Σελίδες

Τετάρτη 21 Αυγούστου 2013

«Να απαγορευθεί πλήρως το αγκυροβόλιο στον όρμο των Βατίκων»

Ο Δήμος Ελαφονήσου ζητεί λήψη μέτρων που θα απαγορεύουν τη στάθμευση πλοίων σε απόσταση μικρότερη των δύο μιλίων από τις ακτές

ΕΛΑΦΟΝΗΣΟΣ. Αγανακτισμένοι εμφανίζονται τοπικοί φορείς και κάτοικοι της Ελαφονήσου από το ανεξέλεγκτο αγκυροβόλιο πλοίων στο όρμο των Βατίκων. Κατόπιν, μάλιστα, ομόφωνης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, ο Δήμος Ελαφονήσου εργάζεται στην κατεύθυνση της πλήρους κατάργησης του αγκυροβολίου στη θαλάσσια περιοχή που ανήκει διοικητικά στο Δήμο. «Είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε ενέργεια υποβαθμίζει το φυσικό περιβάλλον και αλλοιώνει το χαρακτηριστικά της περιοχής (ήπια τουριστική ανάπτυξη και αλιεία)», τονίζει ο Δήμος Ελαφονήσου.

Χαρακτηριστική είναι η επιστολή διαμαρτυρίας του Δημάρχου του νησιού Παν. Ψαρομμάτη προς το Λιμεναρχείο Νεάπολης:

«Κύριε Λιμενάρχη,
Πάγια θέση του Δήμου Ελαφονήσου αποτελεί ο σεβασμός της πλούσιας ιστορίας, η ανάδειξη του μοναδικού πολιτισμού μας  και η προστασία της απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς του τόπου.
Η τοπική οικονομία της Ελαφονήσου βασίζεται στην ήπια τουριστική δραστηριότητα και την αλιεία. Ο συνδυασμός των εξωτικής ομορφιάς παραλιών του νησιού μας (Σίμος, Σαρακήνικο, Παραλία της Παναγίας, Πούντα κ.ά.) και της αλιευτικής παράδοσης των Ελαφονησιωτών (η Ελαφόνησος κατέχει το μεγαλύτερο στην Ελλάδα αλιευτικό στόλο αναλογικά με τον πληθυσμό της), έχει τοποθετήσει το νησί μας στις πρώτες θέσεις των τουριστικών προορισμών, με διεθνή μάλιστα αναγνώριση. 

Η Ελαφόνησος είναι ενταγμένη στο δίκτυο Natura 2000, η ευρύτερη περιοχή (συμπεριλαμβανομένου τού όρμου των Βατίκων) αποτελεί περιοχή υψηλής περιβαλλοντικής σημασίας και φυσικά έντονου υποθαλάσσιου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος καθώς σε μικρή απόσταση από τις ακτές της Ελαφονήσου, βρίσκεται η ανεκτίμητης αξίας βυθισμένη πολιτεία, το Παυλοπέτρι Ελαφονήσου. 

Τα τελευταία χρόνια η παρουσία εμπορικών πλοίων (TRANSIT) που αγκυροβολούν για αρκετές ημέρες στον όρμο των Βατίκων είναι έντονη και ο αριθμός αυτών διαρκώς αυξάνεται. Το επιχείρημα που προσπαθεί να συνδέσει το αγκυροβόλιο με τα δυσμενή καιρικά φαινόμενα, καταρρέει. Ο αριθμητικός μέσος όρος και η χρονική διάρκεια της παραμονής των πλοίων στην περιοχή, μεγέθη διαρκώς αυξανόμενα, είναι ασυσχέτιστα με την ένταση και διεύθυνση των ανέμων που πνέουν στη θάλασσα των Κυθήρων. Ελαφονησιώτες αλιείς μπορούν να πιστοποιήσουν την παρουσία πλοίων στην περιοχή και σε περιόδους νηνεμίας. 

Στις 10 Σεπτεμβρίου 1984 εγκρίθηκε και δημοσιεύθηκε στο 662ό Φύλλο Εφημερίδος της Κυβέρνησης ο Γενικός Κανονισμός Λιμένα Νεάπολης Βοιών ο οποίος έκτοτε καθορίζει εκτός των άλλων την κίνηση και την αγκυροβολία πλοίων.
Το Νοέμβριο του 2011 το Λιμεναρχείο Νεαπόλεως συνέταξε ένα προσχέδιο Ειδικού Κανονισμού Λιμένα Νεαπόλης Βοιών, το οποίο και διαβίβασε στο Υπουργείο Ναυτιλίας για έγκριση του, ακολουθώντας την κείμενη νομοθεσία.

Η συνοδευόμενη Αιτιολογική Έκθεση του Ειδικού Κανονισμού αναφέρει πως η επεξεργασία του βασίστηκε σε προτάσεις – απόψεις τοπικών φορέων, συλλόγων, πρακτόρων, προσωπικού λεμβουχικών εργασιών κτλ. Ωστόσο ουδέποτε ζητήθηκε η άποψη του σημαντικότερου και πλέον επίσημου φορέα της περιοχής, του Δήμου Ελαφονήσου.  Με τον τρόπο αυτό η άποψη κάποιων πρακτόρων απέκτησε μεγαλύτερη βαρύτητα από την άποψη του συνόλου των κατοίκων της Ελαφονήσου.

Στις διατάξεις του προσχεδίου του Ειδικού Κανονισμού καθορίζονται οι όροι κίνησης και  αγκυροβολίας των πλοίων στον όρμο των Βατίκων. Παρά την πρόβλεψη επιμέρους μέτρων που βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση, όπως: περιορισμός στη χρονική παραμονή, περιορισμός του αριθμού και σαφής ορισμός των επιτρεπόμενων εργασιών των πλοίων στο αγκυροβόλιο (απαγόρευση καθαρισμού υφάλων και απαγόρευση μετάγγισης λιπαντελαίων και ορυκτελαίων κ.α.), στο σύνολό του οδηγεί σε αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που προσπαθεί να θεραπεύσει: προσδίδει στο λιμάνι της Νεαπόλεως το χαρακτηρισμό “Λιμάνι Ανεφοδιασμού”. Ως εκ τούτου στο σύνολό του ο Ειδικός Κανονισμός κρίνεται ανεπαρκής. 

Ο Δήμος Ελαφονήσου με την υπ'αριθμ 48/2013 απόφαση Δημοτικού συμβουλίου (ΑΔΑ: ΒΛΩΒΩΡ4-ΝΗΑ) λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός ότι ο τόπος βασίζεται στην ήπια τουριστική δραστηριότητα, ότι η ευρύτερη περιοχή (συμπεριλαμβανομένου τού όρμου των Βατίκων) είναι εντεταγμένη στο δίκτυο Natura 2000 και αποτελεί περιοχή υψηλής περιβαλλοντικής σημασίας, το γεγονός πως η παρουσία πλοίων στον όρμο των Βατίκων δεν ωφελεί κανένα κάτοικο ή δημότη της Ελαφονήσου, αντιθέτως υποβαθμίζει αισθητικά και περιβαλλοντικά την ευρύτερη περιοχή και ζημιώνει την τοπική οικονομία και φυσικά το γεγονός ότι σε μικρή απόσταση από τις ακτές του νησιού βρίσκεται η ανεκτίμητης αξίας βυθισμένη πολιτεία, το Παυλοπέτρι Ελαφονήσου, εργάζεται στην κατεύθυνση της πλήρους κατάργησης της αγκυροβολίας στον όρμο των Βατίκων. 

Συγκεκριμένα ο Δήμος Ελαφονήσου αιτείται τη σύνταξη Ειδικού Κανονισμού Λιμένα ο οποίος θα προβλέπει την πλήρη απαγόρευση της αγκυροβολίας στον όρμο των Βατίκων, εκτός των περιπτώσεων κινδύνου λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων. Ως τότε να ληφθούν όλα τα νόμιμα μέτρα ώστε να μην αγκυροβολήσει κανένα εμπορικό πλοίο σε απόσταση μικρότερη των δύο (2) μιλίων από τις ακτές που ανήκουν διοικητικά στο Δήμο Ελαφονήσου.

Θεωρώντας δεδομένη την καλή συνεργασία του Λιμεναρχείου Νεαπόλεως με το Δήμο μας θα επιδιώξουμε κάθε από κοινού ενέργεια που θα έχει σας απώτερο σκοπό την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος της περιοχής μας, την προστασία και ενθάρρυνση της (μικρής κλίμακας) αλιείας  και την ανάδειξη των εναλίων αρχαιοτήτων στο Παυλοπέτρι Ελαφονήσου».
-------------------------------
Πηγή:  notospress.gr
-------------------------------