Σελίδες

Κυριακή 12 Ιουνίου 2011

Ημερόπλοια: Το «μαύρο κουτί» προκαλεί τρικυμία

Με ακινησία απειλούνται τα πορθμεία και τα τουριστικά ημερόπλοια εάν το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας επιμείνει στην πλήρη εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας 2010/36/ΕΚ που προβλέπει την άμεση εγκατάσταση επί των πλοίων αυτού του τύπου ειδικών οργάνων, όπως το «μαύρο κουτί» (VDR) που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ασφάλειας της αξιοπλοΐας.

Όπως επισημαίνουν παράγοντες της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας, οι απαιτήσεις της οδηγίας για πλοία αυτού του τύπου είναι υπερβολικές και για το λόγο αυτό άλλωστε δίνει τη δυνατότητα για την εξαίρεσή τους.

Η κοινοτική οδηγία ζητεί την τοποθέτηση σε όλα τα επιβατηγά πλοία συστήματος VDR, γυροσκοπικής πυξίδας, και δρομόμετρου μαζί με άλλα μέτρα όπως ειδικά βρεφικά σωσίβια, συσκευές φωτισμού κ.λπ., γα τα οποία δεν υπάρχουν αντιρρήσεις από πλευράς των πλοιοκτητών των μικρών αυτών πλοίων.

Ωστόσο, όπως υποστηρίζουν, το «μαύρο κουτί» όπως και η γυροσκοπική πυξίδα και το δρομόμετρο δεν μπορούν και τεχνικά να τοποθετηθούν επί των πλοίων αυτών.

Ο κλάδος επιθεώρησης

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Κλάδος Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) έχει δώσει προθεσμία μέχρι τις 25 Ιουνίου στα τουριστικά ημερόπλοια και τα υπόλοιπα πλοία (πορθμεία) για να προσαρμοσθούν σε όσα προβλέπει η οδηγία.

Η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ) με επιστολή της στο ΥΘΥΝΑΛ συμφωνώντας με τις αιτιάσεις που προβάλλει η Πανελλήνια Ένωση Επαγγελματικών Τουριστικών Ημερόπλοιων Σκαφών (ΠΕΝΕΤΗΣ) ζητεί να αρθεί η υποχρέωση προσαρμογής των πλοίων του τύπου αυτού στις απαιτήσεις της οδηγίας ειδικά σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση των τριών προαναφερόμενων οργάνων.

Ειδικότερα, η ΕΕΝ σε επιστολή της προς το ΥΘΥΝΑΛ αναφέρει ότι «σας γνωρίζουμε ότι συμφωνούμε απολύτως με τη φιλοσοφία του και αιτιολογία του. Παρακαλούμε λάβετε υπόψη σας το ανωτέρω αίτημα το οποίο στηρίζουμε ανεπιφύλακτα γνωρίζοντας ότι η εν λόγω εισήγηση θα πρέπει να ισχύσει και για όλα τα πλοία των πορθμείων, επαγγελματικών τουριστικών, ημερόπλοιων και πλοίων ακτοπλοΐας Β κατηγορίας. Παρακαλούμε για την ικανοποίηση του ως άνω αιτήματος και την ενημέρωση της ενώσεώς μας επί τυχόν σχετικών ενεργειών σας».

Επισημάνσεις

Σύμφωνα με την ΠΕΝΕΤΗΣ, στην πλειονότητά του ο στόλος των ημερόπλοιων εκτελεί ημερήσιους περιηγητικούς πλόες κατά τους θερινούς μήνες, δραστηριοποιείται σε προστατευμένες περιοχές, δεν ενδιαιτεί επιβάτες και πλήρωμα κατά τη διάρκεια της νύχτας και παραπλέουν σε μικρή απόσταση από τις ακτές και ως εκ τούτου θεωρεί ότι τα μέτρα που προτείνονται στην αναφερόμενη οδηγία είναι υπερβολικά και δεν συμβάλλουν καταλυτικά στην ασφάλεια της αξιοπλοΐας των συγκεκριμένων πλοίων.

Αναφερόμενοι σε μερικά από τα απαιτούμενα εφόδια που με βάση την οδηγία πρέπει να εφοδιασθούμε όπως το VDR (μαύρο κουτί), τη γυροσκοπική πυξίδα και το δρομόμετρο διαπιστώνουμε ότι η χρήση τους είναι μη αναγκαία και ανούσια ειδικά στα πλοία της ένωσης μας που πλέουν πλησίον των ακτών, τονίζει η ΠΕΝΕΤΗΣ σε έγγραφο της προς το ΥΘΥΝΑΛ.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, και αναφερόμενη στο VDR σημειώνει ότι «τα περισσότερα πλοία μας είναι κατασκευασμένα πριν το 2002, και τα ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά και μηχανολογικά του εξαρτήματα δεν είναι συμβατά με την πύλη επικοινωνιών του συγκεκριμένου οργάνου με αποτέλεσμα να μη δέχεται τις πληροφορίες τους». Θα πρέπει, σημειώνει η ΠΕΝΕΤΗΣ, να αντικατασταθεί όλος ο υπάρχων εξοπλισμός του πλοίου (Radar, έλεγχος μηχανών, κ.λπ.).

Εξάλλου, προσθέτει, η υποχρέωσή μας για την τοποθέτηση VDR από την κοινοτική οδηγία 2022/59/ΕΚ έχει αρθεί με σχετική εγκύκλιο του ΚΕΕΠ. Επίσης στη τροποποίηση της ανωτέρω οδηγίας 2011.15 (μεταγενέστερη της κοινοτικής οδηγίας 2010/36/ΕΚ) η δυνατότητα απαλλαγής από το VDR συνεχίζει να υπάρχει παρά το ότι η οδηγία 2010/36 το επιβάλει. Θεωρούμε ότι η ανωτέρω αντίφαση των δυο οδηγιών προκαλεί σύγχυση.

Σημειώνεται ότι το VDR δεν συμβάλλει άμεσα στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, αλλά έμμεσα μετά από κατάλληλη αξιοποίηση των δεδομένων του σε περίπτωση ατυχήματος. Έχοντας υπόψη ότι ένα μεγάλο μέρος του υπάρχοντος εξοπλισμού δεν θα μπορεί να συνδεθεί σε αυτό, θεωρούμε ότι το ανωτέρω σύστημα στα συγκεκριμένα πλοία δεν θα προσφέρει αξιοποιήσιμες πληροφορίες προς τις αρχές διερεύνησης, υπογραμμίζει η Ένωση των τουριστικών ημερόπλοιων.

Ανάλογες, τεχνικού χαρακτήρα, ενστάσεις διατυπώνει η ΠΕΝΕΤΗΣ τόσο για την ανάγκη τοποθέτησης γυροσκοπικής πυξίδας, όσο και δρομόμετρου.

Επίσης τονίζει ότι, δημιουργούνται και άλλα τεχνικά προβλήματα, καθώς τα συγκεκριμένα όργανα θα πρέπει να τροφοδοτούνται συνεχώς με ηλεκτρικό ρεύμα, ενώ από την άλλη πλευρά τα πλοία δεν λειτουργούν τη νύκτα, ενώ και τα λιμάνια δεν δίνουν τη δυνατότητα τροφοδότησης των πλοίων με ηλεκτρικό ρεύμα.

Μετά τα ανωτέρω και λαμβάνοντάς υπόψη τις ιδιαιτερότητές των πλοίων του κλάδου μας, παρακαλούμε όπως αρθεί η υποχρέωσή μας στην τοποθέτηση όλων των εφοδίων της συγκεκριμένη οδηγίας στα πλοία μας, συναινώντας μόνο στην τοποθέτηση GPS και AIS, τονίζει η ΠΕΝΕΤΗΣ.

Ν/σχ για τα πλοία αναψυχής

Αναφορικά και με το σχέδιο νόμου «Περί Πλοίων Αναψυχής» εκ μέρους της ΠΕΝΕΤΗΣ έχει κατατεθεί και μια σειρά παρατηρήσεων και προτάσεων επί του άρθρου 9 που αναφέρεται στα πλοία του κλάδου της, τα ημερόπλοια.

«Το σχέδιο νόμου επιχειρεί να ορίσει και να περιγράψει τα τουριστικά ημερόπλοια ως ένα ξεχωριστό κλάδο μεταξύ των σκαφών που προσφέρουν υπηρεσίας θαλάσσιας αναψυχής.

Ορισμένες όμως από τις διατάξεις του νομοσχεδίου όχι μόνο δε βοηθούν στην επίλυση των προβλημάτων του κλάδου μας που έχουν διαπιστωθεί όλα αυτά τα χρόνια, αλλά αντίθετα βάζουν πρόσθετους περιορισμούς και απαγορεύσεις στη δραστηριότητα των πλοίων μας», υπογραμμίζει. Για παράδειγμα φέρνει ότι τίθεται για πρώτη φορά όριο 12 ωρών στη διάρκεια μιας ημερήσιας κρουαζιέρας.
-----------------------------
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
-----------------------------