Τετάρτη 15 Μαΐου 2013

Στην ακτοπλοΐα σταμάτησαν το σκάκι και παίζουν... Sudoku

Αν μέχρι σήμερα συνηθίζαμε να παρομοιάζουμε την ακτοπλοΐα μ' ένα παιχνίδι σκάκι, τότε η εικόνα της Ελληνικής Ακτοπλοΐας για τη θερινή περίοδο του 2013 θυμίζει ένα πλέγμα Sudoku.
Κι ο λόγος είναι γιατί θυμίζει περισσότερο ένα παζλ με συνδυασμούς κινήσεων των εταιρειών ανά νησιωτική περιοχή.

Ωστόσο, όμως δε λείπουν και κάποια, έστω και λιγοστά, πεδία όπου θα δοθούν πραγματικές ναυμαχίες. Παρακάτω παρουσιάζονται ανά περιοχή τα σημαντικότερα σημεία, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των εταιρειών.

ΑΔΡΙΑΤΙΚΗ
Η Αδριατική και κυρίως η γραμμή της Αγκώνας θα αποτελέσει το πεδίο για την Ελληνοϊταλική μάχη. Από τη μία η MINOAN LINES και ο ιταλικός όμιλος, GRIMALDI GROUP , και από την άλλη η κοινοπραξία ANEK –ATTIKA. Οι δύο μονομάχοι έχουν δρομολογήσει από τρία πλοία, έκαστος, στη γραμμή Πάτρα –Ηγουμενίτσα –Αγκώνα, όμως, έχουν επιλέξει διαφορετικές στρατηγικές.

Έτσι, η ΑΝΕΚ –ΑΤΤΙΚΑ θα δραστηριοποιηθεί με τα HELLENIC SPIRIT, SUPERFAST 11 και SUPERFAST 12 (μετά την πώληση του SUPERFAST 6) με καθημερινές μεσημεριανές αναχωρήσεις και, επιπλέον, τρεις απογευματινές αναχωρήσεις, εβδομαδιαίως, και πλεύσιμο χρόνο που φτάνει τις 21 ώρες.

Από την άλλη πλευρά η ΜΙΝΟΑΝ έχει δρομολογήσει στη συγκεκριμένη γραμμή τρία πλοία υψηλών μεταφορικών ικανοτήτων, τα CRUISE EUROPA, CRUISE OLYMPIA και EUROPA LINK. Ο πλεύσιμος χρόνος ταξιδίου φτάνει τις 24 ώρες με αποτέλεσμα να πραγματοποιούνται έως 6 αναχωρήσεις την εβδομάδα από και προς την Αγκώνα, ενώ τρεις φορές την εβδομάδα το δρομολόγιο επεκτείνεται από την Αγκώνα έως τη Τεργέστη, ενώνοντας την Ελλάδα με την Τεργέστη μετά από πολλά χρόνια.

Η ΑΝΕΚ ως απάντηση ενισχύει τη γραμμή της Βενετίας με τρίτο πλοίο, το ΚΡΗΤΗ 2, εκτός από τα ναυλωμένα ιταλικά RO /PAX, FORZA και CORAGGIO. Με την προσθήκη του ΚΡΗΤΗ 2, οι αναχωρήσεις από Πάτρα και Ηγουμενίτσα για Βενετία φτάνουν τις 6, εβδομαδιαίως. Θα πρέπει να σημειωθεί πως τα δύο RO/PAX ταξιδεύουν με μειωμένη ελληνική σύνθεση.
Οι γραμμές από Πάτρα και Ηγουμενίτσα για Μπάρι και Μπρίντεζι φαίνεται μέχρι στιγμής πως είναι μοιρασμένες σε SUPERFAST και GRIMALDI, αντίστοιχα.

ΑΙΓΑΙΟ
Στο Αιγαίο οι μάχες θα δοθούν στο Β.Α. Αιγαίο, στις Κεντρικές Κυκλάδες και στις Σποράδες ενώ στις υπόλοιπες γραμμές φαίνεται πως έχει επικρατήσει η λογική και οι ακτοπλοϊκές δεν επιδίδονται σε ευθείες συγκρούσεις μεταξύ τους. Χαρακτηριστικά των νέων δεδομένων είναι η μείωση της ταχύτητας, η αύξηση του χρόνου ταξιδίου, η αναδιάταξη του στόλου κάποιων εταιρειών και η επανεμφάνιση των δύο ταχυπλόων της ΝΕΛ, όπως έχει ανακοινώσει η εταιρεία σε ταχύτητες συμβατικών, και του Μπλε Ορίζοντα (BLUE HORIZON), της BLUE STAR FERRIES. Αναλυτικότερα, θα περιγραφούν παρακάτω τα νέα δεδομένα ανά περιοχή.

Β.Α. Αιγαίο
Μία από τις κόντρες θα γίνει στη γραμμή Πειραιά –Χίο –Μυτιλήνη. HELLENIC SEAWAYS έχουν σχεδιάσει εναλλάξ τα δρομολόγια των σύγχρονων ΝΗΣΟΣ ΧΙΟΣ και BLUE STAR ΠΑΤΜΟΣ πραγματοποιώντας δύο, επιπλέον, πρωινές αναχωρήσεις το Σαββατοκύριακο. Από την άλλη πλευρά η NEL μέχρι στιγμής θα προσπαθήσει να κερδίσει μερίδιο στη συγκεκριμένη γραμμή με το Ε/Γ –Ο/Γ EUROPEAN EXPRESS, ενώ φήμες θέλουν την εταιρεία να εξετάζει τη δρομολόγηση κι άλλου πλοίου στη γραμμή.
Το δύσκολο έργο της σύνδεσης των νησιών του Β.Α. Αιγαίου με τη Βόρεια Ελλάδα θα αναλάβει και φέτος το Ε/Γ –Ο/Γ ΘΕΟΦΙΛΟΣ, της ΝΕΛ, ενώ ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί κάποιο πρόσθετο δρομολόγιο από την εταιρεία για τους θερινούς μήνες.

Ραφήνα
Άλλη μία γραμμή που αναμένεται να δοθεί σημαντική μάχη είναι η Ραφήνα –Άνδρο –Τήνο –Μύκονο. Οι τρεις μονομάχοι θα δώσουν σκληρή μάχη μεταξύ τους για το ποιος θα επικρατήσει. Οι κόκκινοι (FAST FERRIES) με τους δύο γιαπωνέζους επιχειρούν να πνίξουν τους αντιπάλους με δύο αναχωρήσεις, πρωί –απόγευμα, από Δευτέρα ως Πέμπτη και τρεις αναχωρήσεις από Παρασκευή ως Κυριακή.

Οι μπλε (GOLDEN STAR FERRIES) φέτος δεν αναμένεται να δρομολογήσουν το Ε/Γ –Ο/Γ SUPERFERRY 2 στη Νάξο εντείνοντας τα δρομολόγια προς την Άνδρο, που είναι η πατρίδα των πλοιοκτητών. Τέλος, ο τρίτος παίχτης, AGOUDIMOS LINES, μόλις τη Μεγάλη Πέμπτη επαναδρομολόγησε το Ε/Γ –Ο/Γ ΠΗΝΕΛΟΠΗ στη γραμμή. Το πλοίο έχει το δικό του κοινό και τα δρομολόγια του για το φετινό καλοκαίρι δεν εμφανίζουν αλλαγές σε σχέση με τα περσινά, πραγματοποιώντας καθημερινές πρωινές αναχωρήσεις και κάθε Παρασκευή και Κυριακή μια απογευματινή αναχώρηση για Άνδρο.

Τα δύο Ε/Γ ΤΧΠ, FLYING CAT 4 της HELLENIC SEAWAYS και SEA JET 2 της SEA JETS θα αναχωρούν από τη Ραφήνα προς τις Κυκλάδες το πρώτο πρωί (μέχρι Κατάπολα) και το δεύτερο απόγευμα (μέχρι Θήρα).

Μάλιστα το δεύτερο πλοίο κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή θα πραγματοποιεί επιπλέον δρομολόγια προς Τήνο, Μύκονο και Πάρο.
Τέλος, δε θα μπορούσε να μην αναφερθεί η δρομολόγηση του Ε/Γ –Ο/Γ BLUE STAR ITHAKI από Ραφήνα για Μύκονο, Πάρο, Νάξο και Ίο. Με αυτό τον τρόπο η BLUE STAR αφήνει το πεδίο ελεύθερο για τους τρεις μνηστήρες της Άνδρου –Τήνου και παράλληλα ενισχύει τη παρουσία της στις Ανατολικές Κυκλάδες προσφέροντας μια τρίτη επιλογή για τους ταξιδιώτες της Παροναξίας προς την Αττική.

Ανατολικές Κυκλάδες
Εκτός του πρωινού δρομολογίου και του απογευματινού (κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Κυριακή) της BLUE STAR, η ΝEL θα δρομολογήσει από τα τέλη Ιουνίου έως 1η Σεπτεμβρίου το μεγαλύτερο ταχύπλοο της, ΑΙΟΛΟΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ, ως γρήγορο συμβατικό Ε/Γ –Ο/Γ.

Με αυτό το τρόπο επιχειρεί να αποσπάσει κάποιο μερίδιο της μεταφορικής κίνησης στη γραμμή Πειραιά –Πάρο –Νάξο –Ίο –Θήρα, «σεβόμενη» όμως τις υπάρχουσες συνθήκες αφού το πλοίο θα αναχωρεί βράδυ από Πειραιά και Θήρα και διαφορετικές μέρες από το BLUE HORIZON. Έτσι, πλοίο θα αναχωρεί στις 22:00 από Πειραιά κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή και θα φτάνει στη Σαντορίνη μετά από 8 ώρες. Ύστερα από χρόνια λοιπόν θα ξαναδούμε βραδινό ταξίδι στη γραμμή αυτή.

Μέχρι τη Σαντορίνη θα φτάνει και το Ε/Γ ΤΧΠ SEA JET 2 αναχωρώντας από τη Ραφήνα κάθε Δευτέρα έως Πέμπτη στις 15:30 και από Σαντορίνη μέχρι και τη Παρασκευή στις 9:00.
Κρήτη
Το BLUE STAR 1, της BLUE STAR FERRIES, θα βρίσκεται πλέον δίπλα στο OLYMPIC CHAMPION, της ANEK, στη γραμμή Πειραιά –Ηράκλειο, μετά την πώληση του SUPERFAST 6 και τη μετακίνηση του SUPERFAST 12 στην Αδριατική.

Ιδιαίτερη έκπληξη, επίσης, προκαλεί η δρομολόγηση από Ηράκλειο του Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ HIGHSPEED 5, της HELLENIC SEAWAYS, για Σαντορίνη, Ίο, Πάρο και Μύκονο. Το πλοίο για τη περίοδο του Πάσχα εξυπηρετεί τη Σύρο, τη Τήνο και τη Μύκονο ενώ από 14/6 θα εγκατασταθεί στο Ηράκλειο στη θέση του FLYING CAT 4. Η αλλαγή αυτή των δρομολογίων έχει ήδη ξεσηκώσει αντιδράσεις σε Σύρο, Τήνο και Μύκονο.
Στα Χανιά, μετά τη ναύλωση του Ε/Γ –Ο/Γ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ στη γαλλική SNCM, το ΛΑΤΩ ξαναζωντάνεψε και επέστρεψε στη παραδοσιακή του γραμμή μετά από ένα πέρασμα από τη γραμμή Αλβανία –Ιταλία.

Σποράδες
Στις Σποράδες τα σημαντικά σημεία είναι τρία: η μεταφορά του FLYINGCAT 6 από τις συγκεκριμένες γραμμές στο Σαρωνικό, η αποδρομολόγηση ενός FLYING DOLFIN της HELLENIC SEAWAYS και η δρομολόγηση του Ε/Γ –Ο/Γ ΠΡΩΤΕΑΣ της ΑΝΕΣ (ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΗΣ) για πρώτη φορά στη γραμμή Βόλο –Σκιάθο –Σκόπελο –Αλόννησο με μεσημεριανές αναχωρήσεις από Βόλο και πρωινές από τα νησιά.

Τα υπόλοιπα δρομολόγια και πλοία παραμένουν τα ίδια από το 2012. Δηλαδή, το Ε/Γ –Ο/Γ ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΓΑΣΟΣ από Άγιο Κωνσταντίνο και το Ε/Γ –Ο/Γ ΕΞΠΡΕΣ ΣΚΙΑΘΟΣ από Βόλο για τις Σποράδες.

Δωδεκάνησα
Στα Δωδεκάνησα ιδιαίτερη εντύπωση κάνει η αποδρομολόγηση του BLUE STAR 1 και η αντικατάσταση του από το παλαιότερο και βραδύτερο Ε/Γ –Ο/Γ BLUE HORIZON. Το BLUE STAR 1 μεταφέρθηκε στη γραμμή Πειραιά –Ηράκλειο, αφού το SUPERFAST 12 μπήκε στην Αγκώνα. Έτσι, το Ε/Γ –Ο/Γ BLUE HORIZON ανέλαβε πάλι δράση μετά από δύο χρόνια ακινησίας.

Ικαρία -Σάμος
Στην Ικαρία –Σάμο η NEL συνεχίζει με το Ε/Γ –Ο/Γ ΜΥΤΙΛΗΝΗ με 3 δρομολόγια, εβδομαδιαίως. Κατά τους θερινούς μήνες θα ενισχύσει τα δρομολόγια της με άλλα τρία μεσημεριανά δρομολόγια από Πειραιά προς Μύκονο, Εύδηλο και Βαθύ, κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Σάββατο, με το ΑΙΟΛΟΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ 1 ως γρήγορο συμβατικό Ε/Γ –Ο/Γ.
Από την άλλη πλευρά, η HELLENIC SEAWAYS θα επαναδρομολογήσει το σύγχρονο Ε/Γ –Ο/Γ ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ από τις 14/6 ως τη 1/9. Σύμφωνα με τον ιστότοπο της εταιρείας, το πλοίο θα αναχωρεί από Πειραιά στις 8:05, καθημερινά για Σύρο –Μύκονο και Εύδηλο και κάθε Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή και Σάββατο το πλοίο θα προσεγγίζει και το Καρλόβασι με επιστροφή στον Πειραιά αργά το βράδυ. Τις υπόλοιπες μέρες το πλοίο θα φτάνει μέχρι τον Εύδηλο και θα επιστρέφει. Με αυτό τον τρόπο η HELLENIC SEAWAYS θα καλύψει και τη καθημερινή σύνδεση του Πειραιά με τη Σύρο και τη Μύκονο.

Ενδιαφέρον εμφανίζει η μεσημεριανή κυριακάτικη επιστροφή των δύο πλοίων από Εύδηλο και Μύκονο, η οποία συμπίπτει στις 16:00 και στις 18:20, αντίστοιχα, και η άφιξη στον Πειραιά έχει διαφορά μόλις 35 λεπτών.

ΙΟΝΙΟ
Μεγάλη μάχη αναμένεται να δοθεί, επίσης, μεταξύ Κεφαλλονιτών και Ζακυνθινών. Αυτή τη φορά αρένα θα αποτελέσει η Κεφαλονιά, μετά την επιστροφή του Ε/Γ –Ο/Γ ΝΗΣΟΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ, της νεοσύστατης KEFALONIAN LINES. Η Ζακυνθινή κοινοπραξία, IONIAN FERRIES, έχει ανακοινώσει δύο δρομολόγια ημερησίως από Πάτρα προς Σάμη Κεφαλονιάς και Ιθάκη, καθώς επίσης και 2-3 δρομολόγια, ημερησίως, μεταξύ Κυλλήνης –Πόρου Κεφαλονιάς. Από την άλλη πλευρά, οι Κεφαλλονίτες έχουν ανακοινώσει 3 δρομολόγια, ημερησίως, από Κυλλήνη για Πόρο κι ένα βραδινό δρομολόγιο από Κυλλήνη για Αργοστόλι.

Τέλος, η συνεχιζόμενη κρίση έχει οδηγήσει σε δέσιμο πλοίων, ναυλώσεις στο εξωτερικό και πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων των εταιρειών. Ωστόσο, η υψηλή τιμή των καυσίμων σε συνδυασμό με την αναμενόμενη τουριστική αύξηση, τα πλοία παλαιάς τεχνολογίας, μεσαίας χωρητικότητας αποτελούν περισσότερο μια ευκαιρία για την πλοιοκτήτρια εταιρεία παρά αδυναμία, ώστε να αντιμετωπίσει αποτελεσματικότερα τον ανταγωνισμό.

Γρίφο αποτελεί η δρομολόγηση ή μη των Ε/Γ –Ο/Γ ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ, ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ Λ., ΑΡΤΕΜΙΣ, ΕΛΛΗ Τ. και IONIAN SKY για το φετινό καλοκαίρι. Στο τελευταίο μάλιστα έχουν ξεκινήσει εργασίες συντήρησης και αλλαγής σινιάλων.
Επιπρόσθετα, δεν αναμένεται ούτε φέτος να δρομολογηθούν και τα ταχύπλοα FLYING CAT 3 της HELLENIC SEAWAYS, ΑΙΟΛΟΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ 2, της NEL και SPEEDRUNNER 2 και 4, της AEGEAN SPEED LINES. Παράλληλα, πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας αναμένεται σύντομα ν' αφήσουν τα ελληνικά νερά για κάποια ναύλωση ή και πώληση στα πλαίσια της ανεύρεσης πολύτιμων κεφαλαίων για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.