Σελίδες

Κυριακή 12 Δεκεμβρίου 2010

Σκόπελοι με ζημίες για τις ακτοπλοϊκές

Αντιμέτωπες με τη σκληρή οικονομική πραγματικότητα βρίσκονται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες διανύουν ίσως μια από τις χειρότερες χρονιές στην ιστορία τους.

Οι ζημίες των εισηγμένων εταιρειών, αλλά και αυτών που δεν βρίσκονται στο ταμπλό του χρηματιστηρίου, για το 2010, εκτιμάται ότι θα υπερβούν τα 180 εκατ. ευρώ.

Ηδη, τρεις εισηγμένες, η ΑΝΕΚ, ο όμιλος Attica και οι Μινωικές Γραμμές, που δημοσίευσαν τα στοιχεία 9μήνου, εμφανίζουν ζημίες 15,6 εκατ., 23,6 εκατ. και 21,1 εκατ., αντιστοίχως. Στο «κόκκινο» βρίσκονται και οι περισσότερες μικρές ακτοπλοϊκές, όπως η ΝΕΛ, η οποία στο 9μηνο είχε ζημίες 20,17 εκατ. έναντι ζημιών 11,08 εκατ. το 2009.

Ζημίες, επίσης, εμφανίζει και η Hellenic Seaways (HSW), εταιρεία που δεν είναι εισηγμένη, και η οποία έως πέρυσι είχε κερδοφορία.

Αγονες γραμμές

Την ίδια στιγμή, οι ακτοπλοϊκές εμφανίζονται απρόθυμες να καλύψουν δρομολόγια άγονων γραμμών, υποστηρίζοντας ότι οι προσφερόμενες επιδοτήσεις είναι χαμηλές και δεν καλύπτουν το λειτουργικό κόστος των πλοίων καθώς έχουν αυξηθεί δραματικά οι τιμές των καυσίμων, των λιπαντικών, αλλά και το μισθολογικό κόστος.

Μάλιστα, αναφέρεται ότι οι επιδοτήσεις καταβάλλονται με καθυστέρηση 6 - 8 μηνών προκαλώντας οικονομική ασφυξία στις μικρές εταιρείες που σε μεγάλο βαθμό επιβιώνουν από αυτές για τα δρομολόγια που εκτελούν προς τα μικρά νησιά.

Ας σημειωθεί ότι για το 2010 είχαν υπολογισθεί 90 εκατ. για τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών, αλλά τελικώς απορροφήθηκαν τα 45 εκατ., ενώ για το 2011 το συνολικό ποσόν θα είναι μειωμένο τουλάχιστον κατά 10%.

Την ίδια στιγμή η επταήμερη απεργία των ναυτεργατών της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), που οδήγησε την κυβέρνηση στη λύση της επιστράτευσής τους για να αποφύγει τα χειρότερα, φαίνεται ότι επιβάρυνε τις ήδη αρνητικές οικονομικές επιδόσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά αρκετά εκατομμύρια ευρώ.

Παράλληλα, όμως, χαμένοι βγήκαν και οι ναυτεργάτες, οι οποίοι, ενώ διεκδικούσαν την υπογραφή νέων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας με αύξηση 2%, τελικώς δεν κέρδισαν τίποτα.

Απειλές

Οι συνδικαλιστές της ΠΝΟ, στην πλειονότητά τους, το βράδυ της περασμένης Δευτέρας 29 Νοεμβρίου, όταν έγινε γνωστό ότι η κυβέρνηση αποφάσισε την επιστράτευσή τους, δήλωναν σε όλους τους τόνους ότι θα απειθαρχήσουν και θα συνεχίσουν να απεργούν.

Μάλιστα ελήφθη απόφαση να συνεχισθεί η απεργία στο λιμάνι του Πειραιά, παρά την επιστράτευση. «Εμείς ακόμη και επιστρατευμένοι δεν θα κάνουμε πίσω και θα παλέψουμε για να μην αφελληνισθεί η ακτοπλοΐα», ανέφεραν συνδικαλιστές της ΠΝΟ στην «Κ».

Ωστόσο, λίγες ώρες αργότερα, νωρίς το πρωί της Τρίτης, η διοίκηση της ΠΝΟ αποφάσισε να αναστείλει τις απεργιακές κινητοποιήσεις της, προφανώς λαμβάνοντας υπ' όψιν της το γεγονός ότι τα πληρώματα των πλοίων, στην πλειονότητά τους, δεν ήταν πρόθυμα να ακολουθήσουν.
----------------------------------------------------
Πηγή: kathimerini.gr-Του Νίκου Mπαρδούνια
----------------------------------------------------