Σελίδες

Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2010

Λύση η τετράμηνη παράταση στις άγονες γραμμές

Με φουλ τις... μηχανές του κινήθηκε το υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας προκειμένου να εξασφαλίσει πλοία που θα εκτελούν δρομολόγια προς τα μικρά νησιά του Αιγαίου και μετά την 31η Οκτωβρίου 2010. Πρόκειται για ημερομηνία κατά την οποία λήγουν πολλές συμβάσεις με ακτοπλοϊκές εταιρείες για την εκτέλεση επιδοτούμενων δρομολογίων προς νησιά της λεγόμενης «άγονης» γραμμής.

Πειραματισμοί
Η απόφαση του υπουργείου, καθώς και του αρμόδιου οργάνου, του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), το οποίο συνεδρίασε προσφάτως έπειτα από καιρό, αφού οι πειραματισμοί στον χώρο της ναυτιλίας το κατέστησαν ανενεργό για μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι να παραταθούν για τέσσερις μήνες οι υπάρχουσες συμβάσεις έως ότου ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Ωστόσο, η συγκεκριμένη απόφαση φαίνεται να μην ικανοποιεί πλήρως τις εταιρείες, οι οποίες θεωρούν ότι από την υλοποίηση των συμβάσεων ζημιώθηκαν οικονομικά και δεν επιθυμούν (τουλάχιστον ορισμένες από αυτές) να παρατείνουν την παρουσία τους στα συγκεκριμένα δρομολόγια.

Από την πλευρά τους, κύκλοι του υπουργείου υποστηρίζουν ότι οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες να παρατείνουν την παρουσία τους στις συγκεκριμένες γραμμές, οι οποίες συνεχίζουν να επιδοτούνται με τα ίδια χρήματα.

Να σημειωθεί ότι για τη δρομολογιακή περίοδο Νοέμβριος 2009 - Οκτώβριος 2010 θα καταβληθούν περί τα 34,1 εκατ. ως επιδοτήσεις, μόνο για τις γραμμές ευθύνης του πρώην υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ενώ συνολικά είχαν προϋπολογιστεί να δοθούν για επιδοτήσεις δρομολογίων περί τα 90 εκατ. ευρώ.

Να σημειωθεί ακόμη ότι οι επιδοτήσεις που δόθηκαν για τις «άγονες» γραμμές σε ενδονησιωτικά δρομολόγια, σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες, έφθασαν περίπου στα 12 εκατ. ευρώ. Δηλαδή συνολικά οι επιδοτήσεις για τις «άγονες» γραμμές διαμορφώθηκαν στα 46 εκατ.

Βεβαίως, οι ακτοπλοϊκές δεν δείχνουν, πλέον, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις «άγονες» γραμμές, καθώς το ύψος της επιδότησης σε σχέση με το λειτουργικό κόστος εκτέλεσης του δρομολογίου είναι χαμηλότερο, με αποτέλεσμα να καθίσταται ζημιογόνο.

Επιπλέον οι εταιρείες διαμαρτύρονται ότι η καταβολή των επιδοτήσεων καθυστερεί σημαντικά, από 6 - 8 μήνες, με αποτέλεσμα μικρές εταιρείες να αντιμετωπίζουν ακόμα και τον κίνδυνο της οικονομικής κατάρρευσης ή τουλάχιστον έτσι ισχυρίζονται.

Μάλιστα για το θέμα αυτό έχει αποσταλεί και σχετική επιστολή της Ενωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ) προς τους αρμοδίους του υπουργείου, που τότε ονομαζόταν Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Ακτοπλόοι ανέφεραν στην «Κ» ότι εάν δεν επιλυθεί το πρόβλημα ελλοχεύει ο κίνδυνος να υπάρξουν και νέες πτωχεύσεις εταιρειών, εξ αιτίας της πραγματικής αδυναμίας τους να πληρώσουν τα δάνεια προς τις τράπεζες, αλλά και προς τους προμηθευτές καυσίμων.

Κατά πληροφορίες, στις μεγάλες εταιρείες το Δημόσιο οφείλει κατά μέσο όρο από 2 έως και 6 εκατ. και στις μικρότερες μικρότερα ποσά τα οποία, όμως, είναι απαραίτητα για τη ρευστότητά τους.

Λουκέτα
Να σημειωθεί επίσης ότι πέρυσι έκλεισαν τρεις ναυτιλιακές ακτοπλοϊκές εταιρείες (και συγκεκριμένα η G. A. Ferries του Γεράσιμου Αγούδημου, η Kallisti Ferris του Γιώργου Σπανού και η ΣΑΟΣ του Φ. Μανούση), ενώ «χάθηκαν» από τις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές 20 πλοία και πάνω από 1.000 θέσεις εργασίας προκαλώντας τεράστιες ελλείψεις σε μέσα για να καλυφθούν οι συγκοινωνιακές ανάγκες.

Οι επιδοτήσεις

Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, οι επιδοτήσεις για την περίοδο Νοεμβρίου 2009 - Οκτωβρίου 2010 έφθασαν τα 34.178.675,40 ευρώ, με συνολικό προϋπολογισμό 90 εκατ. ευρώ.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για τη γραμμή Αλεξανδρούπολη -Σαμοθράκη η εταιρεία ΣΑΟΣ ΑΝΕΣ έλαβε 1.057,206,60 ευρώ.

Για τη γραμμή Θεσσαλονίκη - Λήμνος - Μυτιλήνη η ΑΝΕΚ έλαβε 1.414.500 ευρώ.

Για την Πειραιάς - Κύθηρα - Αντικύθηρα - Ρέθυμνο - Καστέλι, η ΛΑΝΕ έλαβε 1.968.137,60 ευρώ.

Για την Πειραιάς - Πάτμος - Λειψοί - Λέρος - Κάλυμνος - Κως - Σύμη - Ρόδος η ΑΝΕΚ έλαβε 3.224.312 ευρώ,

για τη Λαύριο - Αγ. Ευστράτιος - Λήμνος η εταιρεία Σι Λινγκ Φέρρις έλαβε 5.878.400 ευρώ.

---------------------------------------------------
Πηγή: kathimerini.gr-Tου Νικου Mπαρδουνια
---------------------------------------------------