Σελίδες

Τρίτη 29 Μαρτίου 2016

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ ΤΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

Για υγειονομικούς κινδύνους που μπορεί να προκληθούν από τους μετανάστες έκανε λόγο ο Βουλευτής ΝΔ Α’ Πειραιώς και Νήσων Κώστας Κατσαφάδος, κατά την ομιλία του στην επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε στον Υπουργό Υγείας και συζητήθηκε χθες βράδυ στη Βουλή.

Ο κ. Κατσαφάδος ρώτησε ευθέως τον κ. Ανδρέα Ξάνθο εάν όλοι αυτοί οι παράνομοι μετανάστες και οι πρόσφυγες οι οποίοι εισέρχονται στη χώρα μας, υπόκεινται σε κάποιον υγειονομικό έλεγχο, δεδομένου ότι το επιδημιολογικό προφίλ λοιμώξεων αυτών των ανθρώπων που έρχονται από τη Συρία, το Ιράκ, το Μπαγκλαντές, το Αφγανιστάν, είναι τελείως διαφορετικό απ’ αυτό που έχουν οι Ευρωπαίοι και οι Έλληνες.

 
Ο Βουλευτής, ο οποίος γίνεται καθημερινά αποδέκτης της έντονης ανησυχίας και της ανασφάλειας που εκφράζουν οι πολίτες του Πειραιά όπου υπάρχουν δύο hotspots, κατά την ομιλία του αναφέρθηκε στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Ελέγχου Νοσημάτων που έχει κάνει λόγο για εξάπλωση νοσημάτων, όπως αυτό της ψώρας, αλλά και νοσημάτων που μεταδίδονται με σταγονίδια ή αερογενώς λόγω των κακών συνθηκών διαβίωσης και του υπερσυνωστισμού που υπάρχει στα hotspots. 

Ο κ. Κατσαφάδος αναφέρθηκε και σε πρόσφατη συνέντευξη της Ελληνικής Εταιρείας Λοιμώξεων, όπου είχε επισημάνει ότι υπάρχει κίνδυνος αναζωπύρωσης της φυματίωσης λόγω των πολύ κακών συνθηκών διαβίωσης και υγιεινής όλων αυτών των ατόμων και της εύκολης μετάδοσης αυτού του ιού.

Αναφερόμενος στην κατάσταση που επικρατεί στον Πειραιά, ο Βουλευτής τη χαρακτήρισε άθλια, δεδομένου ότι υπάρχει ένας παιδίατρος από το ΚΕΕΛΠΝΟ κι ένας γιατρός από την ΑΕΜΥ.
«Βλέπω ότι τουλάχιστον όσον αφορά τον Πειραιά το κράτος λάμπει διά της απουσίας του. Σήμερα βρίσκονται πέντε χιλιάδες τριακόσιοι άνθρωποι στον Πειραιά. Η παρουσία του ΚΕΕΛΠΝΟ εξαντλείται σε ένα βαν, με έναν παιδίατρο από τις 9.00΄ μέχρι τις 12.00΄ το πρωί. Επίσης, υπάρχει ένα τροχόσπιτο της ΑΕΜΥ, με έναν γιατρό από τις 8.00΄ μέχρι τις 12.00΄ το πρωί. Αυτή είναι η κρατική παρουσία…. Να σας ενημερώσω, επίσης, ότι υπάρχουν μόνον δέκα τουαλέτες στην Πέτρινη Αποθήκη και άλλες δέκα στην πύλη Ε2. Υπάρχουν, λοιπόν, συνολικά είκοσι τουαλέτες και πριν από μία εβδομάδα πήγαν άλλες τριάντα χημικές τουαλέτες», επισήμανε ο κ. Κατσαφάδος. 

Κατά την ομιλία του, ο κ. Κατσαφάδος εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για την ασφάλεια των πολιτών του Πειραιά, τονίζοντας ότι ο κίνδυνος κάποιων επιδημιών θα είναι μεγαλύτερος το καλοκαίρι εξαιτίας της ανόδου της θερμοκρασίας.
Από την πλευρά του, ο Υπουργός Υγείας, χωρίς να απαντήσει επί της ουσίας, αναγνώρισε ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με τη λειτουργία των hotspots, ενώ εμμέσως παραδέχτηκε ότι δεν γίνεται σοβαρός έλεγχος στους μετανάστες και τους πρόσφυγες. Όπως υποστήριξε, «το μεγάλο πρόβλημα είναι οι κακές συνθήκες διαβίωσης, στέγης, διατροφής και βεβαίως ατομικής υγιεινής, που σε ορισμένες περιοχές όπου φιλοξενούνται αυτοί οι πρόσφυγες είναι προβληματικές, όπως είναι κυρίως στην Ειδομένη», ενώ αναφερόμενος στα νοσήματα που εμφανίζουν κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στη χώρα μας, τα χαρακτήρισε ‘’νοσήματα της κοινότητας’’, λέγοντας χαρακτηριστικά πως απλώς «επικρατούν λοιμώξεις του αναπνευστικού, του γαστρεντερικού, δερματολογικές παθήσεις,  κακώσεις και σποραδικά κρούσματα μεταδοτικών νοσημάτων.»
Ο κ. Ξάνθος απαντώντας στον κ. Κατσαφάδο υποστήριξε πως «εκεί που πρέπει να δοθεί έμφαση είναι να βελτιώσουμε -και πολύ σωστά επιμένετε σ’ αυτό- τους όρους ζωής, διαβίωσης, τροφής και βεβαίως ατομικής υγιεινής αυτών των ανθρώπων».

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ
Κ. ΚΑΤΣΑΦΑΔΟΣ:
Κύριε Υπουργέ, το Προσφυγικό και Μεταναστευτικό είναι ένα πρόβλημα το οποίο θα απασχολήσει για αρκετό καιρό, απ’ ό,τι φαίνεται, την πατρίδα μας. Είναι ένα πρόβλημα το οποίο εκτός από κοινωνικές, οικονομικές και  εθνικές προεκτάσεις, έχει και υγειονομικές προεκτάσεις.
Όπως ξέρετε, στον Πειραιά υπάρχουν δύο hotspots. Το ένα είναι το πρόχειρα κατασκευασμένο hotspot από τις δομές τις οποίες είχε το ίδιο το λιμάνι του Πειραιά και υπάρχει και το hotspot στο Σχιστό.
Αφουγκραζόμενος την αγωνία και την ανασφάλεια των συμπολιτών μου στον Πειραιά -αλλά αντιλαμβάνομαι ότι η ίδια αγωνία υπάρχει σε όλους τους Έλληνες πολίτες- ήθελα να σας ρωτήσω αν όλοι αυτοί οι παράνομοι μετανάστες και οι πρόσφυγες, οι οποίοι εισέρχονται στη χώρα μας, υπόκεινται σε κάποιον υγειονομικό έλεγχο σε ό,τι έχει να κάνει με μεταδιδόμενες ασθένειες, με επιδημίες δηλαδή και όλα αυτά, γιατί, απ’ ό,τι μας έχει πει το ΚΕΕΛΠΝΟ, -θα ήθελα να σας αναφέρω αυτό το οποίο έχει πει το ΚΕΕΛΠΝΟ- οι κάτοικοι αυτών των χωρών, οι μετανάστες και οι πρόσφυγες οι οποίοι έρχονται από τη Συρία, το Ιράκ, το Μπαγκλαντές, το Αφγανιστάν, έχουν ένα επιδημιολογικό προφίλ λοιμώξεων το οποίο είναι τελείως διαφορετικό απ’ αυτό που έχουν οι Ευρωπαίοι και οι Έλληνες.

Επίσης, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ελέγχου Νοσημάτων, το ECDC, έχει μιλήσει εγκαίρως για φόβο εξάπλωσης νοσημάτων, όπως, παραδείγματος χάρη, η ψώρα και νοσημάτων τα οποία μεταδίδονται με σταγονίδια ή αερογενώς, λόγω των κακών συνθηκών διαβίωσης και του υπερσυνωστισμού ο οποίος υπάρχει στα hotspots.
Όμως και η Ελληνική Εταιρεία Λοιμώξεων σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου επεσήμανε ότι υπάρχει κίνδυνος αναζωπύρωσης της φυματίωσης λόγω των πολύ κακών συνθηκών διαβίωσης και υγιεινής όλων αυτών των ατόμων και της εύκολης μετάδοσης αυτού του ιού.
Με αφορμή, λοιπόν, όλα αυτά τα οποία σας είπα πριν, αλλά και με τις καιρικές συνθήκες, που θα είναι τελείως διαφορετικές καθώς έρχεται το καλοκαίρι, θα ήθελα μία απάντηση για το αν όλοι αυτοί οι μετανάστες και οι πρόσφυγες, οι οποίοι εισέρχονται στη χώρα μας, υπόκεινται σε κάποιον υγειονομικό έλεγχο ή αν υπάρχει ένα υγειονομικό προφίλ όλων αυτών, ούτως ώστε και οι πολίτες να αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Αγαπητέ συνάδελφε, αυτό το ερώτημα το οποίο τίθεται και από εσάς, αλλά και από αρκετά Μέσα Ενημέρωσης αυτήν την περίοδο στη χώρα μας, σε μεγάλο βαθμό έχει απαντηθεί από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα. Έχει τεκμηριωθεί και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και από το ECDC, στο οποίο αναφερθήκατε, ότι το επιδημιολογικό προφίλ αυτής της περιόδου των μεταναστευτικών και των προσφυγικών ροών είναι το προφίλ του υγιούς μετανάστη.
Δεν τεκμηριώνεται με κανέναν τρόπο η εικόνα μιας υγειονομικής βόμβας, η οποία απειλεί τη δημόσια υγεία στη χώρα μας ή σε οποιαδήποτε άλλη χώρα που υποδέχεται πρόσφυγες.
Αυτοί οι άνθρωποι είναι κατά βάση υγιής πληθυσμός. Βεβαίως είναι ταλαιπωρημένοι από το ταξίδι και από τις κακές συνθήκες διαβίωσης. Σήμερα η πλειονότητά τους, το 40% πλέον, είναι παιδιά και το 22% είναι γυναίκες. 

Τα νοσήματα τα οποία εμφανίζουν στη διάρκεια της παραμονής τους στη χώρα είναι νοσήματα της κοινότητας. Επικρατούν λοιμώξεις του αναπνευστικού, υπάρχουν λοιμώξεις γαστρεντερικού, δερματολογικές παθήσεις και κακώσεις. Αυτές είναι οι κύριες κατηγορίες των νοσημάτων.
Φυσικά, υπάρχουν και πληθυσμοί με ειδικά προβλήματα, όπως είναι οι έγκυες και οι επίτοκες γυναίκες και κυρίως τα πολύ μικρά παιδιά, ακόμα και βρέφη και νεογνά τα οποία ζουν αυτή την περίοδο στη χώρα μας.
Θεωρώ ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι οι κακές συνθήκες διαβίωσης, στέγης, διατροφής και βεβαίως ατομικής υγιεινής, που σε ορισμένες περιοχές όπου φιλοξενούνται αυτοί οι πρόσφυγες είναι προβληματικές, όπως είναι κυρίως στην Ειδομένη. Σε άλλες δομές ανοικτής φιλοξενίας και σε άλλους καταυλισμούς είναι πολύ πιο αξιοπρεπείς αυτές οι συνθήκες και θεωρώ ότι η προσπάθεια που πρέπει να γίνει και η επένδυση -εάν θέλετε- στη δημόσια υγεία είναι ακριβώς να βελτιώσουμε αυτές τις συνθήκες. Αυτός είναι ο πιο σημαντικός αποτρεπτικός μηχανισμός.

Στη διάρκεια της παραμονής τους στη χώρα μας, υπάρχουν περιστατικά λοιμώξεων, στις οποίες αναφέρθηκα προηγουμένως, και σποραδικά κρούσματα μεταδοτικών νοσημάτων. Γι’ αυτά υπάρχει ένας μηχανισμός κυρίως από το ΚΕΕΛΠΝΟ, το οποίο έχει την ευθύνη της άμεσης παρέμβασης, της επιδημιολογικής επιτήρησης και της ενημέρωσης του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας, του ΕΚΕΠΥ, το οποίο έχει και τον γενικό συντονισμό των υγειονομικών δράσεων σε όλη τη χώρα.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)
 Υπάρχει ένας μηχανισμός που έχει στηθεί, με τη συνδρομή του ανθρώπινου δυναμικού των δημόσιων δομών υγείας και των κέντρων υγείας και των νοσοκομείων, ιδιαίτερα στα σημεία πρώτης εισόδου, αλλά και στις περιοχές που υπάρχουν καταυλισμοί οι οποίοι στεγάζουν χιλιάδες ανθρώπους, καθώς κάποιοι από αυτούς αναγκάζονται να διακομίζονται για μικρότερα ή σοβαρότερα προβλήματα υγείας στις γειτονικές δημόσιες δομές. 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε και τη δευτερολογία σας.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Επίσης, υπάρχει η συνδρομή του υγειονομικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, που παίζει καταλυτικό ρόλο στο να υπάρχει σταθερή υγειονομική φροντίδα στους καταυλισμούς, ιδιαίτερα στη βόρεια Ελλάδα. Υπάρχει η συνδρομή των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, των πιστοποιημένων ανθρωπιστικών οργανώσεων που δρουν στο πεδίο εδώ και πάρα πολύ μεγάλο διάστημα και φυσικά των αλληλέγγυων πολιτών, των ιατρικών και φαρμακευτικών συλλόγων που δραστηριοποιούνται, της κοινωνίας εν γένει, η οποία αυτή την περίοδο έχει εμφανίσει εξαιρετικά αντανακλαστικά ευαισθησίας και κοινωνικής αλληλεγγύης. 

Θεωρώ, λοιπόν, ότι το πρόβλημα της υγειονομικής φροντίδας των μεταναστών είναι διαχειρίσιμο και πραγματικά θέλουμε να πούμε στους πολίτες της χώρας μας ότι δεν υπάρχουν μείζονες παράγοντες κινδύνου για τη δημόσια υγεία.
Υπάρχουν προβλήματα, για τα οποία πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση. Οι συνθήκες συγχρωτισμού χιλιάδων ανθρώπων πάντα δημιουργούν ευνοϊκό έδαφος για λοιμώδη νοσήματα. Θεωρώ, όμως, ότι με την εμπειρία που έχουμε και με τη διαρκή επιτήρηση των λοιμώξεων, που διενεργείται μέσω του ΚΕΕΛΠΝΟ, δεν υπάρχει τέτοιος κίνδυνος.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Έχετε επιπλέον ερώτημα, κύριε Κατσαφάδο;

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΑΦΑΔΟΣ: Θέλω να δευτερολογήσω.
Κύριε Υπουργέ, σε καμία περίπτωση αφορμή για την ερώτησή μου δεν ήταν να σπείρω κλίμα πανικού στους συμπολίτες μας. Απλώς θέλω να προλάβουμε τυχόν καταστάσεις, οι οποίες μπορεί να εξελιχθούν αρνητικά.
Θα ήθελα να σας ενημερώσω ως προς το εξής: Βλέπω ότι τουλάχιστον όσον αφορά τον Πειραιά το κράτος λάμπει διά της απουσίας του. Σήμερα βρίσκονται πέντε χιλιάδες τριακόσιοι ανθρώπους στον Πειραιά. Η παρουσία του ΚΕΕΛΠΝΟ εξαντλείται σε ένα βαν, με έναν παιδίατρο από τις 9.00΄ μέχρι τις 12.00΄ το πρωί. Επίσης, υπάρχει ένα τροχόσπιτο της ΑΕΜΥ, με έναν γιατρό από τις 8.00΄ μέχρι τις 12.00΄ το πρωί. Αυτή είναι η κρατική παρουσία.

Από εκεί και πέρα, υπάρχει ένας γιατρός του Ερυθρού Σταυρού από τις 9.00΄ μέχρι τις 11.00΄ το πρωί, ένα τροχόσπιτο από το «Χαμόγελο του Παιδιού», με έναν γιατρό από τις 9.00΄ μέχρι τις 10.00΄ το πρωί, και ένα τροχόσπιτο του Ιατρικού Συλλόγου Πειραιά, με έναν γιατρό από τις 8.00΄ το πρωί μέχρι τις 8.00΄ το βράδυ, και έναν γιατρό από τις 8.00΄ το βράδυ μέχρι τις 12.00΄ το βράδυ από τους Γιατρούς του Κόσμου.
Να σας ενημερώσω, επίσης, ότι υπάρχουν μόνον δέκα τουαλέτες στην Πέτρινη Αποθήκη και άλλες δέκα στην πύλη Ε2. Υπάρχουν, λοιπόν, συνολικά είκοσι τουαλέτες και πριν από μία εβδομάδα πήγαν άλλες τριάντα χημικές τουαλέτες. 

Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι οι συνθήκες οι οποίες επικρατούν στον Πειραιά είναι πολύ ιδιαίτερες.
Θα σας ενημερώσω επίσης ότι υπάρχουν καταγγελίες ότι το 40% των Αφγανών στο Σχιστό -γιατί 2.500 που βρίσκονται στο Σχιστό είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία Αφγανοί πολίτες- έχει ψώρα.
Όλα αυτά, με ένα ανοιχτό hot spot, να μπορούν να γυρίζουν οι άνθρωποι τριγύρω και να υπάρχει ο σοβαρός κίνδυνος ξαφνικά να προκύψει μία επιδημία, δημιουργούν προβληματισμό στον κόσμο.
Η παρουσία, λοιπόν, του κράτους δεν είναι η αναμενόμενη ή αυτή που θα έπρεπε, αλλά και των υπόλοιπων δομών. Ήμασταν μάρτυρες, είδαμε στην Ειδομένη ότι πρόσφατα γέννησε μία γυναίκα μέσα σε μία σκηνή. Εγώ δεν έρχομαι για να κατηγορήσω την Κυβέρνηση, κύριε Υπουργέ. Έρχομαι εδώ για να προλάβουμε καταστάσεις, όπως σας είπα, και να δούμε πόσο πιο γρήγορα μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα κλίμα και συνθήκες τέτοιες, ούτως ώστε να είναι ασφαλείς και οι πρόσφυγες και οι μετανάστες, αλλά και ο ελληνικός πληθυσμός ο οποίος ζει σε εκείνες τις περιοχές.
Ειλικρινά, λοιπόν, σας λέω ότι η κατάσταση στον Πειραιά είναι άθλια γιατί, όπως καταλαβαίνετε, γίνεται μάχη για το ποιος θα μπει στις τουαλέτες. Το εάν θα κάνουν μπάνιο δεν το συζητάμε. Βουτάνε στη θάλασσα. Τα είδατε αυτά τα πράγματα.

 Επειδή, λοιπόν, έρχεται το καλοκαίρι και ανεβαίνει και η θερμοκρασία είναι μεγαλύτερος ο κίνδυνος κάποιων επιδημιών. Σας εφιστώ, λοιπόν, την προσοχή και σας λέω ότι η παρουσία του κράτους σε ό,τι έχει να κάνει με το λιμάνι του Πειραιά εξαντλείται σε έναν παιδίατρο από το ΚΕΕΛΠΝΟ και σε έναν γιατρό από την ΑΕΜΥ ο οποίος βρίσκεται εκεί από τις 8.00΄ μέχρι τις 12.00΄ το πρωί.
Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Αγαπητέ συνάδελφε, για να έχουμε συνείδηση τού τι ακριβώς συμβαίνει στη χώρα μας, σημειώνω ότι έχουμε το μεγαλύτερο προσφυγικό και μεταναστευτικό κύμα μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο. Πέρσι πέρασαν από τη χώρα μας οκτακόσιες πενήντα χιλιάδες άνθρωποι και φέτος έχουν έρθει άλλες εκατόν πενήντα χιλιάδες από την 1-1-2016.
 Πρόκειται για μια τεράστια πρόκληση, που προφανώς δεν μπορεί να τη διαχειριστεί μόνη της μια ευρωπαϊκή χώρα, όσο καλά οργανωμένη και αν είναι. Πάντα σε τέτοιες περιόδους μειζόνων ανθρωπιστικών κρίσεων τα κράτη, ακόμα και τα πιο οργανωμένα, εμφανίζονται ανεπαρκή και ελλειμματικά. Γι’ αυτό και χρειάζεται η συνδρομή όλων αυτών των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, των αλληλέγγυων ανθρώπων, η οποία είναι εξαιρετική. 

Έχουμε μια τεράστια προίκα ανθρωπιάς και αλληλεγγύης αυτήν την περίοδο στη χώρα μας. Είναι τιμητική η συμπεριφορά των απλών ανθρώπων, που έχουν ανοίξει τα σπίτια τους, έχουν περιθάλψει, έχουν φροντίσει και βεβαίως έχουν καλύψει, αν θέλετε, ανεπάρκειες που αναγκαστικά εμφανίζει και το κεντρικό κράτος.
Εμείς, λοιπόν, κατ’ αρχάς έχουμε ενισχύσει τις δημόσιες δομές στα νησιά πρώτης υποδοχής. Πήραμε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα 3,3 εκατομμυρίων ευρώ. Προσλάβαμε εκατόν σαράντα έναν γιατρούς, διασώστες και νοσηλευτές. Έχουμε ενισχύσει τις δημόσιες δομές σε εννέα νησιά.
Αυτό οργανώνουμε τώρα, για να υπάρχει σταθερή υγειονομική παρουσία, κρατική, σε όλες τις δομές φιλοξενίας που αναπτύσσονται σε όλη την Ελλάδα. Αυτό έγινε μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Είναι κρίσιμη και καταλυτική η συμβολή των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως, όμως, είναι κρίσιμη και καταλυτική κι η συνδρομή των δημόσιων δομών.

Το ΕΚΑΒ, αγαπητέ συνάδελφε, είναι κρατική υπηρεσία και είναι παρόν σε όλες τις δημόσιες δομές. Διακομίζει όλα τα περιστατικά, έχει εικοσιτετράωρη παρουσία και στον Πειραιά και στο Ελληνικό και στην Ειδομένη και σε όλα τα κέντρα που έχουν πολύ πληθυσμό, ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα.
Είναι βεβαίως η ΑΕΜΥ, που είπατε σωστά ότι έχει παρουσία στον Πειραιά. Είναι μια Ανώνυμη Εταιρεία Μονάδων Υγείας του Δημοσίου. Είναι επίσης το ΚΕΕΛΠΝΟ, που είναι ο επιδημιολογικός βραχίονας, αν θέλετε, του Υπουργείου και βεβαίως είναι το ΕΚΕΠΥ που έχει τον γενικό συντονισμό. Υπάρχουν και πάρα πολλοί εθελοντές από όλα τα στρώματα και από όλους τους φορείς του υγειονομικού χώρου, των οποίων η συμβολή είναι καταλυτική.
Δεν λέω ότι είμαστε ευχαριστημένοι με την παρέμβαση αυτή, αλλά νομίζω ότι με τη συνέργεια -γιατί αυτό είναι το ζητούμενο- όλων αυτών των επιμέρους χώρων και με τον κεντρικό συντονισμό που επιβάλλεται, θεωρώ ότι μπορούμε να δώσουμε με ασφάλεια την αίσθηση ότι η υγειονομική πλευρά του προσφυγικού προβλήματος είναι η λιγότερο ανησυχητική πλευρά. 

Εκεί που πρέπει να δοθεί έμφαση είναι να βελτιώσουμε -και πολύ σωστά επιμένετε σ’ αυτό- τους όρους ζωής, διαβίωσης, τροφής και βεβαίως ατομικής υγιεινής αυτών των ανθρώπων. Αυτή είναι η καλύτερη παρέμβαση πρόληψης για οποιαδήποτε προβλήματα δημόσιας υγείας.
Θεωρώ, λοιπόν, ότι σ’ αυτό το κομμάτι χρειάζεται συνεχής παρακολούθηση. Δεν έχουμε καμία διάθεση να ωραιοποιήσουμε την κατάσταση. Το δημόσιο σύστημα υγείας και το ανθρώπινο δυναμικό του έχουν επιβαρυνθεί πάρα πολύ.
Έχω και εγώ προσωπική εικόνα. Πρόσφατα είχα πάει και στην Ειδομένη. Επισκέφθηκα το Νοσοκομείο Κιλκίς, το Κέντρο Υγείας Πολυκάστρου. Ξέρω πολύ καλά πόσο έχει πιεστεί το ανθρώπινο δυναμικό και πόσο έχει ανάγκη να υπάρχει ενίσχυση, στήριξη και βεβαίως βελτίωση της τροφοδοσίας των νοσοκομείων και της κάλυψής τους με υγειονομικό υλικό και φάρμακα. Προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε και θεωρώ ότι δεν θα υπάρξει κανένα σοβαρό πρόβλημα, μη διαχειρίσιμο, στο επόμενο διάστημα.