Σελίδες

Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Η Ενισχυτική Διδασκαλία τι είναι και πως εφαρμόζεται στα Κύθηρα.

α) Για το Γυμνάσιο:
•    η συνεχής παρακολούθηση της εξέλιξης των μαθητών, με στόχο την αποτελεσματική υποστήριξη της μαθησιακής τους προσπάθειας.
•    η σαφής και ρητή σύνδεση των διδακτικών παρεμβάσεων με το τρέχον κανονικό πρόγραμμα του σχολείου.
•    η αξιοποίηση των εκπαιδευτικών υλικών του προγράμματος.
β) Για το Λύκειο:
•    η ενίσχυση της ελληνομάθειας και της γνωστικής υποδομής των μαθητών.
•    η υποστήριξή τους στην προετοιμασία τους για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ.


Τα μαθήματα της Ενισχυτικής Διδασκαλίας (ΕΔ) αναλαμβάνουν είτε διορισμένοι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στα σχολεία τα οποία συμμετέχουν στο πρόγραμμα, είτε αδιόριστοι εκπαιδευτικοί που έχουν επιλεγεί μετά από σχετική προκήρυξη και αξιολογηθεί με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.

Όλοι οι παραπάνω εκπαιδευτικοί συμμετέχουν σε πρόγραμμα επιμόρφωσης που οργανώνεται και υλοποιείται κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και εστιάζεται σε γενικά ζητήματα εκπαίδευσης, κυρίως ευάλωτων μαθητικών πληθυσμών, πρωτίστως, όμως, σε θέματα μάθησης και διδασκαλίας των γνωστικών αντικειμένων που διδάσκουν

Οπως αναφέρεται στη σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, το πρόγραμμα της ενισχυτικής διδασκαλίας καθορίζεται για την υπόλοιπη σχολική χρονιά ως εξής:
  •     Για την Α' Γυμνασίου: τέσσερις ώρες Μαθηματικά, τρεις ώρες Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τρεις ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, δύο ώρες Αγγλικά, μία ώρα Φυσική και μία ώρα Βιολογία.
  •     Για τη Β' Γυμνασίου: τέσσερις ώρες Μαθηματικά, δύο ώρες Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, δύο ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, δύο ώρες Φυσική, μία ώρα Χημεία, μία ώρα Αγγλικά και μία ώρα Βιολογία.
  •     Για τη Γ' Γυμνασίου: τέσσερις ώρες Μαθηματικά, δύο ώρες Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, δύο ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, δύο ώρες Φυσική, μία ώρα Χημεία, μία ώρα Αγγλικά και μία ώρα Βιολογία.

Μάθημα πέραν του ωραρίου
Στην ίδια απόφαση που είχε ληφθεί από την περυσινή χρονιά προγραμματίστηκε ότι θα συγκροτηθούν στα σχολεία Κέντρα Ενισχυτικής Διδασκαλίας τα οποία θα ορίζονται ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης της χώρας με απόφαση του διευθυντή της οικείας Περιφερειακής Διεύθυνσης.

Τα κριτήρια για την επιλογή των μαθητών ή των μαθητριών που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι ο αντίστοιχος βαθμός του μαθήματος και ο βαθμός προαγωγής. Για τους μαθητές ή μαθήτριες της Α' Γυμνασίου το κριτήριο είναι ο βαθμός απολυτηρίου του Δημοτικού. Οταν μένουν κενές θέσεις, θα γίνεται κλήρωση ανά μάθημα με ευθύνη των συντονιστών του προγράμματος.

Το Πρόγραμμα Ενισχυτικής Διδασκαλίας περιλαμβάνει μία ως τέσσερις διδακτικές ώρες την ημέρα μετά τη λήξη του κανονικού προγράμματος. Κάθε μαθητής ή μαθήτρια θα μπορεί να παρακολουθήσει από ένα ως και όλα τα μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας, ενώ τα σχετικά τμήματα θα έχουν 10 μαθητές κατ' ελάχιστον και 15 το μέγιστο όριο.

Οι διδάσκοντες προσλαμβάνονται με σύμβαση εργασίας και με αμοιβές που, όπως αναφέρει η σχετική εγκύκλιος, θα αντιστοιχούν σε εκείνες των ωρομισθίων εκπαιδευτικών ή και αναπληρωτών μειωμένου ωραρίου με χρήση των μορίων τους στον Ενιαίο Πίνακα Αναπληρωτών. Οι πόροι του προγράμματος προέρχονται από το ΕΣΠΑ και μάλιστα από τα κονδύλια που αντιστοιχούν στο 2014.

Κατόπιν επαφών με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς (Γυμνασιάρχη και Λυκειάρχη) του Γυμνασίου και Λυκείου Κυθήρων βεβαιωθήκαμε ότι το πρόγραμμα εφαρμόζεται και στα Κύθηρα ανάλογα. Ήδη μία νέα φιλόλογος βρίσκεται στα Κύθηρα επιπρόσθετα των υπαρχόντων καθηγητών και επιμελείται του υπάρχοντος τμήματος του γυμνασίου. Όσο δε αφορά το Λύκειο έχουν δημιουργηθεί τα κατάλληλα τμήματα με τους υπάρχοντες εκπαιδευτικούς στα κενά που έχουν.

Το πρόβλημα όμως στα Κύθηρα είναι ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων μαθητών του Γυμνασίου είναι μικρότερος από τους δέκα που προβλέπει η σχετική διάταξη και με ανοχή της αρμόδιας διεύθυνσης διατηρείται τουλάχιστον προς το παρόν.

Το πρόβλημα στα Κύθηρα εντοπίζεται στην δυσκολία της πρόσβασης στο Γυμνάσιο από τους μαθητές και όχι στην ανάγκη ενισχυτικής διδασκαλίας. Δηλαδή ενώ πολύ περισότερα παιδιά επιθυμούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα και να υπάρξει και άλλη προσέλευση καθηγητών σύμφωνα με το εγκεκριμμένο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, δυστυχώς αυτό δεν εφικτό λόγω της αποστάσεως και της δυσκολίας μεταφοράς η οποία δυστυχώς δεν καλύπτεται από το συγκεκριμμένο πρόγραμμα, με αποτέλεσμα ότι ενώ υπάρχει η ανάγκη της διδασκαλίας οι μαθητές δεν προσέρχονται διότι τα δρομολόγια των μέσων μεταφοράς είναι άπαξ της ημέρας (ας μην ξεχνάμε το σήριαλ της μεταφοράς των μαθητών που διαδραματίστηκε την προηγούμενη περίοδο αυτής της σχολικής χρονιάς..)

Στο σημείο αυτό θα απευθύνουμε μία έκκληση προς την αντιπεριφέρεια νήσων Αττικής, που είναι κυρίως υπεύθυνη για την μεταφορά των μαθητών, εάν θα μπορούσε να βρεθεί κάποιος τρόπος έστω ενός δρομολογίου απογευματινού μετά το τέλος της περαιτέρω διδασκαλίας, έτσι ώστε να υπάρξει η δυνατότητα λειτουργίας και διατήρησης του θεσμού αυτού που για πρώτη φορά στην Ελλάδα ορθώνεται έναντι του μέχρι σήμερα υπάρχοντος συστήματος "φροντιστηρίου" που εξουθενώνει οικονομικά όλες τις ελληνικές οικογένειες.

Τέλος ελπίζουμε ότι οι ίδιοι οι μαθητές θα αντιληφθούν τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν όλες οι οικογένειες στην εποχή μας και θα συντελέσουν και αυτοί στην διατήρηση αυτού του θεσμού μαζί με τους γονείς τους αλλά και με την ευελπιστούμενη αρωγή της πολιτείας και της τοπικής δημοτικής αρχής.
----------------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης
----------------------------------