Δευτέρα 15 Απριλίου 2013

"Δεν πρόκειται να μείνουν τα νησιά μας χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση"

Προσπάθεια να αλλάξει σελίδα στη ναυτιλιακή πολιτική της Ελλάδας, υπό το βλέμμα της Τρόικας, επιχειρεί η τρικομματική κυβέρνηση, σκηνικό που θυμίζει παρτίδα σκάκι. Στο πλαίσιο αυτό ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστής Μουσουρούλης καταθέτει την προσεχή Τρίτη στη Βουλή προς ψήφιση το πολυνομοσχέδιο «Περί ανασυγκρότησης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις» το οποίο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τους φορείς της ναυτιλίας.

Ο Υπουργός λίγο πριν την ολομέλεια της Βουλής «ανοίγει τα χαρτιά του στο «business stories».

«Τα προβλήματα δεν αντιμετωπίζονται με αφορισμούς. Ορισμένοι είτε δεν το καταλαβαίνουν, είτε προσποιούνται πως δεν το καταλαβαίνουν. Δεν έχουν διδαχθεί απολύτως τίποτα από το παρελθόν. Το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο είναι να φωνάζεις όταν γίνεται κάθε αλλαγή, χωρίς να έχεις λύσεις ή ακριβώς γι αυτό. Ό,τι και να περιείχε το νομοσχέδιο ορισμένοι θα ήταν σίγουρα απέναντι», επισημαίνει αναφερόμενος στις αντιδράσεις που έχουν δημιουργηθεί.

«Πολλές φορές αντιμετώπισα αντιδράσεις που έβλεπε κανείς καθαρά πως ήταν προαποφασισμένες. Άλλες φορές επίσης αντιμετωπίσαμε περιπτώσεις όπου είχαμε αντιδράσεις χωρίς να έχει γίνει κατανοητή μια διάταξη, στη συνέχεια όμως όταν την εξηγήσαμε αρκετοί συμφώνησαν. Είμαι ευχαριστημένος που, σε γενικές γραμμές, έγινε συζήτηση επιπέδου και υπήρξε συναίνεση σε μεγάλο βαθμό. Τους αμετανόητους ή τους επαγγελματίες του συνδικαλισμού και της σπέκουλας, δεν θα μπορούσα να τους πείσω, έτσι κι αλλιώς. Αυτοί τα ίδια θα έκαναν ακόμα κι αν δεν έβρισκαν συμπαράσταση από κανένα απολύτως κόμμα. Εντέλει, όμως, το ερώτημα είναι ποιος είναι πιο εποικοδομητικός για τους εργαζόμενους, αυτός που διαρκώς φωνάζει, ή αυτός που προσπαθεί να διασφαλίσει ότι θα έχουν δουλειά, ότι ο κλάδος τους δεν θα καταρρεύσει; Όμως δεν πάμε μπροστά χωρίς να διορθώσουμε τίποτα.»

Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται ακτοπλοΐα η οποία είναι πιο οικεία στον κόσμο αφού χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες της κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ διαδραματίζει νευραλγικό ρόλο στη συνοχή της Ελλάδας αφού συνδέει την νησιωτική χώρα με την ηπειρωτική:

«Αυτό που θέλω να ξεκαθαρίσω, γιατί πολλά γράφονται και ακούγονται, είναι ότι δεν υφίσταται θέμα έλλειψης ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών. Η δρομολόγηση των πλοίων παραμένει ετήσια. Διακοπές δρομολογίων μπορούν να γίνουν μόνο για όσο διάστημα προβλέπεται από το νόμο και με την προϋπόθεση πως διατηρείται η κάλυψη, δηλαδή υπάρχει τουλάχιστον ένα πλοίο.»
Όσον αφορά στις αλλαγές που γίνονται στο πλαίσιο λειτουργίας της ακτοπλοΐας τόνισε:

«Μειώσαμε τη γραφειοκρατία.. Μειώσαμε τις διαδικασίες και τις προθεσμίες. Δεν μειώσαμε πλοία, αλλά αφαιρέσαμε την υποχρέωση ένα πλοίο να διατηρεί πλήρωμα όταν δεν ταξιδεύει. Δώσαμε την ευελιξία για μικρότερο πλοίο το χειμώνα και μεγαλύτερο ή δεύτερο πλοίο το καλοκαίρι, ώστε να συμβαδίζουμε με τη ζήτηση. Οι προϋποθέσεις ασφαλείας - για να προλάβω μερικούς- είναι άλλο θέμα και αυτό δεν θίγεται καθόλου και σε καμία περίπτωση. Επίσης, αναγνωρίζοντας την ιδιαιτερότητα των ταχυπλόων σκαφών καθώς αυτά εξυπηρετούν κατ’ εξοχήν τη θερινή τουριστική κίνηση, καθορίζονται διαδικασίες και όροι δρομολόγησης διαφορετικοί από αυτούς που ισχύουν για τα συμβατικά πλοία. Ειδικότερα, εκεί η περίοδος δρομολόγησης θα μπορεί να είναι μικρότερη, με ελάχιστη τους τέσσερις μήνες».

Επενδύσεις

Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην προσέλκυση επενδύσεων που θα βοηθήσουν την Ελλάδα να μπει στην τροχιά της πολυπόθητης ανάπτυξης:

«Με τη νέα Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων επιχειρείται η αναβάθμιση των λειτουργιών του Υπουργείου που στοχεύουν στην προώθηση των επενδύσεων και στη στροφή των προσπαθειών προς την ανάπτυξη της ναυτιλιακής οικονομίας. Επίσης, το νομοσχέδιο βάζει τις βάσεις για την αξιοποίηση των λιμένων της χώρας. Θεσπίζουμε την εφαρμογή εθνικής λιμενικής πολιτικής, δημιουργούμε Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων που θα ασκεί την εποπτεία ενόψει των αποκρατικοποιήσεων, ενώ επιταχύνουμε και απλουστεύουμε τις διαδικασίες αδειοδότησης λιμενικών έργων», υπογραμμίζει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου και συνεχίζει:

«Η συμβολή της ναυτιλίας στο εθνικό προϊόν, το εμπορικό ισοζύγιο, την απασχόληση ασφαλώς μας γεμίζει περηφάνια και - υπό τις παρούσες δύσκολες οικονομικές συνθήκες - μας δίνει ελπίδα. Πίσω από τις επιδόσεις αυτές υπάρχει μακρά παράδοση και άνθρωποι που την αξιοποίησαν προσπαθώντας σκληρά. Άνθρωποι που υπερασπίστηκαν την ελληνική αξιοπιστία παντού όπου ταξιδεύουν τα καράβια τους. Άνθρωποι που νοιάζονται για τα προβλήματα του τόπου όπου γεννήθηκαν αυτοί και οι πατεράδες τους. Άλλοτε εμφανείς και άλλοτε αφανείς ευεργέτες της πατρίδας».

Σχετικά με την κόντρα για τη φορολόγηση των εφοπλιστών επισημαίνει:

«Όσοι κάνουν υποτιμητικά σχόλια αγνοούν ότι ανάλογες φορολογικές νομοθεσίες υπάρχουν στις περισσότερες ευρωπαϊκές και μη χώρες, οι οποίες στοχεύουν στην προσέλκυση ξένων εφοπλιστικών επενδύσεων. Δεν πρέπει να συγχέουμε επομένως τη φορολογική δικαιοσύνη, η οποία σαφώς είναι το ζητούμενο, με τα κίνητρα για επενδύσεις.»

Τα αιτήματα των απεργών

Ο κ. Μουσουρούλης απαντά, ένα προς ένα, στα αιτήματα της απεργιακής κινητοποίησης της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας:

1) «Επαναφορά των εργασιακών και κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων των ναυτεργατών στο προ των Μνημονίων και των σχετικών Εφαρμοστικών Νόμων καθεστώς».
Αυτό αποτελεί ευχή και στόχο όλων των Ελλήνων προκειμένου να πιάσουν τόπο οι θυσίες στις οποίες έχουν υποβληθεί.

2) «Υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας για όλες τις κατηγορίες πλοίων».
Ως Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου ενθαρρύνουμε την υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας για όλες τις κατηγορίες πλοίων και περιμένουμε από τα διαπραγματευόμενα μέρη να καταλήξουν. Πιστεύω πως θα είναι θετικό για τον κλάδο.

3) «Αποκατάσταση της άδικης φορολόγησης των Ελλήνων Ναυτεργατών».
Όλοι οι Έλληνες καλούμαστε να συνεισφέρουμε στην κοινή προσπάθεια για ανάκαμψη. Σε αυτό το πλαίσιο λαμβάνονται μέτρα. Οι ιδιομορφίες και η προσφορά των Ελλήνων ναυτικών είναι απόλυτα αντιληπτές και γι’ αυτό το λόγο φορολογούνται με χαμηλότερους συντελεστές από κάθε άλλο κλάδο.

4) «Άμεση εξόφληση δεδουλευμένων αποδοχών και αναδρομικών πολλών μηνών στα πληρώματα των επιβατηγών πλοίων, ιδιαίτερα εκείνων της ακτοπλοΐας».
Μετά από συνεχείς και εντατικές συνομιλίες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου με τις εταιρείες, έγινε σαφές ότι η τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων τους πραγματοποιείται με σαφώς γρηγορότερους ρυθμούς από ό,τι στο πρόσφατο παρελθόν.

5) «Άμεση αντιμετώπιση της όξυνσης της ανεργίας στους Έλληνες ναυτεργάτες».Σε συνεργασία με τα Υπουργεία Εργασίας και Ανάπτυξης, αποφασίσαμε:
α) Για τους άνεργους νέους ναυτικούς, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος του ΕΣΠΑ 2007-2013 «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού», ενδεικτικού προϋπολογισμού 6,4 εκατ. ευρώ,
β) Για τη μεσο-μακροπρόθεσμη στήριξη του ανθρώπινου δυναμικού ειδικά στην ακτοπλοΐα, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος του ΕΣΠΑ «Εθνικό Αποθεματικό Απροβλέπτων», ενδεικτικού προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ.

Τέλος για τις υπηρεσίες Υγείας ο Υπουργός επεσήμανε: «Υπηρεσίες υγείας στους ναυτικούς και τις οικογένειές τους, θα παρέχονται και στην κεντρική υπηρεσία καθώς και στα Παραρτήματα του Οίκου Ναύτου από το προσωπικό του ΕΟΠΥΥ».

Το πολυνομοσχέδιο περιέχει επίσης διατάξεις που αφορούν:
- τη βελτίωση της ασφάλειας στα πλοία που χρησιμοποιούνται στο διεθνές εμπόριο και την εθνική θαλάσσια κυκλοφορία, καθώς και στις λιμενικές εγκαταστάσεις και τους λιμένες που τα εξυπηρετούν,
- την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος,
- τη δημιουργία πραγματικών προϋποθέσεων, εκ μέρους των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, να εξασφαλίσουν θέσεις για την αναγκαία εκπαίδευση των σπουδαστών των ΑΕΝ κ.α.
- επιτάχυνση και απλούστευση διαδικασιών αδειοδότησης έργων στα λιμάνια
- εκσυγχρονισμό των πλοηγικών υπηρεσιών.
-------------------------------
Πηγή:  protothema.gr
-------------------------------