Σελίδες

Σάββατο 26 Ιουλίου 2014

Όλη η κόντρα στη Βουλή για την ακτοπλοΐα

Απέσυρε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης την τροπολογία για την  λύση κοινή συναινέσει, των πολυετών συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας χωρίς να εκπίπτει η εγγυητική επιστολή, που έχει κατατεθεί για την καλή εκτέλεση δρομολογίων, ενώ παράλληλα ψηφίσθηκε η τροπολογία που δίνει τη δυνατότητα στον Υπουργό  να προχωράει με απευθείας αναθέσεις στην εξυπηρέτηση με επιδότηση γραμμών για την κάλυψη έκτακτων αναγκών.

Στη συνέχεια παρατίθενται εκτεταμένα αποσπάσματα της συζήτησης που διεξήχθη στη Βουλή στις 23/7 σχετικά με τις τροπολογίες του κ. Βαρβιτσιώτη.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Κύριε Βαρβιτσιώτη, έχετε το λόγο.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Δύο παρατηρήσεις θα κάνω για την ακρίβεια των γεγονότων. Αυτό το οποίο αλλάζουμε και αυτό το οποίο προβλέπει τις πολυετείς συμβάσεις είναι ο ν. 2932/2001 που έχει ψηφιστεί με Υπουργό Ναυτιλίας τον κ. Παπουτσή. Αυτός προβλέπει τις πολυετείς συμβάσεις, γιατί ακούστηκε ο όνομα του κ. Παυλίδη πριν από λίγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΥΡΜΑΛΕΝΙΟΣ: Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 3577 το προβλέπει.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Υπάρχει ο 3577 του 1992 και σε εφαρμογή του 3577 του 1992 Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης ψηφίστηκε ο ν. 2932/2001, νόμος Παπουτσή για την ακτοπλοΐα, ο οποίος προβλέπει και ενσωματώνει τις πολυετείς συμβάσεις.  Μάλιστα έχουμε πάρει εξαίρεση από τη δωδεκαετή πρόβλεψη για πολυετείς συμβάσεις που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση για να πάμε και σε παραπάνω χρόνια.
Δεύτερον, το κόστος που σήμερα έχει αυξήσει κι έχει εκτινάξει την επιδότηση είναι μία τεράστια διαφορά και είναι η διαφορά του κόστους καυσίμων. Μην την παραγνωρίζουμε. Το 2004 ήταν πολύ διαφορετικό το κόστος των καυσίμων στη διεθνή αγορά από ό,τι είναι σήμερα. Έχει υπερδιπλασιαστεί. Και δυστυχώς ή γεωπολιτικές εξελίξεις θα μας οδηγήσουν σε έτι περαιτέρω αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Κι αυτό είναι μία πραγματικότητα και δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλεονάσματα.

Η ίδια η Βουλή ζητάει τα πλεονάσματα του Κρατικού Προϋπολογισμού να δίνονται όχι σε κοινωνικές ανταποδοτικές τέτοιες υπηρεσίες, αλλά να δίνονται πίσω σε μισθούς, συντάξεις, επιδόματα, σε διάφορες άλλες κατηγορίες. Οι ίδιοι οι Βουλευτές από όλες τις πτέρυγες το ζητάνε. Άρα, θα πρέπει να δούμε μέσα στα συγκεκριμένα πλαίσια πως θα κάνουμε καλύτερη αξιοποίηση κονδυλίων.
Εγώ δεν είμαι καθόλου υπέρ της λογικής του να αυξήσουμε τη φορολογία είτε στους νησιώτες είτε σε άλλους για να καλύψουμε αυτές τις ανάγκες. Νομίζω ότι θα πρέπει να δούμε σε ένα σοβαρό πλαίσιο πώς θα εξορθολογήσουμε το πλαίσιο λειτουργίας της ακτοπλοΐας εκεί που επιδοτείται. Γιατί εκεί που δεν επιδοτείται ευτυχώς υπάρχει ελεύθερη δρομολόγηση και εξυπηρετούνται οι καταστάσεις.
Ευχαριστώ πολύ.

ΤΕΡΕΝΣ-ΣΠΕΝΣΕΡ-ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΙΚ (ΑΝΕΛ): Απλά ήθελα να πω στον Υπουργό σε σχέση με τις άγονες γραμμές ότι αυτό είναι ένα θέμα το οποίο μας απασχόλησε πέρυσι και σε μία ειδική σύσκεψη που έγινε στη Μυτιλήνη υπό την προεδρία του απερχόμενου Περιφερειάρχη εκεί. Είχαμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις μεταξύ των οποίων ήταν και αυτό που σας είπα προηγουμένως περί του δεκαλέπτου από τα διόδια, το οποίο βεβαίως θα πρέπει να το κόψουμε από τους εργολήπτες. 
Δεν θα το προσθέσουμε καπέλο, θα πρέπει από κάπου να κοπεί αυτό.
Αλλά με πολύ μεγάλη χαρά, κύριε Υπουργέ, να σας αποστείλω τις σχετικές προτάσεις στο γραφείο σας για να δείτε πώς βλέπουμε εμείς οι Ανεξάρτητοι Έλληνες το θέμα των άγονων γραμμών.
Δεύτερον, επειδή αναφερθήκατε στις γεωπολιτικές εξελίξεις και στο κόστος των καυσίμων, θέλω να επικροτήσω επιτέλους την απόφαση η οποία ελήφθη για να αρθεί το εμπάργκο της εξαγωγής πετρελαίου από το Ιράν προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό θεωρώ ότι είναι πολύ καλό και στην κατάλληλη στιγμή μπορεί να συγκρατήσει κάπως τις τιμές.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ (ΠΑΣΟΚ):  Τελειώνοντας, κυρία Υπουργέ, θα ήθελα να σας πω το εξής. Χθες έγινε αντιληπτό ότι είχα υψηλούς τόνους. Ξέρετε, στην πολιτική, στη Βουλή είμαι είκοσι έξι χρόνια και ποτέ δεν είχα υψηλούς τόνους. Μάλιστα, πάντοτε προσπαθώ να έχω άρτιες σχέσεις με τους συναδέλφους, πολύ περισσότερο όταν στην Κυβέρνηση είμαστε δύο κόμματα που πρέπει να μπορούμε να συνεργαζόμαστε. Εγώ εξεπλάγην όταν είδα την τροπολογία την οποία δεν γνώριζα.
Εγώ όλους τους συναδέλφους τους ενημέρωνα για όποια νομοσχέδια έφερνα, είτε όταν ήμασταν στην Κυβέρνηση Παπαδήμου για έξι μήνες είτε άλλοτε. Τον Μητσοτάκη, που ήταν τότε υπεύθυνος περιβάλλοντος, τον φώναζα στο Υπουργείο και του έδινα το προσχέδιο. Τον Πολατίδη από το ΛΑΟΣ, τον φώναζα στο Υπουργείο και του έλεγα «Πάρε το προσχέδιο για το νέο ΓΟΚ, για το νέο τρόπο έκδοσης αδειών».

Μου έφερνε τις παρατηρήσεις και όταν ολοκληρωνόταν, κατατίθετο στη Βουλή.  Ο παρακείμενος Υπουργός κ. Βαρβιτσιώτης, με τον οποίο πολλές φορές έχουμε συγκρουστεί, όταν ήταν να καταθέσει την τροπολογία αυτή που σήμερα θα συζητήσουμε, φώναξε και εμένα και τον κ. Τριαντάφυλλο και είπε «Ελάτε να συζητήσουμε την τροπολογία». Έτσι, είμαι ενήμερος.
Εγώ αυτό θέλω να τονίσω. Θέλω δηλαδή να πω ότι μπορεί μεν να ήρθε μια μεγαλύτερη παράταξη στην Κυβέρνηση και εμείς είμαστε η μικρότερη, αλλά είμαστε εταίροι. Εκείνο πάνω απ’  όλα που θέλω να πιστεύω ότι σας διέφυγε είναι ο σεβασμός στους εισηγητές. Οι Υπουργοί κάνουν τη δουλειά τους. Οι συνάδελφοι στο Υπουργικό Συμβούλιο δεν έχουν καμία σχέση με τα θέματα τα οποία τίθενται. Πρέπει, λοιπόν, να έχουμε μια τέτοια συνεργασία, ώστε να σεβόμαστε και την εργασία και τον κόπο τον οποίο κάνουν οι άλλοι συνάδελφοι.  

Καταθέτω στα Πρακτικά, για να υπάρχουν –υποθέτω ότι τα έχει λάβει το Υπουργείο σας- τις θέσεις των επιμελητηρίων όλων των νησιών του Βορείου Αιγαίου και τις θέσεις της Ένωσης Νησιώτικων Επιμελητηρίων Ελλάδος για το θέμα της τροπολογίας που έχουμε καταθέσει, γιατί αναγκαστήκαμε και την καταθέσαμε. Εγώ πίστευα ότι θα την είχατε ανακοινώσει χθες.
Θέλω να σας παρακαλέσω, από τη στιγμή που γίνεται αντιληπτό αυτό το αίτημα για τα νησιά, όπως και εσείς είχατε συμφωνήσει, όταν τελειώσαμε στην Επιτροπή, έγκαιρα τουλάχιστον να μας πείτε την άποψή σας, αν δηλαδή το κάνετε δεκτό αυτό το ιδιαίτερο νέο προϊόν.

ΠΟΛΥΒΙΟΣ ΖΗΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ (ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ):  Όσον αφορά το ζήτημα της απρόσκοπτης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των νησιών, θα τονίσουμε τα εξής: Θεωρούμε ότι δεν υπάρχει κανείς που να μη θέλει τα νησιά μας να έχουν ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Δεν νοείται ελληνικό νησί εν έτει 2014 να μην έχει ακτοπλοϊκή σύνδεση και να είναι αποκλεισμένο μόνο και μόνο επειδή αθετούνται καθ’ οποιονδήποτε τρόπο συμβάσεις.

Πρέπει, όμως, η ακτοπλοϊκή σύνδεση να γίνεται πάντα και καλοκαίρι και χειμώνα. Δεν νοείται εν έτει 2014 να εξυπηρετούνται βασικές ανάγκες στα νησιά από τα πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού. Και δεν μιλάμε μόνο για τα ζητήματα της μεταφοράς νερού. Είναι γνωστό ότι τα πολεμικά πλοία εκτός από την επιτήρηση των θαλασσίων χώρων μας, περνώντας από τα νησιά μας αφήνουν τρόφιμα, φάρμακα ή ό,τι άλλο, όταν άλλο πλοίο δεν κάνει την εμφάνισή του.

Είναι, επίσης, απαράδεκτο οι κάτοικοι των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου να καταφεύγουν στην κατεχόμενη Μικρά Ασία, για να εξυπηρετήσουν ανάγκες οι οποίες είναι άμεσες, που αφορούν θέματα υγείας, όπως επίσης και προμήθεια προϊόντων πρώτης ανάγκης.
Συνεχίζουμε, λοιπόν. Αυτή η απ’ ευθείας ανάθεση μας δημιουργεί έναν εύλογο προβληματισμό. Γιατί απευθείας ανάθεση, σε ποιους και με ποιες προϋποθέσεις; Μπορείτε αν θέλετε να διασφαλίσετε τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες για τα νησιά μας χωρίς απ’ ευθείας αναθέσεις, μπορείτε να βρείτε τους τρόπους, ώστε και οι συμβάσεις να μην αθετούνται και τα νησιά μας να έχουν ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.

Ας υποθέσουμε, λοιπόν, ότι βρίσκεται πλοιοκτήτης και κάνετε απ’ ευθείας ανάθεση. Τι γίνεται με το θέμα του εισιτηρίου; Υπάρχουν προβλέψεις ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα, να μην έχουμε αυξημένες τιμές; Ήδη κυκλοφορούν φήμες ότι μέσα σε ένα μήνα υπήρξαν πολύ μεγάλες αυξήσεις σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια για ορισμένες γραμμές.

Είναι κι άλλα πολλά προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν. Δεν αρκεί να βρεθούν πλοία που να εκτελούν τα δρομολόγια. Τα πλοία αυτά θα πρέπει να είναι κατάλληλα και αξιόπλοα. Αν είναι να υπάρξουν πλοία γερασμένα με συχνές βλάβες, τότε το πρόβλημα διαιωνίζεται και δεν επιλύεται. Όλα αυτά σε συνδυασμό με τη σταδιακή διάλυση και των όποιων ελεγκτικών μηχανισμών αξιοπλοΐας, όπως η Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων, της οποίας οι αρμοδιότητες δόθηκαν σε ιδιωτικά γραφεία, δημιουργούν καταστάσεις επικίνδυνες για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας αλλά και για την προστασία της ζωής επιβατών και ναυτικών.

Έχουμε επιφυλάξεις και προβληματισμούς. Θέλουμε ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες σε κάθε ελληνικό νησί, χειμώνα καλοκαίρι, με γερά πλοία, χωρίς περαιτέρω προβλήματα για τους νησιώτες μας και τους ναυτικούς μας. Με δεδομένες τις επιφυλάξεις και τους προβληματισμούς μας ψηφίζουμε «ΠΑΡΩΝ» στη συγκεκριμένη τροπολογία.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΩΤΗΣ (ΚΚΕ): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε. Αρχίζω με την υπ’ αριθμόν 1589 τροπολογία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Είναι προκλητική αυτή η τροπολογία. Είναι δώρο στους εφοπλιστές. Ζητάμε να αποσυρθεί. Η Κυβέρνηση έρχεται να ξαναμοιράσει την πίτα των επιδοτήσεων για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές». Επιτρέπει στους ακτοπλόους να αποσυρθούν από τις πολυετείς συμβάσεις εξυπηρέτησης των λεγόμενων «άγονων γραμμών» χωρίς κανένα κόστος. 

Ταυτόχρονα, τους απαλλάσσει από τη συμμετοχή τους στην υποχρέωση να ανανεώσουν το στόλο που δρομολογούν σε αυτές τις γραμμές. Δίνεται η δυνατότητα στους εφοπλιστές να αποσυρθούν από την γραμμή που έχουν αναλάβει να εξυπηρετούν πριν τη λήξη της σύμβασης χωρίς καμια οικονομική επίπτωση, χωρίς να καταπίπτει η εγγυητική επιστολή υπέρ του ελληνικού δημοσίου. Όσες εταιρείες επιλέξουν να προχωρήσουν σε μια τέτοια κίνηση, μπορούν να το κάνουν μέσα σε δυο μήνες από την ψήφιση του νόμου. Παράλληλα, απαλλάσσονται από την υποχρέωση να αντικαταστήσουν τα πλοία τους με νεότερα. Εμείς πιστεύουμε ότι αυτή η τροπολογία πρέπει να αποσυρθεί άμεσα.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΥΡΜΑΛΕΝΙΟΣ (ΣΥΡΙΖΑ):  Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, καταρχήν, χαίρομαι που τουλάχιστον υπάρχει εκπρόσωπος της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας, ο Γενικός Γραμματέας. Θα ήθελα να είναι στην Αίθουσα κι ο Υπουργός, ο κ. Βαρβιτσιώτης, ο οποίος κατέθεσε αυτήν την τροπολογία για την οποία εγώ επί μακρόν αναφέρθηκα χθες, για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές».

Δεν θα επαναλάβω αυτά που είπα χθες, γιατί τα είπα αναλυτικά. Αυτό που θέλουμε είναι μία ξεκάθαρη απάντηση σε δύο θέματα. Πρώτον, τι θα κάνει το Υπουργείο τους επόμενους εννέα ή δέκα μήνες για τους οποίους δεν θα υπάρχει σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας ή δεν θα υπάρχουν κι ενδιαφερόμενοι να πάρουν αυτές τις γραμμές με διαγωνισμό, διότι δεν θα υπάρχουν πιστώσεις; Δεύτερον, τι θα κάνετε με τα δεδουλευμένα των εργαζομένων ναυτικών σε αυτές τις εταιρείες που θα λύσουν τις συμβάσεις αζημίως και θα πάνε στο σπίτι τους; Σε αυτά τα δύο ζητήματα μπορείτε να μας απαντήσετε;
 
Αν δεν μας απαντήσετε σήμερα σε αυτά τα ζητήματα, όχι μόνο η τροπολογία αυτή θα είναι κατάπτυστη, αλλά θα τα βρείτε μπροστά σας τους επόμενους μήνες, μόλις τελειώσει κι ο Σεπτέμβριος, όπου θα χαίρονται τα νησιά που θα έχουν τα εναλλακτικά δρομολόγια τώρα, αλλά τέλος Σεπτεμβρίου θα έρθει μαύρος, βαρύς χειμώνας, που δεν θα υπάρχει ούτε πλοίο να πάει πουθενά σε αυτές τις επιδοτούμενες γραμμές που υπάρχουν σήμερα. Τελειώνω με αυτό το θέμα.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε και ζητούμε την έγκριση του Σώματος για δύο τροπολογίες που αφορούν το ν.2932/2001 για τις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας τις οποίες συνάπτουν ακτοπλοϊκές εταιρείες για την εξυπηρέτηση γραμμών που δεν εξυπηρετούνται από την ελεύθερη δρομολόγηση.
Τι ζητάμε με αυτές τις δύο τροπολογίες – για να είμαι πάρα πολύ σαφής: Ζητάμε, πρώτα απ’ όλα, στην περίπτωση κατά την οποία κάποια εταιρεία αθετήσει τις υποχρεώσεις της, δεν εξυπηρετεί τους προορισμούς στους οποίους πρέπει να πηγαίνει, να μπορεί για ένα χρονικό διάστημα και μέχρι να επαναπροκηρυχθεί η γραμμή ο Υπουργός να αναθέτει σε άλλη εταιρεία που έχει δρομολογημένα πλοία, αλλάζοντας όμως ορισμένες προϋποθέσεις –και θα σας εξηγήσω ποιες είναι αυτές–, να δρομολογεί κάποιο πλοίο.

Ποιες είναι αυτές οι προϋποθέσεις; Είναι, πρώτα απ’ όλα, ότι δεν θα εφαρμόζεται ακριβώς το ίδιο δρομολόγιο και δεύτερον, ότι ενδεχομένως το μίσθωμα θα αλλάζει γι’ αυτήν την περίοδο.
Αυτό είναι αποτέλεσμα αντικειμενικού προβλήματος. Σήμερα, έχουμε στο Αιγαίο επτά συμβάσεις μακροχρόνιες σε δεκαπέντε δρομολογιακές γραμμές, κάποιες από τις οποίες δεν εξυπηρετούνται από την εταιρεία που τις έχει αναλάβει.

Μάλιστα, στη μία απ’ αυτές τις συμβάσεις το πλοίο δεν έχει δρομολογηθεί καθόλου, δεν έχει μπει καθόλου και δεν μπορούμε να εξυπηρετήσουμε αυτή τη γραμμή με αντικατάσταση κάποιου άλλου πλοίου, γιατί απλά δεν υπάρχει κανένα προσφερόμενο. Συζητώ για τη γραμμή Λαύριο-Ψαρά-Μεστά Χίου. Δεν υπάρχει κανένας ενδιαφερόμενος, για να πάει με τα ίδια λεφτά και την ίδια συχνότητα δρομολογίων να εξυπηρετήσει αυτή τη γραμμή.

Όμως, δεν μπορούμε να αφήσουμε τα Ψαρά χωρίς συγκοινωνιακή κάλυψη. Άρα, θα πρέπει να μπορούμε σε αυτό το διάστημα, μέχρι να επαναπροκηρύξουμε τη γραμμή και να την εντάξουμε σε ένα άλλο δρομολογιακό σκέλος, για περίπου τρεις μήνες να βρούμε μια λύση, να αξιοποιήσουμε αυτά τα χρήματα και να καλύψουμε τη ζωτική ανάγκη των νησιωτών.
 
Αυτό είναι το πρώτο σκέλος της τροπολογίας μας και δεν νομίζω κανείς σε αυτήν την Αίθουσα να έχει διαφωνία στο να δοθεί αυτή η εξουσιοδότηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας, μετά από τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, να κάνει αυτές τις αλλαγές, αλλαγές απαραίτητες για την ζωτική επικοινωνία των νησιών μας.

Η δεύτερη τροπολογία αφορά τις μακροχρόνιες συμβάσεις και τη λύση κοινή συναινέσει αυτών. Τι συμβαίνει εδώ; Το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει έναν προϋπολογισμό περίπου 75 εκατομμυρίων, μέσα από τον οποίο επιδοτεί τις γραμμές στις οποίες δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον. Έδωσε ο νομοθέτης πριν από μερικά χρόνια τη δυνατότητα να συναφθεί μακροχρόνια σύμβαση, με τον όρο ότι μέσα στα τρία πρώτα χρόνια ο ανάδοχος θα αντικαθιστούσε το πλοίο με κάποιο νεότερο.

Με δύο ρυθμίσεις που πέρασαν το 2010 και το 2012 από τη Βουλή αυτή η υποχρέωση του πλοιοκτήτη έχει παραταθεί στο διηνεκές, σχεδόν μέχρι τη λήξη της σύμβασης. Δηλαδή, αναλαμβάνω σήμερα την υποχρέωση να δρομολογήσω ένα πλοίο, παίρνω μια μακροχρόνια σύμβαση δώδεκα ετών και έχω υποχρέωση μέσα σε τρία χρόνια να αντικαταστήσω το πλοίο το οποίο έβαλα, με ένα νεότερο. 

Δύο φορές, όμως, δόθηκε παράταση σε αυτήν την υποχρέωση, με αποτέλεσμα η ημερομηνία αντικατάστασης του πλοίου να συμπίπτει με την ημερομηνία λήξης της σύμβασης.

Ούτε ο αντικειμενικός στόχος να μπουν καινούρια πλοία στο Αιγαίο εξυπηρετείται ούτε βεβαίως μπορούμε να προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε αναδιάρθρωση των άγονων γραμμών, των γραμμών που δεν έχουν οικονομικό ενδιαφέρον και πληρώνει το κράτος γι’ αυτές, αν δεν λυθούν αυτές οι συμβάσεις.

Και λέμε: Στις περιπτώσεις που υπάρχει κοινή συναίνεση του πλοιοκτήτη και του Υπουργείου για τη λήξη αυτής της σύμβασης να λύεται αυτή η σύμβαση και να μην καταπίπτει η εγγυητική επιστολή την οποία έχει δώσει ο πλοιοκτήτης και η οποία είχε στόχο όχι την καλή εξυπηρέτηση και την καλή εκτέλεση της σύμβασης, αλλά την αντικατάσταση του πλοίου στο τέρμα αυτής της περιόδου.
Αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχουν ενστάσεις από πτέρυγες της Βουλής και δεν είμαι διατεθειμένος, σε καμία περίπτωση, μετά από τη συζήτηση που θα ακολουθήσει επί της συγκεκριμένης τροπολογίας, επειδή είδα και δημοσιεύματα για ρυθμίσεις-σκάνδαλο και όλα αυτά τα σχετικά και επειδή δεν δέχομαι σε καμία περίπτωση ότι σήμερα η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας προχωρεί σε οποιαδήποτε σκανδαλώδη ή χαριστική ρύθμιση, δεν είμαι διατεθειμένος, λοιπόν, να εμμείνω.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΩΤΗΣ: Να μην εμμείνετε.
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Και δεν το απευθύνω για κανέναν λόγο προς το ΚΚΕ αυτό, γιατί το ΚΚΕ έχει μια διαφορετική αντίληψη περί ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Πιστεύει ότι όλα θα πρέπει να είναι δημόσιες υπηρεσίες, οπότε παραδοσιακά έχει καταψηφίσει πάρα πολλές ή μάλλον όλες τις ρυθμίσεις που έχουν σχέση με την ακτοπλοΐα, οπότε δεν έχουμε καμία ταύτιση απόψεων σε αυτό. Το λέω όμως προς τα υπόλοιπα κόμματα, που έχουν ψηφίσει στο παρελθόν τέτοιου είδους ρυθμίσεις, αν δέχονται ή δεν δέχονται να προχωρήσουμε σε μια λύση των συμβάσεων, κοινή συναινέσει, για να δούμε τι θα κάνουμε μέσα σε αυτά τα περιορισμένα οικονομικά.

Εγώ θέλω όμως να σας επισημάνω κάτι, διότι πάρα πολύ συχνά γινόμαστε στόχος κριτικής για το πόσο κακές είναι οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το Βόρειο Αιγαίο. Και συμμερίζομαι πάρα πολύ τον πόνο, τον καημό και την αγωνία των κατοίκων του Βορείου Αιγαίου, ιδιαίτερα των Λημνιών, οι οποίοι μας έχουν βομβαρδίσει για την κακή ποιότητα των υπηρεσιών.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ: Για ένα σκάφος, για μία εταιρεία.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Εδώ έχω μερικές μόνο από τις επιστολές από όλους του φορείς της Λήμνου και του Βορείου Αιγαίου: ο Δήμαρχος, η Περιφέρεια, όλοι οι δήμαρχοι μαζί, τα επιμελητήρια, οι αντιπεριφερειάρχες, όλοι οι φορείς. Και αυτές είναι μόνο μέρος των δημόσιων ανακοινώσεών τους. Υπάρχουν πάρα πολλές τακτικές επικοινωνίες, και μαζί μου και με όλες τις υπηρεσίες του Υπουργείου, για την κακή κατάσταση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, πράγμα που επηρεάζει και την τουριστική ανάπτυξη του Βορείου Αιγαίου.

Εγώ θέλω να είμαι πολύ σαφής και να ζητήσω τη στήριξη της Βουλής και να ζητήσω από τους συναδέλφους να αναδείξουν τη διαφορετικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται οι ακτοπλοϊκές σε σχέση με τις αεροπορικές συγκοινωνίες.

Θα σας πω ένα συγκλονιστικό νούμερο, ότι ενώ επιδοτούμε για όλον τον νησιωτικό χώρο το ακτοπλοϊκό μας δίκτυο με 75 εκατομμύρια ευρώ, ποσό περίπου στο μισό από ό,τι ήταν το 2008, που ήταν 130 εκατομμύρια ευρώ, το αεροπορικό μας δίκτυο το επιδοτούμε με ποσό 40 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Επιδοτούμε νησιά τα οποία έχουν τακτικότατη ακτοπλοϊκή σύνδεση. Επιδοτούμε παραδείγματος χάριν την Πάρο με 4 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, για να πηγαίνει αεροπλανάκι στην Πάρο, όταν με 4 εκατομμύρια ευρώ θα μπορούσαμε να λύσουμε ζωτικό πρόβλημα συγκοινωνίας της Βορείου Ελλάδος με τα νησιά του Αιγαίου. Και το λέω αυτό, γιατί έχουμε αναλάβει υποχρεώσεις μακροχρόνιων συμβάσεων –γιατί το ίδιο συμβαίνει με τις αεροπορικές- που βρίσκονται στον παρελθόντα χρόνο, σε παρελθούσες οικονομικές καταστάσεις.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ: Οι αεροπορικές συμβάσεις δεν είναι…

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Θα σας ακούσω με προσοχή, κύριε Σηφουνάκη, έχετε διατελέσει και Υπουργός Μεταφορών, τα ξέρετε πολύ καλά.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ: Συμπληρωματικά σας το λέω, είναι διετείς. Οι άλλες είναι δεκαετείς.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Είναι από το 2012 έως το 2016. Είναι τετραετείς, δυστυχώς.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ: Μπορεί να είναι.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Είναι τετραετείς. Για τη Λήμνο είναι όντως διετής, οπότε το ξέρετε καλύτερα και λόγω της περιφέρειάς σας. Είναι η μόνη, όλες οι άλλες είναι τετραετείς.
 
Οι μακροχρόνιες συμβάσεις δεν έχουν φέρει τα αποτελέσματα τα οποία θέλαμε. Ούτε αντικαταστάθηκαν τα πλοία, ούτε βελτιώθηκαν οι συγκοινωνίες. Και για να μιλάμε για αναδιάρθρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και της εξυπηρέτησης, ιδιαίτερα του Βορείου Αιγαίου, πρέπει να μας λύσετε τα χέρια, να τις λύσουμε αυτές τις συμβάσεις. Το λέω στους συναδέλφους, ιδιαίτερα τους προερχόμενους από το Αιγαίο. Είναι ο κ. Τριαντάφυλλος εδώ, που πέρυσι με πρωτοβουλία του συζητήσαμε με όλους τους φορείς και όλους τους Βουλευτές ακριβώς το πρόβλημα των συνδέσεων του Βορείου Αιγαίου.

Θα καταθέσω αυτές τις συμβάσεις, για να έχουν γνώση όλοι οι συνάδελφοι για τι συζητάμε.
(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται το Αρχείο Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Θα σας πω δε ότι έχουμε προχωρήσει για πρώτη φορά από το 2009 στην άσκηση όλων των δικαιωμάτων μας για να εκπέσουν εταιρείες από αυτές τις συμβάσεις. Το 2009 ήταν η τελευταία φορά που εξέπεσε εταιρεία και η εταιρεία ήταν τότε του κ. Μανούσου που εξυπηρετούσε το Βόρειο Αιγαίο. 

Αντικαταστάθηκε από την εταιρεία ΑΝΕΛ, η οποία σήμερα μετά βίας εξυπηρετεί τις υποχρεώσεις τις οποίες έχει αναλάβει. Και για εκεί που δεν τις εξυπηρετεί, έχουμε προχωρήσει και είναι στη διαδικασία της έκπτωσης μέσα από την κλήση σε απολογία, την επιβολή προστίμων, κ.ο.κ., ό, τι δηλαδή προβλέπει ο νόμος.

Εμείς θα θέλαμε τη νομοθετική εξουσιοδότηση. Σίγουρα σε ό,τι αφορά το δικαίωμα του πώς θα αναδιαρθρώσουμε τις γραμμές για το έκτακτο χρονικό διάστημα μέχρι να τις επαναπροκηρύξουμε, σε αυτό ζητάω πραγματικά τη σύμφωνη γνώμη όλων των κομμάτων, αλλά και τη δυνατότητα που θέλουμε για τη λύση.

Εάν δεν βρεθεί λύση, δεν πρόκειται να εμείνουμε. Θα προχωρήσουμε με αυτά με τα οποία η Βουλή θα μας εξουσιοδοτήσει. Απλώς να γνωρίζουν και οι συνάδελφοι και οι τοπικοί φορείς και όλοι οι κάτοικοι του Βορείου Αιγαίου ότι θα είναι πιο περιορισμένες οι δυνατότητες που θα έχουμε στη διάθεσή μας, γιατί τα νούμερα είναι αμείλικτα, ο Προϋπολογισμός δεν μπορεί να αυξηθεί παρ’ ότι προσπαθούμε να διατηρήσουμε μέσα στην οικονομική στενότητα ακέραιο το κεφάλαιο, το οποίο τα τελευταία χρόνια δίνεται προς την ακτοπλοΐα.
Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Και εμείς ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΡΟΥΜΠΛΗΣ (ΠΑΣΟΚ) Όσον αφορά στην τροπολογία του Υπουργού Ναυτιλίας: Κύριε Υπουργέ, μέχρι το σημείο που λέτε ότι από τη στιγμή που δεν μπορούν κάποιες εταιρείες να εξυπηρετήσουν τις συμβάσεις που υπογράφουν, πάμε σε εταιρείες οι οποίες μπορούν να εξυπηρετήσουν και μιλάτε για τρίμηνο, εμείς θέτουμε ένα ερώτημα: Το υπόλοιπο χρονικό διάστημα τι θα γίνει; Σ’ αυτό δεν μας έχετε απαντήσει. Δώστε μας μία απάντηση, η οποία πραγματικά μπορεί να μας πείσει και εμάς ότι υπάρχει μία λύση. Διότι το ενδιαφέρον όλων μας είναι όχι να υπάρξει λύση για τρεις μήνες, αλλά να υπάρξει λύση για το υπόλοιπο χρονικό διάστημα, ώστε πραγματικά στο Αιγαίο να αισθάνονται όλοι οι πολίτες ότι είναι πολίτες μίας κοινωνίας ισοπολιτείας και πραγματικά τους δίνεται η δυνατότητα της επικοινωνίας και που είναι κρίσιμο μέγεθος για να παραμείνουν οι άνθρωποι αυτοί στα νησιά και ιδιαίτερα στα μικρά νησιά. Είναι ένα ζήτημα, που νομίζω όλους μας απασχολεί και όλους μας ενδιαφέρει.

ΤΕΡΕΝΣ-ΣΠΕΝΣΕΡ-ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΙΚ (ΑΝΕΛ):  Τέλος σε ό,τι αφορά την τροπολογία που έφερε ο Υπουργός Ναυτιλίας –εξακολουθεί να είναι Ναυτιλίας και Αιγαίου, το Ιόνιο δεν υπάρχει- για τις άγονες γραμμές, οτιδήποτε μπορεί να διορθώσει και πολύ περισσότερο σε εποχές άγονες, δηλαδή μη τουριστικές, εμείς λέμε «ΝΑΙ». Εξακολουθούμε, όμως, οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, να βάζουμε στο τραπέζι μια πρόταση την οποία δεν βλέπω η Κυβέρνηση να τη συζητά, κύριε Γεωργιάδη. Με αναφέρατε πέντε φορές. Δικαιούμαι να σας αναφέρω έστω και μία. Εσείς πέντε φορές με διαφημίσατε. Θα σας διαφημίσω κι εγώ μία.

Έχουμε πει ότι από τη στιγμή που όλοι οι Έλληνες, μεταξύ των οποίων και οι κάτοικοι των νησιωτικών περιοχών, πληρώνουν φόρους και από τα λεφτά τους φτιάχνονται με συγχρηματοδοτήσεις και οι εθνικοί δρόμοι, οι κλειστοί δρόμοι, να μπορούμε 10 λεπτά από κάθε διόδιο να το φέρουμε στη ναυτιλία για την επιδότηση του πετρελαίου. Αυτό μπορεί να λύσει πολλά προβλήματα σε σχέση και με τις άγονες γραμμές.
 
Επιμένουμε σε αυτήν την πρότασή μας. Την επανακαταθέτουμε σήμερα με ευκαιρία αυτής της συζήτησης του τουρισμού, επειδή η ναυτιλία έχει να κάνει άμεσα και με τον τουρισμό.
Σας ευχαριστώ πολύ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για την προσοχή σας και σας περιμένουμε στη Θράκη, κυρία Υπουργέ..

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ (ΠΑΣΟΚ): Ο Υπουργός Ναυτιλίας έκανε μια τοποθέτηση, η οποία εγώ θεωρώ ότι ήταν πολύ σημαντική, σήμερα στη Βουλή των Ελλήνων. Έβαλε δύο σημαντικά ζητήματα και αυτό εμείς του το αναγνωρίζουμε.

Το πρώτο ζήτημα που έβαλε είναι το εξής. Υπάρχουν πολυετείς συμβάσεις, οι οποίες δεν εξυπηρετούνται. Υπάρχουν σήμερα νησιά στο Αιγαίο, όπου ενώ υπάρχουν συμβάσεις σε εξέλιξη, για τις οποίες έχουν δεσμευθεί πιστώσεις από τον κρατικό Προϋπολογισμό, τα δρομολόγια αυτά δεν εκτελούνται. Ένα παράδειγμα έφερε, τα Ψαρρά. Και είναι σημαντικό το παράδειγμα, γιατί μιλάμε για ένα νησί που σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα δεν έχει άλλον τρόπο σύνδεσης και παρ’ όλα αυτά δεν υπάρχει γραμμή, δεν υπάρχει πλοίο το οποίο να συνδέσει το Λαύριο με τα Ψαρρά. Και λέω το εξής: Πώς είναι δυνατόν μια μικρομεσαία τουριστική επιχείρηση που βρίσκεται στα Ψαρρά σήμερα να αναπτυχθεί τη στιγμή που αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα;

Το επιλύει το πρόβλημα αυτό το πρώτο σκέλος της τροπολογίας; Το επιλύει. Πώς το επιλύει; Όταν πραγματικά υπάρχει αδυναμία στην εκτέλεση δρομολογίου, ο Υπουργός μπορεί να αναθέσει απευθείας εναλλακτικό δρομολόγιο μέχρι 3 μήνες -όχι επ’ αόριστον- και μέχρι να προκηρύξει το διαγωνισμό, δηλαδή μέχρι να έχουμε ένα τακτικό δρομολόγιο κατόπιν κανονικής προκήρυξης διαγωνισμού και τελικού πλειοδότη, ο οποίος τελικά θα αναλάβει την εκτέλεση της συγκεκριμένης γραμμής.

Είναι σημαντικό; Είναι απολύτως σημαντικό, ειδικά για τα νησιά -σας ανέφερα ένα παράδειγμα, που ανάφερε και ο κύριος Υπουργός- τα οποία σήμερα δεν διαθέτουν καμία, μα καμία συγκοινωνία με την ηπειρωτική χώρα. Είναι απαραίτητο εργαλείο το συγκεκριμένο. Και δεν είναι υπέρ του ενός συμφέροντος ή του άλλου. Είναι υπέρ του νησιωτικού συμφέροντος. Επομένως, εμείς το στηρίζουμε αυτό.

Το δεύτερο. Βάλατε το ζήτημα του να υπάρξει κοινή συναινέσει, κύριε Υπουργέ, η λύση ουσιαστικά των πολυετών συμβάσεων, προκειμένου να μπορέσουμε να περάσουμε στον πολυπόθητο ανασχεδιασμό των γραμμών δημοσίας υπηρεσίας, όχι άγονων γραμμών. Εμείς συμφωνούμε σε αυτό. 
Συμφωνούμε, όμως, όχι στην κοινή συναινέσει λύση με τον τρόπο που έρχεται. Συμφωνούμε ότι πρέπει να υπάρξει ανασχεδιασμός.

Σήμερα -πολύ σωστά το θέσατε εσείς- δεν μπορεί καμία πτέρυγα να πάρει μόνη της το βάρος τού να επιλύσει το ζήτημα των πολυετών συμβάσεων και δεν μπορεί να γίνει αυτό με έναν τρόπο ο οποίος δεν είναι αποδεκτός και δεν έχει συγκεκριμένη αρχή, μέση και τέλος.

Αυτό σημαίνει τι; Σημαίνει ότι πρέπει να πάμε σε ανασχεδιασμό, πρέπει να λύσουμε το ζήτημα των πολυετών συμβάσεων που συνήθως τις εξυπηρετούν παλαιά πλοία, τα οποία οι νησιώτες όταν τα βλέπουν ή όταν μπαίνουν μέσα να είστε σίγουροι ότι δεν λένε τις καλύτερες κουβέντες για μας που βρισκόμαστε εδώ και που τα διατηρούμε. Αλλά ταυτόχρονα πρέπει να προστατεύσουμε με αποτελεσματικό τρόπο το δημόσιο συμφέρον.

Γι’ αυτό, ορθώς είπατε, κύριε Υπουργέ, ότι αποσύρετε το κομμάτι αυτό, εφόσον δεν έχει συναίνεση και θεωρούμε ότι πρέπει να ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση.
Εδώ, όμως, έρχεται το βασικό ζήτημα, κυρία Πρόεδρε, και ευχαριστώ για την ανοχή σας. Είναι δυνατόν όλος ο θαλάσσιος χώρος, η Ελλάδα με τα εκατοντάδες νησιά, να έχει στον Προϋπολογισμό της 75 εκατομμύρια ευρώ; Έχει πέσει από τα 130 εκατομμύρια στα 75 εκατομμύρια ευρώ, την ίδια ώρα που ο ΟΑΣΘ, η αστική συγκοινωνία για τη Θεσσαλονίκη δηλαδή, παίρνει 117 εκατομμύρια και ο ΟΑΣΑ, στην Αθήνα δηλαδή –που δεν υπάρχει άγονη γραμμή στην Αθήνα, που η μισή Ελλάδα ζει στην Αθήνα– παίρνει 143 εκατομμύρια. Σύνολο 260 εκατομμύρια.

Την ίδια ώρα στα αεροπορικά, όπως αναφέρθηκε, έχουμε 40 εκατομμύρια ευρώ τα οποία διαθέτουμε από τον κρατικό Προϋπολογισμό. Και παρ’ όλα αυτά, για όλα τα νησιά της Ελλάδος έχουμε 75 εκατομμύρια, για να πάνε εκεί τα καράβια, να καλυφθούν τα καύσιμα, να καλυφθεί η δυνατότητα να συνδέονται με την ηπειρωτική χώρα ή τα μικρότερα νησιά με τα μεγάλα νησιά.
Εμείς θεωρούμε ότι δεν είναι δυνατόν να πορευτούμε με τα συγκεκριμένα νούμερα. Θεωρούμε ότι πρέπει να γίνει ειδική συζήτηση, κύριε Υπουργέ, για το ζήτημα αυτό με το Υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να υπάρξει σοβαρός ανασχεδιασμός του συνόλου των συγκοινωνιών και σε καμία περίπτωση δεν αποδεχόμαστε ότι οι νησιώτες πολίτες της χώρας είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
 
Πιστεύουμε ότι πρέπει να πάμε σε ορθολογικοποίηση των συγκοινωνιών, του τρόπου που επιδοτεί το ελληνικό Δημόσιο –όχι σε κατασπατάληση, σε ορθολογικοποίηση– και με αυτόν τον τρόπο να αντιμετωπίσουμε το σημαντικό ζήτημα της χρηματοδότησης των γραμμών.
Όπως έχει πει πολλές φορές ο κύριος Υπουργός, για 4 εκατομμύρια ευρώ το Βόρειο Αιγαίο στερείται μια γραμμή ανάπτυξης.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ολοκληρώστε, κύριε συνάδελφε.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ: Ολοκληρώνω, κυρία Πρόεδρε και ευχαριστώ πολύ για τη μεγάλη ανοχή σας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Έχει ανοχή το Προεδρείο.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ: Ναι και ευχαριστώ πολύ. Για 4 εκατομμύρια ευρώ δεν μπορούμε να έχουμε τη γραμμή Πειραιάς-Χίος-Μυτιλήνη-Λήμνος-Καβάλα. Και γι’ αυτά τα 4 εκατομμύρια ευρώ, ουσιαστικά, στερείται, κυρίως το νησί της Λήμνου, τη σύνδεση με τον Πειραιά, αλλά και το Βόρειο Αιγαίο τη σύνδεση με τη Βόρεια Ελλάδα.
 
Θεωρώ ότι τα νούμερα που ακούσατε πριν, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, καταδεικνύουν τον τρόπου που πρέπει εμείς εδώ να αντιμετωπίσουμε σε συγκεκριμένη συζήτηση, με συγκεκριμένες αποφάσεις, το ζήτημα αυτό.
Σας ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Το λόγο έχει ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Χρυσής Αυγής κ. Ηλίας Παναγιώταρος.

ΗΛΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΡΟΣ (ΧΑ): Όσον αφορά τις τροπολογίες, είπαμε τις απόψεις μας. Για την τροπολογία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας έχουμε σαφώς μία άλλη αντίληψη για το θέμα της συγκοινωνίας και το δικαίωμα των νησιωτών να έχουν τη συγκοινωνία τους. Πιστεύω ότι δεν τη διασφαλίζεται με αυτόν τον τρόπο. Γίνεται μία ανακατανομή της επιχορήγησης. Χαρίζετε σε όλους αυτούς που μέχρι τώρα είχατε σύμβαση τις όποιες επιχορηγήσεις έχουν πάρει και δεν έχουν τηρήσει τους όρους της σύμβασης.

ΘΩΜΑΣ ΨΥΡΡΑΣ (ΔΗΜΑΡ): Όσον αφορά τις ρυθμίσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας, δηλαδή την τροπολογία 1589, φέρνει πάρα πολλές αλλαγές στο ν. 4256 για τα τουριστικά πλοία που ψηφίστηκε πριν από λίγους μήνες. Πολλές είναι οι απευθείας αναθέσεις από τον ίδιο τον Υπουργό. Θα μπορούσε η τροπολογία να ήταν θετική για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών στο βαθμό που η λύση μιας σύμβασης, η λύση μιας εταιρείας, δεν σημαίνει την κατάργηση μιας συγκεκριμένης γραμμής. Αν λυθεί σε μια γραμμή η πολυετής σύμβαση, να υλοποιούνται οι διαδικασίες από το Υπουργείο Ναυτιλίας για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού.

Όμως, υπάρχει ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα σε αυτή την τροπολογία. Η παράγραφος 2 είναι εμφανές ότι είναι μία σχεδόν χαριστική διάταξη. Ουσιαστικά χαρίζει την κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών σε περίπτωση που ο πλοιοκτήτης θέλει να λύσει την πολυετή σύμβαση και αυτό, αφού ήδη έχει περάσει μια παράταση για να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του με τον προηγούμενο νόμο.
Κατά συνέπεια, εμείς δεν μπορούμε να την ψηφίσουμε.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Κυρία Πρόεδρε, άκουσα με προσοχή τους Κοινοβουλευτικούς Εκπροσώπους των Κομμάτων σε σχέση με την ομοφωνία την οποία ζήτησα να υπάρχει γύρω από την προτεινόμενη ρύθμιση στην τροπολογία 1589.
Θέλω καταρχάς να ευχαριστήσω τον κ. Κουΐκ, ο οποίος στήριξε την πρωτοβουλία μας. Όμως πολύ σωστά αναφέρθηκε κάτι και το ζήτησα και εγώ, γιατί σε καμία περίπτωση δεν θέλω ούτε κατ’ ελάχιστο να περάσει από το μυαλό κάποιου ότι περνάμε οποιαδήποτε χαριστική τροπολογία. Αυτό που θέλουμε είναι να μπορέσουμε να έχουμε τα εργαλεία για την αναδιάρθρωση, για την οποία όλοι μιλάνε, αλλά όταν ερχόμαστε να ψηφίσουμε τα εργαλεία της αναδιάρθρωσης, δυστυχώς μας περιορίζεται ο προϋπολογισμός. Αυτή είναι η πραγματικότητα, τα διαθέσιμα χρήματα.

Εγώ, κυρία Πρόεδρε, εφόσον υπάρχει η απαιτούμενη και πλέον της απαιτούμενης συμφωνίας σε σχέση με την πρώτη παράγραφο της τροπολογίας που έχουμε καταθέσει για τη διευθέτηση των εκτάκτων αναγκών στις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας και επειδή βλέπω ότι πολλά κόμματα πλέον της κυβερνητικής πλειοψηφίας τη στηρίζουν ήδη, αποσύρω τη δεύτερη παράγραφο και επιφυλασσόμεθα να φέρουμε, αλλά περιμένω και προτάσεις από τα κόμματα, προτάσεις πραγματικές για το πώς πιστεύουν ότι μπορούμε να προχωρήσουμε σε αυτή την αναδιάρθρωση.
Εμείς αυτήν την πρόταση καταθέσαμε. Δεν έγινε δεκτή. Πιστεύω ότι είναι εθνικό το θέμα. Δεν είναι κομματικό, δεν είναι προσωπικό, είναι εθνικό το θέμα, να προσφέρουμε το ελάχιστο που μπορούμε σαν ελληνική πολιτεία στους νησιώτες μας και αυτό είναι μία σοβαρή και σταθερή ακτοπλοϊκή σύνδεση που να προσφέρει ποιότητα συγκοινωνιών, ποιότητα υπηρεσιών. Περιμένω τις προτάσεις σας.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΥΡΜΑΛΕΝΙΟΣ (ΣΥΡΙΖΑ): Κύριε Πρόεδρε, θα μιλήσω μόνο για δύο λεπτά. Είχαμε τώρα μία τοποθέτηση του Υπουργού που θεωρούμε ότι είναι προς τη θετική κατεύθυνση σε σχέση με την αρχική τροπολογία. Το ζητούμενο είναι η αύξηση του προϋπολογισμού για τις πιστώσεις. Από τη στιγμή που δεν υπάρχει αύξηση του προϋπολογισμού, η ανακατανομή των πιστώσεων μεταξύ των διαφόρων εταιρειών δεν πρόκειται να λύσει το πρόβλημα των επιδοτούμενων γραμμών, των λεγόμενων «άγονων γραμμών».

Όμως, στο βαθμό που παραμένουν οι συμβάσεις -αν και είναι ατελέσφορες πολλές φορές αυτές οι συμβάσεις- μπορούμε να πούμε ότι θα εξασφαλίζεται τουλάχιστον κάποια ακτοπλοϊκή διασύνδεση για τους υπόλοιπους μήνες, εκτός από τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες.
Βεβαίως, έτσι όπως βαδίζουν τα πράγματα, είναι σχεδόν νομοτελειακό ότι σε λίγο καιρό και αυτές οι εταιρείες, οι οποίες ήδη χρωστάνε δεδουλευμένα πολλών μηνών -για να μην πούμε πάνω από χρόνο-, δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτές τις συμβάσεις.
Επομένως, η λύση του προβλήματος είναι ή να αυξηθεί ο προϋπολογισμός ή να γίνει η πρόταση την οποία εμείς συζητάμε για δημόσιο κοινωνικό φορέα ακτοπλοΐας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά):  Σας ευχαριστώ πολύ.  Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Αν καταλαβαίνω καλά, ο ΣΥΡΙΖΑ λέει ένα πράγμα: Να αυξήσουμε τους φόρους για να πληρώνουμε περισσότερα, να αυξήσουμε τον επίναυλο, να αυξήσουμε τη φορολογία των νησιωτών, να πληρώνουν περισσότερα.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΥΡΜΑΛΕΝΙΟΣ: Δεν λέμε αυτό. Δεν καταλάβατε. Εμείς δεν μιλάμε για αύξηση των φόρων.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Άλλον τρόπο εγώ δεν ξέρω για να αυγατίσει αυτός ο λογαριασμός των πιστώσεων. Εξετάζουμε αυτό που είπε ο κ. Κουΐκ. Σας κατέθεσα άλλες προτάσεις. Σας είπα «κοινοβουλευτικά κυνηγήστε τις». Εσείς θέλετε να το ρίξετε στους νησιώτες. Τι να σας πω; Είσαστε και νησιώτης Βουλευτής ο ίδιος!

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΥΡΜΑΛΕΝΙΟΣ: … (Δεν ακούστηκε)

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ (ΠΑΣΟΚ): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.  Επειδή άκουσα την τοποθέτηση του κ. Βαρβιτσιώτη και κατά τη συνάντηση που είχαμε με το συνάδελφο τον κ. Τριαντάφυλλο για την τροπολογία που κάναμε μια πολύ εκτεταμένη συζήτηση κι επειδή έκανε σε όλους τους Βουλευτές μας και στην παράταξη μια πρόταση να του κάνουμε προτάσεις, προκειμένου να βρεθεί τρόπος καλύτερης χρηματοδότησης των άγονων γραμμών ή να βρεθεί ο καλύτερος τρόπος, θέλω, κύριε Βαρβιτσιώτη, να σας πω ότι κατά την περίοδο 2000-2004 που είχα την ευθύνη του Υπουργείου Αιγαίου, των άγονων γραμμών του Αιγαίου, το συνολικό κόστος για τις πενήντα έως πενήντα τρεις γραμμές –εκεί κυμαινόταν των άγονων γραμμών- έφτασε, όταν παρέδωσα το Υπουργείο στον κ. Παυλίδη, στα 18 εκατομμύρια ευρώ. Ο προϋπολογισμός στις 31 Δεκεμβρίου 2004 ήταν 18 εκατομμύρια ευρώ για πενήντα –επαναλαμβάνω- έως πενήντα τρεις γραμμές. Εκεί κυμαινόταν.

Στις 31 Δεκεμβρίου 2009 ο προϋπολογισμός είχε φθάσει στα 92 εκατομμύρια. Εκεί καταλυτικό ρόλο είχε ο νόμος του κ. Παυλίδη το 2005 ή το 2006 –δεν θυμάμαι πότε- για τη διακήρυξη δημοπράτησης των γραμμών για περισσότερο του ενός χρόνου, μακροχρόνιες δηλαδή συμβάσεις.
Οι μακροχρόνιες συμβάσεις ήταν πάγιο αίτημα των πλοιοκτητών και είχε ένα σωστό. Ποιο; «Εγώ έχω σαπιοκάραβα και κακά καράβια και δεν τα φτιάχνω, αφού ξέρω ότι του χρόνου που θα ξανακάνω διαγωνισμό μπορεί να μην έχω τη γραμμή. Φτιάξτε ένα θεσμικό πλαίσιο να υπάρξουν μακροχρόνιες συμβάσεις». Πράγματι, εζητήθη από την Κομισιόν, τη μακαρίτισσα την Παλάθιο που ήταν τότε Επίτροπος Μεταφορών, και ενέκρινε αυτή τη δυνατότητα.

Όπως φτιάχτηκε όμως το θεσμικό πλαίσιο και όπως γινόταν στη συνέχεια οι διακηρύξεις, εκτίναξε στα ύψη και πενταπλασίασε το κόστος. Και ερχόταν το ίδιο το πολιτικό σύστημα, δηλαδή ερχόμασταν εμείς οι ίδιοι οι Βουλευτές εκβιαζόμενοι ότι «δεν θα πάω τη γραμμή», «δεν θα κάνω» και δίναμε παρατάσεις ουσιαστικά στην ιστορία αυτή.

Αυτό το θεσμικό πλαίσιο λοιπόν, κύριε Υπουργέ, θέλει αλλαγή στο σύνολό του. Πρέπει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο. Αν δεν αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, δεν πρόκειται να εξοικονομήσετε χρήματα και δεν πρόκειται να βελτιωθεί αυτό το σύστημα εξυπηρέτησης.

Κι είναι τραγικό αυτό που συμβαίνει στη Λέσβο, αυτό που συμβαίνει στα μεγάλα νησιά. Δεν αναφέρομαι μόνο στα μικρά, στη Λήμνο ή στην Κάρπαθο. Η Λέσβος κάποτε είχε δύο καράβια την ημέρα. Εδώ, έχουμε φτάσει να μην έχουμε ούτε τα μισά. Έχουμε φτάσει να έχουμε καράβι πέντε φορές την εβδομάδα. Και έχουμε αυτή τη δαπάνη των χρημάτων που είναι πενταπλάσια εκείνης του 2004. Οι γραμμές, κύριοι συνάδελφοι, είναι οι ίδιες. Άρα, το σύστημα όπως λειτούργησε μετά το 2004 ήταν ένα σύστημα, δυστυχώς, τραγικό.
Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Κύριε Βαρβιτσιώτη, έχετε το λόγο.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Δύο παρατηρήσεις θα κάνω για την ακρίβεια των γεγονότων. Αυτό το οποίο αλλάζουμε και αυτό που προβλέπει τις πολυετείς συμβάσεις είναι ο ν. 2932/2001 που έχει ψηφιστεί με Υπουργό Ναυτιλίας τον κ. Παπουτσή. Αυτός προβλέπει τις πολυετείς συμβάσεις, γιατί ακούστηκε ο όνομα του κ. Παυλίδη πριν από λίγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΥΡΜΑΛΕΝΙΟΣ: Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 3577 το προβλέπει.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Υπάρχει ο Κανονισμός 3577/1992 και σε εφαρμογή του Κανονισμού 3577/1992 της Ευρωπαϊκής Ένωσης ψηφίστηκε ο ν. 2932/2001, ο νόμος Παπουτσή, για την ακτοπλοΐα, ο οποίος προβλέπει και ενσωματώνει τις πολυετείς συμβάσεις.  Μάλιστα, έχουμε πάρει εξαίρεση από τη δωδεκαετή πρόβλεψη για πολυετείς συμβάσεις που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση για να πάμε και σε παραπάνω χρόνια.
Δεύτερον, το κόστος που σήμερα έχει αυξήσει κι έχει εκτινάξει την επιδότηση είναι μία τεράστια διαφορά και είναι η διαφορά του κόστους καυσίμων. Μην την παραγνωρίζουμε. Το 2004 ήταν πολύ διαφορετικό το κόστος των καυσίμων στη διεθνή αγορά από ό,τι είναι σήμερα. Έχει υπερδιπλασιαστεί. Και δυστυχώς οι γεωπολιτικές εξελίξεις θα μας οδηγήσουν σε έτι περαιτέρω αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Κι αυτό είναι μία πραγματικότητα και δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλεονάσματα.

Η ίδια η Βουλή ζητάει τα πλεονάσματα του κρατικού προϋπολογισμού να δίνονται όχι σε κοινωνικές ανταποδοτικές τέτοιες υπηρεσίες, αλλά να δίνονται πίσω σε μισθούς, συντάξεις, επιδόματα, σε διάφορες άλλες κατηγορίες. Οι ίδιοι οι Βουλευτές από όλες τις πτέρυγες το ζητάνε. Άρα, θα πρέπει να δούμε μέσα στα συγκεκριμένα πλαίσια πώς θα κάνουμε καλύτερη αξιοποίηση κονδυλίων.
Εγώ δεν είμαι καθόλου υπέρ της λογικής του να αυξήσουμε τη φορολογία είτε στους νησιώτες είτε σε άλλους για να καλύψουμε αυτές τις ανάγκες. Νομίζω ότι θα πρέπει να δούμε σε ένα σοβαρό πλαίσιο πώς θα εξορθολογήσουμε το πλαίσιο λειτουργίας της ακτοπλοΐας εκεί που επιδοτείται. Γιατί εκεί που δεν επιδοτείται, ευτυχώς υπάρχει ελεύθερη δρομολόγηση και εξυπηρετούνται οι καταστάσεις.
Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Κι εμείς ευχαριστούμε. Το λόγο έχει ο κ. Κουΐκ για δύο λεπτά.

ΤΕΡΕΝΣ-ΣΠΕΝΣΕΡ-ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΪΚ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε. Απλά ήθελα να πω στον Υπουργό σε σχέση με τις άγονες γραμμές ότι αυτό είναι ένα θέμα το οποίο μας απασχόλησε πέρυσι και σε μία ειδική σύσκεψη που έγινε στη Μυτιλήνη υπό την προεδρία του απερχόμενου Περιφερειάρχη εκεί. Είχαμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις, μεταξύ των οποίων ήταν και αυτό που σας είπα προηγουμένως περί του δεκαλέπτου από τα διόδια, το οποίο βεβαίως θα πρέπει να το κόψουμε από τους εργολήπτες. Δεν θα το προσθέσουμε «καπέλο», θα πρέπει από κάπου να κοπεί αυτό.

Με πολύ μεγάλη χαρά, κύριε Υπουργέ, να σας αποστείλω τις σχετικές προτάσεις στο γραφείο σας για να δείτε πώς βλέπουμε εμείς οι Ανεξάρτητοι Έλληνες το θέμα των άγονων γραμμών.
Δεύτερον, επειδή αναφερθήκατε στις γεωπολιτικές εξελίξεις και στο κόστος των καυσίμων, θέλω να επικροτήσω επιτέλους την απόφαση η οποία ελήφθη για να αρθεί το εμπάργκο της εξαγωγής πετρελαίου από το Ιράν προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό θεωρώ ότι είναι πολύ καλό και στην κατάλληλη στιγμή μπορεί να συγκρατήσει κάπως τις τιμές.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλα-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε κι εμείς. Κύριε Τριαντάφυλλε, έχετε τον λόγο κι εσείς για δύο λεπτά και κλείνουμε.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ: Νομίζω, κυρία Υπουργέ, ότι έγινε μία πολύ ουσιαστική συζήτηση και νομίζω ότι έγινε απ’ όλες τις πτέρυγες σχετικά με το ζήτημα των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας.
 
Εμείς κάνουμε μία συγκεκριμένη πρόταση, κυρία Υπουργέ, με δική σας πρωτοβουλία και αξιοποιώντας τη δυνατότητα που σας δίνει ο Κανονισμός της Βουλής να συγκληθεί η Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου με τη συμμετοχή του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Μεταφορών και φυσικά των συναδέλφων Βουλευτών από τις νησιωτικές περιοχές, ούτως ώστε να συζητήσουμε τρία συγκεκριμένα πράγματα

Το πρώτο θέμα θα είναι το ζήτημα των γραμμών, όπως το έθεσε και ο συνάδελφος, ο κ. Σηφουνάκης, ο ανασχεδιασμός και τα ζητήματα που υπάρχουν με τις μακροπρόθεσμες και τις μακροχρόνιες συμβάσεις και ο ανασχεδιασμός των πόρων που διαθέτει το κράτος σε σχέση με τις μεταφορές, χερσαίες και θαλάσσιες και αεροπορικές.

Δεύτερο ζήτημα πολύ σημαντικό και το οποίο μας αφορά άμεσα είναι η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ, δηλαδή μέσω ευρωπαϊκών χρημάτων, μέσω ευρωπαϊκών πόρων, της κατασκευής νέων πλοίων ή της μετασκευής σε σχέση με το καύσιμο, που σωστά αναφέρετε ότι είναι πολύ ακριβό το καύσιμο σήμερα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκπονήσει ένα σημαντικό πρόγραμμα. Έχει μεσοπρόθεσμα στόχο να μετατρέψει όλα τα πετρελαιοκίνητα σε μηχανές, κινητήρες που θα κινούνται με φυσικό αέριο και εμείς προφανώς θα πρέπει να είμαστε σε αυτό.

Τρίτο σημείο της συγκεκριμένης συνεδρίασης θα είναι οι απλήρωτοι εργαζόμενοι. Τέθηκε και από άλλους συναδέλφους. Είναι δυνατόν ένας πλοιοκτήτης να λαμβάνει επιδότηση, αλλά την ίδια ώρα να έχει απλήρωτους τους εργαζόμενους;
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Κλείνω, κυρία Πρόεδρε, με αυτό. Νομίζω ότι έχετε τα νομοθετικά εργαλεία, ούτως ώστε μέρος της επιδότησης να πηγαίνει κατ’ ευθείαν στους εργαζόμενους και ουσιαστικά ο πλοιοκτήτης ο συγκεκριμένος να μην έχει το συγκεκριμένο προσωπικό απλήρωτο για μήνες και βεβαίως να μην εκτίθεται και η ελληνική πολιτεία, η οποία καταβάλλει από τα χρήματα του φορολογουμένου τη συγκεκριμένη επιδότηση και ταυτόχρονα οι εργαζόμενοι ναυτικοί να λαμβάνουν τις νόμιμες αμοιβές τους.
Σας ευχαριστώ πολύ.
----------------------------------
Πηγή:  theseanation.gr
----------------------------------