Σελίδες

Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου 2010

Παρατείνεται η προθεσμία αντικατάστασης πλοίων

Τροπολογία - ανάσα για τέσσερις ακτοπλοϊκές εταιρείες

Ανάσα παίρνουν όσες ακτοπλοϊκές εταιρείες ήταν υποχρεωμένες από τις συμβάσεις που είχαν υπογράψει με το ελληνικό Δημόσιο να αντικαταστήσουν παλαιότερο με νεώτερο πλοίο για να εξυπηρετήσουν άγονες γραμμές.

Με τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου «Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές» του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων παρατείνεται η προθεσμία για την αντικατάσταση του παλαιότερου πλοίου με νεώτερο στα πέντε χρόνια από την έναρξη της σύμβασης.

Πρόκειται για μία ρύθμιση που σύμφωνα με τα συναρμόδια υπουργεία κατέστη αναγκαία λόγω... μνημονίου και χρηματοπιστωτικής κρίσης, ωστόσο υπάρχουν και ακτοπλοϊκοί παράγοντες που εκφράζουν την αντίθετη άποψη, καθώς, όπως σημειώνουν, η τροπολογία αλλοιώνει όρους δημόσιου διαγωνισμού και προκαλεί ερώτημα για το κατά πόσο είναι σε βάρος του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών. Παράλληλα, βέβαια, δημιουργεί δύο μέτρα και δύο σταθμά, καθώς στο παρελθόν ακτοπλοϊκή εταιρεία που δεν τήρησε ανάλογους όρους της καταγγέλθηκε η σύβαση και κατέπεσε και η εγγυητική της επιστολή.

Από την άλλη πλευρά, είναι γεγονός ότι η δημοσιονομική και χρηματοπιστωτική κρίση έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα. Οι πιστωτικές γραμμές από τις τράπεζες έχουν κλείσει και είναι πολύ δύσκολη η εξεύρεση χρηματοδότησης.

Επισημαίνεται ότι τα τελευταία χρόνια, το πρώην υπουργείο Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής είχε προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμών για άγονες γραμμές που προέβλεπαν και μακροχρόνιες συμβάσεις μέχρι δώδεκα έτη.

Η εταιρεία που μειοδοτούσε ήταν υποχρεωμένη μέχρι τον τρίτο χρόνο από την έναρξη της σύμβασης να αντικαταστήσει το πλοίο της με ένα νεώτερο, το οποίο θα ελάμβανε και υψηλότερο μίσθωμα.

Με τον τρόπο αυτό δινόταν κίνητρα στις εταιρείες αφενός να εξασφαλίσουν έσοδα για δώδεκα χρόνια αφετέρου να τα αξιοποιήσουν για να χρηματοδοτήσουν ως ένα μέρος την ανανέωση του στόλου τους.

Η δημοσιονομική κρίση, όμως, μετέβαλε δραματικά τα δεδομένα.

Σημειώνεται ότι μεγάλης διάρκειας συμβάσεις με υποχρέωση αντικατάστασης του πλοίου με νεώτερο στα τρία χρόνια έχουν υπογράψει η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (τρεις συμβάσεις διάρκειας δώδεκα χρόνων η κάθε μία), η ΛΑΝΕ (θυγατρική της ΑΝΕΚ, σύμβαση διάρκειας οκτώ ετών με υποχρέωση αλλαγής πλοίου στα τρία χρόνια) και δύο μικρές ακτοπλοϊκές εταιρείες στην Τήλο και στη Σύμη (ΑΝΕΣ). Σημειώνεται ότι ο Δήμαρχος Τήλου παραιτήθηκε ζητώντας να περάσει η συγκεκριμένη τροπολογία.

Η αιτιολογική έκθεση

Στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την κατατεθείσα τροπολογία αναφέρεται ότι: Κατόπιν διαγωνισμών που προκηρύχθηκαν κατ' εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου ογδόου του ν. 2932/2001 (ΦΕΚ Α΄145) έχουν συναφθεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και αναδόχων συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με πλοία, διάρκειας μέχρι 36 μήνες με την ανάληψη εκ μέρους των αναδόχων για αντικατάσταση του πλοίου τους με άλλο ανώτερης κατηγορίας, το αργότερο μέχρι τη λήξη της αρχικής σύμβασης και σύναψη νέας σύμβασης με το νέο πλοίο διάρκειας μέχρι δώδεκα έτη από την αρχική.

Η δεινή θέση των δημοσίων οικονομικών, λόγω του υπερβολικού δημοσιονομικού ελλείμματος και του δημόσιου χρέους της χώρας, σε συνδυασμό με τη χρηματοπιστωτική κρίση που περιόρισε τη ρευστότητα στις εσωτερικές και διεθνείς αγορές, συνεπάγονται αφενός μεν δυσχέρεια έως αδυναμία ορισμένων αναδοχών να προβούν σε αντικατάσταση του συμβατικού πλοίου τους με άλλο ανώτερης κατηγορίας, αλλά και σημαντική οικονομική επιβάρυνση του ελληνικού Δημοσίου με μεγαλύτερα μισθώματα σε περίπτωση αντικατάστασης του συμβατικού πλοίου με άλλο ανώτερης κατηγορίας.

Η προτεινόμενη, περιορισμένης χρονικής διάρκειας, ανάλογη με τη διάρκεια του μνημονίου οικονομικής και χρηματοπιστωτικής πολιτικής, ρύθμιση, αποσκοπεί στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, δηλαδή την αποφυγή του ενδεχόμενου δυσμενούς εξέλιξης των συμβάσεων και αδυναμίας εξυπηρέτησης των νησιωτικών δρομολογιακών γραμμών και στην εξοικονόμηση δαπάνης που θα συμβάλει στην αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης.

Τι αναφέρεται στην τροπολογία

Η τροπολογία αναφέρει: «Επί συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με πλοίο έναντι μισθώματος, οι οποίες καταρτίσθηκαν κατά τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου ογδόου του ν. 2932/2001 (ΦΕΚ Α' 145) πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου και δεν έχουν λυθεί με οποιονδήποτε τρόπο μέχρι έναρξης ισχύος του παρόντος, ο χρόνος για την εκπλήρωση της συμβατικής υποχρέωσης του αναδόχου προς αντικατάσταση του συμβατικού πλοίου με άλλο ανώτερης κατηγορίας, καθώς και η χρονική διάρκεια της σύμβασης, παρατείνεται επί μία διετία από την επομένη ημέρα λήξης της σύμβασης που δεν μπορεί να επεκτείνεται πέραν τις 31/12/2014. Οι διατάξεις του προηγουμένου εδαφίου ισχύουν και για συμβάσεις που έληξαν μετά την 1η Μαΐου 2010».

Νέοι διαγωνισμοί για άγονες γραμμές

Στο μεταξύ, δημοσιεύθηκαν στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας δύο προκηρύξεις για συνολικά 25 άγονες γραμμές. Ο πρώτος διαγωνισμός αφορά γραμμές του πρώην ΥΕΝ και θα διεξαχθεί τη Δευτέρα 01/11/2010.

Αφορά τις γραμμές:

1. Κέρκυρα - Διαπόντια νησιά (Ερεικούσα-Μαράκι-Οθωνοί) και επιστροφή,
2. Ιερισσος- Ι.Μ.Μ. Λαύρας και επιστροφή,
3. Δάφνη - Ι.Μ.Μ. Λαύρας και επιστροφή,
4. Καστός (Λευκάδας)-Μύτικας (Αιτ/νιας) και επιστροφή,
5. Πειραιάς-Πάτμος-Λειψοί-Λέρος-Κάλυμνος-Κως-Σύμη-Ρόδος με μισθούμενο τμήμα: Πάτμος-Λειψοί-Λέρος-Κάλυμνος-Κως-Σύμη-Ρόδος και επιστροφή,
6. Πειραιάς-Αστυπάλαια-Κάλυμνος-Κως-Νίσυρος-Τήλος-Ρόδος με μισθούμενο τμήμα: Αστυπάλαια-Κάλυμνος-Κως-Νίσυρος-Τήλος-Ρόδος και επιστροφή,
7. Πειραιάς-Κάλυμνος-Κως-Νίσυρος-Τήλος-Ρόδος με μισθούμενο τμήμα: Κως-Νίσυρος-Τήλος-Ρόδος και επιστροφή,
8. Χάνια-Τροιζόνια Φωκίδας και επιστροφή,
9. Πειραιάς-Νάξος-Δονούσα μισθούμενο τμήμα: Νάξος-Δονούσα και επιστροφή,
10. Πειραιάς-Πάρος-Νάξος-Ηρακλειά-Σχοινούσα-Κουφονήσια-Κατάπολα με μισθούμενο τμήμα: Νάξος-Ηρακλειά-Σχοινούσα-Κουφονήσια-Κατάπολα και επιστροφή,
11. Πειραιάς-Σύρος-Αγ. Κήρυκος-Φούρνοι-Καρλόβασι-Βαθύ Σάμου με μισθούμενο τμήμα: Σύρος-Αγ. Κήρυκος-Φούρνοι-Καρλόβασι και επιστροφή,
12. Κύμη-Λήμνος και επιστροφή,

13. Νεάπολη Βοιών-Κύθηρα-Αντικύθηρα και επιστροφή,

14. Θεσσαλονίκη-Λήμνο-Μυτιλήνη και επιστροφή,
15. Αγία Κυριακή-νήσος Τρίκερι και επιστροφή.

Ο άλλος διαγωνισμός (για γραμμές του πρώην υπουργείου Αιγαίου) θα διεξαχθεί την Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2010.

Ο διαγωνισμός αφοράς στις γραμμές:

1. Ρόδος-Μεγίστη (Καστελλόριζο) και επιστροφή,
2. Ηράκλειο-Σητεία-Κάσος-Πηγάδια Καρπάθου-Ρόδος και επιστροφή,
3. Θήρα-Ανάφη-Κάσος-Πηγάδια Καρπάθου-Διαφάνι-Χάλκη-Ρόδος και επιστροφή,
4. Διαφάνι-Πηγάδια Καρπάθου και επιστροφή,
5. Θηρασιά-Οία Θήρας,
6. Θεσσαλονίκη-Σιγρί-Χίος-Καρλόβασι Σάμου-Πάτμος-Κάλυμνος-Κως-Ρόδος και επιστροφή,
7. Αγ. Ευστράτιος-Λήμνος και επιστροφή,
8. Πυθαγόρειο-Αγαθονήσι και επιστροφή,
9. Θηρασία- Θήρα και επιστροφή,
10. Ψαρά ή Μεστά - Σιγρί - Λήμνος και επιστροφή.
---------------------------------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ-ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
---------------------------------------------------------------