Παρασκευή 4 Ιανουαρίου 2013

Πιέσεις της τρόικας για την ακτοπλοΐα

Εντείνονται, σύμφωνα με πληροφορίες, οι πιέσεις από πλευράς της τρόικας και των ακτοπλοϊκών εταιρειών προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, για τη λήψη μέτρων που θα οδηγήσουν τον ακτοπλοϊκό κλάδο σε κάπως πιο ήρεμα νερά.


Οι μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, έχουν να κάνουν, όπως αναφέρεται και στην τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την αναμόρφωση του νόμου 2932 του 2001 στην κατεύθυνση περαιτέρω προσαρμογής του στα όσα προβλέπει ο κοινοτικός κανονισμός 3577 του 1992.

Οι βασικές αλλαγές που επιζητεί η τρόικα για την ελληνική ακτοπλοΐα, όπως αναφέρεται στην έκθεση, θα πρέπει να είναι στην κατεύθυνση ενίσχυσης της ευελιξίας σε ό,τι αφορά τις απαιτήσεις επάνδρωσης των πλοίων, οι οποίες αποσυνδέονται από τις ελάχιστες υποχρεώσεις δρομολόγησης. Ανάλογες είναι οι κατευθύνσεις που δίδονται για το καθεστώς αποδοχής και εκτέλεσης των δρομολογίων, αλλά και των μεγεθών των πλοίων. Ολα αυτά θα πρέπει να ολοκληρωθούν το Φεβρουάριο του 2013.

Ηδη έπειτα από σχετική απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, πραγματοποιήθηκε η διαδικασία διαλόγου με την κατάθεση προτάσεων από όλους τους ενδιαφερόμενους (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Ενωση Πορθμείων, Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία κ.ά.) που ολοκληρώθηκε στις αρχές Δεκεμβρίου, με την ΠΝΟ να εκφράζει την πλήρη αντίθεσή της σε όποια προσπάθεια αλλαγής των εργασιακών σχέσεων στην ακτοπλοΐα, καθώς και στη μείωση των θέσεων εργασίας.

Νομοσχέδιο

Σε κάθε περίπτωση πάντως, το επόμενο βήμα από την πλευρά του υπουργείου θα πρέπει να είναι η κατάρτιση του σχετικού νομοσχεδίου, για το οποίο όμως τουλάχιστον οι ακτοπλόοι δεν έχουν καθαρή εικόνα μέσω ποιας διαδικασίας θα γίνει. Μάλιστα, δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για ενδεχόμενο καθυστερήσεων, καθώς υπάρχει σε εξέλιξη και η διαδικασία κατάρτισης του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας.

Οπως σημειώνουν στη «Ν», αυτό που περιμένουν το επόμενο διάστημα είναι να γίνουν πράξη οι εξαγγελίες για αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο.

Από πλευράς του υπουργείου δηλώθηκε χθες στη «Ν» ότι προηγείται το πολυνομοσχέδιο και εντός του χρονοδιαγράμματος που έχει ανακοινωθεί, από το μνημόνιο, θα ακολουθήσουν και οι παρεμβάσεις στο νόμο 2932/2001.

Επισημαίνεται ότι ο κοινωνικός διάλογος που οργάνωσε ο ΥΝΑ αφορούσε στη διαμόρφωση όρων και προϋποθέσεων για τη δραστηριοποίηση των πλοίων, όπως:

* στην τροποποίηση - διακοπή εκτέλεσης δρομολογίων,

* στην αντικατάσταση πλοίου με άλλο, κατάλληλου μεγέθους για την εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών αναγκών και

* στη δρομολόγηση πλοίου για ορισμένο διάστημα σε γραμμή που η εταιρεία του πλοίου εξυπηρετεί ετησίως

* στη στελέχωση των ακτοπλοϊκών πλοίων για περιόδους πέραν εκείνων που έχουν υποχρέωση εκτέλεσης δρομολογίων

* στη λειτουργία του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, αν και η τρόικα πιέζει για αλλαγές στα εργασιακά, δεν δείχνει το ίδιο ενδιαφέρον για άλλα θέματα που «καίνε» τον ακτοπλοϊκό κλάδο, όπως είναι το μείζον θέμα του ΦΠΑ. Η ελληνική ακτοπλοΐα επιμένει στο αίτημά της για μείωση του ΦΠΑ, από το 23% στα επίπεδα του 6%, όπως ισχύει για τα ξενοδοχεία, ωστόσο μέχρι στιγμής συναντά την αντίδραση της τρόικα.

Το τελευταίο διάστημα, πάντως, οι πιέσεις στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις από τις ανατιμήσεις στα καύσιμα έχουν μειωθεί ώς ένα βαθμό, καθώς η τιμή του καυσίμου έχει πέσει στα 520 ευρώ ο τόνος, από 640 ευρώ ο τόνος που ήταν τρεις τέσσερις μήνες πριν.
-------------------------
Πηγή:  Ναυτεμπορική
-------------------------