Σελίδες

Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2012

«Φωτιά» στα καύσιμα της ακτοπλοΐας βάζει το Ευρωκοινοβούλιο

Σοβαρά προβλήματα επικοινωνίας με τις νησιωτικές περιοχές της χώρας μας, αλλά και της Ευρώπης, θα προκαλέσουν αν υιοθετηθούν ορισμένες από τις προτάσεις που συζητούνται στην Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που συνεδριάζει στο τέλος Ιανουαρίου με θέμα την περαιτέρω μείωση του θείου στα ναυτιλιακά καύσιμα.

Ορισμένες δυνάμεις στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προωθούν την ιδέα μεταξύ άλλων να επεκταθεί το όριο του 0,1% της περιεκτικότητας σε θείο στο ναυτιλιακό καύσιμο και στα πλοία που εκτελούν τακτικά επιβατικά δρομολόγια από το 2015 και όχι το 2020 που εισηγείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Επιπλέον προτείνεται να διερευνήσει η Επιτροπή μέχρι το τέλος του 2013 τη δυνατότητα ορισμού νέων Περιοχών Ελέγχου των Εκπομπών Θείου (ΠΕΕΘ) στις θάλασσες της Ευρώπης και ειδικότερα στη Μεσόγειο Θάλασσα, πέραν της Βαλτικής, της Βορείου Θάλασσας και της Θάλασσας της Μάγχης.

Οι τρεις παραπάνω θέσεις που περιλαμβάνονται στο «σχέδιο έκθεσης σχετικά με την πρόταση οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την τροποποίηση της οδηγίας 1999/32/ΕΚ που αφορά την περιεκτικότητα σε θείο των καυσίμων πλοίων», έχουν προκαλέσει την έντονη αντίδραση της ευρωπαϊκής επιβατηγού ναυτιλίας, καθώς τα καύσιμα με ακόμη μικρότερη περιεκτικότητα σε θείο ανεβάζουν το συνολικό κόστος και καθιστούν τις θαλάσσιες μεταφορές λιγότερο ανταγωνιστικές από τις οδικές.

Ετσι, αφενός πλήττονται τα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών και μάλιστα σε μία περίοδο ύφεσης, αφετέρου αυξάνεται το έργο των οδικών μεταφορών που κατά τεκμήριο είναι περισσότερο «εχθρικές» προς το περιβάλλον από τις θαλάσσιες, με βάση υπολογισμού τις εκπομπές αερίων ανά τόνο μεταφερόμενου φορτίου.

Ορισμένοι ευρωβουλευτές, κυρίως από τη Φινλανδία, ζητούν προσφυγή της Ε.Ε. στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, με στόχο την τροποποίηση των διεθνών συμβάσεων (Marpol) για την περιεκτικότητα σε θείο των καυσίμων.

Ομως άλλοι ζητούν την επέκταση του μέτρου των ΠΕΕΘ και στη Μεσόγειο Θάλασσα επικαλούμενοι ίσους όρους ανταγωνισμού.

Στην πρόταση αυτή αντιτίθενται οι πλοιοκτήτες του Νότου και κυρίως οι Ελληνες, καθώς θεωρούν ότι η υλοποίησή τους θα αποτελέσει την «ταφόπλακα» της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Προτάσεις

Πάντως στο Ευρωκοινοβούλιο υπάρχουν και άλλες φωνές που βλέπουν τα προβλήματα που προκαλεί η επίσπευση του μέτρου της χρήσης καυσίμων με 0,1% περιεκτικότητα σε θείο.

Ο Ελληνας ευρωβουλευτής, Θεόδωρος Σκυλακάκης, με τροπολογία του, προτείνει την εξαίρεση για ακόμη πέντε έτη των θαλάσσιων μεταφορών στις νησιωτικές περιοχές της Ευρώπης, καθώς όπως σημειώνει, η σχετική οικονομική επιβάρυνση θα έχει καταστροφικό αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες.

Οι θέσεις των ακτοπλόων

Από ελληνικής πλευράς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εμμένουν στη θέση για εφαρμογή των συμφωνιών που έχουν γίνει στο πλαίσιο του ΙΜΟ, οι οποίες προβλέπουν όριο περιεκτικότητας σε θείο στο 0,5% από το 2020 και αυτό να συμβεί εφόσον μελέτη του ΙΜΟ καταλήξει το 2018 στο συμπέρασμα ότι υπάρχει διαθέσιμο καύσιμο, διαφορετικά η εφαρμογή του μέτρου να μετατεθεί το 2025.

Επίσης θεωρούν ότι η τυχόν υιοθέτηση του μέτρου 0,1% από επιβατηγά πλοία και εκτός ΠΕΕΘ να προβλεφθεί από το 2025 υπό την προϋπόθεση της διαθεσιμότητας του καυσίμου και με δυνατότητα της χώρας μας να εξαιρέσει τις ακτοπλοϊκές γραμμές από την εφαρμογή του μέτρου για τουλάχιστον μία 5ετία ή και περισσότερο για λόγους δημόσιου συμφέροντος. Τέλος, η όποια διεύρυνση των ΠΕΕΘ να γίνει μόνο στο πλαίσιο το ΙΜΟ έπειτα από ενδελεχή μελέτη.

Οπως τονίζουν προς το υπουργείο, η υποχρεωτική χρήση καυσίμου 0,1% σε θείο θα αυξήσει ακόμη περισσότερο το κόστος καυσίμων. Τα επιβατηγά πλοία θα καταστούν ασύμφορα και θα αντικατασταθούν από μικρότερα πλοία μειωμένου κόστους ή από οχηματαγωγά (ro-ro) τα οποία δεν εμπίπτουν στις ρυθμίσεις. Ετσι, μεταξύ των νησιωτικών περιοχών θα διακινούνται μεν εμπορεύματα, όχι όμως επιβάτες.

Τέλος, προειδοποιούν ότι οι βόρειες χώρες προωθούν προγράμματα κρατικής χρηματοδότησης της επιβατηγού ναυτιλίας, κάτι που αδυνατεί να κάνει η χώρα μας λόγω της γνωστής δημοσιονομικής συγκυρίας, με αποτέλεσμα «ο ελληνικός επιβατικός στόλος να αποδεκατισθεί και οι ελληνικές γραμμές να εξυπηρετούνται κυρίως από εταιρείες άλλων χωρών».
----------------------------------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ-ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
---------------------------------------------------------------