Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014

Σε ναυάγιο εξελίσσεται η ελληνική κρουαζιέρα

Πολύ μεγαλύτερη της αναμενόμενης εξελίσσεται τελικά η ύφεση στην ελληνική κρουαζιέρα τουλάχιστον όπως αυτή αποτυπώνεται στις αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών στο μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι, τον Πειραιά.

Τα μεγέθη εμφανίζονται σημαντικά μειωμένα τοσο στο home porting όσο και στους transit επιβάτες και δημιουργούν προβληματισμό για το μέλλον. Έλλειψη υποδομών, υψηλά τιμολόγια στα τέλη και τις υπηρεσίες, απουσία προωθητικής καμπάνιας και γενικότερη πτώση της Μεσογείου με αναδρομολογήσεις πλοίων στην Ασία αναφέρονται μεταξύ των αιτιών που οδήγησαν στην κατάσταση αυτή.

Έτσι με βάση τα στοιχεία για το πρώτο δεκάμηνο του 2014 που εξασφάλισε το capital.gr η κίνηση των επιβατών είναι κατά 19,32% χαμηλότερη από ότι το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Με δεδομένο ότι το υψηλό του εποχιακού κύκλου εχει περάσει αντίστοιχη αναμένεται να είναι η πτώση και σε ολόκληρο το έτος. Όμως ο ΟΛΠ σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο του οργανισμού που εγκρίθηκε και παρουσιάσθηκε από το διοικητικό συμβούλιο τον Σεπτέμβριο προέβλεπε μείωση επιβατών της τάξης του 10% το 2014 και από το 2015 και μετά αύξηση 4,5%. Εκτίμηση που αιτιολογείται ως ο μέσος ρυθμός ετήσιας αύξησης 2008-2013, συν 1% λόγω της δημιουργίας της νέας θέσης Αγ. Νικολάου το 2016 και επιπλέον 1% το 2017 λόγω της δημιουργίας νέων θέσεων από τη νότια επέκταση.

Για την ώρα ο ΟΛΠ εμφανίζει μείωση του κύκλου εργασιών στην κρουαζιέρα στο εννεάμηνο στα 9,1 εκατ. από 11,1 εκατ. το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και μεγαλύτερη μείωση  της καθαρής κερδοφορίας στα 1,3 εκατ. από 2,7 πέρυσι. Σημειώνεται πως το κόστος πωλήσεων παρα την μεγαλη μείωση των επιβατών διαμορφώθηκε στα 6,68 εκατ. από 7,09 εκατ. πέρυσι.

Υπενθυμίζεται επίσης πως η ελληνική εισηγμένη θέλει να προχωρήσει σε επένδυση ύψους 120 εκ. ευρώ για Νέο Προβλήτα Κρουαζιέρας η οποία συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. σε ποσοστό 95%. Έργο που εχει εγκριθεί η χρηματοδότηση του εδώ και περισσότερα απο ένα χρόνο αλλά έκτοτε τίποτα δεν εχει προχωρήσει μεταξύ άλλων και εξαιτίας της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης η οποία φαίνεται πως εκτιμήθηκε ότι μπορεί να μεταφέρει την υποχρέωση εκτέλεσης  του έργου στο νέο βασικό μέτοχο.
Με αυτά τα δεδομένα πάντως το 2014 θα κλείσει πολύ χαμηλότερα απο το 2013 κοντα σε επίπεδα παρόμοια με του 2009.

Και ενώ αυτά συμβαίνουν στον Πειραιά οι ευρύτερες διεθνείς τάσεις της βιομηχανίας προκαλούν απαισιοδοξία. Ο Tom Strang, Senior Vice President Marine Operations της Costa Crociere SpA, θυγατρικής της Carnival, που με τη σειρά της είναι μια από τις 4 μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου στον κλάδο αποκάλυψε πρόσφατα στην Αθήνα πως η Μεσόγειος από μερίδιο 21,7% όλων των δρομολογίων το 2013 έπεσε στο 18,9% φέτος. Η πτώση σε επίπεδο κίνησης είναι της τάξης του 10%. 
Την ίδια ώρα η Καραϊβική ανέβηκε κατά 12% κατακτώντας μερίδιο 37,3% από 34%. Όμως η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στην Ασία και την ευρύτερη περιφέρεια. Το 2014 σημειώνεται άνοδος 31,6% εκεί και στα δρομολόγια στις θάλασσες μεταξύ Ασίας και Αυστραλίας κατά 22%. Ακόμα και έτσι όμως οι αγορές αυτές καταλαμβάνουν ακόμα μερίδιο μόλις 10% στην παγκόσμια αγορά της κρουαζιέρας της οποίας ο κύκλος εργασιών εκτιμάται στα 100 δισ. δολ.

Τα κρουαζιερόπλοια «μεταναστεύουν» στις αγορές της Ασία και η πτώση που είδε η Μεσόγειος φέτος θα συνεχιστεί κατά πάσα βεβαιότητα και το επόμενο έτος.
 
-----------------------------------------
Πηγή: capital.gr-Ηλίας Μπέλλος
-----------------------------------------


Πηγή:www.capital.gr