Σάββατο 5 Ιανουαρίου 2013

Αποτελεσματική η παρέμβαση της ΠΑΣΕΓΕΣ για τα φωτοβολταϊκά των αγροτών

Φαίνεται ότι έπιασε τόπο η παρέμβαση της ΠΑΣΕΓΕΣ για την παράταση των προθεσμιών των Φ/Β σταθμών των επαγγελματιών αγροτών, ενώ φαίνεται ότι θα ικανοποιηθεί και το αίτημα επιστροφής των εγγυητικών επιστολών στους επαγγελματίες αγρότες που δεν ενδιαφέρονται να προχωρήσουν στην υλοποίηση του σταθμού.

Σύμφωνα με το energypress.gr:  «τιμολόγηση με τις παλιές «ταρίφες» προβλέπει για τα φωτοβολταϊκά για τα οποία υποβλήθηκε αίτηση για ενεργοποίηση της σύνδεσής τους έως την 10η Αυγούστου 2012 το νέο σχέδιο νόμου για την τήρηση αποθεμάτων πετρελαίου, το οποίο κατατέθηκε στη βουλή.

Συγκεκριμένα, με το άρθρο 24 του σχεδίου νόμου αντιμετωπίζονται περιπτώσεις επενδυτών, οι οποίοι δήλωσαν ετοιμότητα για σύνδεση του φωτοβολταϊκού σταθμού τους πριν από την έναρξη ισχύος της υπ’ αριθμόν Υ.Α.Π.Ε./Φ1/2301/οικ.16933/9.8.2012 Απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με την οποία μειώθηκε σημαντικά η τιμή αναφοράς, πλην όμως η σύνδεσή τους καθυστέρησε, για τεχνικούς λόγους.

Παράταση για αγροτικά φ/β

Παράλληλα, το άρθρο προβλέπει την παράταση της διάρκειας των συμβάσεων σύνδεσης που έχουν υπογραφεί για φωτοβολταϊκούς σταθμούς από κατ’ επάγγελμα αγρότες, προκειμένου να αντιμετωπισθούν περιπτώσεις κατ’ επάγγελμα αγροτών, οι οποίοι είχαν ζητήσει δάνεια από την Αγροτική τράπεζα, η έγκριση/ εκταμίευση των οποίων καθυστέρησε λόγω της συγχώνευσης της τελευταίας με την τράπεζα Πειραιώς.

Εναλλακτικά, παρέχεται η δυνατότητα επιστροφής της εγγυητικής επιστολής στους εν λόγω αγρότες, εφ’ όσον αυτοί δηλώσουν ότι δεν θα προχωρήσουν στην υλοποίηση του φωτοβολταϊκού σταθμού».

Αναλυτικά το σχετικό άρθρο έχει ως εξής:

«Άρθρο 24-Ρυθμίσεις για φωτοβολταϊκούς σταθμούς

1. Για όσους φωτοβολταϊκούς σταθμούς υποβλήθηκε αίτηση για ενεργοποίηση της σύνδεσής τους έως την 10η Αυγούστου 2012, ως τιμή αναφοράς λαμβάνεται η τιμή που ίσχυε κατά τον χρόνο υποβολής της ανωτέρω αίτησης.

2. Συμβάσεις Σύνδεσης που έχουν υπογραφεί για φωτοβολταϊκούς σταθμούς από κατ’ επάγγελμα αγρότες, η συμβατική διάρκεια των οποίων λήγει έως την 31η Μαρτίου 2013, παρατείνονται κατά δύο μήνες μετά από σχετικό αίτημα του ενδιαφερόμενου κατ’ επάγγελμα αγρότη προς τον αρμόδιο διαχειριστή, που υποβάλλεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός μήνα από την έναρξη ισχύος του παρόντος.

3. Συμβάσεις Σύνδεσης που έχουν υπογραφεί για φωτοβολταϊκούς σταθμούς από κατ’ επάγγελμα αγρότες και των οποίων η συμβατική διάρκεια έληξε κατά το χρονικό διάστημα από την 1η Σεπτεμβρίου 2012 έως και την έναρξη ισχύος του παρόντος, θεωρούνται ενεργές και η διάρκειά τους παρατείνεται έως την παρέλευση δύο μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος μετά από σχετικό αίτημα του ενδιαφερόμενου κατ’ επάγγελμα αγρότη προς τον αρμόδιο διαχειριστή, που υποβάλλεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός μήνα από την έναρξη ισχύος του παρόντος.

4. Εγγυητικές επιστολές που προσκομίστηκαν πριν από την υπογραφή των Συμβάσεων Σύνδεσης για φωτοβολταϊκούς σταθμούς από κατ’ επάγγελμα αγρότες επιστρέφονται, μετά από υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερομένου κατ’ επάγγελμα αγρότη προς τον αρμόδιο διαχειριστή ότι δεν θα προχωρήσει στην υλοποίηση του σταθμού.»


Ολόκληρη η επιστολή του προέδρου της ΠΑΣΕΓΕΣ από τις 06/12/2012

Προς                                                                                                                                              
κ. Α. Παπαγεωργίου 
Υφυπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας                                    
και Κλιματικής Αλλαγής

Κύριε Υπουργέ,

Σε σχέση με την εγκατάσταση και τη λειτουργία των φωτοβολταϊκών σταθμών των επαγγελματιών αγροτών, κρίνεται απαραίτητο να επιλυθούν ορισμένα επείγοντα και βαρύνουσας σημασίας προβλήματα.

Ειδικότερα επισημαίνονται τα εξής:

1. Όπως έχει ήδη επισημανθεί, η επιβολή έκτακτης ειδικής εισφοράς, από 25 έως 30% στους επαγγελματίες αγρότες, αναφερόμενη στα συνολικά ακαθάριστα έσοδα που προκύπτουν από την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας, έχει ως συνέπεια τη δημιουργία αρνητικών αποτελεσμάτων και τους οδηγεί σε οικονομικό αδιέξοδο, επιβαρύνοντάς τους με δανειακές υποχρεώσεις που αδυνατούν, αντικειμενικά, να εξυπηρετήσουν. Προκειμένου συνεπώς να μην απαξιωθεί πλήρως το πνεύμα και η προτροπή του νόμου 3851/2010 για την απόκτηση συμπληρωματικού αγροτικού εισοδήματος με την αξιοποίηση των ΑΠΕ, κρίνεται απαραίτητο  να τροποποιηθεί άμεσα η παράγραφος Ι.2 του νόμου 4093/2012, έτσι ώστε η εισφορά αυτή να αναφέρεται στα καθαρά έσοδα που προκύπτουν από τη λειτουργία των φωτοβολταϊκών τους σταθμών.

2. Επιπλέον, σύμφωνα με τα περιλαμβανόμενα στην παράγραφο Ι.2.3 του νόμου 4093/2012, για φωτοβολταϊκούς σταθμούς, για τους οποίους έως την έναρξη ισχύος του ν.4093/2012 είχε συναφθεί σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, ως τιμή αναφοράς λαμβάνεται η τιμή που ίσχυε κατά την ημερομηνία σύναψης της σύμβασης, με την προϋπόθεση ότι η ενεργοποίηση της σύνδεσής τους θα λάβει χώρα μέχρι την 12/3/2013.

Είναι προφανές ότι η βίαιη αυτή μείωση της προθεσμίας ενεργοποίησης θέτει σε πολύ μεγάλο κίνδυνο τις επενδύσεις των παραγωγών που επηρεάζει.

Η πρόβλεψη για εξασφάλιση της τιμής πώλησης, εφόσον, κατά την υποβολή της δήλωσης ετοιμότητας για ενεργοποίηση της σύνδεσης του Φ/Β σταθμού, έχουν ολοκληρωθεί τα έργα δικτύου ή έχει παρέλθει η προθεσμία ολοκλήρωσης των έργων σύνδεσης σύμφωνα με την οικεία σύμβαση με τη ΔΕΗ, αντιμετωπίζει μέρος μόνο του προβλήματος και σε καμία περίπτωση το σύνολό του.

Κι αυτό γιατί δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για αντίστοιχη μείωση  των χρονικών προθεσμιών της ΔΕΗ για την ολοκλήρωση των έργων αυτών, που στην πλειοψηφία των περιπτώσεων λήγουν μετά τις 12/3/2013.

Επιπρόσθετα θα πρέπει να τονιστεί ότι σε πολλές περιοχές της χώρας η προθεσμία ολοκλήρωσης των έργων σύνδεσης συμπληρώθηκε από τις τοπικές υπηρεσίες της ΔΕΗ αυθαίρετα, μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης από τον παραγωγό με προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα έως και 24 μήνες, που ακόμα και πριν από τη ρύθμιση του ν. 4033/2012, ξεπερνούσε χρονικά την αντίστοιχη προθεσμία ενεργοποίησης του σταθμού.

Θεωρείται συνεπώς απαραίτητη η θέσπιση ρύθμισης, ώστε με την υποβολή δήλωσης ετοιμότητας από τους παραγωγούς, για την ενεργοποίηση της σύνδεσης, να διασφαλίζεται ταυτόχρονα η τιμή πώλησης της ΗΕ χωρίς αυτό να συνδέεται με την ολοκλήρωση των έργων σύνδεσης ή το χρονοδιάγραμμα κατασκευής αυτών, όπως μνημονεύεται στις αντίστοιχες συμβάσεις.

3. Οφείλεται επίσης να τονισθεί ότι έχουν διαπιστωθεί σημαντικές καθυστερήσεις που προκύπτουν από την αδειοδότηση έως και την εγκατάσταση και λειτουργία των φωτοβολταϊκών σταθμών των επαγγελματιών αγροτών - για λόγους ανεξάρτητους της θέλησής τους και για τους οποίους δεν ευθύνονται. Είναι χαρακτηριστική η εξαιρετικά δυσμενής θέση στην οποία βρίσκεται ένας σημαντικός αριθμός επαγγελματιών αγροτών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν χρηματοδοτικό αδιέξοδο στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών για περιπτώσεις αιτήσεων έγκρισης δανειακών τους συμβάσεων, για ήδη εγκεκριμένα δάνεια, αλλά και για κατασκευαζόμενα έργα τα οποία διαχειριζόταν η ΑΤΕ Leasing πριν τεθεί σε εκκαθάριση με την πρόσφατη απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος.

4. Πρέπει τέλος απαραίτητα να προβλεφθεί η δυνατότητα επιστροφής της εγγυητικής επιστολής που έχουν καταθέσει οι επαγγελματίες αγρότες, με τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης 24839 (ΦΕΚ Β 1901/3.12.2010) και του χρηματικού ποσού που αντιστοιχεί στο κόστος εργασιών σύνδεσης (εφόσον δεν έχουν πραγματοποιηθεί ακόμη οι σχετικές εργασίες από τη ΔΕΗ) στις περιπτώσεις που οι ενδιαφερόμενοι έγγραφα δηλώσουν ότι δεν προτίθενται να υλοποιήσουν την εγκατάσταση του φωτοβολταϊκού σταθμού.

 Θεωρούμε απόλυτα αναγκαία την άμεση πολιτική παρέμβαση, προκειμένου να αντιμετωπισθούν τα κρίσιμα αυτά ζητήματα το συντομότερο δυνατό.
Με τιμή
Ο Πρόεδρος
Τζανέτος Καραμίχας

Κοινοποίηση:
1.      Κύριο Αθ. Τσαυτάρη, Υπουργό ΑΑΤ
2.      Κύριο Μ. Κορασίδη, Γενικό Γραμματέα ΥΑΑΤ
3.      Κύριο Κ. Μαθιουδάκη, Γενικό Γραμματέα ΥΠΕΚΑ
------------------------
Πηγή: paseges.gr
------------------------