Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2013

Ή θα «πετάξουμε το Γάιδαρο» ή θα «μας τρυπήσουν τον Ταΰγετο»

Στην εποχή μας, μετρά η ταχύτητα αντίδρασης και η ικανότητα να μην πέφτει κανείς θύμα παραπληροφόρησης και παραπλάνησης. Κοινώς, να μην κοιμάται κάποιος όρθιος. Και να μην παίρνει στα σοβαρά δημαγωγούς και «εμπειρογνώμονες».


Από τη δεκαετία 1980, γνωρίζουμε ότι για τον τουρισμό στην Ελλάδα μετρούν πρωταρχικά οι πύλες εισόδου (αεροδρόμια και λιμάνια).  Υπήρξαν και δεκάδες παραδείγματα προορισμών στην Ελλάδα που άνθισαν όταν απέκτησαν αυτή την πρόσβαση. Έως το 2010 έγινε σαφής η σημασία της κρουαζιέρας και των υδροπλάνων. Τα υδροπλάνα φαίνεται να «πνίγηκαν» στα δίχτυα των ακτοπλόων. Στον τομέα της κρουαζιέρας όμως, το εγχώριο εφοπλιστικό λόμπυ και οι ποικιλώνυμοι υποστηρικτές τους, αναγκάστηκαν να κάνουν βήματα πίσω.

Μετά τον Πειραιά, σημαντικότερο λιμάνι για τις κρουαζιέρες είναι το Κατάκολο. Πύλη εισόδου για την Αρχαία Ολυμπία, προσεγγίζει ολοταχώς το 1 εκ αφίξεις κρουαζιέρας. Τα νούμερα αυτά βρίσκονται πίσω από τη σπουδή των Μεσσηνίων να ολοκληρώσουν το λιμάνι τους και να συνδέσουν το «Παραδείσια-Τσακώνα». Φιλοδοξούν να χαρακτηρίσουν την Καλαμάτα home port και εναλλακτική πύλη εισόδου ακόμη και για την Αρχαία Ολυμπία.

Το Γύθειο θα βρισκόταν περίπου στην ίδια απόσταση. Αν βέβαια είχε αυτοκινητόδρομο και λιμάνι. Δεν θα έχει αυτοκινητόδρομο. Ούτε όμως και ολοκληρωμένο, διασυνδεδεμένο λιμάνι προβλέπεται να έχει. Η μία του προβλήτα θα επεκταθεί για σκάφη μήκους έως 200μ, αλλά με άγνωστη εκβάθυνσης. Ακόμη και στα 10,5μ (αμφιβάλλουμε), τα νούμερα αυτά είναι μάλλον αστεία για τα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια που διαπλέουν τη Μεσόγειο.

Αναφορικά με αεροπορική πρόσβαση για τη Λακωνία: Πριν λίγες ημέρες, η μεγάλης κυκλοφορίας Βρετανική Guardian, έβαλε την πόλη της Σπάρτης μέσα στους 10 top προτεινόμενους προορισμούς. Σύστησε δε στους αναγνώστες, να έρθουν στη Σπάρτη με φτηνές πτήσεις μέσω του δεύτερου αεροδρομίου του Λονδίνου Gatwick, προσγειούμενοι στην… Καλαμάτα ! Το αεροδρόμιο της οποίας εσφαλμένα τοποθέτησε μία ώρα μακριά από τη Σπάρτη. Ίσως κάποιο χέρι από το γειτονικό Νομό να μπήκε εδώ ! Σε κάθε περίπτωση, αυτά, τα προβλέψαμε πρώτοι.

Το 2006, ο τότε πρωθυπουργός «δεσμεύτηκε προσωπικά» για διεθνές αεροδρόμιο στο Νομό Λακωνίας. Να υποθέσουμε ότι βοήθησαν στοιχεία από την Αργολίδα και Μεσσηνία να το ξεχάσει. Από τότε, δεν γνωρίζουμε να έχει ξαναέρθει στο Νομό.

Η πρώτη αντίδραση στην πρωθυπουργική δέσμευση θυμόμαστε ότι ήρθε ακαριαία από τη Μεσσηνία: Επίσημα χείλη του γειτονικού Νομού διατύπωσαν εναλλακτική πρόταση σήραγγας στον Ταϋγετο. Φέρνοντας την απόσταση Σπάρτης-αεροδρομίου Καλαμάτας σε περίπου μισή ώρα, από περίπου δύο ώρες που είναι σήμερα (ας ενημερώσει κάποιος σχετικά τη Guardian). Δυστυχώς δεν κρατήσαμε αρχείο από τις δηλώσεις και τα δημοσιεύματα αυτά. Έτσι δεν θυμόμαστε ποιοι μας πρότειναν «τραχειοτομή» για να αναπνεύσουμε τουριστικό αέρα. 

Η σήραγγα στον Ταΰγετο θα ήταν ότι έπρεπε για να «αδειάσει» εντελώς η πόλη και η αγορά της Σπάρτης. Δεν θα έφερνε εγγύτερα το αεροδρόμιο της Καλαμάτας στις θάλασσες της Λακωνίας. Τα τελευταία 40 χρόνια το Λιμένι από τη Μεσσήνη απέχει περίπου 90χμ και δύο ώρες μέσω Καρδαμύλης. Και μέσω της Σήραγγας, πάλι δύο ώρες θα απείχε το Λιμένι από τη Μεσσήνη. Θα ήταν η Σπάρτη που θα είχε γίνει ευκολότερα συνοικία της Καλαμάτας.

Για τα επόμενα έξι χρόνια από την πρωθυπουργική εξαγγελία, παρακολουθήσαμε το σήριαλ «Αεροδρόμιο Τριπολιτσάς». Μέχρι στιγμής «ο γάιδαρος δεν πέταξε». Οι υποκριτικές ικανότητες των πρωταγωνιστών του σήριαλ φαίνεται είναι υψηλού επιπέδου και δεν ορρωδούν προ ουδενός: Τρείς φορές η ΥΠΑ έχει απαντήσει αρνητικά σε τρείς Υπουργούς από το 2004. Παρ΄ όλα αυτά, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου, στην αποχαιρετιστήρια συνέντευξη για το 2012 επανέλαβε τα περί διεθνούς διαγωνισμού για το αεροδρόμιο Τρίπολης.

Αναδείξαμε τα Πρακτικά της Βουλής, απ΄ όπου προκύπτει ότι το 1994 η Λακωνία είχε έρθει πολύ κοντά στο να αποκτήσει νέο διεθνές αεροδρόμιο, με χρηματοδότηση από το Γ΄ ΚΠΣ. Πριν δύο μήνες, το Δημοτικό Συμβούλιο Σπάρτης αποφάσισε κατά πλειοψηφία να συγκροτήσει επιτροπή η οποία θα διερευνήσει τη σκοπιμότητα της ανάληψης από το Δήμο Σπάρτης της αξιοποίησής του παλαιού αεροδρομίου. Το οποίο είναι κατάλληλο για μικρότερα αεροσκάφη. Αν και αυτό χαρακτηρίστηκε ως ένα καλό πρώτο βήμα, μέχρι στιγμής τεκμαίρεται ότι δεν υπάρχει πρόοδος. Την ημέρα του αγώνα dragster στο αεροδρόμιο Σπάρτης, παρακολουθήσαμε ξαφνικά την πόλη (και τα καταστήματά της) να γεμίζουν με κόσμο.

Ενώ εν τω μεταξύ εμείς παίζουμε ακόμη με το Πυρί, το τελευταίο τρίμηνο του 2012 στη Μεσσηνία:
•  Ανακοινώθηκαν νέες πτήσεις (Ryanair ,Aegean και Easyjet) προς Ντύσσελντορφ, Μόναχο, Στοκχόλμη, Μιλάνο, Λονδίνο (βλ. και το δημοσίευμα της Guardian).
•  Για την πτήση προς Μιλάνο, ζητήθηκε –και επετεύχθη- η οικονομική συνεισφορά όλων των δήμων της Μεσσηνίας στα έξοδα διαφήμισης και προώθησης.
•  Για την προώθηση της πτήσης προς Στοκχόλμη, φιλοξενήθηκαν διακεκριμένοι Σκανδιναβοί δημοσιογράφοι.  
•  Ανακοινώθηκαν διερευνητικές επαφές για προορισμούς στη Ρωσία και το Ισραήλ, αγορές αρκετά σημαντικές για την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.
•  Επετεύχθη αλλαγή ημερομηνιών στις πτήσεις Καλαμάτα-Θεσσαλονίκη, προκειμένου το δρομολόγιο να καταστεί περισσότερο ελκυστικό.
•  Ανακοινώθηκε ότι εξετάζεται νέο δρομολόγιο «Ηράκλειο – Καλαμάτα - Ιωάννινα».
•  Τέλος, σε ένα εντελώς διαφορετικό μέτωπο, η Ryanair ανακοίνωσε ότι εν τέλει, θα χρησιμοποιεί για βάση στην Ελλάδα το αεροδρόμιο Χανίων. Από εκεί, θα επιχειρεί σε 11 προορισμούς.

Όλες οι Μεσσηνιακές προσπάθειες έχουν το στίγμα φορέων εντός Νομού: Των Επιμελητηρίων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των αρχών του αερολιμένα. Πουθενά δεν προκύπτει ότι εμπλέκεται η Περιφέρεια Πελοποννήσου.

Ενώ λοιπόν ο Αριστομένης, δυόμισυ χιλιάδες χρόνια μετά φαίνεται να πήρε πολύ σκληρή εκδίκηση, μήπως είναι καιρός αντί να συνεχίζουμε θεατές στο σήριαλ αν «θα πετάξει ο γάιδαρος», να πετάξουμε επιτέλους «αυτό τον Γάιδαρο»;
--------------------------
Πηγή:  apela,gr
--------------------------