Πέμπτη 24 Απριλίου 2014

Θέματα προς Υποψηφίους - ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ



Αγαπητέ κ. Λαμπρινίδη,

σας συγχαίρω για τη συνέχιση της προσπάθειάς σας να αποτυπωθούν οι γνώμες των υποψηφίων Δημάρχων πάνω στα μείζονα ζητήματα του τόπου.

Το ζήτημα των λιμενικών υποδομών του νησιού είναι εξαιρετικά σημαντικό. Για να έρθουν χρηματοδοτήσεις ευρωπαϊκών προγραμμάτων στα Κύθηρα δεν αρκεί η απαρίθμηση χρηματοδοτικών εργαλείων και μέσων. Αυτό είναι εξαιρετικά θεωρητικό. Για να γίνει η θεωρία πράξη απαιτούνται πολλά βήματα. 

Για παράδειγμα δε γνωρίζω πόσοι εξ υμών και ημών γνωρίζουν τις άπειρες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν στο Δημόσιο. Πόσοι είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τον δημόσιο υπάλληλο που μπροστά στη λύση θα φτιάξει το πρόβλημα. Πόσοι γνωρίζουν να μετατρέπουν τα λόγια σε πράξη αντιμετωπίζοντας κάθε πιθανό εμπόδιο. 

Ο Δήμος Κυθήρων δεν μπορεί μόνος του να φέρει εις πέρας χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκά προγράμματα. Δεν μπορεί να το κάνει γιατί δεν διαθέτει το απαιτούμενο εξειδικευμένο προσωπικό, δεν διαθέτει τη σχετική επάρκεια και φυσικά δεν διαθέτει (επί του παρόντος) το γνωσιακό υπόβαθρο εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής. Όταν μία Δημοτική Αρχή θέτει ως μείζονα στόχο της τις ασφαλτοστρώσεις και τα τσιμέντα, τότε είμαστε ακόμα πολύ μακριά. 

Η παροχή τεχνικών συμβούλων λοιπόν προς το Δήμο είναι αναγκαία. Χωρίς τη συνεργασία με εξειδικευμένους τεχνοκράτες δεν πρόκειται ποτέ να μπορέσουμε να φέρουμε χρηματοδοτήσεις μεγάλων έργων στο νησί, όχι μόνο για λιμενικά έργα, αλλά και γενικότερα. Έτσι, προκρίνω ως πρώτο βήμα, είτε την προσπάθεια πρόσληψης εξειδικευμένου προσωπικού επί των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (π.χ. τέτοιο γραφείο διαθέτει ο Δήμος Αμαρουσίου εδώ και πολλά χρόνια και έχει καταφέρει θαύματα!) είτε  τη συνεργασία με ειδικό γραφείο συμβούλων που θα μπορεί να αναλάβει την διοικητική και γραφειοκρατική διεκπεραίωση ενός έργου από τη σύνταξη του τεχνικού δελτίου μέχρι την τελική χρηματοδότηση και την επίβλεψή του.

Να γνωρίζουν όμως όλοι ότι οι διαδικασίες αδειοδότησης των λιμενικών έργων είναι εξαιρετικά δύσκολες, πολύπλοκες και αργές. Ο Νόμος περί αιγιαλού και παραλίας (2971/2001) είναι εξαιρετικά αυστηρός και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή τόσο στη σύνταξη των σχετικών μελετών όσο και στην εκτέλεση και επίβλεψη των έργων. 

Είναι προτιμότερο ένα έργο να καθυστερήσει μερικούς μήνες παραπάνω αλλά να γίνει σωστά, παρά να γίνει βεβιασμένα χωρίς να έχουν τηρηθεί οι σχετικές διαδικασίες και να καλούμαστε να θεραπεύουμε εκ των υστέρων τις διάφορες παραλείψεις. Απαιτείται λοιπόν καλή γνώση των λιμενικών θεμάτων. Υπάρχουν όμως και προβλήματα που ανακύπτουν χωρίς κανείς να το περιμένει. Για παράδειγμα υπάρχουν λιμάνια που χρησιμοποιούνται πολλά χρόνια και τα οποία όμως ακόμα δεν έχουν άδεια λειτουργίας! Σε τέτοιες περιπτώσεις, τα λιμενικά έργα περιπλέκονται ακόμη περισσότερο. 

Ιεράρχηση
Για τις λιμενικές υποδομές απαιτείται μία ορθή και αντικειμενική ιεράρχηση. Δεν είναι μόνο τα λιμάνια που αναφέρατε. Πρέπει σε συνεργασία με τους χρήστες των υποδομών (αλιείς, φορείς τουρισμού και επιβάτες) να προβούμε σε αναλυτική καταγραφή όλων των προβλημάτων και να ιεραρχήσουμε τις λύσεις τους. Η επόμενη Δημοτική Αρχή θα έχει 5 ολόκληρα χρόνια μπροστά της. Κρίνω ότι μέχρι τον ερχόμενο Δεκέμβριο (2014) πρέπει να γνωρίζουμε επαρκώς όλα τα προβλήματα του συνόλου του λιμενικού (εμπορικού και αλιευτικού) δικτύου των Κυθήρων και Αντικυθήρων προκειμένου να ιεραρχήσουμε εκείνα που πρέπει να επιλυθούν πρώτα. 

Εάν το Λιμενικό Ταμείο στηριχθεί έμπρακτα από το Δήμο (διοικητικά και οικονομικά) τότε μπορεί να επιλύσει αρκετά θέματα, κυρίως της καθημερινότητας όπως είναι ο φωτισμός και οι μικρής φύσεως εργασίες που μπορούν να γίνουν μόνο με τη σύνταξη τεχνικών περιγραφών. Από την άλλη η σύνταξη μελετών είναι απαραίτητη προκειμένου να εντάξουμε έργα σε χρηματοδότηση, όπως πρόσφατα έγινε με τον περιφερειακό δρόμο των Αντικυθήρων ο οποίος χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια ακριβώς επειδή υπάρχει ώριμη μελέτη. 

Προσέλκυση Κρουαζιέρας
Σημαντικότατο ζήτημα για τα Κύθηρα είναι η επαναπροσέλκυση της κρουαζιέρας που εδώ και χρόνια έχουν απωλέσει τα Κύθηρα. Η κρουαζιέρα δεν είναι απλό θέμα. Το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι να αποτυπώσουμε με κάθε δυνατή λεπτομέρεια και σιγουριά τους λόγους για τους οποίους το νησί μας απουσιάζει από τον σχεδιασμό της μεσογειακής και διεθνούς κρουαζιέρας. Γνωρίζοντας ότι ο σχεδιασμός και προγραμματισμός των πλάνων των εταιρειών γίνεται 3-4 χρόνια πριν την έλευση του πλοίου σε κάποιο προορισμό, μπορούμε να ξεκινήσουμε από τώρα προκειμένου μέσα στα επόμενα 4 χρόνια να επανεντάξουμε τα Κύθηρα στον σχεδιασμό αυτό. 

Δεύτερο ζήτημα είναι η άμεση επαφή του Δήμου Κυθήρων με τους μεγάλους tour operators της Ελλάδας και του εξωτερικού προκειμένου να δούμε από κοινού με ποιον τρόπο μπορούν να αρθούν τα πάσης φύσεως εμπόδια (νομικά, υποδομές, κ.λπ.) που σήμερα έχουν βγάλει τα Κύθηρα από τους προορισμούς κρουαζιέρας. Για παράδειγμα ένα σημαντικό ζήτημα είναι η ασφάλιση των πλοίων και των επιβατών. Εφόσον δεν υπάρχει σταθερό σημείο πρόσδεσης των πλοίων, το ζήτημα της ασφάλισης καθίσταται σημαντικότατο. 

Παράλληλα, στην κρουαζιέρα εφαρμόζονται πλέον διεθνείς κανονισμοί όπως για παράδειγμα ο Κώδικας ISPS που αναφέρεται σε παροχές ασφάλειας και σε συγκεκριμένες ευκολίες που πρέπει να διαθέτουν τα σημεία προσέγγισης (προβλήτες, νηοδόχες, παροχή καυσίμων, ηλεκτρισμού, κ.λπ.). Πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη μας ότι μεγάλο μέρος των επιβατών κρουαζιέρας είναι άνθρωποι με αυξημένες ανάγκες, όπως π.χ. ηλικιωμένοι. 

Νομίζω ότι στα Κύθηρα και ειδικά στο Καψάλι δεν θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε την σταθερή υποδομή πρόσδεσης που απαιτείται. Εάν κάποιος υπόσχεται το αντίθετο ίσως δεν γνωρίζει καλά τα δεδομένα ή απλώς ψεύδεται. Για παράδειγμα είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αντιμετωπίσουμε προβλήματα με π.χ. με την ύπαρξη του Κάστρου, με την αδόμητη ζώνη, με τη δαιδαλώδη και αυστηρή νομοθεσία περί αιγιαλού και παραλίας και με τις πάρα πολλές αδειοδοτήσεις που χρειάζονται προκειμένου να γίνει ένα τέτοιας έκτασης έργο κ.λπ. 

Εκείνο που μπορεί να προκριθεί ως λύση για τα Κύθηρα ένα είναι το σύστημα του ναύδετου, μια τσαμαδούρα δηλαδή πάνω στην οποία προσδένουν τα κρουαζιερόπλοια παράλληλα με την αγκυροβόλησή τους. Το ναύδετο χρηματοδοτείται ήδη από την Περιφέρεια Αττικής για την Ύδρα, με κόστος όχι μεγαλύτερο των 250-300 χιλιάδων Ευρώ. Εφόσον οι τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας έχουν ήδη έτοιμη τη σχετική μελέτη, εκτιμώ ότι ο νέος Δήμαρχος θα πρέπει να ζητήσει τη σύνταξη ανάλογης μελέτης και για την περίπτωση των Κυθήρων. Η Περιφέρεια είναι βέβαιο ότι θα το χρηματοδοτήσει. Το σύστημα αυτό δουλεύει ήδη στη Σαντορίνη, όπου οι τουρίστες από-επιβιβάζονται με λάντζες χωρητικότητας περίπου 100 ατόμων.


Δείτε σχετικά:
 
Η ολοκλήρωση των νέων λιμενικών υποδομών στο λιμάνι του Γυθείου, το οποίο εκσυγχρονίζεται και επεκτείνεται προκειμένου να δεχθεί κρουαζιερόπλοια, θέτουν το ζήτημα σε εντελώς νέα βάση. Εάν τα Κύθηρα δεν εκμεταλλευτούν ΤΩΡΑ τη συγκυρία αυτή, τότε το ζήτημα θα ξεχαστεί για πάντα. 

Μπορούμε πιστεύω να αντλήσουμε και εμείς ποσοστό από την κρουαζιέρα που διαπλέει τα πέριξ των Κυθήρων πελάγη, αρκεί να θέσουμε το ζήτημα στη σωστή του βάση, να το αντιμετωπίσουμε με ρεαλισμό αλλά και μαχητικότητα και κυρίως να εφαρμόσουμε καλές πρακτικές που έχουν εφαρμοστεί σε άλλες περιοχές της Ελλάδας και του εξωτερικού σχετικά με την κρουαζιέρα. 

Ποτέ όμως δε νομίζω δεν θα μπορέσουμε να φτάσουμε στο σημείο π.χ. της Κεφαλονιάς, καθώς στο Αργοστόλι η προβλήτα υπερβαίνει τα 180μ. σε μήκος, ενώ οι παράλληλες υποδομές είναι εξαιρετικά κοστοβόρες και πολύ δύσκολα θα αποσβεστούν στην περίπτωση των Κυθήρων.
Μπορούμε όμως με το σύστημα του ναύδετου και με συνεργασία με τους σχετικούς tour operators να φέρουμε το ποθούμενο αποτέλεσμα.


Μαρίνα
Αναφορικά με το θέμα της μαρίνας, εκτιμώ ότι θα αντιμετωπίσουμε τα ίδια εμπόδια που ανέφερα παραπάνω (αδειοδοτήσεις, νέες μελέτες, αυστηρό νομικό πλαίσιο, αρχαιολογικοί χώροι κ.λπ.) καθώς και το γεγονός ότι μία μαρίνα αδειοδοτείται μόνο αν πληροί αυστηρές προϋποθέσεις υποδομών και δικτύων (facilities), προκειμένου να καθίσταται και ανταγωνιστική. 

Στον τομέα αυτό δυστυχώς τα Κύθηρα έχουν μείνει πολύ πίσω καθώς το προβάδισμα στον μόνιμο ή ημιμόνιμο ελλιμενισμό – πρόσδεση τουριστικών σκαφών υπάρχουν άλλα μέρη, πολύ πιο ελκυστικά από το νησί μας. Εκτός από τα ελληνικά νησιά, στον τομέα αυτό έχουμε ήδη να αντιμετωπίσουμε τον ανταγωνισμό από  τη γείτονα Τουρκία, που τα τελευταία χρόνια έχει πραγματοποιήσει τεράστιες επενδύσεις στον τομέα των τουριστικών υποδομών και κύρια στην κατασκευή υπερσύγχρονων μαρινών στα δυτικά της παράλια. 

Προσωπικά πιστεύω ότι το ζήτημα της μαρίνας πρέπει να απασχολήσει άμεσα τη νέα Δημοτική Αρχή, που θα πρέπει να ξεκινήσει με σοβαρότητα και υπευθυνότητα τη σύνταξη των σχετικών μελετών από εντελώς μηδενική βάση και λαμβάνοντας υπόψη όλους τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς κανόνες και πρακτικές που εφαρμόζονται από Κράτη που ανταγωνίζονται την Ελλάδα στον τομέα αυτό (Ιταλία, Τουρκία, Κύπρο, Γαλλία, Ισπανία, Ισραήλ κ.λπ.). 

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.
----------------------------------------------------------------
Στράτος Χαρχαλάκης
Υποψήφιος Δήμαρχος Κυθήρων
«ΚΥΘΗΡΑ – ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΑ, ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΜΕΡΑ»