Σελίδες

Τρίτη 23 Αυγούστου 2011

Τρισδιάστατοι ήρωες του Αισώπου στο Μουσείο Μπενάκη

Ποιος θυμάται τον Αίσωπο;
Παλιές ιστορίες, θα πει κανείς, μόνον που μια ματιά στους περίφημους μύθους του είναι αρκετή για να γίνει αντιληπτή η επικαιρότητα του έργου του ως όχημα για την έκφραση κριτικής βασικών κοινωνικών συμπεριφορών.


«Το βόδι και ο βάτραχος», ο μύθος του Αισώπου σε κατασκευή τριών διαστάσεων από τον Μανώλη Χάρο

Ο ζωγράφος Μανώλης Χάρος όμως, δεν στέκεται σ΄ όλα αυτά - τα χιλιοειπωμένα άλλωστε - αλλά αντιμετωπίζοντας τον Αίσωπο σαν ένα πόπ είδωλο δημιουργεί κατασκευές με τους πρωταγωνιστές του, τα «ομιλούντα» ζώα του δηλαδή, που παρουσιάζονται από τις 6 Σεπτεμβρίου σε έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη (κεντρικό κτίριο).

Η αλεπού, το λελέκι, το ποντίκι, το βόδι, το κοράκι, το βατράχι και το κουνούπι, πλάσματα στα οποία αποδίδεται από τον Αίσωπο ένας εσωτερικός κόσμος, πλούσιος σε αρετές, εμμονές και κακίες παίρνουν σάρκα και οστά στην έκθεση μέσα από 25 περίπου δισδιάστατα εικαστικά έργα και κατασκευές τριών διαστάσεων.

Ντοκουμέντα και ιστορικές αναπαραστάσεις από παλαιότερες εκδόσεις και εικονογραφήσεις των μύθων του Αισώπου περιλαμβάνονται επίσης, ενώ σημαντικό στοιχείο της έκθεσης αποτελεί μία σειρά από παιχνίδια χειροτεχνίας και ιχνογραφίας, δημιουργίες του καλλιτέχνη, πάντα αναφορικά με το ίδιο θέμα.

Στην έκθεση «Μανώλης Χάρος. Αισώπου Μύθοι» άλλωστε, ο καλλιτέχνης δεν εικονογραφεί απλώς τους δέκα μύθους.
Ο σκοπός του είναι, μέσα από αυτά τα μικρά αφηγήματα με τον ηθικοδιδακτικό, συμβολικό, αλληγορικό και παραβολικό χαρακτήρα να μυήσει το κοινό σε έναν κώδικα ηθικής, που αντιστοιχεί σε κάθε κοινωνία και πολιτισμό.

Το έργο λοιπόν αντιμετωπίσθηκε συνολικά, ύστερα από πολύχρονη έρευνα που έγινε σε βιβλιοθήκες, συλλογές και αγορές, στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου ο Μανώλης Χάρος αναζήτησε τις εικόνες, τους πρωταγωνιστές και τις αναπαραστάσεις των μύθων, έτσι όπως αυτές παρουσιάζονται μέσα στο χρόνο μεταφέροντας, ανάλογα με τις συνθήκες της κάθε εποχής, διαφορετικά μηνύματα.

Ο αυθορμητισμός, η δημιουργική υπερβολή, η ανάλαφρη διάθεση, η χαρά του παιχνιδιού, η σάτιρα, οι έντονες χρωματικές αντιθέσεις και εν γένει η απόρριψη του παραδοσιακού είναι τα στοιχεία που συνθέτουν την ποπ αρτ αισθητική του Μανώλη Χάρου, όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης κυρία Ελένη Αθανασίου.

«Ερμηνεύει τον Αίσωπο μέσα από διάφορα μέσα, υλικά και τεχνικές που χρησιμοποιούσαν και οι ποπ καλλιτέχνες την δεκαετία του '60 (ακρυλικά, ακουαρέλα, αλουμίνιο, κολάζ, σχέδιο, ξυλογραφία, βίντεο, ψηφιακά επεξεργασμένες εικόνες), συγχωνεύει δηλαδή διαφορετικές εκτελέσεις μέσα στην ίδια σύνθεση», λέει η ίδια για τον καλλιτέχνη.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα προβάλλεται στο αμφιθέατρο του μουσείου βίντεο από την παράσταση «Αισώπου Μύθοι» της ομάδας Oper(O), η οποία πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2011 στο Εθνικό Θέατρο, σε σκηνογραφία και έμπνευση του Μανώλη Χάρου.

Στην παράσταση αυτή, οι Oper(O) μπαίνουν σ' έναν γοητευτικό διάλογο με τον Αίσωπο και τις εικόνες και γίνονται ήρωες γνωστών παραμυθιών.

Το βίντεο, διάρκειας 30 λεπτών, είναι παραγωγή της ΕΡΤ σε σκηνοθεσία της Γιούλης Καλλιβρετάκη.

Την έκθεση συνοδεύει η εικονογραφημένη έκδοση με κείμενα των: Μανώλη Χάρου, Ελένης Αθανασίου και Παύλου Αυλάμη.

Πού και Πότε:
Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1, τηλ. 3671000) Διάρκεια: 6 Σεπτεμβρίου - 16 Οκτωβρίου

-------------------------
Πηγή: Το ΒΗΜΑ
-------------------------