Σάββατο 19 Ιουλίου 2014

Τρέχουν και δεν φτάνουν οι πλοηγοί...

Αποδεκατισμένη η Υπηρεσία. Από 42 πλοηγούς στον Πειραιά έχουν απομείνει 22. Υπάρχουν λιμάνια (Καβάλα, Μύκονος) που δεν έχουν μόνιμο και καλύπτονται με αποσπάσεις. 

Η έλλειψη προσωπικού, καθώς τα τελευταία πέντε χρόνια δεν έχουν γίνει προσλήψεις, έχει οδηγήσει στα όριά τους, ψυχικά και σωματικά, τους 46 πλοηγούς της Πλοηγικής Υπηρεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας, οι οποίοι κάθε χρόνο οδηγούν μέσα και έξω από τα λιμάνια χιλιάδες πλοία, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες που η κίνηση αυξάνεται. Από τους 42 πλοηγούς που προβλέπει η οργανική σύνθεση για το λιμάνι του Πειραιά έχουν απομείνει 22, ενώ υπάρχουν λιμάνια, όπως αυτά της Καβάλας και της Μυκόνου, όπου δεν υπηρετεί μόνιμος πλοηγός και οι ανάγκες τους καλύπτονται μέσω αποσπάσεων από τον Πειραιά.

Οι έκτακτοι πλοηγοί που προσλαμβάνονται, δεν λύνουν το πρόβλημα, αφού μέχρι να εκπαιδευτούν και να μάθουν τα λιμάνια λήγει η σύμβασή τους και φεύγουν.

Ελλειψη ενδιαφέροντος

Την ίδια ώρα δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τις συγκεκριμένες θέσεις, λόγω των δυσκολιών και των ιδιαιτεροτήτων του επαγγέλματος. Στην προκήρυξη που έγινε τον Σεπτέμβριο του 2013 για κάλυψη 24 θέσεων, παρά την αυξημένη ανεργία στον κλάδο των πλοιάρχων, προσήλθαν και προσελήφθησαν μόνο 4 άτομα. Και όλα αυτά, την ώρα που οι πλοηγοί δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό για τη μισθοδοσία τους, καθώς πληρώνονται από το Κεφάλαιο Πλοηγικής Υπηρεσίας (ΚΠΥ), στο οποίο καταλήγουν τα πλοηγικά δικαιώματα που πληρώνει η ναυτιλιακή εταιρεία για το πλοίο της που μπαίνει στο λιμάνι – ένα ποσόν 18 με 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Για να γίνει κάποιος πλοηγός πρέπει να έχει τουλάχιστον δέκα χρόνια θαλάσσια υπηρεσία, να είναι κάτοχος πτυχίου πλοιάρχου α′, να έχει υπηρετήσει ως πλοίαρχος τρία χρόνια, ενώ παράλληλα έχει την υποχρέωση να δώσει εξετάσεις (γραπτές και προφορικές) στο Κέντρο Επιμόρφωσης Σπουδαστών Εμπορικού Ναυτικού. Εάν πετύχει και προσληφθεί, περνά και ένα διάστημα εκπαίδευσης.

Να σημειωθεί ότι με το άρθρο 33 του νόμου 4024/2011, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 1 παρ. 8 του νόμου 4038/2012, το ναυτικό προσωπικό των πλοηγικών σταθμών εξαιρέθηκε ρητά από τη διαδικασία κατάργησης των κενών οργανικών θέσεων, με την αιτιολογία ότι δεν πρέπει να διαταραχθεί η λειτουργία των πλοηγικών σταθμών, γεγονός που θα είχε αρνητικές συνέπειες στις παρεχόμενες λιμενικές και ναυτιλιακές υπηρεσίες στην Ελλάδα, και επειδή η κάλυψη των θέσεων αυτών καμία επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό δεν προκαλεί. Επιπλέον, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 1 του νόμου 3812/2009 σε συνδυασμό με τον νόμο 4093/2012 «περί έγκρισης μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2013-2016», το ναυτικό προσωπικό της Πλοηγικής Υπηρεσίας ρητά εξαιρέθηκε από τον κανόνα «ένα προς πέντε» (μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις) που αφορά όλο τον δημόσιο τομέα.

Οι πλοηγίδες

Προβλήματα υπάρχουν όμως και με τις πλοηγίδες (τα σκάφη που κάνουν τις πλοηγήσεις), καθώς στον Πειραιά από τις πέντε πλοηγίδες λειτουργούν μόνον οι δύο, λόγω τεχνικών προβλημάτων και μη συντήρησης. Πρόσφατα στις δυσκολίες αυτές αναφέρθηκαν και οι ναυτικοί πράκτορες της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι κατήγγειλαν καθυστερήσεις στις πλευρίσεις των εμπορικών πλοίων στο λιμάνι της πόλης λόγω της ελλιπούς στελέχωσης της Πλοηγικής Υπηρεσίας και ζήτησαν την άμεση παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας για την επίλυση του προβλήματος. 

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοηγών, Αγγελος Βασιλάκος, μιλώντας στην «Εφ.Συν.» τόνισε ότι εδώ και 5 χρόνια δεν έχουν γίνει προσλήψεις στην Πλοηγική Υπηρεσία, παρά το γεγονός ότι η λειτουργία της διέπεται από τον νόμο 3142/55 ο οποίος δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο. Αναφερόμενος στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τόνισε πως οι πλοηγοί του Πειραιά καλύπτουν μια τεράστια έκταση (Ελευσίνα, Πάχη, Πέραμα, Ρεβυθούσα, κεντρικό λιμάνι κ.ά.), ότι πηδούν σαν μαϊμούδες από πλοίο σε πλοίο για να προλάβουν και να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στις πλευρίσεις των πλοίων, κάτι που το έχουν καταφέρει.

«Ανεβοκατεβαίνουμε από τις ανεμόσκαλες στα πλοία, με κρύο, με ζέστη, με οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες και πολλές φορές σημειώνονται και τραυματισμοί. Είμαστε η βιτρίνα της χώρας μας και, παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν, έχουμε μηδενικά ατυχήματα. Δουλεύουμε επί 24ώρου βάσεως και χειριζόμαστε πλοία πάνω από 300 μέτρα και βάρους χιλιάδων τόνων, κρουαζιερόπλοια, containers, RO/RO, ενώ λόγω της παρουσίας της Cosco στον Πειραιά η κίνηση έχει αυξηθεί κι άλλο. Στους σταθμούς που υπηρετεί ένας μόνο πλοηγός δεν έχει τη δυνατότητα ανάπαυσης, άδειας ή απουσίας».

Οσο για το καθεστώς με το οποίο επιθυμούν οι πλοηγοί να λειτουργεί η Πλοηγική Υπηρεσία, ο Αγγ. Βασιλάκος είναι ξεκάθαρος: «Εμείς θέλουμε η Π.Υ. να παραμείνει στο Δημόσιο, να εκσυγχρονιστεί (μηχανοργάνωση, πρόσληψη μόνιμων πλοηγών και όχι έκτακτων και τεχνική υποστήριξη πλοηγίδων). Εάν η Πολιτεία θελήσει να την ιδιωτικοποιήσει, τη διαχείρισή της πρέπει να την κρατήσουν οι πλοηγοί κάτω από την ομπρέλα του κράτους. Εξάλλου, αυτή είναι και η επίσημη πρόταση που έχει κάνει ο σύμβουλος του υπουργείου Ναυτιλίας».
-----------------------------------------------------------------------
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών-Χριστίνα Παπασταθοπούλου
-----------------------------------------------------------------------