Σελίδες

Δευτέρα 19 Ιουλίου 2010

Στη δίνη της κρίσης οι άγονες γραμμές

Θα υπάρχουν πλοία το Νοέμβρη στην ακτοπλοΐα; Αυτό το ερώτημα πλανιόταν πάνω από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) που συνεδρίασε προχθές Τετάρτη το απόγευμα.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες παρουσίασαν μια δραματική εικόνα για την κατάσταση και ανέφεραν ότι μεγάλος αριθμός πλοίων οδηγείται εκ των πραγμάτων σε έξοδο από τις γραμμές του Αιγαίου και δρομολόγηση αυτών σε γραμμές του εξωτερικού. Η λύση αυτή παρουσιάσθηκε ως λύση ανάγκης, καθώς οι εταιρείες καταγράφουν ζημίες οι οποίες αυξάνονται από μήνα σε μήνα. Εκείνο που δε συζητήθηκε καθόλου ήταν οι επικείμενες συγχωνεύσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Πολλά παράπονα ακούστηκαν από τους ακτοπλόους για τις καθυστερήσεις στις πληρωμές των δρομολογίων των άγονων γραμμών.
Η γενική γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής το επόμενο διάστημα πρόκειται να προκηρύξει 13 άγονες γραμμές, ενώ άλλες επτά πρόκειται να προκηρυχθούν από το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Ναυτιλίας. Οι δύο κρατικοί φορείς έκαναν σαφές ότι με βάση τις προβλέψεις του προϋπολογισμού, είναι υποχρεωμένοι να προχωρήσουν σε μείωση των δαπανών για τις άγονες γραμμές.

Το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Ναυτιλίας επιδιώκει να μειώσει τις δαπάνες για τις γραμμές που θα προκηρύξει, κατά οκτώ έως δέκα εκατομμύρια ευρώ. Τα σενάρια που εξετάζει είναι να μην προκηρυχθούν ένα ή δύο δρομολόγια, να μην υπογραφεί καμμία σύμβαση για 12 χρόνια, να μειωθούν οι κατηγορίες των πλοίων από πέντε σε τρεις με παράλληλη μείωση των μισθωμάτων και στις άγονες γραμμές που το καλοκαίρι έχουν αυξημένη κίνηση, να μη δίνεται επιδότηση τους θερινούς μήνες.

Παρών ο Χαλκιώτης
Η γενική γραμματεία Αιγαίου στη συνεδρίαση εκπροσωπήθηκε από το γενικό γραμματέα Δημήτρη Χαλκιώτη, ο οποίος μας είπε ότι δεν τίθεται θέμα να μην προκηρυχθεί κάποια από τις 13 άγονες γραμμές. Κι αυτό γιατί η γενική γραμματεία θεωρεί ζήτημα μείζονος σημασίας την κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών των νησιών. Ωστόσο, είναι αποφασισμένη να μειώσει κατά 10% τουλάχιστον τα μισθώματα που θα προσφέρει στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που θα θελήσουν να καλύψουν τις γραμμές.
Οριστικές αποφάσεις δε λήφθηκαν και το θέμα αναμένεται να συζητηθεί ξανά στην επόμενη συνεδρίαση του ΣΑΣ, που θα πραγματοποιηθεί σε 10 ημέρες.

Η ναυμαχία των Ro-Ro
Ως προσωρινή λύση, στη συνεδρίαση του ΣΑΣ προτάθηκε η δρομολόγηση των πλοίων Ro-Ro από το λιμάνι του Λαυρίου. Αλλά για ακόμη μια φορά το θέμα δε λύθηκε. Οι εκπρόσωποι των Hellenic Seaways, Blue Star και ΑΝΕΚ υποστήριξαν ότι η ΝΕΛ ασκεί αθέμιτο ανταγωνισμό επιδιώκοντας να δρομολογήσει πλοία στο μέσον της σαιζόν. Η ΝΕΛ από την πλευρά της απάντησε ότι υπάρχει ζήτηση από την αγορά για τα πλοία της. Πάντως πρόβλημα παραμένει το λιμάνι αναχώρησης για τα δύο οχηματαγωγά της Εταιρείας, καθώς ο ΟΛΠ έχει αρνηθεί τον ελλιμενισμό τους στην Καρβουνόσκαλα, με το επιχείρημα ότι δεν υπάρχει χώρος γενικώς για τα οχηματαγωγά. Στην ίδια συνεδρίαση, ο διευθύνων σύμβουλος της ΛΑΝΕ, κ. Γαλανάκης, ανέφερε ότι το κράτος δεν είναι συνεπές στις οικονομικές του υποχρεώσεις προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που επιδοτούνται για την κάλυψη των άγονων γραμμών.

Η ΝΕΛ, όπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν, θέλει να δρομολογήσει τα πλοία «Κολοσσός» και «Ιππότης» στα Δωδεκάνησα. Επίσης το «Ιππότης» θα εκτελεί δρομολόγια και στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη όποτε υπάρχει ζήτηση. Εκείνο που έχει μεγάλο τοπικό ενδιαφέρον είναι πως στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη ενδιαφέρεται να δρομολογήσει πλοίο Ro-Ro η εταιρεία «Αειναύτες Ναυτική Εταιρεία».
-----------------------------------------
Πηγή: ΕΜΠΡΟΣ- Του Νίκου Μανάβη
-----------------------------------------