Σελίδες

Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2012

Διακομματική Επιτροπή: Προτάσεις εκτεταμένης απελευθέρωσης και μείωσης λειτουργικού κόστους

To κείμενο των προτάσεων που θα μελετήσει η διακομματική Επιτροπή και αφορούν την εκτεταμένη απελευθέρωση της ακτοπλοίας έδωσε στη δημοσιότητα ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Άδωνις Γεωργιάδης. Ειδικότερα αναφέρει:

"Στελέχωση – Συνθέσεις

Η σύνθεση στα ακτοπλοϊκά πλοία καθορίζεται με βάση το Π.Δ. 177/1974 το όποιο συμπεριλαμβάνει στη σύνθεση πληρώματος και το ξενοδοχειακό προσωπικό. Σύμφωνα με την προβλεπόμρνη από το ΠΔ 177/1974 σύνθεση το κόστος του πληρώματος αντιστοιχεί στο 36-38% του συνολικού λειτουργικού κόστους για τα συμβατικά πλοία και το 18% για τα ταχύπλοα.

Διεθνώς η στελέχωση του πλοίου καθορίζεται σε συμμόρφωση με το κεφ. V της Διεθνούς Συμβάσεως για την Ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα(Safety Of Life At Sea -SOLAS) άρθρο 14(2) σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις της διεθνούς σύμβασης για τα πρότυπα εκπαίδευσης των ναυτικών(Standards of Training Certification and Watchkeeping – STCW ) και τον κανονισμό της ΕΕ 3577/92. Σύμφωνα με το παράδειγμα του Ε/Γ Ο/Γ “ΑΡΙΑΔΝΗ” που παρουσιάστηκε στην επιτροπή και την αντίστοιχη έρευνα του ΝΕΕ το κόστος πληρώματος πλοίου που δραστηριοποιείται στην Ελληνική ακτοπλοΐα σε σχέση με ένα ίσης μεταφορικής ικανότητας επιβατών και οχημάτων που δραστηριοποιείται σε άλλεςχώρες της Κοινότητας είναι κατά 27% μεγαλύτερο διαμορφώνοντας τελικά, λόγω ανάλογης αύξησης του κόστους ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, μη ανταγωνίσιμο τουριστικό κόστος για τα Ελληνικά νησιά.

Προτάσεις:

Για τις γραμμές ελεύθερης δρομολόγησης η στελέχωση να έχει ίση διάρκεια με αυτή της δρομολόγησης. Η σύνθεση του πληρώματος να καθορίζεται για το προσωπικό καταστρώματος και γέφυρας με το ΠΔ 177/74, αλλά σε ότι αφορά στο ξενοδοχειακό προσωπικό ο αριθμός του να συνδυάζει την ασφάλεια(safe manning) με την ποιότητα παροχής υπηρεσιών ( ISM-ISO). Ο τελικός αριθμός του ξενοδοχειακού προσωπικού θα προκύπτει από τις επιταγές του εγχειριδίου ασφαλούς διαχείρισης τη εταιρίας(SMS) και από το σύστημα ποιότητας που εφαρμόζει (ISO). Το μέτρο μπορεί να υλοποιηθεί με τροποποίηση του ΠΔ 177/74.

Για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας(άγονες-επιδοτούμενες). Στελέχωση ανάλογα με τη στατιστική κίνηση επιβατών για το ξενοδοχειακό προσωπικό. Αναμένεται να υπάρξει μείωση απασχόλησης του ξενοδοχειακού προσωπικού μέχρι 1/3, κατά τους χειμερινούς και μέχρι 1/5 κατά τους θερινούς μήνες. Το μέτρο μπορεί να υλοποιηθεί με τροποποίηση του ΠΔ 177/74.

Ελληνομάθεια: Σήμερα για να ναυτολογηθεί κάποιος σε πλοίο της Ελληνικής ακτοπλοΐας πρέπει είτε να είναι Έλληνας είτε να κατέχει πιστοποιητικό Ελληνομάθειας. Η διατήρηση του μέτρου δρα αποτρεπτικά στην ναυτολόγηση ναυτικών από άλλες χώρες της Κοινότητας. Η κατάργηση του θα μειώσει το κόστος πληρώματος αλλά η ναυτολόγηση ναυτικών από άλλες Κοινοτικές χώρες με άνεργους Έλληνες ναυτικούς μάλλον χρειάζεται περισσότερη σκέψη ειδικά στην σημερινή περίοδο που διανύει η χώρα.

3.2.2 Δρομολόγηση πλοίου

Οι δρομολογήσεις πρέπει να αφορούν πλοιοκτήτρια ή διαχειρίστρια εταιρεία και τα δρομολόγια θα εκτελούνται με ίδια πλοία ή ναυλωμένα. Ο όρος διαχειρίστρια εταιρία με την σημερινή μορφή του ν 2932/2001 δεν υπάρχει. Μόνο ο πλοικτήτης/εφοπλιστής έχει το δικαίωμα της δρομολόγησης πλοίων. Η πρόταση για να υλοποιηθεί απαιτεί τροποποίηση του νόμου 2932/2001

Συμβατικά πλοία: Όπου υπάρχει 12μηνη ελεύθερη δρομολόγηση πλοίου η πλοιοκτήτρια εταιρία του πλοίου αυτού διατηρεί το δικαίωμα κατά την περίοδο αιχμής τετράμηνης δρομολόγησης και αντίστοιχης υποχρέωσης στελέχωσης δεύτερου πλοίου (συμβατικού, ταχύπλοου, η Φ/Γ-Ο/Γ) προκειμένου να επωφελείται από την αύξηση της ζήτησης. Η υλοποίηση του μέτρου απαιτεί τροποποίηση του ν.2932/2001

Ταχύπλοα: Τετράμηνη η εξάμηνη δρομολόγηση/στελέχωση. Η υλοποίηση του μέτρου απαιτεί τροποποίηση του ν.2932/2001

Ο νόμος επιτρέπει την έκτακτη δρομολόγηση πλοίων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα προς κάλυψη έκτακτων συγκοινωνιακών αναγκών με έκδοση υπουργικής απόφασης. Η έκτακτη αυτή δρομολόγηση αφορά σε ίσου χρονικού διαστήματος υποχρέωση στελέχωσης του πλοίου. Η λύση αυτή μπορεί να λύσει την δυσκαμψία των υποχρεώσεων από ετήσιες δρομολογήσεις παραχωρώντας στην πολιτεία την τελική απόφαση.

3.2.3 Εταιρικό ναυτολόγιο

Πλοιοκτήτριες εταιρίες που έχουν στην διαχείριση τους περισσότερα του ενός πλοία, να μπορούν να καταρτίζουν εταιρικό ναυτολόγιο. Σήμερα την στελέχωση ενός πλοίου με Ελληνική σημαία απαιτείται η τήρηση πάνω σε αυτό του ναυτολογίου. Σε αυτό γίνονται όλες οι καταγραφές ναυτολόγησης, απόλυσης των ναυτικών, και από αυτό ελέγχεται η σύνθεση του πλοίου. Το εταιρικό ναυτολόγιο θα τηρείται από την ακτοπλοϊκή εταιρία και θα περιλαμβάνει όλους τους ναυτικούς των δρομολογημένων πλοίων της εταιρίας στο σύνολο τους και όχι ανά πλοίο όπως ισχύει σήμερα. Το εταιρικό ναυτολόγιο δίνει την ευελιξία στην εταιρία που διαχειρίζεται περισσότερα από ένα πλοία να εκμεταλλεύεται τα διαστήματα ακινησίας των ταχυπλόων η συμβατικών και γενικότερα πλοίων που καλύπτουν εποχιακές ανάγκες και να μεταφέρει ναυτικούς στα δρομολογημένα πλοία χωρίς να επηρεάζει την οργανική τους σύνθεση. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατότητα πραγματικής απασχόλησης των ναυτικών. Με την εφαρμογή του μέτρου οι οργανικές συνθέσεις δεν απειλούνται οι ναυτικοί δεν μειώνονται και οι υποχρεώσεις στελέχωσης των πλοίων παραμένουν σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.2932/2001.

3.2.4 Επιχειρησιακές συμβάσεις:

Η δυνατότητα σύναψης επιχειρησιακών συμβάσεων δίδεται σε άλλους επιχειρηματικούς κλάδους όπως αυτών των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Πρέπει να εξετασθεί η παραχώρηση του δικαιώματος και στις επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας.

3.2.5 Ναυπηγήσεις/Μετασκευές/Συντηρήσεις:

Τυποποίηση πλοίων, κυρίων μηχανών και βοηθητικών μηχανημάτων σε ότι αφορά τις νέες ναυπηγήσεις εκμεταλλευόμενοι την τεχνογνωσία των Ελληνικών Ναυπηγείων και ταυτόχρονα παρέχοντας απασχόληση στο εργατικό δυναμικό της ναυπηγοεπισκευαστικής".
-----------------------------
Πηγή: marinews.gr
-----------------------------