Από την αρχή εξετάζεται το καθεστώς των λεγόμενων «άγονων γραμμών», που «αποτελεί αιμορραγία για τον προϋπολογισμό με αμφίβολα αποτελέσματα», όπως επισημαίνει ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων κ. Γιάννης Διαμαντίδης, καθώς και «η λειτουργία των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών στο σύνολό της».
Η πρόθεση της κυβέρνησης να επανασχεδιασθούν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είναι δεδομένη, για αυτό τον λόγο συγκροτήθηκε επιτροπή, που μέσα σε τρεις μήνες θα εξορθολογίσει το θεσμικό πλαίσιο και το δίκτυο γραμμών ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, ενώ θα προωθηθεί η κατάρτιση επιχειρησιακού σχεδίου για τη νησιωτική πολιτική.
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Η επιτροπή απαρτίζεται από τους κυρία Ελπίδα Τσουρή, υφυπουργό ΥΘΥΝΑΛ, ως πρόεδρο, με αναπληρωτή τον κ. Δημήτριο Χαλκιώτη, γενικό γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Νικόλαο Βασιλική, πλοίαρχο ΕΝ Α΄ Τάξης ως μέλος, κ. Σταύρο Δαλιάκα, ειδικό σύμβουλο του υφυπουργού Πολιτισμού & Τουρισμού κ. Γ. Νικητιάδη ως μέλος, κ. Αλκη Κορρέ, καθηγητή του Τμήματος Ναυτιλίας & Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, Παν/μιο Αιγαίου ως μέλος, κ. Ιωάννη Κωνσταντόπουλο, ειδικό σύμβουλο υφυπουργού Οικονομικών κ. Φ. Σαχινίδη ως μέλος, κυρία Μαρία Λεκάκου, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Ναυτιλίας & Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, Παν/μιο Αιγαίου ως μέλος, κ. Αθανάσιο Πάλλη, επίκουρο καθηγητή του Τμήματος Ναυτιλίας & Επιχειρηματικών Υπηρεσιών Παν/μιο Αιγαίου ως μέλος, κ. Στράτο Παπαδημητρίου, αναπληρωτή καθηγητή του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών, Παν/μιο Πειραιά ως μέλος, κ. Θεμιστοκλή Παπαθεοφάνους, πρόεδρο ΕΟΑΕΝ ως μέλος, κ. Γεώργιο Ρεμούνδο, συνεργάτη της υφυπουργού ΥΘΥΝΑΛ, κ. Γεράσιμο Στρίντζη, επιχειρηματία, πρώην πρόεδρο ΕΕΑ ως μέλος, κ. Ερνέστο Τζαννάτο, καθηγητή του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών, Παν/μιο Πειραιά ως μέλος, κ. Κων/νο Χλωμούδη, καθηγητή του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών, Παν/μιο Πειραιά ως μέλος, κ. Νικόλαο Χρυσίνη, ειδικό σύμβουλο του υφυπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Παν. Ρήγα, ως μέλος.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Στην επιτροπή δεν συμμετέχουν υπηρεσιακοί παράγοντες ούτε εκπρόσωποι των ναυτικών και των εφοπλιστών. Ωστόσο, ήδη έχουν κατατεθεί απόψεις για το μέλλον της επιβατηγού ναυτιλίας. Ο κ. Μιχάλης Λάμπρος, γενικός διευθυντής της Majestic International Cruises Inc και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ισχυρίζεται ότι «είναι πλέον αδύνατος ο ανταγωνισμός των υπό ελληνική σημαία οχηματαγωγών με τα υπό ξένης σημαίας και ιδιαίτερα με το ιταλικό δεύτερο νηολόγιο» και εξηγεί: «Η διαφορά του λειτουργικού κόστους μεταξύ των δύο κατηγοριών οχηματαγωγών, ιταλικού και ελληνικού, είναι αρκετά σημαντική ούτως ώστε να καθιστά το ελληνικό οχηματαγωγό μη ανταγωνιστικό.
Οι κυριότερες διαφορές εστιάζονται στη στελέχωση των πλοίων (στην Ελλάδα εφαρμόζεται ακόμη το περίφημο Προεδρικό Διάταγμα 177/1974), ενώ στην Ιταλία με το δεύτερο νηολόγιο δεν υφίσταται θέμα συνθέσεων πληρώματος, την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών πλοιοκτητών και ναυτικών (όπως συμβαίνει στα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια), που ισχύει στην Ιταλία και στη μη επιδότηση των αναγκών σε αναβάθμιση του ξενοδοχειακού τμήματος των πλοίων σε ό,τι αφορά μετασκευές και επισκευές, όπως συμβαίνει στην Ιταλία».
Ο κ. Μ. Λάμπρος προχωρεί μάλιστα και σε μία δυσάρεστη πρόβλεψη: «Ολα αυτά έχουν δημιουργήσει ασφυξία στις γραμμές της Ιταλίας και πολύ φοβούμεθα ότι εάν δεν ληφθούν σύντομα μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών οχηματαγωγών, θα δούμε με απογοήτευση την υποστολή της γαλανόλευκης με δυσάρεστες συνέπειες γι’ αυτό τον τόσο ζωτικό κλάδο του ελληνικού επιβατηγού πλοίου».
Εξι «αγκάθια» διαπιστώνει το ΝΕΕ
Για το θέμα της ανταγωνιστικότητας των ακτοπλοϊκών πλοίων έχει διατυπώσει απόψεις και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Οσον αφορά τα πλοία της Αδριατικής, ο πρόεδρος του ΝΕΕ κ. Γιώργος Γράτσος υποστηρίζει ότι «τα υπό ελληνική σημαία πλοία ευρίσκονται σε δυσμενή θέση έναντι πλοίων άλλης ευρωπαϊκής χώρας ή και της ιταλικής σημαίας, όπου το κυρίαρχο στοιχείο είναι οι συνθέσεις του πληρώματος» και προσθέτει ότι «για μεν τα ιταλικής σημαίας ή άλλων ευρωπαϊκών σημαιών απαιτείται μόνο το πλήρωμα ασφαλείας να έχει την υπηκοότητα της σημαίας του πλοίου, ενώ το υπόλοιπο πλήρωμα και κυρίως του ξενοδοχειακού τομέα δύναται να είναι από οποιαδήποτε άλλη χώρα». Αναφερόμενος ο κ. Γράτσος στα προβλήματα του ακτοπλοϊκού στόλου, επικεντρώνει τις προτάσεις του σε έξι σημεία:
1. Το ακτοπλοϊκό πλοίο αντιμετωπίζει δυσβάσταχτα λειτουργικά έξοδα εξαιτίας της επιβαλλόμενης 10μηνης λειτουργίας του με πλήρη σύνθεση και όχι της συνθέσεως ασφαλείας.
2. Απαιτείται κάθε πλοίο να έχει πλήρη στελέχωση μαγειρείου για τη σίτιση μόνο του πληρώματος, ενώ το πλοίο διαθέτει catering για τους επιβάτες.
3. Νομοθετούνται στελεχώσεις επιβατηγών πλοίων πολύ μεγαλύτερες από αυτές αντίστοιχων πλοίων στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
4. Τα εισιτήρια επιβαρύνονται με περίπου 30% και πλέον με μη ανταποδοτικά τέλη, μεταξύ των οποίων, αχθοφορικά, λεμβουχικά και άλλα.
5. Υποχρέωση της «ελληνομάθειας» για ναυτολόγηση Ευρωπαίου πολίτη σε ελληνικό πλοίο. Η υποχρέωση αυτή πρέπει να περιορισθεί στο πλήρωμα ασφαλείας του πλοίου.
6. Ο προβλεπόμενος σήμερα ΦΠΑ επί των ναύλων είναι 14% για τον επιβάτη και 23% για τα αυτοκίνητα, όμως ο ΦΠΑ 23% που επιβάλλεται στα δημοσίας χρήσεως φορτηγά αντιπροσωπεύει διπλή χρέωση ΦΠΑ στη μεταφορά προϊόντων από και προς τα νησιά, αν δεν γίνεται άμεσα η επιστροφή του και έτσι συμβάλλει στην αδικαιολόγητη αύξηση του κόστους των μεταφερόμενων ειδών με αρνητικές επιπτώσεις για τα νησιά.
--------------------------------
Πηγή: greekshippingnews.gr
--------------------------------