Σάββατο 18 Απριλίου 2015

«Γκρίζες ζώνες» στο πρώτο σχέδιο νόμου του ΥΕΝ!!!

Πολλές «γκρίζες ζώνες» περιέχει το σχέδιο νόμου, που έχει στείλει προς διαβούλευση το υπουργείο Ναυτιλίας στα ναυτεργατικά σωματεία, με τον φιλόδοξο στόχο της αντιμετώπισης της απλήρωτης ναυτικής εργασίας.Μια σημαντική «γκρίζα ζώνη», που δύσκολα θα γίνει αποδεκτή από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, είναι η απαίτηση, που εισάγεται τόσο στην δήλωση ελεύθερης δρομολόγησης όσο και στα δικαιολογητικά συμμετοχής σε διαγωνισμούς, ότι:

Ο πλοιοκτήτης υποχρεούται να συμπεριλάβει στη δήλωση της παρούσας παραγράφου :
α) Ονομαστικό κατάλογο με τη σύνθεση των πληρωμάτων που θα απασχολήσει ανά πλοίο, 
β) Τις ημέρες και τις ώρες εργασίας, 
γ) Τη συλλογική σύμβαση εργασίας στην οποία τυχόν υπάγονται τα πληρώματα, 
δ) Το ύψος των πάσης φύσεως νόμιμων αποδοχών τους, 
ε) Το ύψος των αναλογούντων ετήσιων ασφαλιστικών εισφορών. 

Είναι ακατανόητη η σκοπιμότητα αυτής της πρόβλεψης καθώς κανένας δεν μπορεί να προεξοφλήσει ποιους ναυτικούς θα έχει ως πλήρωμα το πλοίο τον επόμενο χρόνο (σ.σ. να θυμίσουμε ότι οι δηλώσεις δρομολόγησης κατατίθενται στο τέλος Ιανουαρίου κάθε έτους και αφορούν την επόμενη δρομολογιακή περίοδο, που αρχίζει τη 1η Νοεμβρίου και τελειώνει στις 31 Οκτωβρίου του επόμενου έτους) και εάν θα έχεις τους ίδιους όλο τον χρόνο….

Επίσης, η πρόβλεψη για γνωστοποίηση του «ύψους των πάσης φύσεως νόμιμων αποδοχών τους» μάλλον θα εγείρει αντιρρήσεις από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων καθώς το 2005 σε αντίστοιχη υπόθεση το 2005 (ΑΠ 2131/ 8-6-2005) είχε υποχρεώσει την ΕΣΗΕΑ να αφαιρέσει από απογραφικό δελτίο την απαίτηση για δήλωση αποδοχών των μελών της (σ.σ. για να ελέγξει εάν αμείβονταν βάσει ΣΣΕ, όπως προβλέπει το καταστατικό της).
Επιπλέον, δεν υπάρχει καμία διασφάλιση ότι η δήλωση των αποδοχών (και των ασφαλιστικών εισφορών) θα είναι ακριβής.

2) Άλλη «γκρίζα ζώνη» είναι η απαίτηση, που αφορά το πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών του πλοιοκτήτη προς το πλήρωμα μέχρι 31/12/2015, «να φέρει υποχρεωτικά την υπογραφή όλων των μελών του πληρώματος, στα οποία οφείλονται πάσης φύσης αποδοχές και εγκρίνεται με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού αρμόδιου για θέματα Ναυτιλίας.»
Είναι σχεδόν αδύνατο μέλος πληρώματος πλοίου να αρνηθεί να υπογράψει οτιδήποτε σχετικό.
Επίσης, σύμφωνα με τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ «ο εφοπλιστής μπορεί να κάνει μια ψευτορρύθμιση και στη συνέχεια να την παραβιάσει χωρίς καμία συνέπεια, ενώ ναυτεργάτες και ΝΑΤ θα συνεχίσουν να παραμένουν απλήρωτοι»

3) Όπως επεσήμαναν και τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ  «ενισχύεται ο ρόλος   του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ) που είναι στην υπηρεσία των εφοπλιστών , ελέγχεται από το Υπουργείο Ναυτιλίας, τις εφοπλιστικές ενώσεις και τον εργοδοτικό - κυβερνητικό συνδικαλισμό, αφού απαιτείται πλέον σύμφωνη (και όχι απλή όπως πριν) γνώμη του».
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφερθεί ότι για μια σειρά θέματα, όπως π.χ. η απόρριψη αίτησης δρομολόγησης, «δένονται» τα χέρια του υπουργού καθώς πρέπει να έχει «σύμφωνη γνώμη του ΣΑΣ» ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις αρκούσε μόνο η απλή γνωμοδότηση του ΣΑΣ.

4) Εισάγεται για πρώτη φορά η πρόβλεψη ότι «ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού αρμόδιος για θέματα Ναυτιλίας δύναται να απορρίψει αίτηση δρομολόγησης, μετά από σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ), στην περίπτωση επιβολής σε βάρος του προς δρομολόγηση πλοίου απαγόρευσης απόπλου, σύμφωνα με το άρθρο 42 ΚΔΝΔ, τουλάχιστον δυο (2) φορές μέσα σε χρονικό διάστημα τριών (3) ετών πριν από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της αίτησης, για παραβάσεις των όρων και των συνθηκών εργασίας του πληρώματος του προς δρομολόγηση πλοίου.»

Λεπτομέρεια: Υπάρχει κανένα επιβατηγό πλοίο της ακτοπλοΐας, που να έχει ακινητοποιηθεί- έστω και μια φορά- για τέτοιου είδους παραβάσεις. Σύμφωνα με τα περισσότερα ναυτεργατικά σωματεία οι λιμενικές αρχές «κωφεύουν».

5)  Ερωτηματικά προκαλεί η πρόβλεψη ότι «εάν Λιμενική Αρχή γίνει αποδέκτης καταγγελίας προδήλως βάσιμης ή πληροφορηθεί με οποιοδήποτε τρόπο ότι πλοιοκτήτης δε συμμορφώνεται με τη νομοθεσία για τους όρους και τις συνθήκες εργασίας στο πλοίο, διερευνά το θέμα σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Ναυτικής Εργασίας, τη Διεύθυνση Ελέγχου Διαχείρισης της Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων και τη Διεύθυνση Επιθεώρησης Πλοίων του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και αναλαμβάνει ενέργειες για την συμμόρφωση του πλοιοκτήτη, ανεξάρτητα από τη διαδικασία επιβολής των νομίμων κυρώσεων».

Τα τρία ναυτεργατικά σωματεία σημειώνουν τα εξής: «το άρθρο αυτό περιέχει διάφορες αοριστίες. Π.χ. μιλάει για καταγγελία μη συμμόρφωσης με τη νομοθεσία για τους όρους και συνθήκες εργασίας, που να είναι προδήλως βάσιμη. Τι σημαίνει όμως αυτό και ποιος το κρίνει και με τι κριτήριο; Από τη άλλη δεν επιβάλλει υποχρεωτικούς ελέγχους των Λιμενικών Αρχών και γενικότερα του ελεγκτικού μηχανισμού για την συμμόρφωση των εφοπλιστών, οπότε όλη η υπόθεση καταντάει ένα ανέξοδο ευχολόγιο».

6) Τέλος, ακόμα μεγαλύτερα ερωτηματικά προκαλεί η τροποποίηση, που επιχειρείται στην διαδικασία έκτακτης δρομολόγησης επιβατηγών πλοίων.
Ειδικότερα, με ρύθμιση, που είχε περιληφθεί στο άρθρο 220 του μνημονιακού Ν.4072/2012 προβλεπόταν ότι σε περίπτωση διακοπής εκτέλεσης δρομολογίων ο υπουργός μπορεί για την κάλυψη έκτακτων συγκοινωνιακών αναγκών «να αναθέτει απευθείας με την υπογραφή σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, χωρίς την τήρηση διαγωνιστικής διαδικασίας και κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη, τη διενέργεια των δρομολογίων σε πλοιοκτήτη άλλου πλοίου (…) έναντι μισθώματος».
Στη μέχρι τώρα ρύθμιση προβλεπόταν ότι η ισχύς αυτής της «απευθείας ανάθεσης» θα ήταν περιορισμένη.

«Η διάρκεια της σύμβασης σε αυτή την περίπτωση ορίζεται το αργότερο μέχρι την έναρξη της εκτέλεσης δρομολογίων με τακτική (εμπρόθεσμη ή εκπρόθεσμη) δρομολόγηση, διαφορετικά μέχρι τη σύναψη σύμβασης αποκλειστικής εξυπηρέτησης της δρομολογιακής γραμμής και σε περίπτωση που δε συναφθεί τέτοια σύμβαση μέχρι την προκήρυξη μειοδοτικού διαγωνισμού», αναφερόταν.
Τώρα, με την αλλαγή, που επιχειρείται προβλέπεται ότι η απευθείας ανάθεση θα γίνεται επ’ αόριστον, αφού ορίζεται ότι «η διάρκεια της σύμβασης σε αυτή την περίπτωση ορίζεται με την υπουργική απόφαση του προηγούμενου εδαφίου».

Για να διαβάσετε την πρόταση σχεδίου νόμου πατήστε εδώ


Η ανακοίνωση των ναυτεργατικών σωματείων

Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ ζητούν  την  απόσυρσή  του   προσχέδιου  νόμου   του  υπουργείου  ναυτιλίας  με  τίτλο  «επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της απλήρωτης ναυτικής εργασίας»   επισημαίνοντας, σε βασικές γραμμές,  τα  εξής:

Η πρώτη γενική παρατήρηση είναι ότι το   προσχέδιο νόμου «επείγουσες  ρυθμίσεις  για  την  αντιμετώπιση  της   απλήρωτης ναυτικής  εργασίας», ξεπερνά την   εργατική νομοθεσία που αφορά την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων των ναυτεργατών και καταφεύγει στη διαμόρφωση ενός κυκεώνα ρυθμίσεων  που κινείται στην κατεύθυνση ισχυροποίησης της θέσης του εφοπλιστικού κεφαλαίου,  και σύμφωνα με την προπαγανδιστική τακτική της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επιχειρείται να εμφανιστεί με φιλολαϊκό «μανδύα», ότι δηλαδή αποβλέπει  να αντιμετωπίσει την απλήρωτη εργασία, την στιγμή που στην ουσία του παρέχει νέα προνόμια και διευκολύνσεις στους εφοπλιστές. 

Το πρόβλημα  της  απλήρωτης  εργασίας   500 ναυτεργατών  περίπου της ΝΕΛ,  αλλά και  στις  άλλες εταιρείες  οξύνεται  παραπέρα,   με  δραματικές  επιπτώσεις   γενικότερα για  την εργατική  οικογένεια και η κυβέρνηση διαιωνίζει αυτή την κατάσταση.

Δεύτερη γενική παρατήρηση είναι ότι   το σχέδιο νόμου     ακολουθεί την μέθοδο της τροποποίησης του Ν.2932/2001 δηλαδή του νόμου που εφαρμόζει τον αντιλαϊκό  κανονισμό  3577/1992  της ΕΕ, που οδήγησε  στην  απελευθέρωση  της  ακτοπλοΐας   και υπέταξε  τα πάντα στην  κερδοφορία  των  εφοπλιστών. Με  τροποποιήσεις  του  ν.  2932/2001   οι  κυβερνήσεις  ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, με κορύφωση  τους  «μνημονιακούς»  νόμους  4072/2012, 4150/2013 και  4254/2014,   παρείχαν  νέα προνόμια στο εφοπλιστικό κεφάλαιο σε βάρος των ναυτεργατών, των  επιβατών  και των  εργαζομένων   των κατοίκων  των  νησιών, στα πλαίσια και της γενικότερης ολοκληρωμένης θαλάσσια πολιτικής της ΕΕ που στο επίκεντρό της έχει την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μονοπωλιακών ομίλων του κλάδου.

Δηλαδή η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -  ΑΝΕΛ δεσμευμένη  με  τη  στρατηγική  της  ΕΕ  και  την   απελευθέρωση   της   ακτοπλοΐας δηλώνει την αποφασιστικότητα της να διατηρήσει ανέπαφο όλο το αντιλαϊκό νομοθετικό οπλοστάσιο ενάντια στους ναυτεργάτες, αλλά και τις ανάγκες των εργαζομένων για ασφαλείς, φτηνές και ποιοτικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, για την διασφάλιση και επαύξηση της κερδοφορίας των  εφοπλιστών.
Για τις συγκεκριμένες διατάξεις του Νομοσχεδίου:

Γενικές παρατηρήσεις:

1.    Ενισχύεται ο ρόλος   του Συμβουλίου Ακτοπλοικών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ) που είναι στην υπηρεσία των εφοπλιστών , ελέγχεται από το Υπουργείο Ναυτιλίας, τις εφοπλιστικές ενώσεις και τον εργοδοτικό - κυβερνητικό συνδικαλισμό, αφού απαιτείται πλέον σύμφωνη (και όχι απλή όπως πριν) γνώμη του.   
2.    Παραμένουν άθικτες οι    αντεργατικές - αντιλαϊκές διατάξεις για  την  υπονόμευση  της  Σ.Σ. Εργασίας,   για τη   μείωση της οργανικής σύνθεσης των πληρωμάτων  και  τη  διακοπή  των  δρομολογίων   των  πλοίων,  αλλά και οι σκανδαλώδεις διατάξεις για τους διαγωνισμούς ανάθεσης – επιδότησης των εφοπλιστών για την δρομολόγηση πλοίων στις «άγονες» γραμμές, αφού γίνεται αναφορά στις σχετικές αντιλαϊκές διατάξεις που ισχύουν ήδη, θεωρώντας τις δεδομένες.
3.    Με την τροποποίηση που κάνει στο άρθρο 8 παρ.11 του ν.2932/2011 δίνει τη δυνατότητα για απευθείας ανάθεση σε εφοπλιστές δρομολογίων των άγονων γραμμών, εάν ο πλοιοκτήτης που είχε αναλάβει το δρομολόγιο με διαγωνισμό αδυνατεί για οποιοδήποτε λόγο να το εκτελέσει. Με απόφαση του υπουργού  ναυτιλίας γίνονται  προνομιακές αναθέσεις  δρομολόγησης  πλοίων, δίνεται ζεστό  χρήμα  στους  εφοπλιστές.

Παρατηρήσεις επί των άρθρων:

Άρθρα 1 και  3:

Προβλέπει προκλητική διευκόλυνση για τους εφοπλιστές που χρωστάνε μισθούς πολλών μηνών στους ναυτεργάτες και εισφορές στο Ν
ΑΤ. Αντί να τους υποχρεώνει στην άμεση καταβολή τους, τους δίνει την δυνατότητα ρύθμισης και μάλιστα με χρονική διάρκεια μέχρι 31.12.2015 και χωρίς να προβλέπει τι γίνεται σε περίπτωση που ο εφοπλιστής παραβιάσει τη ρύθμιση. Έτσι, ο εφοπλιστής μπορεί να κάνει μια ψευτορρύθμιση και στη συνέχεια να την παραβιάσει χωρίς καμία συνέπεια, ενώ ναυτεργάτες και ΝΑΤ θα συνεχίσουν να παραμένουν απλήρωτοι.
Προβληματική είναι και η ρύθμιση που ορίζει ότι ο υπουργός   ναυτιλίας μπορεί να απορρίπτει αίτηση δρομολόγησης σε περίπτωση παραβάσεων για τους όρους και τις συνθήκες εργασίας των ναυτεργατών (και μάλιστα μόνο με σύμφωνη γνώμη του ΣΑΣ), ενώ θα έπρεπε να τους αποκλείει υποχρεωτικά. Κι όχι μόνο αυτό αλλά να το θέτει σαν προϋπόθεση για την υποβολή αίτησης δρομολόγησης. Ακόμη και μια τέτοια ρύθμιση δεν θα έλυνε το πρόβλημα (γιατί οι  εφοπλιστές - οι ναυτιλιακοί όμιλοι πιθανά θα εύρισκαν νομικά παράθυρα καταστρατήγησης) θα αποτελούσε όμως ένα  εφόδιο στα χέρια του ταξικού ναυτεργατικού κινήματος για την διεκδίκηση των δικαιωμάτων των ναυτεργατών. Όμως το νομοσχέδιο έχει σε όλη του τη φιλοσοφία την έλλειψη ουσιαστικών και αποτελεσματικών κυρώσεων κατά των εφοπλιστών, που διαπερνάει συνολικά τη λογική του σχεδίου νόμου.  

Άρθρο 2:
Ίδια προκλητική διευκόλυνση με ρυθμίσεις για τους εφοπλιστές
Επιπλέον, το άρθρο αυτό περιέχει διάφορες αοριστίες. Π.χ. μιλάει για καταγγελία μη συμμόρφωσης με τη νομοθεσία για τους όρους και συνθήκες εργασίας, που να είναι προδήλως βάσιμη. Τι σημαίνει όμως αυτό και ποιος το κρίνει και με τι κριτήριο; Από τη άλλη δεν επιβάλλει υποχρεωτικούς ελέγχους των Λιμενικών Αρχών και γενικότερα του ελεγκτικού μηχανισμού για την συμμόρφωση των εφοπλιστών, όπότε όλη η υπόθεση καταντάει ένα ανέξοδο ευχολόγιο.
Και η …. εφεύρεση με την επιβολή προστίμου, το οποίο θα αποδίδεται στους ναυτεργάτες για τα οφειλόμενα, είναι ευχολόγιο. Λείπει κάθε αποτελεσματικό μέτρο από το κράτος που να υποχρεώνει τους εφοπλιστές για την καταβολή των δεδουλευμένων. Αν ήταν να περιμένουν οι ναυτεργάτες πότε θα επιβληθεί και πότε θα εισπραχθεί το πρόστιμό και πότε θα τους αποδοθεί κυριολεκτικά «ζήσε Μάη  μου…»

Άρθρο  4:Η διάρκεια  της  σύμβασης   δρομολόγησης  του  πλοίου καθορίζεται  με  υπουργική  απόφαση.

Άρθρο 5: Είναι η πιο προκλητική ρύθμιση προς όφελος των εφοπλιστών, που παρουσιάζεται σκοπίμως ως μέσον που αποσκοπεί δήθεν στην εξασφάλιση των οφειλομένων στους ναυτεργάτες.
Οι εφοπλιστές θα μπορούν να παίρνουν κάθε μήνα προκαταβολή 30% του μηνιαίου μισθώματος του επόμενου μήνα, δήθεν για να εξοφλούν οφειλόμενους μισθούς ναυτεργατών. Και μάλιστα αυτό το ποσό καθίσταται ακατάσχετο για οφειλές προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Με την παρ.2 ακατάσχετο γίνεται και το 70% των επιχορηγήσεων στους εφοπλιστές, όταν δήθεν προορίζεται για οφειλόμενους μισθούς. Με διάφορες νομικές μανούβρες οι εφοπλιστές θα κάνουν πάρτι, αφού οι επιχορηγήσεις και οι επιδοτήσεις θα μένουν ακατάσχετες για χρέη στο Δημόσιο και στο ΝΑΤ, για να καταλήξουν στα ταμεία των επιχειρήσεών τους.

Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό  ότι και αυτές οι προκαταβολές και οι επιχορηγήσεις δίνονται μόνο για οφειλόμενους μισθούς, όχι όμως και για οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές στο ΝΑΤ, οπότε θα στήνεται μια φάμπρικα με τη «βούλα του νόμου» για την εισφοροδιαφυγή των εφοπλιστών.
                      
Στην πράξη αποδεικνύεται ότι η  συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ συνεχίζει την αντιλαική πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, έχει ως «αυτόματο  πιλότο»  τα  συμφέροντα  των  εφοπλιστών  και οξύνει  τα  προβλήματα  των  ναυτεργατών. Ανεργία,  απλήρωτη  εργασία, εντατικοποίηση  της  δουλειάς, παραβίαση  των  κανόνων  ασφάλειας   στα  καράβια,  κατάφωρη  παραβίαση   των  Σ.Σ. Εργασίας,  δραματικές  περικοπές  σε  μισθούς,   συντάξεις,  υγεία, πρόνοια,   ναυτική  εκπαίδευση  και  μετεκπαίδευση  των σπουδαστών  και  των  ναυτεργατών λεηλασία  του  λαϊκού  εισοδήματος.
 Από  τον  Μάη  του  2014   δεν  καταβάλλεται  το  επίδομα  φοίτησης   στους  μετεκπαιδευόμενους   ναυτεργάτες στο ΚΕΣΕΝ  και  επιπρόσθετα  δεν  καταβλήθηκε  το Δώρο  Πάσχα.  Στο  Ειδικό Τμήμα του Ασπροπύργου  δεν  καταβλήθηκε  το  επίδομα  φοίτησης     για  την  περίοδο   2014 -2015  και  το Δώρο Πάσχα
--------------------------------
Πηγή:  pireas2day.gr
--------------------------------