Κάθετη μείωση των επιδοτήσεων για την κάλυψη των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών, ζητά με έμφαση το υπουργείο Οικονομίας από το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων.
Το ερώτημα που τίθεται με επιμονή προς το ΥΘΥΝΑΛ από τους αρμόδιους υπουργούς που χειρίζονται θέματα δαπανών του προϋπολογισμού, είναι για ποιο λόγο οι επιδοτήσεις προς την ακτοπλοΐα από τα 30 εκατ. ευρώ περίπου που ήταν το 2004, σήμερα έχουν εκτοξευθεί στα 100 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος των συζητήσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη μεταξύ των δύο υπουργείων είναι η άμεση μείωση των κονδυλίων που θα απαιτηθούν για την κάλυψη των επιδοτούμενων δρομολογίων μέσα στο 2011 και στη συνέχεια η ριζική αλλαγή όλου του πλαισίου με βάση το οποίο γίνονται τα τελευταία χρόνια οι διαγωνισμοί για τις άγονες γραμμές, ώστε οι περικοπές να είναι μόνιμες.
Σενάρια
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι στο τραπέζι έχουν πέσει διάφορα σενάρια, ακόμα και λύσεις που είχε γίνει προσπάθεια να υιοθετηθούν στο παρελθόν αλλά υπήρξε μεγάλη αντίδραση από τις τοπικές κοινωνίες των νησιών.
Συγκεκριμένα εξετάζεται να επανέλθει το σχέδιο για τις λεγόμενες γραμμές κορμού στην ακτοπλοΐα του Αιγαίου ώστε τα μεγάλα πλοία να συνδέουν τα κυριότερα νησιά και από αυτά η συγκοινωνία με τα μικρότερα να εκτελείται μέσω ανταποκρίσεων με μικρότερα επιβατηγά - οχηματαγωγά. Η ιδέα των γραμμών - κορμού είχε εξεταστεί επί υπουργίας Σουμάκη στο τότε υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας αλλά γρήγορα εγκαταλείφθηκε.
Επίσης, μελετάται η περίπτωση της εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου με βάση το οποίο θα απαιτηθεί μεγάλη μείωση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Σε πρώτη φάση εξετάζεται η πιλοτική εφαρμογή του σε ορισμένα νησιά και θα προωθηθεί η μελέτη για την επιλογή τους.
Μισθώματα
Στα άμεσα μέτρα για τη μείωση των επιδοτήσεων φαίνεται να εξετάζεται ο περιορισμός των προσφερόμενων μισθωμάτων προς τα πλοία νεότερης ναυπήγησης. Το πρόβλημα είναι ότι η μείωση των μισθωμάτων σε συνδυασμό με την αύξηση των καυσίμων και τη μείωση της επιβατικής κίνησης, λόγω της κρίσης, μειώνει το ενδιαφέρον των ακτοπλοϊκών εταιρειών να δρομολογήσουν πλοία τους στις άγονες γραμμές.
Ήδη αυτό το κλίμα έχει αποτυπωθεί στους διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτό το διάστημα για τα δρομολόγια του 2011. Το αποτέλεσμα είναι ότι για αρκετές γραμμές δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον και ούτε διαφαίνεται αυτό να ανατραπεί εκτός αν το ΥΘΥΝΑΛ πετύχει να πείσει το υπουργείο Οικονομικών να μειώσει τα τέλη υπέρ τρίτων στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας ή ακόμα και το συντελεστή του ΦΠΑ.
Να σημειωθεί ότι η μεγάλη αύξηση των προσφερόμενων μισθωμάτων για τις άγονες γραμμές σημειώθηκε ειδικά τα τρία τελευταία χρόνια και σε ορισμένες περιπτώσεις έφθασε το 40%. Την ίδια εποχή ο αντιπροσωπευτικός φορέας της ακτοπλοΐας εκτιμούσε ότι οι επιδοτήσεις στις άγονες γραμμές θα πρέπει να ανέλθουν στα 200 εκατ. ευρώ ώστε να εξασφαλιστεί το ενδιαφέρον των εταιρειών και η κάλυψη των νησιών
----------------------------------------
Πηγή: ΗΜΕΡΗΣΙΑ-Αγγελική Καλλή
----------------------------------------