Σελίδες

Σάββατο 20 Αυγούστου 2011

Ακτοπλοία: Φεύγουν τα πλοία από το Αιγαίο σε άλλες αγορές

Ο κίνδυνος περιορισμού των δρομολογίων από και προς τα Ελληνικά νησιά σε δωδεκάμηνη βάση είναι πλέον υπαρκτός και δεν αποτελεί απειλή αλλά αποτέλεσμα απλής ανάλυσης των προβλεπόμενων αρνητικών αποτελεσμάτων.

Οι εταιρείες πρέπει να περιορίσουν όσο το δυνατόν τα έξοδά τους αν και ύστερα από δύο χρόνια συνεχιζόμενων περικοπών διαφαίνεται ότι υπάρχει αδιέξοδο αφού προέχει η ασφάλεια των πλόων.

Μία πιθανή έξοδος για τη βιωσιμότητα των εταιρειών είναι η εκμετάλλευση των πλοίων τους σε αγορές με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη και η αντικατάσταση αυτών των πλοίων που θα φύγουν με πιο φθηνά και ανταγωνιστικά πλοία έστω κι αν είναι μεγαλύτερης ηλικίας.

Ευτυχώς όμως αυτή η δυνατότητα είναι επίσης περιορισμένη, σημειώνει η XRTC, αφού οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου δεν μπόρεσαν ούτε στις καλές εποχές της παγκόσμιας οικονομίας να αδράξουν την ευκαιρία να εισέλθουν σε νέες αγορές. Βεβαίως κάτι τέτοιο δεν είναι αδύνατον να συμβεί έστω κι αν φαίνεται σκληρό.

Το κόστος

Σήμερα τα περιθώρια κέρδους στις εταιρείες έχουν εξανεμισθεί, ενώ για να καταστούν βιώσιμες και να έχουν ευκαιρίες ανάπτυξης και νέων επενδύσεων πρέπει να ανέβει στο 25%. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Μονάδα Μεταφορικού Έργου (ΜΜΕ) η οποία σχετίζεται με βασικά οικονομικά μεγέθη όπως το λειτουργικό κόστος, το κόστος καυσίμων, τα έσοδα και το EBITDA. Υπενθυμίζεται ότι ως ΜΜΕ ορίζεται το άθροισμα του απόλυτου αριθμού των επιβατών, φορτηγών και αυτοκινήτων που μεταφέρονται.

Όπως αναφέρει η XRTC με βάση τα αποτελέσματα είναι φανερό ότι το μέσο έσοδο έχει υποχωρήσει στα επίπεδα του 2004 που αποτελεί και το έτος βάσης της παρούσας ανάλυσης.

Το λειτουργικό κόστος ανά ΜΜΕ αντίθετα έχει αυξηθεί κατα 50% σε σχέση με το 2004 το οποίο οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στο κόστος καυσίμων ανά ΜΜΕ που παρουσιάζεται διπλάσιο στο αντίστοιχο διάστημα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η διαφορά εσόδων-εξόδων ανά ΜΜΕ να έχει σχεδόν μηδενιστεί και το περιθώριο EBITDA ανά ΜΜΕ να είναι πλέον σε αρνητικό επίπεδο δηλώνοντας ουσιαστικά την αδυναμία πλέον των εταιριών όχι μόνο να λειτουργήσουν σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, αλλά και τον κίνδυνο μακροπρόθεσμης βιωσιμότητάς τους λόγω απουσίας κεφαλαίων συντήρησης και χρηματοδότησης πάγιων και μελλοντικών επενδύσεων.

Οι προτάσεις

Για την επανεκκίνηση της λειτουργίας της ελληνικής ακτοπλοίας το κράτος σύμφωνα με την XRTC καλείται να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, να δημιουργήσει τις συνθήκες αυτές που θα διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία του κλάδου και να γίνει ο πραγματικός αρωγός στην προσπάθεια επιβίωσης που γίνεται από το σύνολο των εταιρειών.

Ο κύριος στόχος ήταν και παραμένει η μείωση του κόστους λειτουργίας των πλοίων. Χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια είναι στον τομέα των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας όπου πρέπει να ληφθούν καινοτόμες αποφάσεις.

Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές στραγγαλίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τη ρευστότητα των εταιριών οι οποίες αναγκάζονται να μην εκτελούν έστω και προσωρινά δρομολόγια.
-----------------------------------
Πηγή: marinews.gr
-----------------------------------