Σελίδες

Παρασκευή 26 Αυγούστου 2011

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΩΙΝΟ, όραμα ή ρεαλισμός?

«Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος ξεκίνησε πέρυσι (2010) μια προσπάθεια για την καθιέρωση και οριοθέτηση του Ελληνικού πρωινού ως τουριστικού προϊόντος. Οι κεντρικοί άξονες της προσπάθειας μας είναι πρώτον, η διασύνδεση του τουρισμού με τον αγροτικό τομέα, δεύτερον ο εμπλουτισμός του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος με ένα διατροφικό προϊόν και μάλιστα άμεσα συνδυαζόμενο με την Μεσογειακή διατροφή». Γ. Τσακίρης Πρόεδρος ΞΕΕ.



«Σε καιρούς δύσκολους θελήσαμε να κάνουμε υπέρβαση απέναντι στη γκρίνια, στη διαμαρτυρία και τη μεμψιμοιρία, επιχειρώντας να απαντήσουμε μ’ ένα έργο, με μια δημιουργία, κάτι που έπρεπε να γίνει εδώ και πολλά χρόνια. Την επανάσταση του προφανούς και του αυτονόητου, να αναδείξουμε, να στηρίξουμε και να γνωρίσουμε τα τοπικά προϊόντα κάθε περιοχής, ξεκινώντας από αυτά που συνιστούν το Ελληνικό πρωινό. Το κυρίαρχο εργαλείο είναι η δημιουργία ενός θεσμού, του Τοπικού Συμφώνου Ελληνικού Πρωινού που επιχειρεί να φέρει κοντά τα αγαθά, τις υπηρεσίες, τους ανθρώπους και τη συσσωρευμένη γνώση κάθε τόπου, να αποτελέσει δηλαδή ένα εργαλείο παραγωγής σχέσεων». Γεώργιος Πίττας, μέλος ΔΣ ΞΕΕ.

Έγινε μια συστηματική διερεύνηση των παραδοσιακών προϊόντων και συνταγών σε όλη την Ελλάδα- καθώς και σε προσεγγίσεις άλλων Ευρωπαϊκών χωρών. Εκτός από τη μελέτη, σχεδιάσθηκε το “manual του ξενοδόχου” με χρήσιμες πληροφορίες για την εφαρμογή του πρωινού, το menu του πρωινού, καθώς και ένα template παρουσίασης των προϊόντων. Για την επιτυχία χρειάζεται συμβολή από όλους τους εμπλεκόμενους (ξενοδόχους, αγρότες, παραγωγούς, τουριστικούς πράκτορες, πολιτεία, δημοσιογράφους, καταναλωτές κλπ) ώστε ο ΤΡΟΧΟΣ ΝΑ ΑΡΧΙΣΕΙ ΝΑ ΓΥΡΙΖΕΙ. Γιολάντα Τότσιου, Σύμβουλος Καινοτομίας & Ποιότητας, Αgropole.

Με πολλή χαρά ακούσαμε την παρουσίαση αμέσως μετά (18/7/2011) στοιχείων από την μελέτη που χρηματοδότησε ο ΣΕΒ, η ΕΕΤ & η ΤτΕ για την «Ελλάδα 10 χρόνια μετά», όπου επισημαίνεται «Η εθνική ανάπτυξη μπορεί να απογειωθεί αν δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον φιλικό προς την επιχειρηματικότητα κι αν εκσυγχρονίσουμε και εξορθολογήσουμε τις παραδοσιακές ατμομηχανές της οικονομίας μας –όπως τον τουρισμό, τη γεωργία, τη βιομηχανία τροφίμων και το λιανεμπόριο», που όπως ειπώθηκε, «μπορεί να δημιουργήσει ανάπτυξη 3% και 500.000 θέσεις εργασίας». Γ. Δασκαλόπουλος, Πρόεδρος ΣΕΒ.



Πριν πολλά χρόνια (1998) η πρωτοβουλία Culinary Heritage προδιέγραψε τον τρόπο διασύνδεσης αγροτικής παραγωγής τροφίμων, στοιχείων πολιτισμού (παράδοση, γαστρονομία, αρχιτεκτονική, μουσική, ήθη & έθιμα κλπ) και παροχής υπηρεσιών τουρισμού (παραδοσιακά καφενεία, ταβέρνες, ξενώνες κλπ). Σε πολλές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης εφαρμόσθηκαν οι προδιαγραφές του Culinary Heritage.

Στα συνέδρια IMIC (του οραματιστή κ. Κ. Κωνσταντινίδη) την τελευταία δεκαετία ακούσαμε πολλές φορές την άμεση ανάγκη να συνδεθεί η αγροτική παραγωγή, με στοιχεία τοπικού πολιτισμού και τον τουρισμό, όπως προσπαθεί να γίνει στην Σαντορίνη, για να δώσει ταυτότητα στον ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ.

Το Ελληνικό Πρωινό είναι η ποιο σοβαρή συγκροτημένη και με ισχυρή υποστήριξη ενέργεια, που έχει όλα τα χαρακτηριστικά για να εξασφαλίσει την επιτυχία. Συνδυάζει την επιστημονική γνώση και μακρά εμπειρία της AGROPOLE, την ισχυρή βάση ενός Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου όπως το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, και τον απαραίτητο δυναμισμό της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Θα ήταν σωστότερη αν είχε εμπλέξει και την τοπική κοινωνία, τους αγρότες-παραγωγούς, όχι απλά σαν προμηθευτές, αλλά σαν stakeholders.

Όλα τα πράγματα έχουν ένα απαραίτητο χρόνο ωρίμανσης. Η ιδέα της συνεργασίας της τοπικής αγροτικής παραγωγής με τα σημεία κατανάλωσης και προσφοράς υπηρεσιών, με την ενσωμάτωση πολιτιστικών στοιχείων της κάθε μιας περιοχής ξεχωριστά, επιτέλους ωρίμασε.

Είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρο ότι ταυτόχρονα ωρίμασε και η ιδέα της Τοπικής Ανάπτυξης. Διότι με πολύ προσοχή διαβάσαμε ότι δεν πρόκειται να γίνει μια οριζόντια ισοπεδωτική εφαρμογή, αλλά πρόθεση του ΞΕΕ είναι να υποστηρίξει τη δημιουργία τοπικών γαστρονομικών χαρτοφυλακίων, που θα στηρίζονται στους πρεσβευτές κάθε τόπου, τόσο τους ιστορικούς-μυθικούς, όσο και τους σημερινούς και τα προϊόντα του κάθε τόπου.

«Η δημοσιονομική κρίση θα αλλάξει βαθιά τον καπιταλισμό, όπως τον ξέραμε και όπως εφαρμοζότανε», διαβάζουμε τελευταία στις εφημερίδες.

Το «Ελληνικό Πρωινό» είναι μια νέα εφαρμογή, με νέες ιδέες και πολύ συναίσθημα, αλλά και επιστημοσύνη. Η κα Γ. Τότσιου μας είπε:

Στο ελληνικό πρωινό προσφέρουμε όχι μόνο το πρότυπο της Μεσογειακής Διατροφής αλλά και τη μακρά ιστορία της Ελλάδας και της ελληνικής γης, ενώ πολλά από τα διατροφικά στοιχεία της Μεσογειακής Διατροφής είχαν επισημανθεί από τον Ιπποκράτη 2.500 χρόνια πριν.

Το Ελληνικό Πρωινό βασισμένο στη Μεσογειακή διατροφή και στα τοπικά προϊόντα (παραδοσιακά, βιολογικά, κα), συνδυάζει το μύθο και την ιστορία (από τη Δήμητρα και τον Ιπποκράτη μέχρι….), την παράδοση (“άυλη πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας”) και τις σύγχρονες επιστημονικές και καταναλωτικές τάσεις διατροφής (υγιεινή διατροφή, δημιουργική κουζίνα, μοριακή γαστρονομία, slow food, παραδοσιακή κουζίνα, χρησιμοποιώντας και σημαντικό ποσοστό από βιολογικά ή παραδοσιακά προϊόντα).



Βασικό στοιχείο της επιλογής των υλικών που συνθέτουν το ελληνικό πρωινό, είναι να συνθέτουν σε ένα σημαντικό ποσοστό (όχι μικρότερο του 50%), την παραγωγική και πολιτισμική ταυτότητα των περιοχών- προορισμών, δημιουργώντας αφενός διαφοροποίηση των προορισμών και αφετέρου προστιθέμενη αξία στις περιοχές. Η τοπική – περιφερειακή- εθνική- μεσογειακή ταυτότητα και προέλευση των υλικών, καθώς και ο μύθος που περικλείουν, αποτελούν το κεντρικό στοιχείο και στίγμα του “Ελληνικού Πρωινού”.

Η ευαισθητοποίηση των συγγραφέων, μαγείρων & δημοσιογράφων γύρω από τα θέματα της ελληνικής γαστρονομίας και των τοπικών προϊόντων, η ευαισθητοποίηση του ντόπιου αλλά και του διεθνούς κοινού, η σταθερή αναζωογόνηση της ελληνικής υπαίθρου από νέους καλλιεργητές, με Νέους Αγρότες και μεταποιητές αγροτικών ή κτηνοτροφικών προϊόντων που στοχεύουν στην ποιότητα και την εντοπιότητα είναι μερικά ενθαρρυντικά σημεία μεταστροφής.

Και μερικές τελικές σκέψεις-ερωτήματα από την δημιουργό του «Ελληνικού Πρωινού» κα Γ. Τότσιου:

 Μπορεί το “Ελληνικό Πρωινό” να λειτουργήσει ως καταλύτης για τη σύνδεση των δύο βασικών πυλώνων της οικονομίας (Τουρισμός- Αγροτιά)?

 Μπορεί το “Ελληνικό Πρωινό” να μπει σε μια διαδικασία “Fast track” για την επιτάχυνση της εφαρμογής του παντού?

 Μπορεί το “Ελληνικό Πρωινό” να πλαισιώσει το σήμα “Ελληνικού Διατροφικού Πολιτισμού” που ετοιμάζει το Υπουργείο Πολιτισμού- Τουρισμού?

Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, 6998282382