Σελίδες

Κυριακή 28 Ιουνίου 2015

ΟΡΙΖΟΝΤΙΟ ΛΙΦΤΙΝΓΚ ΜΕ 78 ΕΡΓΑ-ΤΟΜΕΣ Αλλάζουν όλα σε υπουργεία, δήμους και περιφέρειες

Την εκκίνηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μεταρρύθμιση του Δημόσιου τομέα» που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 σηματοδοτεί η πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης που θα πραγματοποιηθεί στις 30 Ιουνίου στις 9.00 π.μ. στο Βυζαντινό Μουσείο 

Επειτα από δυόμισι μήνες διαβουλεύσεων με τα υπουργεία για τον επανακαθορισμό των προτεραιοτήτων του Προγράμματος, με τον συντονισμό του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης, κατέστη δυνατό να τεθούν οι προτεραιότητες των έργων που φιλοδοξούν να αλλάξουν ριζικά την εικόνα της δημόσιας διοίκησης τα επόμενα χρόνια.


Το σύνολο του προγράμματος χρηματοδοτείται με 470 εκατ. ευρώ και αποτελείται από 5 τομεακά και 13 περιφερειακά προγράμματα με δράσεις που εκτείνονται από τη λειτουργία των υπουργείων μέχρι την αναμόρφωση των δομών στους δήμους και στις περιφέρειες.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την εφαρμογή 78 δράσεων που θα συμβάλουν στην αλλαγή του κρατικού μηχανισμού και έχουν ως αιχμή την αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής. Η κυβέρνηση έχει επιλέξει 9 έργα-σημαίες που περιλαμβάνουν από την έκδοση των συντάξεων σε μία ημέρα μέχρι τη διαμόρφωση ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης των πολιτών σε όλο το Δημόσιο.
Ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Ανα­συ­γκρότησης, Γ. Κατρού­γκαλος, με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου, Δ. Τσουκαλά.
Ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Ανα­συ­γκρότησης, Γ. Κατρού­γκαλος, με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου, Δ. Τσουκαλά.
Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μεταρρύθμιση Δημοσίου Τομέα περιλαμβάνει έργα που αφορούν τη διοικητική βελτίωση των υποδομών του κράτους με τελικό αποδέκτη τους πολίτες, που αποτελεί και βασικό στόχο της κυβερνητικής πολιτικής όπως έχει δηλώσει επανειλημμένα ο αν. υπουργός Γ. Κατρούγκαλος. Η πλειονότητα των έργων έχει οριζόντια εφαρμογή σε όλο το Δημόσιο και διαπερνά όλη την κρατική λειτουργία σε επίπεδο υπουργείων και φορέων.

Η διαβούλευση μεταξύ των υπουργείων πραγματοποιήθηκε σε διάστημα δυόμισι μηνών με πρωτοβουλία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης Δ. Τσουκαλάς, ως πρόεδρος της Επιτροπής Παρακολούθησης, συντόνισε τη διαδικασία διαβούλευσης με τα άλλα υπουργεία ώστε ο κατάλογος των έργων να απηχεί τις προτεραιότητες των στόχων της πολιτικής ηγεσίας σε συνδυασμό με την εξέλιξη του προηγούμενου ΕΣΠΑ.

Αλλάζουν όλα σε υπουργεία, δήμους και περιφέρειες

Στόχος ήταν να προχωρήσει η εξειδίκευση των έργων με τέτοιο τρόπο που από τη μία πλευρά να ακολουθούν τις επιταγές Επιχειρησιακού Προγράμματος όπως αυτοί έχουν οριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά από την άλλη να καθρεφτίζουν τον σχεδιασμό μιας νέας Δημόσιας Διοίκησης αποτελεσματικής και λειτουργικής.

Βασική αρχή για την επιλογή των έργων ήταν το μέγιστο δυνατό όφελος που θα προκύψει για τον πολίτη. Αυτή η αντίληψη σε συνδυασμό με τη στρατηγική για εξυγίανση του προγράμματος και τη μεταφορά έργων που είχαν ξεκινήσει αλλά δεν ολοκληρώθηκαν εφαρμόστηκε με στόχο την αποφυγή δημοσιονομικής ζημίας αφού τα έργα που δεν έχουν ολοκληρωθεί θα έπρεπε να υλοποιηθούν με χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού.

Αλλάζουν όλα σε υπουργεία, δήμους και περιφέρειες

Ενας από τους κυρίαρχους στόχους του νέου προγράμματος είναι η ενίσχυση των θέσεων εργασίας μέσω των αναδόχων που θα αναλάβουν την υλοποίηση των έργων, με στόχο την αύξηση της απασχόλησης από την ενεργοποίηση των ιδιωτικών επιχειρήσεων που θα συμβληθούν με το Δημόσιο για την υλοποίηση των δράσεων.

ΤΑ ΚΛΕΙΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΥ ΤΥΠΟΥ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ για την αναμόρφωση του δημόσιου τομέα αφορά δράσεις που θα αλλάξουν ριζικά την εσωτερική λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών, καθώς και τις συναλλαγές του κράτους με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση μέσω των δράσεων του Επιχειρησιακού Προγράμματος εμφανίζονται σε τέσσερα βασικά επίπεδα, το επίπεδο αποκατάστασης της εμπιστοσύνης έναντι των θεσμών διακυβέρνησης, την υποστήριξη της επιχειρηματικής δράσης, την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και την αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης των πολιτών.

Το ΕΠ «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα 2014-2020» στοχεύει να συμβάλει στην αποτελεσματική εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων σε όλους τους τομείς της οικονομίας και την αειφόρο ανάπτυξη. Θεματικές προτεραιότητες πολιτικής αποτελούν οι τομείς της: δημοσιονομικής-φορολογικής διαχείρισης, δικαιοσύνης, υγείας, κοινωνικής ασφάλισης και εφαρμογής της μεταρρύθμισης «Πρόγραμμα Καλλικράτης».

Το κείμενο στρατηγικής για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση 2014 ? 2020 διαρθρώνεται σε 3 στρατηγικές κατευθύνσεις: α) εκσυγχρονισμός κράτους και διοίκησης, β) επανασύνδεση πολίτη με κράτος και Δημόσια Διοίκηση και γ) συντονισμός οριζόντιων πολιτικών τεχνολογιών πληροφορικής στη Δημόσια Διοίκηση.

Σημειώνεται ότι, στο πλαίσιο των χρηματοδοτικών δυνατοτήτων του Επιχειρησιακού Προγράμματος, θα επιδιωχθεί η υποστήριξη της εφαρμογής των συστημικών δράσεων που αφορούν στον εκσυγχρονισμό των δομών, στη βελτίωση της λειτουργίας και των διοικητικών διαδικασιών, στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση και στην αποτελεσματική διαχείριση και ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού τους σε όλους τους φορείς της γενικής κυβέρνησης (ιδίως στα υπουργεία, στους εποπτευόμενους φορείς, στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, στις Περιφέρειες και στους Δήμους).
Αναλυτικά οι στρατηγικοί στόχοι του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μεταρρύθμιση του Δημόσιου Τομέα» σύμφωνα με τις προδιαγραφές των δράσεων αποτελούν:

1 Ενίσχυση της οργανωτικής, θεσμικής και επιχειρησιακής ικανότητας της κεντρικής κυβέρνησης και της αποκεντρωμένης Δημόσιας Διοίκησης, καθώς και της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης, μέσω του εκσυγχρονισμού τους, σύμφωνα με τις αρχές της αποτελεσματικότητας, αποδοτικότητας, διαφάνειας και λογοδοσίας και της βελτίωσης του συντονισμού του δημόσιου τομέα, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων.

2 Ενίσχυση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στον δημόσιο τομέα, που σε συνδυασμό με συστημικές δράσεις και πολιτικές, θα αποτελέσουν τα κύρια εργαλεία μετασχηματισμού των υφιστάμενων διαδικασιών και αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών, σε υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, καθιστώντας τη Διοίκηση αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη.

3 Ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα, μέσω της βελτίωσης της διαχείρισης του προσωπικού, της ορθολογικής κατανομής των ανθρώπινων πόρων, της ενίσχυσης του ρόλου, της σημασίας και της διαχείρισης των υψηλόβαθμων στελεχών καθώς και της παροχής αναβαθμισμένων υπηρεσιών κατάρτισης/εκπαίδευσης, με στόχο την ατομική ανάπτυξη των υπαλλήλων και την ανταπόκρισή τους στις ανάγκες των διαρθρωτικών και θεσμικών αλλαγών των μεταρρυθμίσεων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στον τομέα «ποιότητα της Δημόσιας Διοίκησης» η ελληνική Δημόσια Διοίκηση εμφανίζει πολύ χαμηλούς δείκτες απόδοσης σε σχέση με τους αντίστοιχους δείκτες του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Ειδικότερα, στην αποτελεσματικότητα διακυβέρνησης η Ελλάδα κατέχει μόλις την 26η θέση σε σύνολο 28 χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Στον δείκτη χρηστοκεντρικότητας (συνυπολογίζει 4 δείκτες: online διαθεσιμότητα, χρηστικότητα, ταχύτητα στη χρήση και ευκολία στη χρήση) των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε 7 διαφορετικούς τομείς διακυβέρνησης η χώρα βαθμολογείται με 50 (κλίμακα 0-100), με τον μέσο όρο της ΕΕ να είναι 72. Τέλος, στη χρήση στρατηγικής διοίκησης των ανθρώπινου δυναμικού στην κεντρική κυβέρνηση η Ελλάδα καταλαμβάνει την προτελευταία θέση.

Tα εννέα έργα - πυλώνες για την αναμόρφωση της Δημόσιας Διοίκησης
 
ΕΡΓΟ ΑΝΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
Οικονομικών
Μεταρρύθμιση στη Δημοσιονομική Διοίκηση
Στόχος και περιγραφή του έργου
Οι προτεινόμενες δράσεις λαμβάνουν υπόψη τις βασικές αρχές άσκησης της δημοσιονομικής διαχείρισης, σύμφωνα με τις οποίες:
  • Κάθε υπουργείο θα είναι υπεύθυνο για τη διαχείριση του προϋπολογισμού του σε όλα τα στάδια από την κατάρτιση, την ψήφιση, την εκτέλεση, την παρακολούθηση της εκτέλεσης, τη λογιστική και τις δημοσιονομικές αναφορές. Η διαχείριση θα τελεί υπό την εποπτεία και καθοδήγηση του υπουργείου Οικονομικών.
  • Κάθε υπουργείο θα είναι υπεύθυνο για τους φορείς που εποπτεύει.
  • Το υπουργείο Οικονομικών είναι υπεύθυνο για τον συντονισμό της δημοσιονομικής πολιτικής, την παρακολούθηση του προϋπολογισμού της Κεντρικής και της Γενικής Κυβέρνησης και την υλοποίηση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
Δικαιοσύνης
Βελτιστοποίηση της Ροής Ποινικής, Πολιτι­κής και Διοικητικής Διαδικασίας
Στόχος και περιγραφή του έργου
Στόχος του έργου είναι ο ανασχεδιασμός του υφιστάμενου συστήματος συλλογής και επεξεργασίας στατιστικών στοιχείων της Δικαιοσύνης με αναβάθμιση του χειρόγραφου συστήματος σε ηλεκτρονικό με επικαιροποίηση και συμπλήρωση των συλλεγόμενων στοιχείων. Οι δράσεις του έργου αφορούν:
  • Εκπόνηση της μελέτης εφαρμογής για την επικαιροποίηση των διαδικασιών συλλογής των συγκεντρωτικών στοιχείων της Δικαιοσύνης.
  • Προμήθεια και εγκατάσταση του απαραίτητου λογισμικού συστήματος.
  • Ανάπτυξη και θέση σε λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος, μέσω του οποίου θα γίνεται η συλλογή.
  • Εκπαίδευση (συμβατική και επιτόπια υποστήριξη - on the job training) των χρηστών και διαχειριστών του συστήματος.
Υγείας
Πληροφοριακό Σύστημα Λειτουργίας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας
Στόχος και περιγραφή του έργου
Ζητούμενο είναι ο περιορισμός της προσφυγής σε εξειδικευμένες νοσοκομειακές υπηρεσίες με:
  • Βελτίωση της πρόσβασης στην πρωτοβάθμια υγεία μέσω της αναδιάταξης των παρεχόμενων υπηρεσιών (τύποι υπηρεσιών και γεωγραφικά σημεία παροχής τους) σε αντιστοιχία με τη ζήτηση και με στόχο τη διασφάλιση καθολικής και δίκαιης πρόσβασης σε υπηρεσίες υψηλής ποιότητας.
  • Παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών ψυχικής υγείας, καθώς και υπηρεσιών φροντίδας στο σπίτι.
  • Εισαγωγή του θεσμού των ιατρών Γενικής Ιατρικής (GPs) και συστήματος παραπομπών.?Βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ πρωτοβάθμιων μονάδων, μονάδων φροντίδας στο σπίτι και δευτεροβάθμιων μονάδων.
Εσωτερικών
Αναδιοργάνωση και διοικητική μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Στόχος και περιγραφή του έργου
Αναδιοργάνωση και εκσυγχρονισμός των λειτουργιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με αξιοποίηση και των ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται:
  • Συγκρότηση δικτύων για τον συντονισμό, την παρακολούθηση, αξιολόγηση και δημοσιότητα του Στρατηγικού Σχεδίου.
  • Ανάπτυξη μεθοδολογίας απλούστευσης και ηλεκτρονικοποίησης των διαδικασιών λειτουργίας των Δήμων και των Περιφερειών.
  • Σύνταξη των λειτουργικών προδιαγραφών των ηλεκτρονικών υπηρεσιών εξυπηρέτησης επιχειρήσεων και πολιτών.
  • Σχεδιασμός προγραμμάτων κατάρτισης και τηλεκατάρτισης (e-learning).
  • Ανάπτυξη πιλοτικών εφαρμογών σε 10 Δήμους και 3 Περιφέρειες.
Εργασίας και Κοινωνι­κής Αλληλεγγύης
Εκδοση σύνταξης του ΙΚΑ σε μία ημέρα
Στόχος και περιγραφή του έργου
Το έργο στοχεύει στην παροχή δυνατότητας άμεσης απονομής κύριας σύνταξης από το ΙΚΑ - ΕΤΑΜ και επικουρικής από το ΕΤΕΑΜ ιδανικά σε μία ημέρα.
  • Επιπρόσθετα, θα επέλθει σημαντικότατη μείωση του χρόνου απονομής κύριας και επικουρικής σύνταξης με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης λόγω της κατάργησης της χρονοβόρου διαδικασίας χειρόγραφης αλληλογραφίας στα θέματα χρόνων ασφάλισης και ποσών συμμετοχής.
  • Το έργο στοχεύει επίσης στη μείωση των συσσωρευμένων αιτήσεων συνταξιοδότησης (περίπου 200.000 στις αρχές του 2012) και στην προετοιμασία του Ιδρύματος για την αντιμετώπιση των αιτήσεων τα επόμενα χρόνια, που αναμένεται να είναι αυξημένου όγκου.
Εσωτερικών και Διοι­κη­τικής Ανασυγκρό­τησης
Εργο Εθνικής Πύλης Κωδικοποίησης Νομοθεσίας
Στόχος και περιγραφή του έργου
Στόχος της παρούσας δράσης είναι να δημιουργήσει ένα συνεργατικό περιβάλλον για τη δημιουργία νομοθεσίας στο οποίο οι εμπλεκόμενοι φορείς (υπουργείο Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Γενική Γραμματεία Κυβέρνησης, Βουλή, Εθνικό Τυπογραφείο) μέσα από σύγχρονα εργαλεία θα μπορούν να ασκούν τις αρμοδιότητές τους με τρόπο που στη συνέχεια θα διευκολύνει και θα επιταχύνει την κωδικοποίηση της νομοθεσίας (π.χ. με την ομαδοποίηση διατάξεων ανά θεματική - άξονα πολιτικής, τον χαρακτηρισμό των νομικών κειμένων). ?Η νομοθεσία που θα προκύπτει από τη διαδικασία αυτή θα είναι διαθέσιμη στο ευρύ κοινό, στους πολίτες και στις επιχειρήσεις με πρότυπα ανοιχτών δεδομένων και φιλικών προς τους χρήστες ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

Εσωτερικών και Διοι­κη­τικής Ανασυγκρό­τησης
Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Τώρα
Στόχος και περιγραφή του έργου
Η δράση σκοπεύει μέσω της παροχής ενός πακέτου υπηρεσιών στην ανάπτυξη υπηρεσιών Διαδικτύου μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης (G2G Web Services) έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η μεταξύ τους διαλειτουργικότητα και να διευκολύνεται με αυτόν τον τρόπο:
  • Η συναλλαγή μεταξύ φορέων του κράτους.
  • Η δημιουργία ενός πλαισίου ενιαίας λειτουργίας και συνεργασίας μεταξύ των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης.
  • Η συναλλαγή μεταξύ φορέων της Δημόσιας Διοίκησης και πολιτών, καθώς και μεταξύ φορέων και επιχειρήσεων. Η κατεύθυνση αυτή έχει ως στόχο την ενδυνάμωση της Εθνικής Πύλης ΕΡΜΗΣ με την εισαγωγή και ενεργοποίηση πρόσθετων ηλεκτρονικών Υπηρεσιών.
Εσωτερικών και Διοι­κη­τικής Ανασυγκρό­τησης
Ενιαίο Σύστημα Διαχεί­ρισης Ανθρώπινου Δυναμικού στη Δημόσια Διοίκηση
Στόχος και περιγραφή του έργου
Η αντιμετώπιση, με δέσμευση, των ουσιαστικών προκλήσεων και των ευκαιριών βελτίωσης, που αφορούν την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, μπορούν να προκαλέσουν σημαντικά θετικά αποτελέσματα στο εσωτερικό και το εξωτερικό περιβάλλον της Δημόσιας Διοίκησης.
Η υλοποίηση και υιοθέτηση μιας τόσο περίπλοκης πολιτικής βρίσκει εμπόδια σε μια σειρά από παράγοντες. Για την υποστήριξη ενιαίας πολιτικής στη Διαχείριση του Ανθρώπινου Κεφαλαίου, το υπουργείο Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης θα πρέπει να προκαλέσει συντονισμένες νομικές, επιχειρησιακές και τεχνολογικές παρεμβάσεις.
 
Εσωτερικών και Διοι­κη­τικής Ανασυγκρό­τησης
Ενιαίο Σύστημα Εξυπηρέτησης Πολιτών
Στόχος και περιγραφή του έργου
Αντικείμενο του έργου είναι η ανάπτυξη υποδομών που να εξασφαλίζουν:
  • Τη δυνατότητα εξυπηρέτησης των χρηστών, πολιτών, επιχειρήσεων και δημοσίων υπαλλήλων, με τη Δημόσια Διοίκηση στο σύνολό της μέσα από ένα ενιαίο περιβάλλον αλλά και τη δυνατότητα της Διοίκησης να έχει συγκεντρωτική αλλά και προσωποποιημένη, έγκαιρη και έγκυρη των απαιτήσεων των χρηστών.
  • Την ενιαία και τυποποιημένη διαχείριση - επικαιροποίηση των προδιαγραφών των εντύπων, των πληροφοριών και των δικαιολογητικών.
  • Τη διαχείριση των ροών εργασίας, μέσα από ένα ενιαίο και ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό σύστημα ηλεκτρονικής εργασίας και συνεργασίας.
  • Την ηλεκτρονική αρχειοθέτηση εγγράφων και την επαναχρησιμοποίησή τους από τους χρήστες.
---------------------------------------
Πηγή: Έθνος-Νίκος Β. Τσίτσας
---------------------------------------