Σελίδες

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Μισές... εξηγήσεις από τον ΕΟΤ

Απάντηση στα δημοσιεύματα για τις καταγγελίες χρήσης φωτογραφιών χωρίς έγκριση στο επετειακό βίντεο του ΕΟΤ έδωσε την Τρίτη ο οργανισμός με ανακοίνωσή του μέσω της οποίας υποστηρίζει ότι «έχει προμηθευτεί όλα τα πλάνα που βρίσκονται στην διάθεση του, επί της βάσεως συμβάσεων με τους προμηθευτές του, και με την ρητή προϋπόθεση ότι είναι ελεύθερα δικαιωμάτων για κάθε χρήση» ενώ φαίνεται πως ρίχνει την όποια ευθύνη στον παραγωγό. 

 
Ειδικότερα στην ανακοίνωση του ΕΟΤ αναφέρονται τα εξής: 

«Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού παρακολουθεί με ιδιαίτερη έκπληξη τα δημοσιεύματα σε μερίδα μέσων μαζικής ενημέρωσης και στο διαδίκτυο, για το επετειακό video “Gods, Myths, Heroes”. Δυστυχώς, καταγράφονται ανάμεσα σε όσα δημοσιεύονται, σειρά ανακριβειών και «μύθων», τα οποία παραθέτουμε παρακάτω μαζί με τα πραγματικά δεδομένα.

ΜΥΘΟΣ ΠΡΩΤΟΣ : «Ο ΕΟΤ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ΦΙΛΜ ΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ Ο ΧΙΤΛΕΡ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ.»

Απαράδεκτο ψέμα. Στο επετειακό video για τα 100 χρόνια του Ελληνικού Τουρισμού, περιλήφθησαν πλάνα από πολλούς Ολυμπιακούς αγώνες αφού αυτοί αποτελούν σημαντικότατο συστατικό στοιχείο της ελληνικής ιστορίας. Σε ένα πλάνο, ελάχιστων δευτερολέπτων, εμφανίζεται η πλάτη αθλητή να ανάβει την Ολυμπιακή φλόγα. Δεν υπάρχουν σύμβολα ή πρόσωπα που να παραπέμπουν στους Ολυμπιακούς αγώνες του 1936. Το συγκεκριμένο πλάνο αποτελεί μέρος του υλικού του επίσημου video των τελευταίων Ολυμπιακών αγώνων του Λονδίνου του 2012. Πλάνα των Ολυμπιακών Αγώνων του 1936 βρίσκονται και στην επίσημη ιστοσελίδα της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής. 

Μόλις εντοπίστηκε το ζήτημα, αφαιρέθηκε το πλάνο προκειμένου να αποκατασταθούν οι όποιες αρνητικές εντυπώσεις μπορούσαν να δημιουργηθούν. Θα πρέπει να διευκρινιστεί για μια ακόμα φορά ότι ο σκοπός του εν λόγω φιλμ είναι επετειακός, για τα 100 χρόνια Ελληνικού Τουρισμού, με έμφαση σε διαχρονικά χαρακτηριστικά που προσελκύουν τους επισκέπτες, όπως οι φυσικές ομορφιές, το ιδιαίτερο φως, η ιστορία, η μυθολογία και η οικουμενικότητα του πολιτισμού. 

Στοιχεία του φιλμ και των ειδικών εκδόσεων που παρήχθησαν για την επέτειο, θα χρησιμοποιηθούν ως υλικό βάσης για την επικοινωνιακή στρατηγική του ΕΟΤ, σε διεθνείς εκθέσεις τουρισμού, Φεστιβάλ, και άλλες εκδηλώσεις δημοσιότητας στο εξωτερικό τα επόμενα έτη.

ΜΥΘΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟΣ: «ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΟ ΦΙΛΜ ΚΛΕΜΜΕΝΑ ΠΛΑΝΑ.»

Ανακρίβεια. Ο ΕΟΤ κατά την πάγια πρακτική και εμπειρία ετών, έχει προμηθευτεί όλα τα πλάνα που βρίσκονται στην διάθεση του, επί της βάσεως συμβάσεων με τους προμηθευτές του, και με την ρητή προϋπόθεση ότι είναι ελεύθερα δικαιωμάτων για κάθε χρήση. Αυτό ισχύει και για τα συγκεκριμένα πλάνα από το επετειακό video, δημιουργίας του κ. Stian Redkal, όπου ο σκηνοθέτης του video κ. Αντώνης Κιούκας έχει διαβεβαιώσει εγγράφως τον ΕΟΤ ότι τα πλάνα αυτά "είναι ελεύθερα δικαιωμάτων προβολής για τον ΕΟΤ". 

Το ίδιο ισχύει και το πλάνο με το «Μεσαιωνικό Πατητήρι». Η πηγή των πλάνων αυτών, αναφέρεται και στα credits του video στο κανάλι του ΕΟΤ στο YOUTUBE. 

Σε κάθε περίπτωση, στον ΕΟΤ, βάσει συμβάσεως, παραχωρείται από κάθε εταιρεία παραγωγής το σύνολο των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων του υλικού (οπτικού–εικαστικού μέρους του μοντάζ, πλάνα δηλαδή μαζί με τον φυσικό τους ήχο, τόσο μεμονωμένα όσο και σε μονταρισμένες ενότητες) για απεριόριστες χρήσεις, σε κάθε μέσο, και απεριόριστη χρονική διάρκεια, με την άδεια να τροποποιηθεί το μοντάζ στη συνέχεια από άλλον δημιουργό. 

ΜΥΘΟΣ ΤΡΙΤΟΣ: «ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΠΑΡΑΛΙΑ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΩΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ.»

Διαστρέβλωση. Όπως έχει ανακοινωθεί, το video είναι μια δραματοποιημένη διήγηση που αφορά στην παρουσίαση της Ελλάδας από μία οικεία οπτική γωνία σε όλη την ανθρωπότητα, τη μυθολογία, τους Θεούς, τους ήρωες και όλα τα στοιχεία εκείνα που «έδωσε» η Ελλάδα στην ανθρωπότητα. Ο καλλιτεχνικός δημιουργός και σκηνοθέτης της παραγωγής κ. Α. Κιούκας, εξηγεί ότι σύμφωνα και με την ηχητική διήγηση της συγκεκριμένης σκηνής, χρησιμοποιήθηκε συνειδητά ένα πλάνο από την Αυστραλία, το πλάνο του έναστρου ουρανού, για να υποστηρίξει καλλιτεχνικά, αυτό που περιγράφει ο αφηγητής. 

Ότι σχεδόν σε όλη την υφήλιο, όπου και να γυρίσεις το βλέμμα σου, θα συναντήσεις μία ιδέα, ένα όνομα που έλκει την καταγωγή του από την Ελλάδα. Ακόμα και στον ουρανό της Αυστραλίας, στο νότιο ημισφαίριο, εξηγεί ο καλλιτεχνικός δημιουργός, όταν σηκώσεις τα μάτια σου ψηλά, θα δεις αστέρια και αστερισμούς που κουβαλούν ελληνικά ονόματα. Η μυθολογία του Ουρανού, σε όλα τα πλάτη και τα μήκη της γης είναι Ελληνική.

ΜΥΘΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟΣ: «ΤΟ ΦΙΛΜ ΚΟΣΤΙΣΕ 1,3 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΕΥΡΩ.»

Ανυπόστατο. Για την επιλογή αναδόχου για την υλοποίηση της παραγωγής, διενεργήθηκε πρόχειρος διαγωνισμός με οικονομικό αντικείμενο το ποσό των 60.000€ πλέον Φ.Π.Α, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Κάθε ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα να αναζητήσει τις σχετικές εγκρίσεις στην "ΔΙΑΥΓΕΙΑ".

ΜΥΘΟΣ ΠΕΜΠΤΟΣ: «ΣΤΗΝ EΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΛΟΝΔΙΝΟΥ WTM, ΥΠΗΡΞΑΝ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΕΤΕΙΑΚΟ ΦΙΛΜ.»

Παραπληροφόρηση. Οι αντιδράσεις ήταν απόλυτα θετικές. Κορυφαίο παράδειγμα, ενδεικτικό των όσων λέγονταν στο Λονδίνο, ήταν οι δηλώσεις του διεθνούς κύρους δημοσιογράφου της "Independent", κ. Simon Calder: “Κοιτώντας πίσω μέσα στα χρόνια, σε έναν αιώνα Ελληνικού Τουρισμού, αυτό που με εντυπωσίασε ήταν πόσο σταθερή είναι η ελκυστικότητα της χώρας. Από την 'Thomas Cook Travel Gazette' του 1914, μέσα από δεκαετίες ταξιδιωτικών κειμένων, έως το "Lonely Planet Guide" του 2014, ο συνδυασμός της ιστορίας, της φυσικής ομορφιάς και της φιλικότητας, φαίνεται ότι είναι αιωνίως σαγηνευτικός".

Καταληκτικά, σημειώνουμε ότι ο ΕΟΤ θεωρεί την όποια κριτική, ιδιαίτερα τη δημοσιογραφική, ευπρόσδεκτη και χρήσιμη. Τη συνεκτιμούμε πάντα με τρόπο δημιουργικό. Συγχρόνως, όμως, πιστεύουμε ότι πρέπει να στηρίζεται σε πραγματικά δεδομένα και να τηρείται το μέτρο και κυρίως η δεοντολογία.» 

Χρήση φωτογραφιών τους χωρίς την έγκριση τους αλλά και αφαίρεση των στοιχείων τους κατήγγειλαν δύο φωτογράφοι. Ο ένας είναι ο Νορβηγός Stian Rekdal και ο άλλος ο Αυστραλός Alex Cherney .

Ωστόσο στην ανακοίνωση του ΕΟΤ παρότι αναφέρεται ότι υπήρχε έγγραφη διαβεβαίωση για ελεύθερη χρήση των φωτογραφιών του Rekdal δεν υπάρχει καμιά αναφορά/απάντηση στους ισχυρισμούς του Alex Cherney ενώ αντίθετα υπάρχει αναφορά για το πλάνο με το «Μεσαιωνικό Πατητήρι». Επίσης ανοικτό είναι το ερώτημα το πότε έλαβε ο παραγωγός την άδεια του φωτογράφου. 
-------------------------------------
Πηγή: Ελευθεροτυπία
-------------------------------------