Σελίδες

Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2018

Πλήρης αναβάθμιση της Πλοηγικής Υπηρεσίας

Σε μια συνολική προσπάθεια αναβάθμισης της Πλοηγικής Υπηρεσίας με σκοπό να διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα της και να γίνει αποτελεσματικότερη, προχωρά το υπουργείο Ναυτιλίας μέσω της γενικής γραμματείας Λιμένων στην οποία υπάγεται η Πλοηγική Υπηρεσία.

Τα βήματα που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, οι προσπάθειες που βρίσκονται σε εξέλιξη και οι ενέργειες που σχεδιάζονται παρουσιάστηκαν την Τρίτη το πρωί σε συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο Ναυτιλίας από τον γενικό γραμματέα Λιμένων Χρήστο Λαμπρίδη, παρουσία της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του υπουργείου. Στη συνέχεια οι εκπρόσωποι των ΜΜΕ είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά πως γίνεται μια πλοήγηση ενός εμπορικού πλοίου. 

Δυο τα νέα στοιχεία που έγιναν γνωστά στη σημερινή συνέντευξη: Αλλάζει ο τρόπος πρόσληψης των πλοηγών και όπως τόνισε ο γ.γ. Λιμένων Χρήστος Λαμπρίδης το σχέδιο για την αλλαγή υπάρχει, προκειμένου όμως αυτό να υλοποιηθεί συντομότερα εξετάζεται το ενδεχόμενο να γίνει άμεσα μέσω νομοθετικής ρύθμισης. Δεύτερον και εξίσου σημαντικό εξετάζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας η σκοπιμότητα ίδρυσης νέων Πλοηγικών Σταθμών σε λιμάνια της χώρας που σήμερα δεν έχουν.

Πλοηγίδα  

«Διαδεχθήκαμε μια κυβέρνηση που είχε άλλη φιλοσοφία. Ενώ είχαν στο μυαλό τους κάποια πράγματα δεν τολμούσαν να τα προχωρήσουν» τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, εξηγώντας ότι απαξίωσαν την Πλοηγική Υπηρεσία όπως και τη Ναυτική Εκπαίδευση. Προς επίρρωσιν του λόγου του έφερε το παράδειγμα ότι όλα αυτά τα χρόνια ξοδεύονταν πολλά χρήματα για συντήρηση των μηχανών, οι οποίες ωστόσο ήταν κατεστραμμένες. Ωστόσο υποστήριξε ότι το 2018 θα είναι ένας εξαιρετικά παραγωγικός χρόνος για όλη τη χώρα αλλά και για το υπουργείο Ναυτιλίας. 

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός από την πλευρά του δήλωσε ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να αναστρέψει την επιχείρηση που είχε ξεκινήσει τα προηγούμενα χρόνια για την ιδιωτικοποίηση της πλοηγικής υπηρεσίας. "Έχουμε μία συνεπή και συνεχή πολιτική για την ενίσχυση του δημόσιο χαρακτήρα της πλοηγικής υπηρεσίας, ο οποίος μπορεί πραγματικά να βοηθήσει την ανάπτυξη των λιμανιών της χώρας, αλλά και να ενισχύσει την ασφάλειά τους. Η σημερινή παρουσίαση είναι κομμάτι όλων αυτών δράσεων που έχουμε αναπτύξει. Θα συνεχίσουμε σε αυτή την κατεύθυνση γιατί πραγματικά πιστεύουμε ότι η πλοηγική υπηρεσία είναι πολύ σημαντική για τα λιμάνια της χώρας μας" πρόσθεσε.

«Παραλάβαμε μια υπηρεσία πλήρως απαξιωμένη από τις προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες, καθώς από το 2003 δεν είχε πραγματοποιηθεί καμία ενέργεια προμήθειας εξοπλισμού, ενώ για τελευταία φορά προσλήψεις έγιναν το 2008» επισήμανε ο Χρ. Λαμπρίδης και σημείωσε πως με το ΠΔ 103/2014 της προηγούμενης κυβέρνησης το σύνολο των οργανικών θέσεων του ναυτικού προσωπικού που υπηρετεί στην ΠΥ (πλοηγοί, κυβερνήτες, μηχανοδηγοί, πρυμνοδέτες) μειώθηκε από 222 θέσεις σε 110 για όλη την επικράτεια. Όλες αυτές οι ενέργειες, υποστήριξε, αποδεικνύουν την προσπάθεια των προηγούμενων κυβερνήσεων να οδηγήσουν την ΠΥ να απωλέσει τον δημόσιο χαρακτήρα της, την ίδια στιγμή που στη συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της Ευρώπης οι υπηρεσίες πλοήγησης παρέχονται από δημόσιο φορέα. 

Πλοηγίδα

Μέχρι στιγμής έχουν υλοποιηθεί οι εξής ενέργειες: 
1. Ολοκληρώθηκε η προμήθεια (αγορά) και εγκατάσταση 10 κύριων ναυτικών μηχανών diesel και 10 μειωτήρων-αναστροφέων για τις έκτακτες ανάγκες των πλωτών μέσων (πλοηγίδων) του Πλοηγικού Σταθμού Πειραιά, συνολικής αξίας 598.850 ευρώ. Έτσι επετεύχθη η αντικατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού των 5 πλοηγίδων που διαθέτει σήμερα ο Σταθμός του Πειραιά, καθώς αυτές είχαν σε περιορισμένη επιχειρησιακή λειτουργία ή και ακινησία, ενώ η συντήρηση του εξοπλισμού τους είχε εξελιχθεί προβληματική και ασύμφορη. Από τις πέντε πλοηγίδες λειτουργούσε μόνο μία και αυτή με περιορισμένες επιχειρησιακές δυνατότητες. Σήμερα με την αποκατάσταση των πεπαλαιωμένων μηχανών των πλοηγίδων με νέες υπερσύγχρονες, ηλεκτρονικές, άκαπνες, αθόρυβες, και αντικραδασμικές ναυτικές μηχανές (cummins) έχει επιτευχθεί σημαντική αύξηση της υπηρεσιακής τους ταχύτητας (περί τα 20 ναυτικά μίλια την ώρα), μείωση της κατανάλωσης καυσίμων καθώς και ενίσχυση της ελικτικής τους ικανότητας κατά την προσέγγιση των υπόχρεων για πλοήγηση πλοίων. Συναφώς βελτιώνεται η ποιότητα των παρεχόμενων λιμενικών υπηρεσιών, καθώς μειώνεται σημαντικά ο χρόνος εξυπηρέτησης των πλοηγούμενων πλοίων δεδομένου ότι η μοναδική πλοηγίδα που λειτουργούσε πριν εφοδιαστεί με το νέο εξοπλισμό έπλεε με ταχύτητα 13 ναυτικών μιλίων την ώρα ενώ ο στόλος της πλοηγικής αυξάνεται κατά 4 σκάφη.
 
2. Έχουν δρομολογηθεί οι ενέργειες για τη ναυπήγηση επτά νέων, σύγχρονης σχεδίασης και μοντέρνας ναυπηγικής κατασκευής, πλοηγίδων για το σύνολο των Πλοηγικών Σταθμών της Επικράτειας,προϋπολογισμού 4.000.000 ευρώ.
3. Καλύφθηκαν οι 7 κενές θέσεις πλοηγών του κλάδου Αρχιπλοηγών-Πλοηγών στους Πλοηγικούς Σταθμούς Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Σύρου καθώς επίσης και 3 κενές θέσεις κατώτερου προσωπικού Πλοηγικής Υπηρεσίας (ένας κυβερνήτης και ένας πρυμνοδέτης στον Πλοηγικό Σταθμό Πειραιά και ένας μηχανοδηγός στον Πλοηγικό Σταθμό Θεσσαλονίκης).
4. Αυξήθηκαν οι οργανικές θέσεις μονίμου προσωπικού Πλοηγικής Υπηρεσίας κατά 44 θέσεις – 16 αρχιπλοηγοί – πλοηγοί, οκτώ κυβερνήτες, 11 μηχανοδηγοί και εννέα πρυμνοδέτες. Ήδη από τις 44 νέες οργανικές θέσεις, έχουν κινηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες για την πλήρωση, επί του παρόντος, 26 νέων οργανικών θέσεων (12 πλοηγοί, 6 κυβερνήτες και 8 μηχανοδηγοί). 
Video of ΠΛΟΗΓΙΔΕΣ
5. Προσλήφθηκαν 39 άτομα ως έκτακτο ναυτικό προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ) για χρονικό διάστημα έως 8 μήνες με σκοπό την κάλυψη έκτακτων αναγκών πλοήγησης πλοίων στους Πλοηγικούς Σταθμούς της Χώρας για το 2017.
6. Προγραμματίζεται η πρόσληψη 35 ατόμων ως έκτακτο ναυτικό προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ) για χρονικό διάστημα έως 8 μήνες με σκοπό την κάλυψη έκτακτων αναγκών πλοήγησης πλοίων στους Πλοηγικούς Σταθμούς της χώρας για το 2018.
7. Συγκροτήθηκε νομοπαρασκευαστική επιτροπή με σκοπό την αναμόρφωση του παρωχημένου θεσμικού πλαισίου για την οργάνωση και λειτουργία της Πλοηγικής Υπηρεσίας.
8. Σύμφωνα με το σχέδιο ΠΔ που έχει εκπονήσει το υπουργείο για το νέο οργανισμό έχει προταθεί η σύσταση νέας Διεύθυνσης Πλοηγικής Υπηρεσίας με στόχο την αρτιότερη λειτουργία της αλλά και την αναβάθμιση των παρεχόμενων πλοηγικών υπηρεσιών. Το εν λόγω σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος βρίσκεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας για έγκριση.  
------------------------------------------------------------------------------------
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών-Χριστίνα Παπασταθοπούλου
------------------------------------------------------------------------------------