Σελίδες

Δευτέρα 30 Ιουλίου 2012

Ζυμώσεις και σενάρια για την ακτοπλοΐα

Εντείνονται οι κινήσεις και οι συζητήσεις για πωλήσεις πλοίων στην ελληνική ακτοπλοΐα και δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα να υπάρξουν και επίσημες ανακοινώσεις, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται και οι ζυμώσεις και οι επαφές με στόχο την επόμενη ημέρα του κλάδου.

Αν οι μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες καταφέρουν να πουλήσουν ένα ή δύο πλοία τους σε ικανοποιητικές τιμές, θα βελτιώσουν σημαντικά τη ρευστότητά τους και θα πάρουν μία μεγάλη ανάσα για το επόμενο διάστημα. Οπως ανέφερε στη «Ν» κορυφαίος παράγοντας του κλάδου, αν μία εταιρεία μεγάλου μεγέθους καταφέρει και πουλήσει ένα πλοίο, τότε μπορεί να πάρει ανάσα για ένα-δύο χρόνια.

Οι πωλήσεις πλοίων καθώς και οι ναυλώσεις στο εξωτερικό είναι κινήσεις που μπορούν να συμβάλουν στην επιβίωση των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι οποίες αναμένεται να γράψουν μεγάλες ζημιές και το 2013. Σε αντίθεση με άλλες χρονιές, περιθώριο για νέες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου δεν υπάρχουν. 

Επισημαίνεται ότι ο όμιλος Attica Group προχώρησε σε δύο διαδοχικές αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου προκειμένου να εξασφαλίσει κεφάλαια κίνησης και να χρηματοδοτήσει και την ολοκλήρωση της ναυπήγησης των δύο νεότευκτων πλοίων. Η δεύτερη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 25 εκατ. ευρώ, ωστόσο, δεν ολοκληρώθηκε.

Επίσης, σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της προχώρησε στη διάρκεια του 2011 και η ΑΝΕΚ. Νέες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου στην ακτοπλοΐα δύσκολα προβλέπεται να γίνουν, εάν δεν συνδέονται και με σχέδια δημιουργίας βιώσιμων σχημάτων μέσα από εξαγορές και συγχωνεύσεις.

Προς το παρόν, πάντως, η ακτοπλοΐα μετρά τη μειωμένη επιβατική και μεταφορική κίνηση τόσο στο εσωτερικό όσο και στις γραμμές της Αδριατικής, με το ερωτηματικό πόσες εταιρείες θα επιβιώσουν τον ερχόμενο χειμώνα να πλανάται πάνω από το λιμάνι του Πειραιά.

Προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα, όπως σημειώνουν ακτοπλοϊκοί παράγοντες, θα πρέπει, από τη μία πλευρά, να υπάρξουν εξελίξεις σε επιχειρηματικό επίπεδο με στόχο τη δημιουργία μεγάλων σχημάτων που θα επιτυγχάνουν και σημαντικές οικονομίες κλίμακος. 

Το επιτυχές παράδειγμα της κοινοπραξίας ΑΝΕΚ-Attica στις γραμμές της Ανκόνας και του Ηρακλείου Κρήτης μπορεί να αξιοποιηθεί και να σηματοδοτήσει κάτι πιο ουσιαστικό, όπως τονίζεται χαρακτηριστικά.

Θεσμικές αλλαγές

Από την άλλη πλευρά, θα συνεχίσουν να απαιτούνται αλλαγές σε θεσμικό επίπεδο.
Από τις μέχρι τώρα επαφές και του νέου υπουργού, Κωστή Μουσουρούλη, με τους εκπροσώπους του κλάδου, αυτό που φαίνεται να είναι άμεσης προτεραιότητας θέμα είναι η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου σε ό,τι αφορά τη δρομολόγηση των πλοίων. 

Αμεσα μπορεί να αλλάξει το καθεστώς δρομολόγησης των ταχύπλοων πλοίων καταργώντας την υποχρέωση για επτάμηνη υποχρεωτική δρομολόγηση. Η υιοθέτηση ενός πιο ευέλικτου και λιγότερου κοστοβόρου μέτρου για τα ταχύπλοα θα ωφελήσει τον κλάδο στο σύνολό του.

Επίσης, οι ακτοπλόοι ζητούν οι ετήσιες δρομολογήσεις να γίνονται ανά συγκεκριμένη γραμμή 10 μήνες, 6 μήνες και 4 μήνες, αναλόγως της κίνησης της κάθε γραμμής αλλά και του πλοίου που την εξυπηρετεί, συμβατικό ή ταχύπλοο. Οι δρομολογήσεις θα πρέπει να εκτελούνται από πλοιοκτήτριες εταιρείες και όχι από πλοία, ώστε η πλοιοκτησία να έχει δικαίωμα στη δρομολόγηση να εναλλάσσει το χειμώνα το μεγάλο πλοίο με μικρότερο.

Προτείνεται επίσης οι εταιρείες που ανέλαβαν και εκτέλεσαν τα δρομολόγια για ένα έτος συνεχώς και αδιαλείπτως να έχουν το δικαίωμα να δρομολογούν άλλο πλοίο (ταχύπλοο, φορτηγό-οχηματαγωγό ή συμβατικό) κατ’ ελάχιστον για τους τρεις θερινούς μήνες με μονομερές δικαίωμα παρατάσεως του χρόνου αυτού, με αντίστοιχη πάντοτε χρονολογική στελέχωσή του.
-----------------------------------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ-ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ 
-----------------------------------------------------------------------