Σελίδες

Τρίτη 25 Ιουλίου 2017

Αριστερή κυβέρνηση, αριστεροί... τουρίστες!

Η ατάκα ανήκει σε οδηγό ταξί από το Ηράκλειο της Κρήτης. Και ήταν η απάντηση στην ερώτηση "πώς την βλέπεις την τουριστική κίνηση φέτος;". Και είναι πραγματικά αφοπλιστική...

Οι ταξιτζήδες, όπως και οι καταστηματάρχες, είναι αλήθεια ότι σου δίνουν μία αίσθηση πέρα από επίσημους αριθμούς και στατιστικές για την εικόνα της αγοράς. Είναι τα λεγόμενα "τοπικά βαρόμετρα" που έχουν πλήρη αίσθηση του τι ακριβώς συμβαίνει στην περιοχή τους. Ο διάλογος με έναν εξ αυτών την Κυριακή το πρωί στο Ηράκλειο αναδείκνυε τα... κρυφά γράμματα πίσω από τη θριαμβολογία για την πορεία του τουρισμού φέτος και το ρεκόρ των αφίξεων...



Στο κλασσικό ερώτημα λοιπόν "πώς πάτε φέτος;", η απάντηση είναι σχεδόν... απολαυστική! "Τι ψάχνεις φίλε... Κόσμος έρχεται και μάλιστα πολύς, αλλά δεν αφήνει λεφτά. Όλοι τρυπώνουν μέσα στα all inclusive και δεν χαλάνε ούτε ευρώ έξω από εκεί... Άλλωστε μόλις τους δεις καταλαβαίνεις... Από τα ρούχα φαίνεται ο άνθρωπος. Μας έχει έρθει η εργατιά της Ευρώπης! Μεροκαματιάρηδες... Λες ρε παιδί μου και εκτός από αριστερή κυβέρνηση, εδώ στην Ελλάδα έχουν κατέβει και όλοι οι... αριστεροί μπατιροτουρίστες...!".

Δεν ξέρω πόσο αντέχει σε κριτική με βάση τις επίσημες στατιστικές η άποψη ενός ανθρώπου της πιάτσας, αλλά αν μη τι άλλο δεν μπορείτε να πείτε ότι δεν ήταν ευρηματική η ατάκα. "Αριστεροί τουρίστες"! Με αυτόν τον τρόπο επιχείρησε να περιγράψει την προφανώς χαμηλή οικονομική επιφάνεια της μεγάλης μάζας των τουριστών που προσέρχονται φέτος μαζικά σε μία κατ΄ εξοχήν τουριστική περιοχή της χώρας. Και δεν είναι μόνο από την Κρήτη η αντίστοιχη διατύπωση. Μία Κρήτη που φέτος... βουλιάζει από τον τουρισμό!

Και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας όπου υπάρχει μαζική τουριστική προσέλευση και δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτές τα 4-5 νησιά που προσελκύουν ιδιαίτερα υψηλά εισοδήματα (πχ Μύκονος, Σαντορίνη κλπ), όπου άλλωστε δεν ευδοκιμεί και το all inclusive, η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι το επίπεδο ενός πολύ μεγάλου τμήματος των φετινών τουριστών είναι από εκείνους που χαρακτηρίζονται low budget. Γι' αυτό και είναι δυσανάλογη η αύξηση των αφίξεων με την αύξηση των χρημάτων που ξοδεύονται...

Αυτό είναι ένα επικίνδυνο μακροπρόθεσμα παιχνίδι. Που δείχνει ότι αν δεν αναβαθμιστεί το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών, τότε η χώρα δεν θα μπορέσει ποτέ να αξιοποιήσει αποτελεσματικά την κορυφαία "βιομηχανία" της. Η οποία ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις παραμένει... βιοτεχνία ή και οικοτεχνία! Και εδώ δεν αρκεί η προσπάθεια των ιδιωτών. Δεν είναι μόνο ζήτημα του να χτιστούν κάποια ξενοδοχεία ή να αγορασθούν κάποια πλοία πχ για κρουαζιέρα. Και μια και ανέφερα την κρουαζιέρα, είναι δυνατό να μην μπορούν να προσεγγίσουν μεγάλα πλοία στα περισσότερα λιμάνια της χώρας; Τι συζητάμε τότε; Είναι πάνω από όλα ζήτημα υποδομών αλλά και branding της χώρας. Και το τελευταίο δεν μπορεί να επαφίεται μόνο σε ιδιώτες, όπως για παράδειγμα η προσπάθεια της Aegean με τον Αντετοκούνμπο. 

Πρέπει να γίνει κατανοητό σε κυβερνητικό αλλά και σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, ότι για να μπορέσει να προσελκύσει η χώρα καλύτερο ποιοτικά τουρισμό, θα πρέπει να προχωρήσουν χωρίς άλλες χρονοτριβές οι βελτιώσεις στις υπάρχουσες υποδομές. Η περίπτωση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ και η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες είναι μεταξύ των καθοριστικών επεμβάσεων. Και ακόμη και σε αυτές υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις που με τη σειρά τους περιορίζουν ή μετακυλύουν το αποτέλεσμα. 

Η Ελλάδα ευνοήθηκε τουριστικά τα τελευταία χρόνια από ευρύτερες εξελίξεις όπως η Αραβική Άνοιξη και η εμπόλεμη κατάσταση στη Βόρεια Αφρική, η έξαρση της τρομοκρατίας σε Αίγυπτο και Τουρκία κλπ. Ωστόσο τα οφέλη που αποκόμισε η χώρα από τα πλήγματα σε ανταγωνιστικές αγορές ήταν εντέλει πενιχρά. Θα πρέπει άμεσα να προωθηθούν ιδιωτικοποιήσεις και ευνοϊκές φορολογικά και ρυθμιστικά παρεμβάσεις που θα ευνοούν την ανάπτυξη υποδομών και την προσέλκυση περισσότερων ιδιωτικών επενδύσεων. Και να αλλάξουν νοοτροπίες. Διαφορετικά, η εποχή του... rooms to let θα διαιωνίζεται, μπορεί όχι με την ίδια πλέον μορφή, αλλά με το ίδιο target group...
-----------------------------------------------------------------------
Πηγή:  capital.gr-Δημήτρης Παπακωνσταντίνου 
-----------------------------------------------------------------------