Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

Η Βυθισμένη Πόλη τρέμει ....τις Άγκυρες

  • Τους φόβους τους για την περιβαλλοντική και συνεπώς τουριστική υποβάθμιση του όρμου Βοιών στα Βάτικα Λακωνίας εκφράζουν κάτοικοι, τοπικοί φορείς και δημοτικές αρχές, μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης για τον ειδικό κανονισμό λειτουργίας του λιμένα καταφυγής στην περιοχή, που προορίζεται για χρήση από μεγάλα πλοία ·
  • Κοντά στο λιμάνι βρίσκεται και ο υποθαλάσσιος αρχαιολογικός χώρος στο Παυλοπέτρι της Ελαφονήσου, πόλος έλξης για αρχαιολόγους, δύτες και (ξένα) ΜΜΕ
  • Την αντίθεση του στην επιβάρυνση του λιμανιού εκφράζουν το ΕΛΚΕΘΕ, που έχει πραγματοποιήσει έρευνα για τη σπάνια υποθαλάσσια χλωρίδα και πανίδα, αλλά και η Εφορεία Ενάλιων Αρχαιοτήτων, που έχει προαναγγείλει την αρνητική της γνωμοδότηση
  • Σημείο προς σημείο οι αντιρρήσεις του δημάρχου Κυθήρων στον νέο κανονισμό λιμένα


Η χρήση του λιμένα στον όρμο Βοιών, μεταξύ Νεάπολης, Κυθήρων και Ελαφονήσου, έρχεται ξανά στην επικαιρότητα με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση, στην οποία είχε τεθεί έως και χθες ο ειδικός κανονισμός λειτουργίας του, που -κατά κύριο λόγο- νομιμοποιεί τη χρήση του λιμένα από μεγάλα πλοία για μια σειρά από δραστηριότητες, όπως είναι η αλλαγή πληρωμάτων, αλλά και ήπιας μορφής εργασίες συντήρησης.

Η νομιμοποίηση αυτής της κατάστασης έχει ξεσηκώσει πλήθος αντιδράσεων απ' τις τοπικές κοινωνίες της Νεάπολης, της Ελαφονήσου και των Κυθήρων, καθώς -όπως λένε- ανοίγει ο δρόμος, ώστε ο όρμος Βοιών να εξελιχθεί σε... Ελευσίνα ή Πέραμα, με τεράστιο αντίκτυπο στο περιβάλλον και συνέπεια την υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, απ' το οποίο ζουν. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δημοτικές αρχές.

Κακή Συνήθεια
Η χρήση του λιμένα ως σημείου καταφυγής για πλοία, τα οποία αντιμετωπίζουν πρόβλημα λόγω των καιρικών συνθηκών, γίνεται εδώ και χρόνια. Οι κάτοικοι και οι φορείς δεν διαφωνούν με αυτή τη χρήση, ωστόσο θεωρούν ότι με την αλλαγή της χρήσης που επιχειρείται - όσο αυστηρή και αν αυτή φαίνεται στα χαρτιά-  θα υπάρξουν παράνομες δραστηριότητες που θα έχουν αντίκτυπο στο θαλάσσιο περιβάλλον αλλά και στον γειτονικό αρχαιολογικό υποθαλάσσιο χώρο του Παυλοπετρίου, ο οποίος θεωρείται μοναδικός στο είδος του.'

Φέρνουν, δε, ως παράδειγμα την περίπτωση της Πύλου, όπου τα ατυχήματα που έχουν συμβεί δεν είναι λίγα, με χαρακτηριστικό το ναυάγιο του «Irene Serenade»στις αρχές της δεκαετίας του '80, το οποίο άφησε μια τεράστια πετρελαιοκηλίδα σε μια περιοχή που πλέον έχει χαρακτηριστεί Natura.

Έρευνα του ΕΛΚΕΘΕ
Προς αυτήν την κατεύθυνση προσανατολιζόταν και η έρευνα του ΕΛΚΕΘΕ, η οποία έλαβε χώρα πριν από μερικά χρόνια και, μεταξύ άλλων, σημείωνε ότι στον όρμο των Βατίκων υπάρχουν τα λιβάδια Ποσειδωνίας (Poseodonnia Oceantica), ένα είδος θαλάσσιου φυτού που προστατεύεται από την Ευρωπαϊκή Ενωση.



Η Ποσειδώνια είναι εξαιρετικά σημαντική για τη λειτουργία του θαλάσσιου οικοσυστήματος. Κατά τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης η Ποσειδώνια απελευθερώνει οξυγόνο στο νερό. Εκατοντάδες είδη ζώων ζουν στα λιβάδια Ποσειδωνίας, εξαρτώμενα από το οξυγόνο που παράγει.

Η μελέτη που πραγματοποιήθηκε στον θαλάσσιο πυθμένα έδειξε ότι οι άγκυρες των μεγάλων πλοίων δημιουργούν με το σύρσιμο τους τεράστιες αυλακιές στον πυθμένα. Οι άγκυρες περνάνε μέσα από τα λιβάδια της Ποσειδωνίας, καταστρέφοντας τα πάντα στο πέρασμα τους. Η Ποσειδώνια μπορεί να ζήσει πάρα πολλά χρόνια, αλλά αναπτύσσεται πάρα πολύ αργά. Μια αποικία Ποσειδωνίας μεγαλώνει μόνο κατά ένα εκατοστό τον χρόνο.

Μια συρόμενη άγκυρα όμως μπορεί να ξεριζώσει σε λίγα λεπτά φυτά Ποσειδωνίας που χρειάστηκαν εκατοντάδες χρόνια να αναπτυχθούν. Στα λιβάδια της Ποσειδωνίας ζει επίσης το σπάνιο δίθυρο μαλάκιο atrina fragilis. Οταν καταστρέφονται τα λιβάδια Ποσειδωνίας, καταστρέφεται ο οικότοπός τους. Η atrina fragilis (κοινή ελληνική ονομασία: πίννα) είναι ένα άλλο είδος που προστατεύεται από την Ε.Ε.

Με γνώμονα την προστασία του Παυλοπετρίου και την ανάδειξη του υποθαλάσσιου αρχαιολογικού χώρου, αρνητική θα είναι η γνωμοδότηση της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων στο θέμα χρήσης του όρμου.

Η «Εφ.Συν.» μίλησε χθες με την αρχαιολόγο Δέσποινα Κουτσούμπα, η οποία βρέθηκε στην περιοχή και μας " είπε ότι «με βάση τις αρμοδιότητες της Εφορείας η γνωμοδότηση θα είναι αρνητική.

Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Εφορείας, του Δήμου Ελαφονήσου και της Περιφέρειας Πελοποννήσου για την ανάδειξη του υποβρύχιου οικισμού στο Παυλοπέτρι ώστε να είναι προσβάσιμο από επισκέπτες.

Δεν μπορεί αυτό να γίνει με τη θέα στα τάνκερ που θα βρίσκονται στον όρμο. Χθες βρέθηκε ένα συνεργείο της RAI Uno στην περιοχή για λήψεις. Κατατάσσει το Παυλοπέτρι στους δέκα δημοφιλέστερους αρχαιολογικούς προορισμούς της Ελλάδας μαζί με την Αρχαία Ολυμπία, τους Δελφούς κ.λ.π. Αντιλαμβάνεστε τι σημαίνει αυτό».



Η αλήθεια είναι ότι το Παυλοπέτρι λόγω της μοναδικότητας του έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των ξένων, τουριστών και μη. Το ΒΒC αφιέρωσε ολόκληρη εκπομπή στα ευρήματα και έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι κάτω απ' τη θάλασσα σε βάθος έως 2,5 μέτρα υπάρχει η «αρχαιότερη βυθισμένη πόλη του κόσμου», όπως τη χαρακτήρισε ο καθηγητής Υποθαλάσσιας Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου του Μότιγχαμ, Τζον Χέντερσον. Μια πόλη με ρυμοτομία, δρόμους, πλατείες κι ένα κτίριο 35 μέτρων που φιλοξενούσε την ηγεσία της πόλης.

Επιστολή δημάρχου
Ο δήμαρχος Κυθήρων Ε. Χαρχαλάκης με επιστολή του προς το Λιμεναρχείο Νεάπολης, η οποία κοινοποιείται προς τα αρμόδια υπουργεία, σημειώνει μεταξύ άλλων τα εξής για τα κύρια σημεία κανονισμού λιμένα:
  • Στο άρθρο 1 και 2 επισημοποιείται ο όρμος και η περιβάλλουσα περιοχή ως επίσημο αγκυροβόλιο και όχι σαν αγκυροβόλιο μόνο σε περίπτωση που πραγματικά υπάρχει κάποιο πρόβλημα, αντιβαίνοντας στο πρόδηλο γεγονός ότι η περιοχή αποτελεί σημείο παγκοσμίου εναλίου αλλά και τουριστικού ενδιαφέροντος.
  • Στο άρθρο 7 απροκάλυπτα αναφέρονται εκτελέσεις εργασιών στο αγκυροβόλιο και έτσι δίνεται η ευκαιρία με πολλαπλά «παραθυράκια» να μετατρέπεται το αγκυροβόλιο σε χώρο πρόχειρου ναυπηγείου, αντιβαίνοντας σε κάθε διεθνή κανονισμό, αφού οι υποδομές για παρόμοιες ενέργειες είναι τελείως ανύπαρκτες.
  • Στο άρθρο 8, αν και ορίζεται μέγιστος αριθμός πλοίων στο αγκυροβόλιο, ουδέποτε ετηρήθη και ουδέποτε ελέγχθηκε, διότι και πάλι πρέπει να γίνει αναφορά στις ανύπαρκτες λιμενικές υποδομές και την έλλειψη προσωπικού που τα τελευταία χρόνια είναι διαρκής.
  • Στο άρθρο 10, παράγραφο 4 αναφέρεται ότι γίνονται δειγματοληπτικοί έλεγχοι και ΟΧΙ συνεχείς, που σημαίνει ότι όλα επαφίενται στην καλή θέληση των επιχειρούντων, επαναλαμβάνοντας εδώ τη διαρκή έλλειψη προσωπικού του τμήματος. Επίσης, για τις υποχρεώσεις του πλοίου δεν αναφέρεται πουθενά η περίφημη αλλαγή έρματος που αλλοιώνει τρομακτικά τη φύση της πανίδας και της χλωρίδας του βυθού.
---------------------------------------------------------------
Πηγή: Εφημερίδα των Συτακτών-Δημήτρης Τερζής
---------------------------------------------------------------