Σελίδες

Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2010

Μήπως ήλθε η ώρα της ευθύνης ;;;;

Ας μη γελιόμαστε, οι εκλογές του Νοεμβρίου, έχουν χάσει κάθε αυτοδιοικητικό χαρακτήρα, ακόμη και τον απειροελάχιστο που τους είχε αφήσει ο "Καποδίστριας".

Οπότε πλέον συζητάμε για τοπικές εκλογές με κεντρικό πολιτικό χαρακτήρα, είτε σε δήμο, είτε σε περιφέρεια. Να μην πάμε και παραπέρα, γιατί θα βρούμε την ίδια την κυβέρνηση να λέει "ξεχάστε τα λεφτά που παίρνανε οι δήμοι".

Δεν τους έχει δώσει λεφτά που τους οφείλει ήδη εδώ και χρόνια, αλλά τώρα το λέει και καθαρά.

"Βάλτε το χέρι στην τσέπη", δήλωση που απευθύνεται σε κάθε μικροεπαγγελματία, εργαζόμενο, αγρότη που θα πρέπει να επωμιστεί τα πάντα.

Φανταστείτε ότι πριν από δέκα χρόνια λέγαμε ότι η μεταφορά των παιδικών σταθμών στην τοπική αυτοδιοίκηση θα είναι καταστροφική για τις δομές.

Οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι, τα παιδιά μένουν εκτός, οι δήμοι ζητούν επιπλέον τροφεία από τους γονείς.

Γνωρίζουμε ότι οι εκλογές δεν πρόκειται να αλλάξουν ριζικά την κατάσταση που είναι χειραφετημένη από γραφειοκρατικές δεσμεύσεις μηχανισμών.

Τώρα, η κυβέρνηση φορτώνει τους δήμους, με αρμοδιότητες που μεταφέρονται από τον Β΄Βαθμό Αυτοδιοίκησης

Οι Δήμοι πέραν των αρμοδιοτήτων που σήμερα ασκούν, αναλαμβάνουν την άσκηση στο πλαίσιο του Καλλικράτη, των αρμοδιοτήτων εκείνων που προσιδιάζουν στον Β’ Βαθμό Αυτοδιοίκησης, ώστε να εξασφαλίζουν την καλύτερη διαχείριση των τοπικών υποθέσεων και βεβαίως την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Πολεοδομικές αρμοδιότητες, έκδοση οικοδομικών αδειών, ο έλεγχος μελετών, αλλά και κάθε συναφούς χαρακτήρα αρμοδιότητες και πράξεις εφαρμογής. Για το σκοπό αυτό ενισχύονται και από το προσωπικό των Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμων και Κοινοτήτων, που καταργούνται και το προσωπικό τους μεταφέρεται στους Δήμους.

Υπηρεσίες και πολιτικές για την Πρόνοια, η έκδοση πιστοποιητικών οικονομικής αδυναμίας, η χορήγηση κάρτας αναπηρίας, η καταβολή επιδομάτων, η χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ιδρυμάτων παιδικής πρόνοιας σε ιδιώτες, καθώς και σε συλλόγους ή σωματεία, η χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών παιδικών ή βρεφονηπιακών σταθμών.

Τομέας Υγείας και Δημόσιας Υγιεινής, αναλαμβάνουν τις σχετικές αρμοδιότητες, εποπτικές και άλλες, όπως τη διοργάνωση διενέργειας εμβολιασμών, την υλοποίηση προγραμμάτων δημόσιας υγιεινής, που οργανώνονται από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ή από άλλους φορείς ή και χρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τομέας Παιδείας, το σχολείο γίνεται αποκλειστικά υπόθεση του Δήμου. Αναλαμβάνουν αρμοδιότητες για ανέγερση σχολείων και την κατανομή πιστώσεων στις Σχολικές Επιτροπές για την επισκευή και συντήρηση των σχολικών κτιρίων, τη μεταφορά μαθητών από τον τόπο διαμονής στο σχολείο φοίτησης. Εντός των διοικητικών τους ορίων, μπορούν να αποφασίζουν την διακοπή μαθημάτων λόγω έκτακτων συνθηκών. Αποκτούν επίσης αρμοδιότητες στον τομέα της δια βίου μάθησης, όπως τη δυνατότητα ίδρυσης, λειτουργίας και εποπτείας κέντρου δια βίου μάθησης, όπως σχολές γονέων και κέντρα κατάρτισης.

Τομέας Εμπορίου, αναλαμβάνουν τη δυνατότητα έκδοσης αποφάσεων για την ίδρυση, τη διάλυση και τον καθορισμό του τρόπου λειτουργίας των λαϊκών αγορών, τη συγκρότηση επιτροπών για τον έλεγχο των πολιτών, παραγωγών και επαγγελματιών των λαϊκών αγορών, την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας για τη χορήγηση αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρων και άλλα.

Τομέας Τοπικής Ανάπτυξης, οι Δήμοι αποκτούν τη δυνατότητα για τη μελέτη και την εκτέλεση έργων τεχνικής υποδομής τοπικής σημασίας που αφορούν στη γεωργία, στην κτηνοτροφία, κτηνοτροφία και αλιεία, και ιδίως αυτών που σχετίζονται με την αγροτική οδοποιία.
Αναλαμβάνουν την άσκηση εποπτείας των Τοπικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων.

Τομέας Μεταφορών, αναλαμβάνουν όσες αρμοδιότητες εμπίπτουν με τις αστικές τοπικού επιπέδου αρμοδιότητες, όπως παραδείγματος χάριν τα σχετικά με τις γραμμές των λεωφορείων. Στους Δήμους μεταφέρονται και οι αρμοδιότητες στα ζητήματα αστικής και δημοτικής κατάστασης.


Πόροι Οικονομικής Αυτοτέλειας των Δήμων

Η χρηματοδότηση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων(πάγιο αίτημα της ΚΕΔΚΕ) γίνεται με ένα σύστημα δυναμικών πόρων.

Ο νέος ΚΑΠ περιλαμβάνει, τον Φόρο Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων, τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας, τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (όπως αυτός θα καθοριστεί αλλά και θα ονομάζεται στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο). Δημιουργείται μ΄ αυτόν τον τρόπο ένα ισόρροπο χρηματοδοτικό μείγμα που μπορεί να καλύψει και να εξασφαλίζει τις ανάγκες των Δήμων σε βάθος χρόνου.

Η συμμετοχή των Δήμων στα έσοδα του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας, συμβάλλει επίσης και στην εναρμόνιση του τοπικού φορολογικού συστήματος με το ευρωπαϊκό κεκτημένο.

Θέμα προς διευκρίνιση παραμένει το ποσοστό συμμετοχής των παραπάνω φόρων στο χρηματοδοτικό μείγμα των νέων Δήμων, βεβαίως και το ύψος τους. Αυτό θα καθοριστεί με την οριστικοποίηση του συνόλου των αρμοδιοτήτων και τον προσδιορισμό των πόρων που τις συνοδεύουν.

Μεταφορά Προσωπικού

Η μεταφορά αρμοδιοτήτων για το νομοσχέδιο Καλλικράτης, σημαίνει μεταφορά του αντίστοιχου προσωπικού και των σχετικών πόρων. Η κάθε μεταβολή, γιατί θα υπάρξουν τέτοιες μεταβολές σημαντικές, που αφορά στους εργαζόμενους, όπου αυτή είναι αναγκαία, θα γίνει με τρόπο που σέβεται τα κατοχυρωμένα δικαιώματά τους.

Για τον σκοπό αυτό άλλωστε θα υπάρξουν και συναντήσεις με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, με τους οποίους θα υπάρξει η αναγκαία συνεννόηση, διαβούλευση, για τα ζητήματα αυτά.

Όπου διαπιστωθεί ότι υπάρχει μετά από όλες αυτές τις μετακινήσεις και αλλαγές, ανάγκη πρόσληψης επιστημονικού προσωπικού, έχει προβλεφθεί η δυνατότητα αυτό να καλυφθεί με προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ.

Συμβασιούχοι: όλες οι διαδικασίες προσλήψεων υπάγονται στην αντικειμενική και αξιοκρατική διαδικασία του ΑΣΕΠ.

Νομικά Πρόσωπα Δ.Δ και Επιχειρήσεις ΟΤΑ
Μειώνεται ο αριθμός τους και ταυτόχρονα εξορθολογίζεται η λειτουργία τους.

Συγχωνεύεται το σύνολο των επιχειρήσεων σε μια ανά κάθε κατηγορία. Δημιουργείται μια Σχολική Επιτροπή για την Πρωτοβάθμια και μια για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε κάθε Δήμο.

Μεταφορά Αρμοδιοτήτων

Διασφαλίζεται η πλήρης και ουσιαστική εφαρμογή της παραγράφου 5 του άρθρου 102 του Συντάγματος. Όλες οι αρμοδιότητες που θα μεταφερθούν, θα συνοδεύονται από τους ανάλογους πόρους. Η μεταφορά αρμοδιότητας όμως, δεν είναι, μια νομοθετική διάταξη και πόροι. Είναι μεταφορά προσωπικού, είναι μεταφορά υλικοτεχνικών υποδομών και εξοπλισμού, μεταφορά σε ορισμένες περιπτώσεις ολόκληρων Υπηρεσιών.

Για τον λόγο αυτό θεσπίζεται ότι όλες οι αρμοδιότητες θα μεταφερθούν βάσει διαφανούς και αντικειμενικού Επιχειρησιακού Προγράμματος που θα διατυπωθεί και βεβαίως θα εφαρμοστεί στο πλαίσιο του Προγράμματος Ελληνική Αρχιτεκτονική Διοίκησης Αυτοδιοίκησης, του Προγράμματος ΕΛ.Α.Δ.Α.

Έλεγχος και Εποπτεία Δήμων

Το σύνολο των Δήμων, αλλά και των Νομικών Προσώπων τους, υπάγονται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και στην εφαρμογή σε όλους τους Δήμους του διπλογραφικού συστήματος και της αναλυτικής λογιστικής.

Όσον αφορά την εποπτεία. Εισάγεται νέο σύστημα με το οποίο ανατρέπεται η έως τώρα πρακτική. Δημιουργείται μια υψηλού κύρους και αναβαθμισμένης στελέχωσης αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας. Ανεξαρτητοποιείται πλήρως από τον επικεφαλής της αποκεντρωμένης διοίκησης, από τον σημερινό Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας. Ο έλεγχος νομιμότητας κυριολεκτικά μπαίνει και αυτός σε μία νέα εποχή και απαλλάσσεται από κάθε υπόνοια πολιτικής ή ακόμα χειρότερα και κομματικής σκοπιμότητας στη λήψη αποφάσεων σχετικών με την νομιμότητα της λειτουργίας, αποκλειστικά σχετικών με τη νομιμότητα της λειτουργίας των ΟΤΑ.

Μπροστά σε όλα αυτά λοιπόν θα είμαστε ιδιαίτερα ευγνώμονες προς όλους τους συνδυασμούς τους διεκδικούντες την ψήφο του Κυθηραϊκού λαού την 7η Νοεμβρίου {η την 14η}, εάν πέραν των αναγγελιών των συνδυασμών και των συνήθων παλαιοκομματικών συνηθειών της άγρας ψήφων κατ' ιδίαν, προέβαιναν αντίστοιχα και εγγράφως στην δημοσίευση των προγραμμάτων τους.

Αλλά και του προγραμματισμού εξευρέσεως των πόρων εφαρμογής των προγραμμάτων τους, έτσι ώστε να συνάδει με τις νέες διευρυμένες αρμοδιότητες και υπευθυνότητες του Δήμου.

Και καλό θα ήταν αυτό να γίνει εγκαίρως και με σαφήνεια, έτσι ώστε να μπορέσουν οι ψηφοφόροι να τα μελετήσουν και να αποφασίσουν ποιοί είναι οι καταλληλότεροι και οι ειλικρινέστεροι που θα πρέπει να λάβουν την ψήφο τους και να υπηρετήσουν την Δημοτική αρχή την ερχόμενη 5ετία.

Ιδιαίτερη προσοχή θα χρειασθεί βέβαια στο τι θα γραφεί και θα δημοσιευθεί διότι τα "γραπτά μένουν" ενώ τα συνήθη λόγια και οι παλαιοκομματικές μεθόδοι των προφορικών υποσχέσεων και εξαγγελιών είναι απλά "έπεα πτερόεντα" και συνήθως εξαφανίζονται μετά τα επινίκια σαν τρομαγμένο κοπάδι από ορτύκια.....!!!
----------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης
----------------------------