση για υπηρεσίες επαγγελματικών μαρίνων αυξάνεται, ομοίως διευρύνονται και οι ευκαιρίες για επενδύσεις στον συγκεκριμένο τουριστικό κλάδο. Η τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας αποτελεί το 18% του ΑΕΠ, απασχολεί περισσότερους από 700,000 εργαζόμενους και φιλοξενεί εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο, που αναμένεται να αυξηθούν σε 20 εκατομμύρια μέχρι το 2010, από 17 εκατομμύρια το 2008.
Το μέγεθος της αγοράς (σε αξία) των ελληνικών τουριστικών λιμένων ήταν 30 εκατομμύρια Ευρώ το 2008 και παρουσίασε μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 4% κατά την περίοδο 2005-2008.
Πηγή: ICAP, Market Estimations
Οι φιλόξενες θάλασσες της Ελλάδας προσελκύουν επισκέπτες από ολόκληρο τον κόσμο που έρχονται στη χώρα μας για να απολαύσουν τις υπέροχες αμμουδιές, τα πανέμορφα νησιά, αλλά και τα γραφικά χωριά της ενδοχώρας.
Οι μαρίνες της Ελλάδας χρήζουν σημαντικών αναβαθμίσεων προκειμένου να ανταποκριθούν στον αυξανόμενο αριθμό ιστιοπλοϊκών σκαφών και θαλαμηγών, ενώ παράλληλα αποτελούν εξαιρετικές επενδυτικές ευκαιρίες. Επιπλέον, απαιτείται η κατασκευή νέων μαρίνων καθώς η χώρα μας καλείται να φιλοξενήσει ακόμα περισσότερα σκάφη και τους ιδιοκτήτες τους.
Σήμερα, στην Ελλάδα υπάρχουν 19 μαρίνες με 6.661 θέσεις ελλιμενισμού, προσφέροντας υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Πολλές από αυτές έχουν βραβευτεί από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Γαλάζιας Σημαίας. Πρόσφατα, ο ΕΟΤ και κάποιες από τις 13 Περιφέρειες της χώρας έχουν ξεκινήσει την υλοποίηση προγράμματος στην κατεύθυνση δημιουργίας στα ελληνικά παράλια ενός ολοκληρωμένου δικτύου αγκυροβολίων και σχετικών υπηρεσιών. Το πρόγραμμα αυτό βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωσή του. Νέες σύγχρονες μαρίνες, λιμάνια σε ξενοδοχεία και αγκυροβόλια που παρέχουν ασφαλή ελλιμενισμό σκαφών, ήδη είναι σε λειτουργία ή είναι στη διαδικασία έναρξης της λειτουργίας τους, προκειμένου να ανταποκριθούν στις ανάγκες των τουριστών.
Το σύνολο των θέσεων ελλιμενισμού σκαφών όλων των κατηγοριών που έχουν χωροθετηθεί σε πανελλαδικό επίπεδο με εξαίρεση τα εμπορικά λιμάνια, αλιευτικά καταφύγια και λιμενίσκους ναυταθλητικών ομίλων, ανέρχεται σε 19.269 θέσεις και οι οποίες αντιστοιχούν σε 128 λιμένες. Οι εν λειτουργία τουριστικοί λιμένες, αγκυροβόλια και καταφύγια είναι 55 με το σύνολο των θέσεων ελλιμενισμού να ανέρχεται σε 10.015. Κατά κατηγορία, οι τουριστικοί λιμένες (μαρίνες) συγκεντρώνουν το 80,7% του συνόλου των εν λειτουργία θέσεων. (ICAP, Μελέτη για σκάφη αναψυχής, Ιούνιος 2009).
Η αυξημένη ζήτηση για επιπλέον χώρους, ποικίλες υπηρεσίες και εγκαταστάσεις δημιουργεί ευκαιρίες που απαιτούν πείρα, ειδικές γνώσεις και ισχυρές συνεργασίες.
Η νομοθεσία για τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) αποτελεί μια ελκυστική πλατφόρμα για τις ανάγκες επέκτασης των μαρίνων, μέσω ανάπτυξης της κρατικής ακίνητης περιουσίας.
Το ευνοϊκό περιβάλλον ανάπτυξης μαρίνων
• Επεκτεινόμενη αγορά και αυξανόμενη ζήτηση για μόνιμες θέσεις ελλιμενισμού
• Ανάγκη για νέες και αναβαθμισμένες εγκαταστάσεις σε πολλά σημεία της Ελλάδας
• Δυνατότητα επένδυσης σε έργα ΣΔΙΤ
• Ασφαλείς θάλασσες και μικρές αποστάσεις μεταξύ ελκυστικών προορισμών
• Ελλάδα: Ένας καταξιωμένος και διάσημος τουριστικός προορισμός
Η ελληνική κυβέρνηση έχει ορίσει την ανάπτυξη της τουριστικής υποδομής ως στόχο προτεραιότητας και ενισχύει έμπρακτα την κατασκευή νέων μαρίνων, καθώς και την αναβάθμιση των ήδη υπαρχουσών, με σκοπό να ικανοποιηθεί η αυξανόμενη ζήτηση του αναπτυσσόμενου τομέα των σκαφών αναψυχής.
Μαρίνες σε λειτουργία, Ιανουάριος 2010
ΟΝΟΜΑ
|
ΠΕΡΙΟΧΗ
|
ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
|
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
|
ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
|
Άγιος Νικόλαος, Λασίθι, Κρήτη
|
250
|
ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
|
ΑΛΙΜΟΣ |
Άλιμος, Αττική
|
950
|
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
|
ΑΡΕΤΣΟΥ
|
Καλαμαριά, Θεσσαλονίκη
|
300
|
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
|
ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ
|
Βουλιαγμένη, Αττική
|
115
|
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
|
ΒΟΥΝΑΚΙ
|
Βουνάκι, Αιτωλοκαρνανία
|
70
|
STACHTIARIS - ACHEIMASTOS S.A.
|
ΓΛΥΦΑΔΑ
|
Γλυφάδα, Αττική
|
780
|
ΔΗΜΟΤΙΚΗ
|
ΓΟΥΒΙΑ
|
Κέρκυρα, Κέρκυρα
|
850
|
I.K.G.
|
ZEA
|
Πειραιάς, Αττική
|
650
|
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
|
ΚΑΛΑΜΑΤΑ
|
Καλαμάτα, Μεσσηνία
|
300
|
PRIVATE - KYRIAKOULIS S.A.
|
ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ (ΑΚΤΙΟΝ)
|
Άκτιο, Αιτωλοκαρνανία
|
136
|
NAFPIGOPLASTIKI S.A.
|
ΚΩΣ
|
Κώς, Δωδεκάνησα
|
250
|
ΔΗΜΟΤΙΚΗ
|
ΜΑΝΔΡΑΚΙ
|
Μανδράκι, Δωδεκάνησα
|
115
|
ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ
|
ΜΕΘΑΝΑ
|
Μέθανα, Αττική
|
70
|
ΔΗΜΟΤΙΚΗ
|
ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟ
|
Άγιος Ιωάννης, Κορινθία
|
220
|
ΔΗΜΟΤΙΚΗ
|
ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΜΑΡΙΝΑ
|
Ελληνικό, Αττική
|
685
|
OLYMPIC MARINE S.A.
|
ΠΑΤΡΑ
|
Πάτρα, Αχαϊα
|
450
|
ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ
|
PORTO KARRAS
|
Porto Carras, Χαλκιδική
|
175
|
PORTO CARRAS SA
|
PORTO SANI
|
Σάνη, Χαλκιδική
|
100
|
SANI S.A.
|
ΦΑΛΗΡΟ
|
Nέο Φάληρο, Πειραιάς
|
130
|
ΜΑΡΙΝΑ ΦΑΛΗΡΟΥ Α.Ε.
|
ΦΛΟΙΣΒΟΣ
|
Αθήνα, Αττική
|
249
|
LAMDA Flisvos Marina S.A.
|
Μαρίνες υπό κατασκευή
ΜΑΡΙΝΑ
|
ΠΕΡΙΟΧΗ
|
ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
|
ΑΧΙΛΙ
|
ΣΚΥΡΟΣ
|
150
|
ΑΓΙΑ ΓΑΛΗΝΗ
|
ΑΓΙΑ ΓΑΛΗΝΗ, ΡΕΘΥΜΝΟ
|
112
|
ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ
|
ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ, ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ
|
190
|
ΖΑΚΥΝΘΟΣ
|
ΖΑΚΥΝΘΟΣ
|
150
|
ΙΚΑΡΙΑ
|
ΛΕΥΚΑΔΑ, ΙΚΑΡΙΑ
|
250
|
ITEA
|
ΙΤΕΑ, ΦΩΚΙΔΑ
|
146
|
ΘΑΣΟΣ
|
ΛΙΜΕΝΑΡΙΑ, ΘΑΣΟΣ
|
280
|
ΚΑΜΕΝΑ ΒΟΥΡΛΑ
|
ΦΘΙΩΤΙΔΑ
|
81
|
ΚΑΤΑΚΟΛΟ
|
ΚΑΤΑΚΟΛΟ, ΗΛΕΙΑ
|
235
|
ΚΥΛΛΗΝΗ
|
ΚΥΛΛΗΝΗ, ΗΛΕΙΑ
|
150
|
ΛΕΥΚΑΔΑ
|
ΛΕΥΚΑΔΑ
|
482
|
ΜΑΛΙΑ
|
ΜΑΛΙΑ, ΗΡΑΚΛΕΙΟ
|
300
|
ΜΥΤΙΛΗΝΗ
|
ΜΥΤΙΛΗΝΗ, ΛΕΣΒΟΣ
|
200
|
ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΑ
|
ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΑ, ΧΑΝΙΑ
|
140
|
ΠΙΔΑΛΙ
|
ΠΙΔΑΛΙ, ΣΥΡΟΣ
|
254
|
ΠΟΡΤΟ ΓΟΥΒΕΣ
|
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
|
72
|
ΠΡΕΒΕΖΑ
|
ΠΡΕΒΕΖΑ
|
261
|
ΠΥΛΟΣ
|
ΠΥΛΟΣ
|
|
ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ (ΣΑΜΟΣ)
|
ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ
|
|
ΡΟΔΟΣ
|
ΣΦΑΓΕΙΑ, ΡΟΔΟΣ
|
500
|
ΤΟΥΡΛΟΣ
|
ΤΟΥΡΛΟΣ, ΜΥΚΟΝΟΣ
|
|
ΧΙΟΣ
|
ΚΑΣΤΕΛΛΟ, ΧΙΟΣ
|
274
|
Πηγή: ΕΟΤ
Δειλά - δειλά και εφέτος φάνηκαν και στο Καψάλι κάποια μικρά σκάφη που θα περάσουν άλλα μερικά 24ωρα και άλλα ίσως μόλις μερικές ώρες στο φιλόξενο λινάνι του Καψαλιού...
Διαβάσαμε πάρα πάνω ένα μεγάλο σχεδιασμό για διάφορες μαρίνες σε όλη την Ελλάδα. Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να δούμε ανάμεσα τους κάποιο λινάνι των όμορφων Κυθήρων, παρόλο που και η γεωγραφική τους θέση αλλά και η φυσική τους ομορφιά θα μπορούσε να προσελκύσει ένα πολύ μεγάλο αριθμό τουριστικών σκαφών και δημιουργία μαρίνας.
Θα μπορούσε να ήτανε στο Καψάλι είτε στον Αυλαίμωνα, είτε στο Διακόφτι, και ίσως στην Αγία Πελαγία και μπορεί και σε περισσότερα προσφερόμενα για αυτό λιμανάκια, πολύ πιο προνομιούχα και κατάλληλα από τα ήδη αναφερθέντα σε διάφορα μέρη της Ελλάδας.
Για να συμβεί όμως αυτό χρειάζεται προσπάθεια και αγώνας για να προβληφθεί να μελετηθεί και να ενταχθεί σε ανάλογο πρόγραμμα.....
Το ατυχές είναι άμα έχεις στην τσέπη σου κάποια διαμάντια και τα κρύβεις από τον ίδιο σου τον εαυτό πιστεύοντας ότι κάποιος θάρθει και θα τα αγοράσει χωρίς να το ξέρει, απλά ζεις σε ένα ονειρικό κόσμο και αν δεν ξεφύγεις από αυτόν θα βυθισθείς για πάντα σε ένα αιώνιο ύπνο......
--------------------------------------------------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης-Φωτογραφίες Γιώργος Σάμιος
--------------------------------------------------------------------