Σελίδες

Τρίτη 26 Μαΐου 2015

Διπλασιασμό της σχολικής ύλης στη Γ' Λυκείου καταγγέλλουν οι χημικοί

Αναμένουν στροφή μαθητών στα φροντιστήρια – Πώς και γιατί έγινε η αλλαγή
Αναστάτωση έχει προκληθεί στα σχολεία και στις επιστημονικές ενώσεις της χώρας με την αναγκαστική αλλαγή των ωρολογίων προγραμμάτων που θα διδαχθούν την επόμενη χρονιά οι εφετινοί μαθητές της Β' Λυκείου, καθώς το εξεταστικό σύστημα αλλάζει. Το θέμα προκάλεσε την αντίδραση και της Ενωσης Χημικών που κάνει λόγο για διπλασιασμό της ύλης στα σχολεία.


Αναστέλλονται έτσι τα προγράμματα σπουδών που είχαν εκπονηθεί πέρυσι για τα μαθήματα της Χημείας και των Λατινικών. Την αναστολή της εφαρμογής των νέων προγραμμάτων σπουδών για τα μαθήματα της Γ' τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου και της Δ' τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου από το επόμενο σχολικό έτος υπέγραψε σήμερα, Τρίτη, ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας κ. Τάσος Κουράκης.

Ωστόσο οι μαθητές της εφετινής Β' Λυκείου αντιμετωπίζουν τώρα ένα «κενό» στις γνώσεις τους. Και αυτό διότι το σύστημα που ψηφίστηκε πέρυσι επί υπουργίας Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου στην παιδεία προέβλεπε ότι οι εφετινοί μαθητές της Β' Λυκείου στη Χημεία θα διδάσκονταν το μάθημα γενικής παιδείας και καθόλου τα κεφάλαια της Χημείας Κατεύθυνσης που ήταν πιο απαιτητικά. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό αυτό, την επόμενη χρονιά οι μαθητές θα έκαναν 6 ώρες την εβδομάδα Χημεία κατεύθυνσης για να καλύψουν το κενό και να κατευθυνθούν και στις σχολές που τους ενδιαφέρουν.

Έτσι με το δεδομένο ότι το εξεταστικό σύστημα άλλαξε και οι 6 ώρες της Χημείας στη Γ' Λυκείου... εξαφανίστηκαν, αναζητήθηκε λύση.

Σύμφωνα με τις αποφάσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, οι εφετινοί μαθητές της Β' Λυκείου θα διδαχτούν την επόμενη χρονιά 3 ώρες Χημεία κατεύθυνσης για να καλυφθούν τα κενά που έχουν, ενώ σε αυτές θα προστεθούν και μερικά από τα κεφάλαια της παλαιάς Β' Λυκείου για να καλυφθούν τα κενά τους.

«Το υπουργείο Παιδείας έχει κάνει μία πολύ σοβαρή προσπάθεια, μεταφέροντας τμήματα των κεφαλαίων της Χημείας Β' Λυκείου στη Γ', να οργανώσει την ύλη με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει συνέπεια και συνοχή και να μην υπάρχουν σημαντικά νοηματικά κενά, τα οποία θα δυσκόλευαν τους μαθητές στην κατανόηση και θα τους οδηγούσαν σε στείρα απομνημόνευση. Επίσης, μια μικρή αναδιάταξη των κεφαλαίων στην ύλη εκτιμάται ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση προς την ενίσχυση της συνοχής των εννοιών. Είναι προφανές ότι κάτι τέτοιο για τη φετινή σχολική χρονιά ήταν αναγκαίο και απαραίτητο» αναφέρεται στην ανακοίνωση της Ενωσης Ελλήνων Χημικών.

«Το αποτέλεσμα αυτής της μετριοπαθούς, οφείλουμε να ομολογήσουμε, μεταφοράς είναι σχεδόν ο διπλασιασμός του εύρους της ύλης που θα οδηγήσει μαθητές και καθηγητές σε αγώνα δρόμου για την κάλυψή της και υποβάθμιση της ποιότητας της γνώσης» αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση.

«Ακόμη, είναι αμφίβολο το κατά  πόσο οι μαθητές θα είναι σε θέση να αφομοιώσουν την έκταση της ύλης κατά τη διάρκεια της Γ' Λυκείου, γεγονός που θα αυξήσει την ανάγκη προσφυγής σε εξωτερική υποστήριξη από τη Β' Λυκείου για να καλυφθεί το κενό που το δημόσιο σχολείο δεν καλύπτει. Το πρόβλημα επιτείνεται από το γεγονός ότι δεν είναι σαφώς προσδιορισμένα τα όρια των εφαρμογών στη συγκεκριμένη ύλη, με αποτέλεσμα καθηγητές και μαθητές να επιδίδονται σε μια ατέρμονη ασκησιολογία που πολύ λίγο προσφέρει στην ποιότητα της γνώσης» τονίζουν οι χημικοί.

«Η τμηματική και αποσπασματική μελέτη των κεφαλαίων της Οξειδοαναγωγής, Θερμοχημείας, Χημικής κινητικής και Χημικής Ισορροπίας και η κατάργηση της μελέτης των Διαμοριακών Δυνάμεων και των Προσθετικών Ιδιοτήτων πλήττει τον ενιαίο χαρακτήρα και την κριτική αφομοίωση της γνώσης, διότι δεν παρέχει μία ολοκληρωμένη εικόνα του αντικειμένου της Χημείας» αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους.

«Αναδεικνύεται το δυσαναπλήρωτο κενό που αφήνει η απώλεια των δύο ωρών κατεύθυνσης της Β' Λυκείου, κενό που έχει αρνητικές συνέπειες:
• στην επαρκή προετοιμασία των μαθητών στη Χημεία, τόσο σε ό,τι αφορά τις ελλείψεις σε κεφάλαια, όσο και στην εξοικείωση με τις τεχνικές και τις μεθόδους της Χημείας (π.χ. στοιχειομετρία)
• στον υποστηρικτικό ρόλο της Χημείας στη Βιολογία (διαμοριακές δυνάμεις, οσμωτική πίεση)
• στο γνωστικό υπόβαθρο των φοιτητών που εισάγονται στις σχολές Θετικών Επιστημών και Επιστημών Υγείας» προσθέτουν.

Οι χημικοί δηλώνουν ότι η λύση που δόθηκε ήταν μοναδική και αναγκαία αλλά ζητούν από το υπουργείο Παιδείας «να λάβει υπόψη τις παρατηρήσεις της και να επαναφέρει τη διδασκαλία της Χημείας Κατεύθυνσης στη Β' Λυκείου, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχεια και η συνοχή της γνώσης».

Και δηκτικά για άλλη μία φορά τονίζουν ότι οι αλλαγές στα προγράμματα σπουδών στα σχολεία πρέπει να γίνονται σε συνεργασία με τις επιστημονικές ενώσεις της χώρας.

Το ίδιο θα ισχύσει και με τα Λατινικά κατεύθυνσης στα οποία επίσης «παγώνουν» τα αναλυτικά προγράμματα που είχαν εκπονηθεί πέρυσι.

Οι αλλαγές στη διδασκαλία των μαθητών της Γ' Λυκείου την επόμενη χρονιά συμπληρώνονται με την αφαίρεση μίας ώρας από τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας, η οποία αφιερώθηκε στην Κοινωνιολογία. Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα και ειδικά στους φιλολόγους.

Στα υπόλοιπα μαθήματα και όπου δεν είχαν γίνει αλλαγές επί ηγεσίας του κ. Αρβανιτόπουλου θα ισχύσουν τα υπάρχοντα προγράμματα.
------------------------
Πηγή: Το ΒΗΜΑ
------------------------