Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2012

Αντίδραση πλοηγών στη δημιουργία ΔΕΚΟ

Τη μετάλλαξη της Πλοηγικής Υπηρεσίας από μια δημόσια υπηρεσία σε ΔΕΚΟ αποφάσισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, να εισηγηθεί το σχέδιο νόμου που εισήγαγε για διαβούλευση με τον τίτλο «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις».

Την επισήμανση αυτή κάνει η Πανελλήνια Ενωση Πλοηγών, η οποία ζητεί από τον υπουργό την ανάκληση των άρθρων που αφορούν τη πλοηγική υπηρεσία και την έναρξη νέας διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους με την πλοήγηση φορείς.

Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται ότι θα μετατραπεί σε ανώνυμη εταιρεία η οποία θα είναι υπό το δημόσιο έλεγχο, αφού το κράτος θα διατηρήσει το 51% των μετοχών της και θα μεταβιβάσει το 49% των μετοχών στους εργαζομένους. Οι πλοηγοί, ωστόσο, ανέμεναν ότι με το νέο καθεστώς ο έλεγχος της Α.Ε. θα πέρναγε στα χέρια τους.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Διεθνής Ναυτική Ενωση η οποία μετά τη δημοσίευση του σχεδίου νόμου ζητεί από τον υπουργό να προηγηθεί διαβούλευση σε ό,τι αφορά τις διατάξεις για τα λιμάνια, αλλά και για τη Πλοηγική Υπηρεσία.

Σημειώνεται πως σε ό,τι αφορά τους πλοηγούς η Ενωση έχει εκφράσει την άποψή της ότι χρειάζεται τροποποίηση του ήδη ισχύοντος καθεστώτος της. Απαιτείται, σύμφωνα με τη ΔΕΝ, η υπαγωγή της σε έναν ευέλικτο, βιώσιμο και αποτελεσματικό φορέα.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η ΔΝΕ δεν εννοεί τη δημιουργία μιας ακόμη δημόσιας εταιρείας. Εχει προτείνει μεταξύ των άλλων την υπαγωγή της πλοηγικής υπηρεσίας στις εταιρείες παροχής λιμενικών υπηρεσιών, αλλά και την περίπτωση ιδιωτικοποίησής της και παραχώρησής της στους εργαζόμενους.

Οι πλοηγοί

Η Ενωση των πλοηγών επισημαίνει ότι ο υπουργός δεν έλαβε υπόψη του το πόρισμα της επιτροπής του υπουργείου του, που διερεύνησε τον τρόπο αναμόρφωσης του πλαισίου των πλοηγήσεων, επιτροπή την οποία ο ίδιος ο κ. υπουργός σύστησε υπό την προεδρία του γενικού γραμματέα ΛΛΠ, Κωνσταντίνου Μουτζούρη.

Επίσης, όπως τονίζει, δεν έλαβε υπόψη του ούτε την πρόταση του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, του θεσμοθετημένου επίσημου συμβουλευτικού οργάνου του υπουργείου του, στη βάση της οποίας διαμορφώθηκε η πρόταση των Ελλήνων πλοηγών, για ιδιωτικοποίηση της υπηρεσίας με βασικούς μετόχους τους πλοηγούς και μειοψηφική συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου.

Η Πανελλήνια Ενωση Πλοηγών είχε προτείνει με πλήρη τεκμηρίωση, όπως υπογραμμίζει, την παραχώρηση των πλοηγικών υπηρεσιών σε ένα ιδιωτικό φορέα τον οποίο θα διοικούσαν οι εν ενεργεία πλοηγοί σύμφωνα με τις αρχές της ιδιωτικής οικονομίας, υπό την εποπτεία του κράτους, σύμφωνα με τα πρότυπα των ευρωπαϊκών πλοηγικών υπηρεσιών.

Η πρόταση του ΝΕΕ


H πρόταση που κατέθεσε το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδας προβλέπει τη σύσταση ανώνυμης εταιρείας ειδικού σκοπού, μέτοχοι της οποίας θα είναι κατά πλειοψηφία οι εν ενεργεία πλοηγοί καθώς και το ελληνικό Δημόσιο.

Στην εταιρεία προβλέπεται να παραχωρηθεί η δημόσια λειτουργία της παροχής πλοηγικών υπηρεσιών στην Επικράτεια και στην Ελληνική Οικονομική θαλάσσια ζώνη. Ο καθορισμός των πλοηγικών τελών παραμένει αποκλειστική αρμοδιότητα του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, ενώ το Λιμενικό διατηρεί τον έλεγχο ως προς την εφαρμογή των νόμων και κανονισμών στις πλοηγικές υπηρεσίες.

Η εταιρεία, σύμφωνα με το ΝΕΕ, αναλαμβάνει την υποχρέωση τήρησης ποιοτικών κριτηρίων (service level requirements), ενώ καταβάλλει στο Δημόσιο ποσοστό επί του κύκλου εργασιών ως δικαιώματα παραχώρησης. Η εταιρεία θα ναυλώνει τα εν λειτουργία πλωτά μέσα από το Δημόσιο, επανενεργοποιεί τα αδρανούντα και μισθώνει τα ακίνητα που είναι κατάλληλα για χρήση.
-------------------------------------
Πηγή: Ναυτεμπορική
-------------------------------------