Σελίδες

Δευτέρα 11 Ιουλίου 2016

Εκπτώσεις στην ακτοπλοΐα για προσέλκυση επιβατών

Μετά το ηχηρό καμπανάκι που χτύπησε η πτώση της επιβατικής κίνησης τον Ιούνιο, οι ακτοπλοϊκές σπεύδουν να προλάβουν τα χειρότερα ενόψει της κορύφωσης της τουριστικής περίοδου, επιστρατεύοντας γενναίες μειώσεις τιμών και εκπτώσεις. Σε συνέχεια των σημαντικών προσφορών που «τρέχουν» ήδη, κάποιες εταιρείες αποφάσισαν να προχωρήσουν σε επιπλέον ενέργειες, προκειμένου να τονώσουν τη ζήτηση από το εσωτερικό, κατά κύριο λόγο, προς τους τουριστικούς προορισμούς που επλήγησαν περισσότερο από την προσφυγική κρίση.

 
Τον δρόμο άνοιξε η Blue Star Ferries, η οποία ήταν η πρώτη που ανακοίνωσε έκπτωση 30% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των επιβατών που θα επιλέξουν για τις καλοκαιρινές τους διακοπές τα νησιά Λέσβο, Χίο, Λέρο και Κω, μια προσφορά που ισχύει για όλες τις κατηγορίες επιβατικών εισιτηρίων, Ι.Χ. αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, για να ακολουθήσει λίγο αργότερα η Hellenic Seaways, η οποία έκανε γνωστό πως μέχρι τις 27 Σεπτεμβρίου θα προσφέρει 100 εισιτήρια για το δρομολόγιο Πειραιάς-Μεστά Χίου με το ανακαινισμένο Νήσος Σάμος στην τιμή των 19 ευρώ, μέχρις εξαντλήσεώς τους, ενώ για το ίδιο δρομολόγιο με την κράτηση για δύο επιβάτες και ένα ΙΧ αυτοκίνητο θα προσφέρεται έκπτωση 50% στο ΙΧ. Επιθετική τιμολογιακή πολιτική υιοθετεί και η Minoan Lines του ομίλου Grimaldi, η οποία έχει διάφορα πακέτα για όλες τις κατηγορίες επιβατών από παιδιά και οικογένειες μέχρι νέους και ηλικιωμένους.

Παράγοντες της ακτοπλοϊας δεν αποκλείουν ο «πόλεμος τιμών» να ενταθεί όσο πλησιάζει το ζενίθ της καλοκαιρινής σεζόν που δεν είναι άλλο από τον Αύγουστο, και να επεκταθεί και στις υπόλοιπες γραμμές που συνδέουν την ηπειρωτική με τη νησιωτική χώρα, με επίκεντρο την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα, όπου ο ανταγωνισμός είναι πολύ πιο έντονος. Όπως λένε οι ίδιοι, η ανάγκη να τονωθεί η εσωτερική κίνηση είναι μεγάλη καθώς τα τελευταία χρόνια υποχωρεί σταθερά, με εξαίρεση το 2014.

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), κατά την περίοδο 2009-2014 η ελληνική ακτοπλοΐα απώλεσε συνολικά 15 εκατ. επιβατών (!) ενώ οι συσσωρευμένες ζημίες των εταιρειών ανήλθαν σε 1,2 δισ. ευρώ.

Στο ίδιο διάστημα, συνολικά εννέα ακτοπλοϊκές εταιρείες ενώ οι υπόλοιπες σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ, επιβίωσαν, χάρη στη στήριξη των βασικών τους μετόχων και τη μείωση του κόστους εμπορικής εκμετάλλευσης που ήταν αποτέλεσμα της ευελιξίας που πρόσφερε το νέο θεσμικό πλαίσιο που ισχύει από το 2012.

Παράγοντες της αγοράς αποδίδουν την εξέλιξη αυτή στη δραματική συρρίκνωση που υπέστησαν τα εισοδήματα των νοικοκυριών από τις άμεσες περικοπές στους μισθούς αλλά και στην υπέρμετρη αύξηση των άμεσων και έμμεσων φόρων, που οδήγησαν αρκετούς Έλληνες να μην πάνε καλοκαιρινές διακοπές ή να κάνουν διακοπές που δεν θα περιλαμβάνουν έξοδα για ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που επιλέγουν να ταξιδέψουν οδικώς σε κάποιο κοντινό προορισμό της Αττικής, με επίκεντρο την Πελοπόννησο και την Στερεά Ελλάδα, ώστε να μην χρειαστεί να πληρώσουν για εισιτήρια και τη μεταφορά του αυτοκινήτου τους. Σημαντικό ρόλο στην πτώση της κίνησης παίζει η αύξηση που παρουσιάζουν οι αεροπορικές μεταφορές, οι οποίες κερδίζουν μερίδιο στο σύνολο των μεταφορών.

Οι φθηνοί ναύλοι που προσφέρουν κατά κύριο λόγο Rynair και Aegean έχουν οδηγήσει πολλούς καταναλωτές να επιλέξουν το αεροπλάνο για τη μετακίνησή τους.

«Σύμμαχος» το φθηνό πετρέλαιο
Ο προβληματισμός για την πορεία του Ιουλίου είναι έντονος, καθώς ο συγκεκριμένος μήνας μαζί με τον Αύγουστο είναι βαρόμετρο για την συνολική εικόνα της χρονιάς. Πέρα από τα ομολογουμένως πολλά εμπόδια που καλούνται να ξεπεράσουν, οι ακτοπλοϊκές έχουν και ένα πολύ ισχυρό «σύμμαχο» στην προσπάθεια που κάνουν να προσελκύσουν περισσότερους επιβάτες.

Αυτός δεν είναι άλλος από την υποχώρηση των τιμών του «μαύρου χρυσού», ο οποίος παραμένει σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Υπολογίζεται πως αυτή τη στιγμή το κόστος των καυσίμων έναντι των εσόδων αντιπροσωπεύει το 30%-35% έναντι 50% που ήταν τα προηγούμενα χρόνια, επιβαρύνοντας υπέρογκα το κόστος λειτουργίας. Ανεξάρτητα από την «ανάσα» που δίνει η πτώση του πετρελαίου, οι ακτοπλόοι δηλώνουν πως δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν τη στρατηγική περιορισμού των δαπανών, η οποία αποδείχθηκε ιδιαίτερα αποδοτική καθώς συνέβαλε καθοριστικά στη βελτίωσης της εικόνας των οικονομικών τους.

Στο πλαίσιο αυτό, προτίθεται να συνεχίσουν να εστιάζουν στην ορθολογικότερη διαχείριση του στόλου τους, αλλά και στην ενίσχυση της ρευστότητας μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένων στρατηγικών όπως σημαντική μείωση των επιχειρησιακών ταχυτήτων, μείωση αριθμού προσεγγίσεων σε λιμάνια, ανά δρομολόγιο, αντικατάσταση κοστοβόρων πλοίων, εφαρμογή στρατηγικών εξορθολογισμού προμηθειών των πλοίων καθώς και τις πωλήσεις πλοίων.
Επιβατική κίνηση


«Ανάσες» από τους ξένους τουρίστες
Ο εισερχόμενος τουρισμός αναμένεται να δώσει για μια ακόμη χρονιά βαθιές ανάσες στον κλάδο της ακτοπλοίας, με δεδομένο ότι οι περισσότεροι προβλέψεις συγκλίνουν πως ο αριθμός των Ελλήνων που θα μετακινηθούν φέτος με πλοίο θα είναι μειωμένος σε σχέση με πέρυσι. «Χωρίς τα έσοδα από τους ξένους επισκέπτες και τους πρόσφυγες, αλλά και τη σημαντική υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου, η κατάσταση στον κλάδο θα ήταν ακόμη πιο δύσκολη ενώ η βελτίωση που παρατηρείται στην κερδοφορία και τους τζίρους των μεγάλων ομίλων θα ήταν αισθητά μικρότερη», επισημαίνει υψηλόβαθμο στέλεχος γνωστής εταιρείες του χώρου.
------------------------------------------------------
Πηγή:  Ημερησία-Γιώργος Μανέττας 
------------------------------------------------------