Σελίδες

Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2012

Πρόταση για καύσιμο επιβατηγών με 0,1% περιεκτικότητα σε θείο

Συζητείται αύριο, 11 Σεπτεμβρίου, στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το κείμενο που τροποποιεί την οδηγία 1999/32/ΕΚ η οποία αφορά την περιεκτικότητα σε θείο των καυσίμων των πλοίων.

 Η εισηγήτρια ευρωβουλευτής Satu Hassi, από την Ομάδα των Πρασίνων, εμμένει στη θέση της για την εφαρμογή από το 2015 νέου ορίου περιεκτικότητας θείου στο καύσιμο στο 0,1% για όλα τα ναυτιλιακά καύσιμα που χρησιμοποιούν πλοία τα οποία εκτελούν τακτικά επιβατικά δρομολόγια.

Μια τέτοια εξέλιξη θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα σε όλη την ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς, όπως εκτιμάται, θα εκτιναχθεί το κόστος καυσίμων στα ύψη, με αμφίβολα περιβαλλοντικά οφέλη. Στην αιτιολογική έκθεση τονίζεται ότι η εισηγήτρια στηρίζει την πρόταση της Επιτροπής να επεκταθεί το όριο περιεκτικότητας σε θείο του 0,1% σε σκάφη που εκτελούν τακτικά επιβατικά δρομολόγια.

Παρ' όλα αυτά, η εισηγήτρια προτείνει να τεθεί σε ισχύ αυτό το όριο το 2015, ταυτόχρονα με τις Περιοχές Ελέγχου των Εκπομπών Θείου (ΠΕΕΘ). Επισημαίνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει το όριο αυτό να εφαρμοστεί από το 2020.

 Η εισηγήτρια προτείνει επίσης να εφαρμοστεί το όριο περιεκτικότητας σε θείο του 0,1% σε όλα τα χωρικά ύδατα των κρατών-μελών της Ε.Ε. έως 12 ναυτικά μίλια από τις ακτές τους. Με άλλα λόγια, το όριο που ισχύει σήμερα στους λιμένες της Ε.Ε. θα επεκταθεί στα χωρικά ύδατα.

 Τροπολογίες

Αυτές οι τροπολογίες θα καταστήσουν δυνατή, τονίζεται στην αιτιολογική έκθεση, την επίτευξη σημαντικών οφελών για την υγεία και το περιβάλλον και θα εξασφαλίσουν ίσους όρους ανταγωνισμού όσον αφορά στις επιπτώσεις από το κόστος της μεταρρύθμισης.

Για τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. οι ακτές των οποίων βρίσκονται εξ ολοκλήρου ή μερικώς εντός των ΠΕΕΘ, οι εκπομπές οξειδίου του θείου που αναλογούν στις θαλάσσιες μεταφορές τους έχουν ως εξής: Δανία 39%, Ολλανδία 31%, Σουηδία 25%, ΗΒ και Γαλλία 18% και Βέλγιο 13%. Ωστόσο, μερικές χώρες εκτός ΠΕΕΘ εμφανίζουν επίσης υψηλό ποσοστό: Ιρλανδία 21%, Πορτογαλία 20%, Ιταλία και Ισπανία 15%. Το ποσοστό για ορισμένα μεσογειακά νησιά και ακτές ξεπερνά το 20%, σε μερικές περιπτώσεις και το 30%.

 Η εισηγήτρια προτείνει να διερευνήσει η Επιτροπή μέχρι το τέλος του 2013 τη δυνατότητα ορισμού νέων περιοχών περιορισμένων εκπομπών στις θαλάσσιες περιοχές της Ευρώπης, καθώς και μεθόδους για την περαιτέρω μείωση των εκπομπών, να υποβάλει σχετικές εκθέσεις στο Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο και να διατυπώσει προτάσεις για πιθανές νέες περιοχές ελέγχου εκπομπών οξειδίου του θείου και του αζώτου.

Επειδή κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου ορισμένοι φορείς εκμετάλλευσης θα αναγκαστούν να επωμιστούν σημαντικό επιπρόσθετο κόστος, ιδίως στην περίπτωση των ταξιδιών που πραγματοποιούνται κυρίως ή σε μεγάλο βαθμό σε ΠΕΕΘ, η εισηγήτρια προτείνει να διευκολυνθεί η χρήση των κρατικών ενισχύσεων για επενδύσεις. Κανονικά το ανώτατο όριο κρατικών ενισχύσεων είναι 10% για περιβαλλοντικές επενδύσεις που πραγματοποιούνται σε λιγότερο από τρία χρόνια πριν να καταστούν τα μέτρα υποχρεωτικά.

Η εισηγήτρια προτείνει να επιτρέπεται σε αυτήν την περίπτωση μεγαλύτερη κρατική ενίσχυση μέχρι το τέλος του 2013. Αυτό δικαιολογείται από το γεγονός ότι η μείωση των εκπομπών από τις θαλάσσιες μεταφορές συνιστά μείζον οικονομικό όφελος για το δημόσιο τομέα, λόγω της παρεπόμενης μείωσης δαπανών για την υγεία. Αυτό θα βοηθούσε επίσης στην κινητοποίηση της αγοράς πλυντρίδων καυσαερίων.

 Το Ευρωκοινοβούλιο

Επισημαίνεται ότι η Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωκοινοβουλίου, έπειτα από παρέμβαση Ελλήνων ευρωβουλευτών, είχε αποφασίσει να κάνει δεκτή την πρόταση της επιτροπής που προβλέπει ότι τα σημερινά όρια του 3,5% στις ευρωπαϊκές θάλασσες θα μειωθούν στο 0,5% το 2015 και στο 0,1% το 2020. Παράλληλα δέχθηκε την πρόταση ειδικά για την Ελλάδα και μια σειρά νησιωτικές περιοχές της Ε.Ε. (π.χ. Κανάρια Νησιά) να δοθεί παράταση πέντε ακόμη ετών στα παραπάνω όρια.
--------------------------------------------------------------
Πηγή: Ναυτεμπορική-Λάμπρος Καραγεώργος
--------------------------------------------------------------