Σελίδες

Κυριακή 1 Αυγούστου 2010

Μετατίθενται οι αποφάσεις για τις άγονες γραμμές στο Αιγαίο


Σε επόμενη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών θα εξετασθούν, τελικά, οι όροι των διαγωνισμών για τις άγονες γραμμές του Αιγαίου.

Στη χθεσινή συνεδρίαση μετά τις ενστάσεις που κατέθεσαν εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών, αλλά και των τοπικών κοινωνιών σε σχέση με την προωθούμενη από τα συναρμόδια υπουργεία μείωση των μισθωμάτων, την κατάργηση πολυετών συμβάσεων και των πέντε κατηγοριών πλοίων, δεν ελήφθη τελικά καμία απόφαση.

Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΙΑΝ προτίθεται να επανεξετάσει το θέμα, ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο χρόνος πιέζει, δεδομένου ότι απαιτούνται και συγκεκριμένες προθεσμίες για την προκήρυξη των διαγωνισμών.

Στη συνεδρίαση του ΣΑΣ κατέθεσε αναλυτικό υπόμνημα η Ενωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ), στο οποίο εκφράζει αναλυτικά τη θέση της, καθώς και τις αντιρρήσεις της για τις προωθούμενες αλλαγές στα μισθώματα, αλλά και σε ορισμένα άλλα σημεία των διακηρύξεων, όπως οι κατηγορίες πλοίων κ.λπ.

Υπόμνημα ΕΕΝ

Στο υπόμνημα, η ΕΕΝ αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής:

* Η κάθε μείωση ή τροποποίηση των κατηγοριών πλοίων στην προκήρυξη μας βρίσκει αντίθετους, δεδομένων των προωθούμενων προτάσεων αλλαγής των κατηγοριών πλοίων από πέντε σε τρεις, με καταργήσεις και συγχωνεύσεις αυτών.

Με τις προτεινόμενες καταργήσεις κατηγοριών πλοίων, διαπιστώνεται η ανακολουθία της βούλησης του κράτους για τις 12ετείς συμβάσεις, αποτροπή όσων θελήσουν να ναυπηγήσουν νέα πλοία και, συνεπώς, μη ανανέωση ή εκσυγχρονισμό του στόλου, καθώς και μείωση παροχής επιπέδου αναβαθμισμένων υπηρεσιών, ενώ παράλληλα στοχοποιούνται οι επιθυμίες πλοιοκτητών για αντικατάσταση των υπαρχόντων πλοίων τους με πλοία μικρότερης ηλικίας.

* Στο δικαίωμα «ρήτρας καυσίμου» (αναπροσαρμογή τιμών λόγω υπερβολικής αύξησης των τιμών των καυσίμων) για τις μακροχρόνιες συμβάσεις, οι υπηρεσίες σας προτίθενται να προτείνουν την κατάργησή της, δίνοντας έτσι τη χαριστική βολή στο σύστημα εξυπηρέτησης των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας. Λάβετε παρακαλώ υπόψη ότι, την παρούσα χρονική περίοδο, έχουμε αυξήσεις καυσίμων και λιπαντικών της τάξης του 35% σε σχέση με το 2009.

* Για τις γραμμές Πειραιά - Πάτμο - Λειψοί - Λέρο - Κάλυμνο - Κω - Σύμη - Ρόδο και Θεσσαλονίκη - Λήμνο - Μυτιλήνη που φημολογείται ότι θα υπάρξει εισήγηση εκ μέρους των υπηρεσιών τα εν λόγω δρομολόγια να γίνονται μόνο με πλοία πέμπτης κατηγορίας, αυτό συνιστά παραδοχή της διοικήσεως ότι δεν επιθυμεί την αναβάθμιση των υπηρεσιών των Δωδεκανήσων και του Βορείου Αιγαίου.

* Μετά τα ανωτέρω και επειδή γνωρίζουμε ότι με την πλειοψηφία που διαθέτει το Δημόσιο στο ΣΑΣ, θα ψηφισθούν οι εισηγήσεις των Υπηρεσιών των συναρμόδιων υπουργείων σας, σας γνωρίζουμε ότι η Ενωσή μας δεν δέχεται να συμφωνήσει στην υποβάθμιση των ήδη παρεχόμενων δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας υψηλών στάνταρ.

* Η ΕΕΝ θα επιθυμούσε όπως μεριμνήσετε για την επανασύσταση του Λογαριασμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών Λ.Σ. υπό τη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών του ΥΠΟΙΑΝ, για τον ταχύτερο έλεγχο και έγκριση των φακέλων των πλοίων που έχουν εκτελέσει με επιτυχία δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, ώστε οι πλοιοκτήτριες εταιρείες να μην χρηματοδοτούν το Δημόσιο για 6-8 μήνες, ερχόμενες ούτω στα πρόθυρα πτωχεύσεως.

* Οι οποιεσδήποτε καθυστερήσεις ως ανωτέρω και η μείωση των ποσών των επιδοτήσεων των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας έρχονται να επιφέρουν πλήγμα στην οικονομική επιβίωση των εταιρειών μας, αφού προηγουμένως επί σειρά ετών εδέχθησαν πρωτοφανή επίθεση από μέρους των ΜΜΕ για δήθεν υψηλές επιδοτήσεις, χωρίς ουδέποτε να γίνει σύγκριση των οικονομικών και αριθμητικών μεγεθών μεταξύ κόστους λειτουργίας, μέσω μεταφοράς και αριθμού μεταφερόμενων αντίστοιχα επιβατών μεταξύ ΟΣΕ και ακτοπλοΐας.

* Μία μείωση των κονδυλίων σπατάλης του επιδοτούμενου ΟΣΕ και η ταυτόχρονη μεταφορά ισόποσων χρηματικών ποσών θα έδιδε τη δυνατότητα να μην υπάρξουν επιπτώσεις στην ακτοπλοΐα από την επιχειρούμενη και αν όχι ήδη προαποφασισθείσα μείωση επιδοτήσεων κατά 7.000.000 ευρώ, μόνο για τις παρακολουθούμενες γραμμές δημόσιας υπηρεσίας του ΥΠΟΙΑΝ, χωρίς να γνωρίζουμε το τελικό ποσό της μείωσης που θα προταθεί από τους υπηρεσιακούς παράγοντες της ΓΓΑΝΠ του ΥΠΥΜΔ στο ΣΑΣ της 29/7/2010.

* Λόγω των υφιστάμενων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν κάποιες εταιρείες, οι οποίες εμπίπτουν στο νόμο περί βασικού μετόχου, παρακαλείστε όπως μεριμνήσετε για την εξεύρεση βιώσιμης λύσεως, ώστε αυτές να μην αποκλείονται από τους εν λόγω μειοδοτικούς διαγωνισμούς. Είναι γνωστό ότι σε πολλές πλοιοκτήτριες εταιρείες καθημερινά το ποσοστό του 1%, το οποίο απαιτεί ο νόμος περί βασικού μετόχου, μπορεί να τροποποιηθεί με αγοραπωλησίες μετοχών, οπότε υπάρχει ο κίνδυνος με διαφορά ενός λεπτού της ώρας μία εταιρεία να συμμετέχει ή να αποκλείεται από κάποιο διαγωνισμό.

* Τέλος, ζητεί την υιοθέτηση του άρθρου 25, παρ. 6 του ΠΔ 118/2007 ΦΕΚ 150 Α΄/10-7-2010 ώστε να προβλεφθεί, υπό την προϋπόθεση κατάθεσης ισόποσου εγγυητικής, η προκαταβολή του 50% των οφειλούμεων ποσών σε περιπτώσεις καθυστερήσεων ελέγχου και πληρωμής των πλοιοκτητριών εταιρειών, πέραν του ενός μηνός από την ημερομηνία καταθέσεως όλων των απαραίτητων και αναγκαίων εγγράφων.

Μείωση κόστους και ποιοτικές υπηρεσίες

Μιλώντας στη διάρκεια της ανοικτής συνεδρίασης του ΣΑΣ, ο κ. Μανώλης Γαλανάκης, μέλος του δ.σ. της Ενωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας για την επικείμενη μείωση των μισθωμάτων και την κατάργηση των πολυετών συμβάσεων, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η πολιτεία πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη στο σχεδιασμό της ότι οι χρήστες των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, λόγω των γενικότερων οικονομικών μέτρων, έχουν απολέσει μέρος του εισοδήματός των και συνεπώς δεν θα αντέξουν μία αύξηση των τιμών των εισιτηρίων.

Οι εταιρείες όμως, για να επιβιώσουν και να υπάρχουν πλοία και μετά το Σεπτέμβριο, θα πρέπει να μειώσουν τα κόστη λειτουργίας του πλοίου. Η πολιτεία πρέπει να εξετάσει τρόπους μείωσης του κόστους αυτού, με παρεμβάσεις στο καθεστώς δρομολόγησης των πλοίων κ.λπ.

Από την πλευρά του, ο κ. Μιχάλης Σακέλλης, εκπρόσωπος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος στο ΣΑΣ, επισήμανε στη «Ν» ότι η προτεραιότητα που εδίδετο σε πλοία με βάση τα ποιοτικά τους κριτήρια, η διαφοροποίηση της αποζημίωσης και οι πολυετείς συμβάσεις, είχαν ως αποτέλεσμα τη δρομολόγηση σύγχρονων πλοίων στα μικρά νησιά μας, ενώ ταυτόχρονα δίδονταν κίνητρα για τη ναυπήγηση νέων πλοίων. Η κατάργηση όλων αυτών μοιραία θα υποβαθμίσει τις υπηρεσίες και θα αποθαρρύνει τις νέες επενδύσεις.
-------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
------------------------------------